Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Artrose en speciaal Hill's voer...?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

casper
Actief

Artrose en speciaal Hill's voer...?

Ongelezen bericht door casper »

Al een eeuwigheid niet meer op het hondenforum geweest. gelukkig was het ook niet echt nodig, maar nu staan we toch een beetje voor een dilemma met onze Casper.

Cas is 7,5 jaar en heeft sinds een half jaartje wat klachten als hij opstaat na rust. Even lopen en het gaat weer. ook is hij een stuk rustiger geworden. Minder uitdagen voor een spelletje etc. Van de week naar DA geweest want hij liep ineens wel erg mank. Artrose geconstateerd.
Op zich geen verrassing, maar toch, leuk is anders. Hij krijgt nu 2 weken Rymadil en moet even wat rustiger aan doen en dan gaan we verder kijken. Intussen krijgt hij ook glucosemine door zijn eten.

Nu gaf de DA aan dat het tegenwoordig zo is dat artrose niet meer alleen behandeld wordt met pijnstilling, maar dat er wordt aangeraden om over te stappen op speciaal dieetvoer en dat daardoor de klachten drastisch verminderen. Intussen kreeg ik een folder van Hill's onder mijn neus geschoven... en gingen mijn nekharen overeind staan... Ik weet niet wat dat is, maar ergens staat mij het zooo tegen dat er door een DA wordt aangeraden om dit (naar mij inziens) veel te dure, veel te commerciele, voer te kopen dat alleen maar bij hem te koop is. Het staat me gewoon tegen.

Maarrrrrr, nu het dilemma: als het werkt zou het betekenen dat Cas niet de rest van zijn leven op pijnstilling hoeft en dat is ook veel waard!

Mijn vraag dus aan de ervaringsdeskundigen hier:
- Wie heeft ervaring met J/D of joint disease voer van Hill's ?
- Wie heeft een hond met artrose en wat is de behandeling momenteel?
(wat heeft geholpen en wat niet?)
- Wat zou ik nog meer kunnen doen, naast glucosemine geven, om Cas beter te laten voelen?
Groetjes,

Ellen
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Geen ervaring mee, maar kan je bijna op een briefje geven dat het voer alleen niks zal uitmaken. Of je hond moet last van overgewicht hebben, dan kan veranderen van voer wel uitmaken.

Osa heeft flinke artrose ( 13 jaar ) en staat al een paar jaar op Pijnstilling ( Meloxydil/Metacam ) hiervoor. Ook anabole injectie gehad tijd geleden, maar dat hielp bij haar niet.

Er zijn ook een aantal andere middeltjes die schijnen te werken, duivelsklauw meen ik ergens gelezen te hebben.
Enya
Zeer actief

Ongelezen bericht door Enya »

Alleen glucosamine werkt vaak niet voldoende. Een combi van glucosamine, chondroïtinesulfaat en MSM gaat vaak beter.
Ipv duur dieetvoer kun je ook een supplement als Sasha's Blend geven. Dit is ook niet goedkoop, maar je kunt het beter doseren, waardoor je meer effect kan verwachten. De honden met artrose/HD in mijn omgeving die het gebruiken, zijn er flink van opgeknapt.
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door astrid »

Kira heeft flinke HD, artrose en spondylose in haar rug. Ze krijgt naast aangepaste beweging glucosamine in combinatie met chondoitrine en visolie. Als pijnstiller krijgt ze rymadil en pijncompositum van de groene os. Verder kreeg ik als tip van de dierenarts die tevens accupunctuur doet om haar eten (vers) net iets warmer dan kamertemperatuur te geven.
Pas was ik ook nog even bij de dierenarts, stond op mijn beurt te wachten en hoorde de assistente ook vol lof praten over voer met toegevoegd glucosamine. Dan moet ik echt op mijn tong bijten om geen opmerking te maken.
CKS
Zeer actief

Re: Artrose en speciaal Hill's voer...?

