Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

(tennis)ballen vraagjes.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

(tennis)ballen vraagjes.

Ongelezen bericht door Moos »

Na een korte periode waarin Vera steeds minder snel de bal ging lossen als ik "los" zei, zijn we nu al een tijdje weer op het punt dat ze meteen los laat. Alleen, ik pak dan de bal zeg maar uit haar bek aan. Ik zeg "los" met mijn hand om de bal heen in haar bek en dan laat ze dus heel snel en goed los.
Maar het is eigenlijk mijn bedoeling ooit geweest dat ze de bal netjes in mijn hand legde; hoe leer je ze dat aan? Ik kan nu wel mijn hand onder haar bek houden en "los" zeggen, en dan laat ze ook meteen los, alleen mist de bal dan nogal eens mijn hand :mrgreen:

Tweede vraagje is dat ik bedacht had dat als ze een jaar was we wat vaker achter elkaar konden gaan gooien (nu is het max 2-3 keer en dan is het klaar), en ook met de ballenwerper erbij. Maar Vera gaat zo loeihard achter die bal aan dat ze de kans op vreemde slidings nogal vergroot. Kan je ze op een of andere manier leren wat rustiger af te remmen? Of is dat een kansloze zaak? :mrgreen: Ze heeft overigens nog nooit mank gelopen in haar leven, maar dat wil ik ook graag zo houden :wink:
Afbeelding
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of je een hond kan leren rustiger af te remmen als hij/zij achter de bal aan gaat. Bij Boy lijkt het een kansloze zaak :mrgreen:
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Ik wissel het af door de bal te stuiteren. In plaats van een ver-weg-worp neem ik dan de ballenwerper en sla daarmee de bal zo hard mogelijk tegen de grond, zodat de bal zo'n meter of twee, drie omhoog stuitert. Dan is er ook de lol van het vangen, maar zonder het rennen en de slidings.

Verder kun je ook een spelletje maken van het vinden van de bal. Ik gooi dan de bal over de sloot heen. De hond moet dan omlopen en aan de andere kant van de sloot gaan zoeken, dat gaat als vanzelf rustiger. Hoog gras werkt ook. Zul je wel wat meer ballen moeten gaan inslaan. :wink: En Veertje ervan moeten overtuigen dat alle tennisballen háár tennisbal zijn :mrgreen:

Voor een ver-weg-worp op glad, effen terrein wordt wel eens aangeraden om een sok over de tennisbal te doen, dan rolt die niet door, dat schijnt ook het aantal slidings terug te brengen.
Moos
Zeer actief

christo schreef:Ik wissel het af door de bal te stuiteren. In plaats van een ver-weg-worp neem ik dan de ballenwerper en sla daarmee de bal zo hard mogelijk tegen de grond, zodat de bal zo'n meter of twee, drie omhoog stuitert. Dan is er ook de lol van het vangen, maar zonder het rennen en de slidings.
Nou hahah, je wilt niet weten wat voor capriolen Vera dan allemaal uithaalt om zo snel mogelijk die bal te hebben :N: "ik zie hem een paar keer langs komen stuiteren, maar kan er niet meteen bij" is niet bevorderlijk hier voor het 'rustiger aan doen" :mrgreen: :wink: :wink:
Ik laat haar hem wel vaak gewoon in 1 keer vangen (tip van mensen hier ook), en ik doe tegenwoordig ook weleens alsof ik gooi, dan begint ze te rennen, en dan gooi ik direct dus wel. Gevolg is dan dat hij vlak voor haar neus neerstort en dan remt ze ook niet zo raar. Maar dat kan ik maar 1 of 2 keer doen en dan gaat ze staan wachten tot ze de bal ook echt ziet vliegen :mrgreen:
Verder kun je ook een spelletje maken van het vinden van de bal. Ik gooi dan de bal over de sloot heen. De hond moet dan omlopen en aan de andere kant van de sloot gaan zoeken, dat gaat als vanzelf rustiger. Hoog gras werkt ook. Zul je wel wat meer ballen moeten gaan inslaan. :wink: En Veertje ervan moeten overtuigen dat alle tennisballen háár tennisbal zijn :mrgreen:
Omlopen?? Vera gaat in 1 keer over die sloot heen hoor, in volle vaart. Landt ze dan half in het water, half op de kant, big deal :19: , ze is in ieder geval zo snel mogelijk bij de bal. Omlopen :pffff: :mrgreen: Kortom, dat doen we dus nooit :mrgreen:
Speurspelletjes in gras of in de hei doen we inderdaad wel veel, en dan remt ze inderdaad heel rustig :ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wat je natuurlijk zou moeten doen, is Vera leren dat ze niet mag inspringen.
Oftewel: ze mag pas gaan als jij dat zegt.