Ongelezen bericht door CKS »

casper schreef:
Kees meldt zich ;)
Wederom ;) Patricio is een Westie van 2,5, hij heeft artrose in zijn kniegewricht ivm. een niet goed gezette breuk. De behandeling: Hill J/D en Legend injecties.
Of het geholpen heeft, is moeilijk te zeggen. Het probleem met artrose is dat het niet te genezen is, en ook niet beter zal worden. Je kunt eigenlijk alleen het proces proberen af te remmen.
De werking van J/D is gebaseerd op het verminderen van pijn en zwelling. Voor pijn en zwelling heeft het lichaam een bepaald vetzuur nodig, dat voorloper is van bepaalde stoffen die in het lichaam de pijn en zwelling veroorzaken. Dat zit in de voeding. In J/D zit een iets ander vetzuur. Dat wordt ook wel omgezet, maar de eindproducten zijn wat minder werkzaam. De hond krijgt dus iets minder pijn en de zwelling is iets minder. Maar nogmaals, de artose wordt niet genezen en omdat het een degeneratief proces is wordt het uiteindelijk gewoon steeds erger.
- Wat zou ik nog meer kunnen doen, naast glucosemine geven, om Cas beter te laten voelen?
Legend dus. Die injecties zijn gillend duur helaas. Het is een stof die tussen de gewrichten gaat zitten, om de smering te verbeteren. Ook dit geneest helemaal niets maar het kan wel iets helpen.
Verder natuurlijk NSAID's (pijnstillers).

Succes ermee!!

Kees
casper
Actief

@ Enya: Ik he b even gezocht op Sasha's blend en begrijp dat dit ook een glucosemine preparaat is maar nog een aantal extra's heeft. Ik zal eens informeren bij de DA of hij het ook heeft. Hij heeft het niet gemeld toen we het over toevoeging van glucosemine aan voer hadden, dus denk dat hij het niet op voorraad heeft. Bedankt voor de tip!

@ Astrid: Ik begrijp inderdaad, na het lezen van een aantal onderzoeken enz. dat chondoitrine en visolie ook goed kunnen zijn. Maar waarom het versvoer iets boven kamertemp. geven...? Weet je dat?

@ Cees: bedankt voor je uitgebreidde reactie. Wist inderdaad wel dat artrose niet te genezen is. Net als bij mensen zal hij er mee moeten leren leven. Wij moeten nu alleen kijken hoe we dat zo aangenaam mogelijk kunnen maken. Cas is een actieve hond die altijd overal mee naartoe wil (en gaat :-) ) . Lekker mee naar bos en strand, mee skaten en fietsen, dikke pret :mrgreen: ! Zou het echt erg vinden voor hem als dat straks niet meer mag/ kan. Ik merk nu, nu hij op pijnstilling zit, dat hij veeeel levendiger is dan daarvoor!!! De pijn heeft er dus blijkbaar echt voor gezorgd dat hij niet meer zoveel rende, speelde etc. Ik heb gegoogled op Legend/ artrose/ injecties maar kon niet echt iets vinden. Kan je me wat meer vertellen over die injecties? En een zak Hill's J/D, wat kost dat ongeveer?
Groetjes,

Ellen
CKS
Zeer actief

casper schreef:Ik heb gegoogled op Legend/ artrose/ injecties maar kon niet echt iets vinden. Kan je me wat meer vertellen over die injecties? En een zak Hill's J/D, wat kost dat ongeveer?
Legend is hyaluronan of hyaluronzuur dat intraveneus (en ik geloof ook intramusculair maar intraveneus is beter) toegediend moet worden. Steeds in series van wekelijks 1 injectie een paar weken achter elkaar en dan weer maanden niet. Het is van Bayer, geloof ik, mischien kun je daar meer info vinden. Zie ook hier: http://www.animalhealth.bayerhealthcare.com/3351.0.html

Wat Hills J/D in Nederland kost: geen idee, maar vast veel en veel te veel ;) Patricio doet gelukkig máánden met zo'n zak, en wij krijgen 25% korting, dus dan doet het niet zo veel pijn. De Legend hakt er harder in vooral omdat dat maar zo'n lullig klein flesje is :N:

Groetjes,

Kees
casper
Actief

Casey schreef:
casper schreef:Ik heb gegoogled op Legend/ artrose/ injecties maar kon niet echt iets vinden. Kan je me wat meer vertellen over die injecties? En een zak Hill's J/D, wat kost dat ongeveer?