Dan gaan ze veel rustiger en bovendien gaan ze gerichter te werk omdat ze de bal zien vallen.

Daarvoor zul je haar dus in het begin moeten aanlijnen vrees ik :mrgreen:

Maar échte jachthonden kunnen dat dus los, he, naast de baas zitten en wachten op het commando voor ze gaan :pffff:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Moos schreef:Omlopen?? Vera gaat in 1 keer over die sloot heen hoor, in volle vaart. Landt ze dan half in het water, half op de kant, big deal :19: , ze is in ieder geval zo snel mogelijk bij de bal. Omlopen :pffff: :mrgreen: Kortom, dat doen we dus nooit :mrgreen:
Speurspelletjes in gras of in de hei doen we inderdaad wel veel, en dan remt ze inderdaad heel rustig :ok:
:smile: OK. Werkte wel bij Christo, die dacht altijd dat hij alleen in meertjes kon zwemmen. Hij is er pas sinds kort achter dat je ook dwars door een sloot heen kunt. :mrgreen:

Het stuiteren zoals ik dat doe is binnen een straal van twee meter om mij heen. Christo vangt de bal dan uit de lucht zonder problemen. Bij Aidan moet ik uitkijken dat hij niet te hoog opspringt.

Maar ik snap het verschil in driest enthousiasme :ok: :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Marjoleine schreef:Wat je natuurlijk zou moeten doen, is Vera leren dat ze niet mag inspringen.

Dan gaan ze veel rustiger en bovendien gaan ze gerichter te werk omdat ze de bal zien vallen.

Maar échte jachthonden kunnen dat dus los, he, naast de baas zitten en wachten op het commando voor ze gaan :pffff:
Oh god ja, daar zeg je wat. Dat zou inderdaad de methode zijn. Ze kent het wel al een beetje hoor, want ik doe het zo als ze mag speuren in de struiken naar de bal. Dan hou ik haar vast aan de halsband, en als daar geen druk op staat (en ze dus netjes naast me zit) mag ze gaan.
En binnenshuis kent ze het al een hele tijd, dan haalt ze pas op 'apport' (zonder vasthouden van haar, ze blijft dan zelf zitten).
Maar buiten gewoon op een veld enzo, of in het bos op het pad, heb ik er nooit aan gedacht omdat ook toe te passen :denken:

Het gaat denk ik wel een hele poos duren voordat ze die echte jachthond is dan, met gewoon gooien op een veld en dan zelf wachten :N: :mrgreen:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Moos schreef:Het gaat denk ik wel een hele poos duren voordat ze die echte jachthond is dan, met gewoon gooien op een veld en dan zelf wachten :N: :mrgreen:
Ik heb ooit zo'n jachthond gehad... :mrgreen:

Overigens vind ikzelf aanpakken het makkelijkste, dan dus niet in je hand laten vallen of zo, echt afgeven.
Laten vallen ontaardt vaak in te vroeg lossen, en ik spreek uit ervaring ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Moos
Zeer actief

Marjoleine schreef: Ik heb ooit zo'n jachthond gehad... :mrgreen:
Bij de volgende wandeling krijg ik dan wel even een demonstratie hoe ik Vera dat het beste buitenshuis ook aan kan leren? :mann:
Overigens vind ikzelf aanpakken het makkelijkste, dan dus niet in je hand laten vallen of zo, echt afgeven.
Laten vallen ontaardt vaak in te vroeg lossen, en ik spreek uit ervaring ;)
Hmm oke... :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:Wat je natuurlijk zou moeten doen, is Vera leren dat ze niet mag inspringen.

En gaat het dan rustiger? :denken:

Rana ging alsnog over de kop van het afremmen als ze bij het apport was aangekomen.
Soms had ze in de koprol het apport al vast :N: :mrgreen:

Ik ben Ita aan het leren om echt pas los te laten als ik het zeg en niet eerder.
Voorlopig nog een oefeningetje voor in de keuken :wink:
Stap 1:
Ze komt bij me met haar apportje..............
Ik zeg goed zo vast hé..............
en dan terwijl ik met mijn handen om haar bek cirkel (zonder aanraken van kop of apport) zeg ik nog eens goedzo "vast".
Daarna mag ze afgeven en krijgt ze iets lekkers.
Ik ben nu bij stap 2:
Tijdens het om de kop cirkelen van mijn handen kan ik aan beide zijden van de bek het apport even aanraken en daarbij dus weer "vast" en prijzend toespreken.
Daarna hou ik weer aan beide kanten het apport tussen mijn handen (terwijl het in haar bek zit) niet echt vastpakken, maar mijn handen er tegen (werkt lekker met een blok of een airkong) en dan zeg ik los.

Bij Ita werkt het :ok:

Snap je een beetje wat ik bedoel? :oops:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

ranetje schreef: En gaat het dan rustiger? :denken:

Rana ging alsnog over de kop van het afremmen als ze bij het apport was aangekomen.
Dus ik begrijp dat 'kansloos' ook dan mogelijk blijft? :N: :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Geen idee, Nilo heeft zichzelf aangeleerd de bal in mijn hand te leggen :denken: Volgens mij heeft ie er een hekel aan dat dat ding vies word, dan pakt ie em enkel bij zo'n draadje vast met zo'n heel vies gezicht :mrgreen: Wat een Retriever he..

Misschien een commando koppelen aan het vooruit lopen (Wanneer jij dus net doet alsof je gooit) zodat ze het over een tijdje kan zonder dat jij doet alsof je gooit? Lijkt me makkelijker dan de steadyness van het blijven zitten tot jij het zegt.
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

W.b. lossen in de hand, Boomer deed dat nooit, die spuugde m altijd al vantevoren uit, die was niet van het apporteren.
Ik ben toen heel erg gaan oefenen en heel erg belonen als hij m in mn hand legde. Doet hij dat niet, krijgt hij nix, alleen de kans het opnieuw te doen..;)
Nu gaat hij netjes zitten en legt m in mn hand.
Soms blijft hij staan, als hij dan mn hand mist en het opnieuw probeert, gaat hij zitten, omdat ik dan eigenlijk al automatisch mn hand verder naar m toe doe, bedacht ik me terwijl ik het tik.
Wie heeft nou wie afgericht... :mrgreen: :smile:

Bv. gisteren, ik had brokjes in een nina ottoson spel gedaan en hij kan extra brokjes verdienen, door de schuifjes in mn hand te leggen als ze uit het spel zijn. 1x staand, ding viel naast mn hand die boven mn been lag/hing/hoe je het noemt.
Daarna pakte Boomer dat ding opnieuw vast en ging netjes op zn kont zitten, maar aangezien hij door zn achterpoten zakt, gaat hij een eindje achteruit. En dan doe ik dus automatisch mn hand onder zn bek, waardoor dat ding netjes in mn hand terecht komt.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

GEwoon hard en ver gooien zodat de bal voor ze uitgaat. Kiki vangt hem dan vaak in de lucht en maakt ieder geval daardoor weinig abrupte stops of rare bochten.