Wat Hills J/D in Nederland kost: geen idee, maar vast veel en veel te veel ;) Patricio doet gelukkig máánden met zo'n zak, en wij krijgen 25% korting, dus dan doet het niet zo veel pijn. De Legend hakt er harder in vooral omdat dat maar zo'n lullig klein flesje is :N:

Groetjes,

Kees
Ik vrees dat wij hier met formaatje Casper zo door een zak Hill's heen zijn :smile: En korting zal onze lieftallige DA ook niet zo snel geven. Maar zal eens informeren en zal ook eens bij de verzekering navragen of zij nog iets gaan bijdragen in dit verhaal. Dat zou het een stuk aantrekkelijker maken.
Groetjes,

Ellen
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door astrid »

casper schreef:
@ Astrid: Ik begrijp inderdaad, na het lezen van een aantal onderzoeken enz. dat chondoitrine en visolie ook goed kunnen zijn. Maar waarom het versvoer iets boven kamertemp. geven...? Weet je dat?
Ik weet het niet meer :denken: Ik doe het niet altijd hoor, maar als ik eraan denk dan warm ik het even 5 min. au bain marie. Baad het niet dan schaad het niet. Ik zal er eens achteraan gaan waarom dat nou ook alweer was.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Ik ken wel iemand waar de hond enorm is van opgeknapt op de hills JD de hond heeft ook artrose en HD en kon amper nog gaan, nu kan hij terug 1 uurtje rondcrossen zonder proplemen achteraf, ze geeft die brok al denk 1 jaar en als ze eens door geldgebrek, want het is erg duur, even op goedkopere voeding overstapt, is hij na paar weken terug kreupel.

Mijn jongste hond kreeg het ook en bij haar hielp het ook goed, maar na een tijdje was ze brok moe en wilde niet meer eten, kreeg ook een terugslag, nu geef ik kvv en brok + allerlei suplimenten en is ze er terug van opgeknapt

Mijn oudste hond staat sinds 2 dagen op de hills jd calorie reduse, suplimenten, zoals sashasblend, had geen effect meer bij haar, daarom nu eens dit proberen
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

je kunt het ook gewoon proberen, je hoeft geen zak van 15 kilo te kopen, :19:
als het werkt dan werkt het, en zo niet dan kijk je uit naar wat anders :19:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

De hond van een van mijn vriendinnen heeft heel zware hd en arthrose en kreeg o.a ook dieetvoer met toevoegingen aangeraden door de dierenarts.
Dit heeft ong. een week of 6 redelijk geholpen en daarna niet meer.Het valt misschien te proberen dus maar ik zou toch een andere weg proberen in te slaan.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Je kan ook van de Groene Os een glucosaminecomplex kopen (zit glucosamine + chondroitine in). Dit is een poeder en dat strooi je over het voer. Dat werkt hier wel goed bij Jaymz die ook artrose heeft.
Hiervoor hadden wij Seraquin tabletten (ook glucosamine + chondroitine) en die hielpen ook. Alleen die zijn prijziger in het gebruik dan het poeder van de Groene Os. Het duurt wel een paar weken voordat je echt resultaat ziet.

In het speciale voer van Hill's schijnt ook pijnstiller te zitten, dus vandaar dat een hond het er meestal wel goed op doet. Zelf geef ik dat niet (Jaymz krijgt barf + kvv).