Kiki loste ook een tijdje moeilijk en vraag me niet waarom, maar ik zei dan 1 2 Los! Kiki luistert dus niet meer naar Los maar naar 1 ..2 ! :smile:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Boomer is geen échte jachthond en zelfs geen halfechte volgens mij, maar hij kan dat! :pffff: :ok:
Zowel met 'gewone' apporten (wubba) als met zn allerleukste-allegaafste-allergeweldigste-speelgoed-van-de-hele-wereld; de voetbal..
Het heeft wat moeite gekost (paar keer aanlijnen en kort bij me houden) maar nu kan hij zitten terwijl ik de wubba of bal weggooi/schop, daarna kan hij (igv de bal met veel moeite) nog af of naast komen of wat ik maar wil, maar dan moet hij als een speer naar de wubba/voetbal.

Het voordeel (met hem, omdat hij totaal niet van apporteren hield) is; hij wordt er nog meer gefocusd op en vind het ondertussen het geweldigste spelletje van de wereld. Hij rent niet rustiger, maar maakt geen idiote draaien of sprongen, wat hij anders wel doet.
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:GEwoon hard en ver gooien zodat de bal voor ze uitgaat. Kiki vangt hem dan vaak in de lucht en maakt ieder geval daardoor weinig abrupte stops of rare bochten.

Kiki loste ook een tijdje moeilijk en vraag me niet waarom, maar ik zei dan 1 2 Los! Kiki luistert dus niet meer naar Los maar naar 1 ..2 ! :smile:
Ik kan niet hard en ver gooien :smile: Maar daar ligt dan dus een taak voor de werparm begrijp ik? :mrgreen:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Eline* schreef:GEwoon hard en ver gooien zodat de bal voor ze uitgaat. Kiki vangt hem dan vaak in de lucht en maakt ieder geval daardoor weinig abrupte stops of rare bochten.

Ik kan niet hard en ver gooien :smile: Maar daar ligt dan dus een taak voor de werparm begrijp ik? :mrgreen:
Wat mij betreft wel. Zorg voor een lange werparm. Daar kun je verder mee gooien!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Moos schreef:

Wat mij betreft wel. Zorg voor een lange werparm. Daar kun je verder mee gooien!
Ik heb zo'n lange :ok: :wink: Moos vond het altijd erg leuk, alleen terugbrengen deed hij dan weer alleen in ruil voor een koekie. 1 keer geen koekie, ik de volgende keer geen bal :mrgreen: Vera brengt voor het apporteren, die kwat koekies zelfs uit, dat scheelt dan weer :mrgreen:

Ik vind wel dat ze nog iets zouden moeten ontwerpen om die werparm mee te dragen en je handen vrij te hebben; vind het altijd zo'n gezeur om de hele wandeling met dat ding te lopen :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik prop hem altijd van achteren in de kraag van mijn jas en dan onder mijn bh-bandje anders zakt ie door naar de grond. :mrgreen: Loop je wel met zo'n steel langs je rug en het is wat koud, maar je hebt ieder geval je handen vrij.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:Ik prop hem altijd van achteren in de kraag van mijn jas en dan onder mijn bh-bandje anders zakt ie door naar de grond. :mrgreen: Loop je wel met zo'n steel langs je rug en het is wat koud, maar je hebt ieder geval je handen vrij.
Hahahahahahaha, wel slim bedacht! Ga ik ook eens proberen dan :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moos schreef:
ranetje schreef: En gaat het dan rustiger? :denken:

Dus ik begrijp dat 'kansloos' ook dan mogelijk blijft? :N: :mrgreen: :wink:
Zou kunnen 8) :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Je zou de bal in de struiken kunnen gooien, dan moet ze wel afremmen.
Bij Lumi zijn de slidings de reden dat ik ben gestopt met het gooien van een tennisbal en de Kong Wubba.
Alternatief voor de tennisbal is de voetbal geworden. Deze vond ze eerst niet leuk, maar doordat ik er steeds tegenaan schopt ging ze wel meedoen. De Kong Wubba krijgt ze alleen in het hondenzwembad. Dus zwemment mag ze die apporteren en zijn er dus ook geen slidings.