Pijnstilling gebruiken wij nu zelden meer.
roy
Zeer actief

Ongelezen bericht door roy »

Hier ook een hond met behoorlijke artrose.
We hebben vanalles geprobeerd bij Roy van glucosamine tabletten van het kruidvat tot glucosamine van de groene os.
Ik had van niks echt het idee dat het wat betekende voor Roy.
Tot we aan de Sascha's Blend gingen, lopen dat hij kon ineens.
Moet zeggen dat het in het begin echt een duidelijke verbetering gaf nu blijft het stabiel met af en toe hele slechte dagen.
Door de natuurlijke pijnblokkeerder in de SB had ik in het begin geen pijnstilling nodig voor Roy, nu toch wel weer.
succes met je hondje en hopelijk vind je iets wat werkt.

yvonne
CKS
Zeer actief

Nog even vergeten te vermelden: Patricio krijgt ook nog adequan. Dat is ook een soort glucosamine maar die in de spier gespoten wordt. Van glucosamine door het voer zou je eigenlijk verwachten dat dit zoals ieder suiker gewoon verteerd wordt zonder dat er ooit iets de gewrichten bereikt. Door het te injecteren voorkom je dat. Het is goedkoper dan de legend trouwens. Overigens zijn er heel veel mensen die toch positieve effecten van glucosamine dor het voer melden, dus wie weet hoe het precies zit.

Patricio vindt J/D overigens ook niet echt lekker maar ik kan hem neppen door er een paar (5 of zo) kattenbrokjes doorheen te doen. Dan eet ie het wel :smile:

Kees
Gittje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gittje »

Persoonlijk vind ik meer aangewezen om supplementen te voegen bij z'n normaal voer in functie van z'n gewicht van de hond, dan dit speciaal Hill's voer te kopen. Maar ja, ik ben nu ook niet bepaald een Hill's fanaat :mrgreen:

Onze Max, kruising lab x rotty, begon op een leeftijd van 8 jaar te manken door artrose. In het begin kreeg hij op voorschrift van de dierenarts Rimadyl in combinatie met licht, gedoseerde lichaamsbeweging. Ging prima zolang hij de Rimadyl kreeg :roll:

Rekening houdend met de bijwerkingen dat het slikken van dergelijke medicatie bij langdurig gebruik kan veroorzaken, ben ik dus beginnen supplementeren.

Max krijgt nu dagelijks Vetri Joint 40, waarin glucosaminesulfaat, MSM, chondroïtinesulfaat, vit. C, curcuma langa, zinkaminochelaat en vit. E zit. Hij krijgt bijkomend Henne Kronch zalmolie en afwisselend chlorella & spirulinatabletten.

Pas na een viertal weken was beterschap merkbaar en konden wij de medicatie beginnen afbouwen. Bij vochtig weer moet niettemin toch naar medicatie worden gegrepen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

wat bij een hond wekt of neit hangt van de hond af niet van de vorm waarin het gegeven wordt,
de ene hond doet het prima op pillen van de Hema de ander doet het helemaal nergens goed op,
komt er op neer dat je zult moeten zoeken waar je hond het goed op doet, en wat voor jou haalbaar is :19:
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Dat is lang geleden ja,zijn we niet ooit met jou in zandvoort wezen wandelen ?
Bowie heeft jaren alleen glucosamine gehad,ging goed,daarna viscapsules erbij en nu sinds 1,5 jaar heeft hij er rymadyl bij,ik zie zelf niet zo'n heil in dieetvoeding.
Afbeelding
Marian4
Actief
Mijn ras(sen): chow chowXcollie?

Ongelezen bericht door Marian4 »

Ik had goede resultaten met Amiqure (via internet). Ik ben begonnen met 2 maanden Amiqure mobility. Daar zit ook een natuurlijke pijnstiller in. Daarna overgaan op Amiqure glucosamine. Ik gebruik nu gewoon glucosamine met chrondroitine en msm van de Hema of Kruidvat.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Casey schreef:
casper schreef:
Kees meldt zich ;)
Wederom ;) Patricio is een Westie van 2,5, hij heeft artrose in zijn kniegewricht ivm. een niet goed gezette breuk. De behandeling: Hill J/D en Legend injecties.
Of het geholpen heeft, is moeilijk te zeggen. Het probleem met artrose is dat het niet te genezen is, en ook niet beter zal worden. Je kunt eigenlijk alleen het proces proberen af te remmen.
De werking van J/D is gebaseerd op het verminderen van pijn en zwelling. Voor pijn en zwelling heeft het lichaam een bepaald vetzuur nodig, dat voorloper is van bepaalde stoffen die in het lichaam de pijn en zwelling veroorzaken. Dat zit in de voeding. In J/D zit een iets ander vetzuur. Dat wordt ook wel omgezet, maar de eindproducten zijn wat minder werkzaam. De hond krijgt dus iets minder pijn en de zwelling is iets minder. Maar nogmaals, de artose wordt niet genezen en omdat het een degeneratief proces is wordt het uiteindelijk gewoon steeds erger.
Legend dus. Die injecties zijn gillend duur helaas. Het is een stof die tussen de gewrichten gaat zitten, om de smering te verbeteren. Ook dit geneest helemaal niets maar het kan wel iets helpen.
Verder natuurlijk NSAID's (pijnstillers).

Succes ermee!!

Kees
Dat vetzuur is Omega-3 (met name EPA), toch? Dan kun je ook goed een geconcentreerde visolie los toevoegen aan het voer dat je nu voert. En eventueel Glucosamine.
CKS
Zeer actief

Geer schreef: Dat vetzuur is Omega-3 (met name EPA), toch? Dan kun je ook goed een geconcentreerde visolie los toevoegen aan het voer dat je nu voert. En eventueel Glucosamine.
De normale voorloper van prostaglandines, leucotrienen en tromboxanen (dat zijn dus de stoffen die te maken hebben met pijn- en zwellingsreacties) is arachidonzuur, een omega-6. In plaats hiervan bevat Hills J/D dus inderdaad het omega-3 vetzuur eicosapentaeenzuur of EPA, dat minder effectieve eindproducten levert.
Ik weet niet of het zin heeft visolie aan het gewone dieet toe te voegen, omdat je dan nog steeds de hoeveelheid arachidonzuur gelijk houdt. Waarschijnlijk zal het lichaam dan nog steeds voor arachidonzuur kiezen voor de sintesis van deze stoffen omdat dat een betere voorloper is dan EPA. Wat je dus juist wil voorkomen.
Mensen met reuma etc wordt wel aangeraden om vegatarisch te eten (om de hoeveelheid arachidonzuur te verminderen) en daarnaast visolie toe te voegen voor de EPA. Als dat een zinvolle therapie is, heeft het dus geen zin om bij honden alleen visolie toe te voegen: je zult het arachidonzuur echt moeten vervangen door EPA, niet alleen EPA toevoegen. Denk ik :wink:

Kees
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
Geer schreef: Dat vetzuur is Omega-3 (met name EPA), toch? Dan kun je ook goed een geconcentreerde visolie los toevoegen aan het voer dat je nu voert. En eventueel Glucosamine.
De normale voorloper van prostaglandines, leucotrienen en tromboxanen (dat zijn dus de stoffen die te maken hebben met pijn- en zwellingsreacties) is arachidonzuur, een omega-6. In plaats hiervan bevat Hills J/D dus inderdaad het omega-3 vetzuur eicosapentaeenzuur of EPA, dat minder effectieve eindproducten levert.
Ik weet niet of het zin heeft visolie aan het gewone dieet toe te voegen, omdat je dan nog steeds de hoeveelheid arachidonzuur gelijk houdt. Waarschijnlijk zal het lichaam dan nog steeds voor arachidonzuur kiezen voor de sintesis van deze stoffen omdat dat een betere voorloper is dan EPA. Wat je dus juist wil voorkomen.
Mensen met reuma etc wordt wel aangeraden om vegatarisch te eten (om de hoeveelheid arachidonzuur te verminderen) en daarnaast visolie toe te voegen voor de EPA. Als dat een zinvolle therapie is, heeft het dus geen zin om bij honden alleen visolie toe te voegen: je zult het arachidonzuur echt moeten vervangen door EPA, niet alleen EPA toevoegen. Denk ik :wink:

Kees
Volgens mij klopt dit niet helemaal. Het gaat om de verhouding Omega-6/Omega-3. De eicosanoiden type 3 en 5 worden omgezet uit EPA en werken ontstekingsremmend. Voor de omzetting van Omega-6 naar AA en Omega-3 naar EPA en DHA zijn een aantal zelfde enzymen (delta 6 desaturase) nodig. Wanneer er teveel Omega-6 wordt aangeboden en te weinig Omega-3 'jat' de 6 deze enzymen er wordt er te weinig Omega-3 omgezet. In 'normaal' voer zit vaak relatief te weinig Omega-3. Wil je het therapeutische effect van EPA en DHA verkrijgen dan moet je tenminste 40-50 mg Omega-3 per kilo hond per dag toevoegen. Er zijn verschillende studies die dat effect aantonen. Toevallig heb ik er een stukkie over geschreven in de Dier-en-Arts van december jl., maar om dat zo op de bank bij een nootje helemaal op te lepelen, daar ben ik wat te bankerig voor :mrgreen:
CKS
Zeer actief

Geer schreef:Wil je het therapeutische effect van EPA en DHA verkrijgen dan moet je tenminste 40-50 mg Omega-3 per kilo hond per dag toevoegen. Er zijn verschillende studies die dat effect aantonen.
Interessant! Heb je die artikelen toevallig voor me? Ik heb toegang tot de meeste wetenschappelijke tijdschriften dus alleen de titel en of auteur is ook al goed. Bij voorbaat dank!

Kees
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
Geer schreef:Wil je het therapeutische effect van EPA en DHA verkrijgen dan moet je tenminste 40-50 mg Omega-3 per kilo hond per dag toevoegen. Er zijn verschillende studies die dat effect aantonen.
Interessant! Heb je die artikelen toevallig voor me? Ik heb toegang tot de meeste wetenschappelijke tijdschriften dus alleen de titel en of auteur is ook al goed. Bij voorbaat dank!

Kees
Herinner me daar morgen even aan! Ik ga nu naar bed, maar zal morgen even wat referenties doorsturen :wink:
casper
Actief

De omega's vliegen me zo om de oren dat ik door het bos de olifanten niet meer zie :mrgreen:

Maar denk dat het er inderdaad op aankomt dat we, na de kuur die hij nu heeft, moeten gaan kijken wat goed werkt voor Casper. Met aangepaste voeding valt in ieder geval wel veel te bereiken begrijp ik (of het nu een speciaal dieetvoer is of de toevoeging van suplementen).

Iedereen ontzettend bedankt voor de input! En natuurlijk mogen jullie blijven "tippen" als jullie nieuwe ideeën of bevindingen hebben. Alle beetjes helpen!

@Bea: Jep, forumwandeling aan het strand. Cas heeft het grootste deel van de wandeling met zn potjes in de lucht gehangen, zo onder de indruk was hij van al die honden. Hij was toen ook nog zooo jong! En daarna nog eens een duinwandeling en nog een keer strand geloof ik. Op een gegeven moment gewoon te weinig tijd om te forummen en kreeg ook af en toe de kriebels van alle heftige discussies en reacties.
Groetjes,

Ellen
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

casper schreef:
@Bea: Jep, forumwandeling aan het strand. Cas heeft het grootste deel van de wandeling met zn potjes in de lucht gehangen, zo onder de indruk was hij van al die honden. Hij was toen ook nog zooo jong! En daarna nog eens een duinwandeling en nog een keer strand geloof ik. Op een gegeven moment gewoon te weinig tijd om te forummen en kreeg ook af en toe de kriebels van alle heftige discussies en reacties.
Kayleigh was nog jonger,maar die lag niet met haar poten in de lucht :mrgreen:
Afbeelding
casper
Actief

Bea. schreef:
casper schreef:
Kayleigh was nog jonger,maar die lag niet met haar poten in de lucht :mrgreen:
Maar Kayleigh is een bikkel en Casper is een watje :smile2:
Groetjes,