Lumi heeft PL en daarom ben ik extra voorzichtig met haar knieën, ze heeft geen last en dit wil ik graag zo houden.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Renske schreef:Je zou de bal in de struiken kunnen gooien, dan moet ze wel afremmen.
.
Kan ogen kosten bij fanatieke honden. Kiki knalt ieder geval gewoon door. :N:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Renske schreef:Je zou de bal in de struiken kunnen gooien, dan moet ze wel afremmen.
Ja, dat doe ik ook veel inderdaad, alleen zijn niet overal struiken :wink:

Mevrouw deed even alsof ze loops was, maar is daar alweer mee gestopt :roll: :mrgreen:. Hier aan de overkant is een groot veld, en daar zou je heel makkelijk met een loopse teef kunnen ballen (zo kwam ik er eigenlijk op, dat ze tegen het jaar begon te lopen en de werparm dan weleens mee kon over een tijdje), en ook als ik heel vroeg weg moet in het donker bijvoorbeeld, alleen daar zijn dus geen struiken :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
.
Kan ogen kosten bij fanatieke honden. Kiki knalt ieder geval gewoon door. :N:
Ik kies wel lullige struikjes uit inderdaad. Alhoewel ik moet zeggen, ik heb hem weleens per ongeluk in een hele hele dichte braamstruik gegooid, en dan gaat ze daar toch wel heel voorzichtig te werk :mrgreen:
Maar ik gooi hem inderdaad niet in de wat dikkere struiken, alleen van die zachte bosjes of heide of hoog gras. :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef: Alhoewel ik moet zeggen, ik heb hem weleens per ongeluk in een hele hele dichte braamstruik gegooid, en dan gaat ze daar toch wel heel voorzichtig te werk :mrgreen:
Dat is mij ook eens gebeurd en Kiki kwam terug als een cactus.. :oeps:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Moos schreef: Alhoewel ik moet zeggen, ik heb hem weleens per ongeluk in een hele hele dichte braamstruik gegooid, en dan gaat ze daar toch wel heel voorzichtig te werk :mrgreen:
Dat is mij ook eens gebeurd en Kiki kwam terug als een cactus.. :oeps:
Oepssss :mrgreen:
Ah, ze heeft in ieder geval wel drive :mrgreen: :wink:
Ik was even bang dat ik zelf die bal moest gaan halen, maar na veel wikken en wegen en de beste ingang zoeken, kwam Vera er toch mee tevoorschijn.
Een iets minder dichte braamstruik is ze overigens weleens gewoon vol ingeknalt (en dan eenmaal erin gaan zitten miepen "mamaaaa, ik zit vast!!), en sindsdien mijd ik dus wel de dichtere, of hardere, struiken :wink:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Caja moet achter me langs draaien, dan start ze dus recht uit en heeft iets achterstand.
Probeer dan ook te zorgen dat hij stuit en dan vangt ze hem in de loop uit de lucht.
Op deze manier maakt ze veel minder stops en slidings.
Daarnaast laat ik haar de bal ook zoeken in hoog gras of struikgewas. Laat haar wachten en dan mag ze er pas achteraan als de bal geland is.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

marye schreef:Caja moet achter me langs draaien, dan start ze dus recht uit en heeft iets achterstand.
Probeer dan ook te zorgen dat hij stuit en dan vangt ze hem in de loop uit de lucht.
Daarnaast laat ik haar de bal ook zoeken in hoog gras of struikgewas. Laat haar wachten en dan mag ze er pas achteraan als de bal geland is.
Ja dat zoeken doe ik ook in het struikgewas, en dan moet ze ook wachten :wink:

Dat stuiteren heb ik ook wel geprobeerd, maar dan gaat ze als een halve zool bijna blind op en neer springen :? Maar wellicht is dat ook een beetje 'oefenen'?
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Moos schreef:
marye schreef:Caja moet achter me langs draaien, dan start ze dus recht uit en heeft iets achterstand.
Ja dat zoeken doe ik ook in het struikgewas, en dan moet ze ook wachten :wink:

Dat stuiteren heb ik ook wel geprobeerd, maar dan gaat ze als een halve zool bijna blind op en neer springen :? Maar wellicht is dat ook een beetje 'oefenen'?
Laat hem op afstand stuiteren hoor, niet vlakbij.
Maar dat de bal niet rolt, maar een keer flink stuit.
Moeilijk uit te leggen :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”