Ellen
Jessica76
nieuw lid

Ongelezen bericht door Jessica76 »

Mijn Golden Retriever reu van bijna 11 heeft nu ook een lichte vorm van artrose. Mij is verteld dat de voedingen niet zo veel zullen uitmaken omdat ze er veel te weinig glucosamine en chrondoitine in doen, hills heeft er ook een pijnstilling in gedaan en dat maakt het verschil. Mij is aangeraden mijn hond de benodigde hoeveelheid glucosamine en chrondoitine doormiddel van een voedingssupplement te geven, dit kan via de da bijv. Seraquin, maar kan ook via het kruidvat, even berekenen wat hij moet hebben en dan scheelt het toch weer wat geld. Bij het kruidvat kost een pot met 90 tabletten 20 euro en de Seraquin 60 tabletten 38 euro, scheelt toch!! Mijn hond weegt 35 kg en hij krijgt 1,5 tablet van het kruidvat per dag. Per tablet is dat 500mg Glucosamine en 400 mg Chrondoitine.

Hopelijk heb je hier wat aan :ok:
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

Ik geef het voer van hills jd 3 maanden en vooral maja de berner is er 100 % mee vooruit gegaan, zoals ze zich nu gedraagt heb ik nog niet gehad, zelfs met seraquin, aplazyl of groene os, gaf nooit hetzelfde effect als nu die brokken, daarvoor moest ik nog regelmatig metacam geven, nu sinds ze die brokken krijgt niet meer en ze doet soms echt wel dingen dan ik denk, ja, nu zal ze wel pijn hebben, zoals daarnet achter een haasje aan lopen en daarna in een beek springen en zich eruit trekken, komt ze thuis en gaat dan nog half uurtje in de tuin over en weer lopen toen ik deze aan opruimen was

ze heeft HD in de ergste graad

alleen lijkt het soms dat ze nu adhd heeft, zo gek doet ze altijd, zit geen seconde stil en na 1 uur wandelen staat ze nog te springen en in de tuin rond te crossen, of het komt door die brokken of doordat ze zich zoo goed voelt weet ik niet maar het valt iedereen hier op, dus deze brokken helpen echt wel
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

casper schreef:Al een eeuwigheid niet meer op het hondenforum geweest. gelukkig was het ook niet echt nodig, maar nu staan we toch een beetje voor een dilemma met onze Casper.

Cas is 7,5 jaar en heeft sinds een half jaartje wat klachten als hij opstaat na rust. Even lopen en het gaat weer. ook is hij een stuk rustiger geworden. Minder uitdagen voor een spelletje etc. Van de week naar DA geweest want hij liep ineens wel erg mank. Artrose geconstateerd.
Op zich geen verrassing, maar toch, leuk is anders. Hij krijgt nu 2 weken Rymadil en moet even wat rustiger aan doen en dan gaan we verder kijken. Intussen krijgt hij ook glucosemine door zijn eten.

Nu gaf de DA aan dat het tegenwoordig zo is dat artrose niet meer alleen behandeld wordt met pijnstilling, maar dat er wordt aangeraden om over te stappen op speciaal dieetvoer en dat daardoor de klachten drastisch verminderen. Intussen kreeg ik een folder van Hill's onder mijn neus geschoven... en gingen mijn nekharen overeind staan... Ik weet niet wat dat is, maar ergens staat mij het zooo tegen dat er door een DA wordt aangeraden om dit (naar mij inziens) veel te dure, veel te commerciele, voer te kopen dat alleen maar bij hem te koop is. Het staat me gewoon tegen.

Maarrrrrr, nu het dilemma: als het werkt zou het betekenen dat Cas niet de rest van zijn leven op pijnstilling hoeft en dat is ook veel waard!

Mijn collega heeft het jarenlang aan haar hond gegeven naar grote tevredenheid.
Zelf gaf ik mijn hond groenlipmossel (de Tuinen) voor gewrichtsklachten, omdat hij niet goed op glucosamine reageerde.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”