Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

slipketting of voer?

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Dartel schreef:
Daar heb je gelijk in, maar ik heb er gewoon moeite mee dat een hond zijn maaltijd niet in alle rust thuis mag eten maar dat die bewaard moet worden voor het tijdens het uitlaten. Ik vind dat ook absoluut geen softe aanpak, maar ik vind het ook geen prettige aanpak. Om een hond dingen aan te leren met een koekje is gewoon heel erg praktisch, maar om zijn gehoorzaamheid af te laten hangen van het feit of hij wel of niet gegeten heeft vind ik te ver gaan. En als ik dan hoor dat honden voor de training geen eten krijgen omdat ze anders echt niet luisteren vraag ik me af of we het dan niet tever doorvoeren. Nu heb ik herdertjes en die werken gewoon heel graag dus dat praat ook wel wat makkelijker, maar dan nog. Ik heb ook genoeg andere rassen met heel veel plezier zien trainen voor de baas, gewoon omdat het samen bezig zijn en af en toe een koekje als extra leuk is. En niet omdat ze bezig zijn hun eten te verdienen.
Oke, ik reageerde omdat je het in het 'veel te softe' rijtje plaatste zeg maar :wink:
Ik bedoel het ook niet zo zwart - wit, maar dat zie ik juist als het probleem. Volgens mij gaat het al om de titel van dit topic slip of voer Waarom moet je die scheiding nu zo sterk maken? Waarom niet trainen met een foei als correctie en een extra lekker hapje als beloning ? .
Ben ik het mee eens :wink: Nu moet ik zeggen dat ik mensen die helemaal niet willen/durven te corrigeren eigenlijk nooit tegenkom. Wel mensen die niet lijken te kunnen corrigeren :denken: Dat ze maar lopen te sjorren en rukken aan de lijn, of een beetje halfslachtig 'foei' staan te roepen terwijl het duidelijk totaal geen zoden aan de dijk zet,
In dat geval heb ik dan nog liever dat ze dan het corrigeren maar helemaal laten.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Dartel schreef:Voor mij betekent een positieve opvoeding niets anders dan goed gedrag uitlokken en belonen, en daarnaast ongewenst gedrag ontmoedigen. Maar dat laatste wordt naar mijn idee niet meer getolereerd door een heleboel hondenliefhebbers.
Ach, ik heb nog altijd liever dat mensen achter hun hond aanhobbelen dan dat ze allerlei fysieke correcties geven die de hond niet begrijpt. Laten we 'vroeger' ajb niet te romantisch maken. Maar ik ben het met je eens dat positief trainen en opvoeden bij een aantal mensen niet goed aangekomen is. Dat heeft alles te maken met groep trainers op hondenscholen die het simpelweg verkeerd uitlegt.

Ik zie trouwens veel vaker (dan wat jij beschrijft) gebeuren dat mensen heel lang negeren en dan ineens volledig uit hun dak gaan van boosheid.

Ik kort Bram overigens ook op z'n eten als we getraind hebben. Anders krijgt hij gewoon te veel binnen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Dartel schreef:Waarom niet trainen met een foei als correctie en een extra lekker hapje als beloning ?
Van mij mag je zo trainen hoor, maar ik verkrijg veel meer resultaat met belonen en niet corrigeren. En ik zie een hoop andere honden ook opbloeien door positief te trainen. Maar goed, het is en blijft een keuze die je zelf moet maken. Lijkt me niet okay als jij het bij voorbaat al afschiet terwijl je het nog nooit gezien hebt bij mensen die het echt goed kunnen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Dartel schreef:Waarom niet trainen met een foei als correctie en een extra lekker hapje als beloning ?
Van mij mag je zo trainen hoor, maar ik verkrijg veel meer resultaat met belonen en niet corrigeren. En ik zie een hoop andere honden ook opbloeien door positief te trainen. Maar goed, het is en blijft een keuze die je zelf moet maken. Lijkt me niet okay als jij het bij voorbaat al afschiet terwijl je het nog nooit gezien hebt bij mensen die het echt goed kunnen :wink:
Lopen opvoeden en trainen hier niet ook weer door elkaar heen? Of is dat nu alleen bij mij? :mrgreen:

Corrigeren bij trainen doe ik zelf ook niet (of iig zeer zelden), bij opvoeden echter vind ik dat er best eens een "nee" of een brul aan te pas mag komen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: Lopen opvoeden en trainen hier niet ook weer door elkaar heen? Of is dat nu alleen bij mij? :mrgreen:

Corrigeren bij trainen doe ik zelf ook niet (of iig zeer zelden), bij opvoeden echter vind ik dat er best eens een "nee" of een brul aan te pas mag komen.
Natuurlijk, maar dat heb ik volgens mij al tig keer gepost :mrgreen: Bij mij is er een duidelijke scheiding tussen trainen en opvoeden. Met trainen heb ik de clicker in m'n hand en corrigeer ik niet. Met opvoeden heb ik geen clicker in m'n hand en corrigeer ik wel als me dat goed lijkt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Lopen opvoeden en trainen hier niet ook weer door elkaar heen? Of is dat nu alleen bij mij? :mrgreen:

Natuurlijk, maar dat heb ik volgens mij al tig keer gepost :mrgreen: Bij mij is er een duidelijke scheiding tussen trainen en opvoeden. Met trainen heb ik de clicker in m'n hand en corrigeer ik niet. Met opvoeden heb ik geen clicker in m'n hand en corrigeer ik wel als me dat goed lijkt.
Ja, maar ik denk ik roep het nog maar eens, voordat daar (weer :mrgreen: ) twijfels over kunnen onstaan.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: Ja, maar ik denk ik roep het nog maar eens, voordat daar (weer :mrgreen: ) twijfels over kunnen onstaan.
Dat kan nooit kwaad :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Dartel schreef:
ranetje schreef:Ik heb het in andere topics ook wel eens gezegd, maar herhaal het hier nog maar eens in dit oude topic (van begin oktober vorig jaar) :wink:
Positieve training wordt heel vaak verkeerd uitgelegd.
En dan krijg je dus opmerkingen zoals deze over "anti-autoritaire opvoeding" e.d.
Erg jammer dat verkeerd begrip leidt tot een afwijzing van een trainingsmethode die juist heel erg goed werkt.
Vooral voor honden die een heel zacht karakter hebben en snel blokkeren, maar ook de wat hardere honden kan je hiermee uitstekend trainen.
Ik heb geen enkel probleem met een positieve opvoeding, maar waar ik wel problemen mee heb is dat het wordt uitgelegd alsof je je hond nooit een correctie mag geven. En met correctie versta ik alles vanaf een foei of nee tot een correctie met een TT. Als ik iemand zie met zijn Berner Sennen en vraag waarom hij achter zijn hond aanloopt krijg ik een antwoord "ik mag toch niet aan de riem trekken en hij wil niet komen voor een koekje" Mijn probleem is dat de positieve trainingsmethode (wat iets anders is dan opvoeding) vaak verwardt wordt met anti-autoritaire opvoeding. Ik vind het heel erg dat er nu heel veel honden rondlopen die alles doen wat ik ongewenst gedrag vind onder het mom van "ik zal nooit iets doen dat mijn hond niet leuk vind"
Dus simpelweg de andere kant oplopen met je Berner Sennenhond is al zielig omdat je dan die arme hond misschien wel een onplezierig gevoel geeft. En als hij dan zijn maaltijd tijdens de wandeling moet krijgen omdat hij anders helemaal niet meer luistert vind ik echt een straat tever gaan. Voor mij betekent een positieve opvoeding niets anders dan goed gedrag uitlokken en belonen, en daarnaast ongewenst gedrag ontmoedigen. Maar dat laatste wordt naar mijn idee niet meer getolereerd door een heleboel hondenliefhebbers.
Daar heb ik ook moeite mee.
Soms is het verkeerd uitgelegd door de trainer, maar andere keren is het verkeerd begrepen en volledig blind opgevolgd door de cursist.

Ik ken ook wel van die verhalen.
Zoals een hond die het vlees achter het snijmes van het aanrecht vrat omdat de baas verkeerd gedrag moest negeren :roll: :mrgreen:
Op die momenten vraag ik me trouwens ook ernstig af of je nog in staat bent om je eigen hersens te gebruiken.
Een hond hoeft dat bij mij echt niet te proberen. :wink:

Ongewenst gedrag ontmoedigen is een zeer rekbaar begrip :wink:
Ik zal ongewenst gedrag liefst ombuigen naar gewenst gedrag (niet in de tafelpoot bijten, maar wel in de flos of op het kauwbot, dus een alternatief aanbieden).
Maar een scherp "nee"is absoluut niet uit den boze.
Als je bij een pup echt zou corrigeren met nee of foei kan je dat vaak de hele dag blijven zeggen.
De pup kent dan zijn eigen naam niet eens meer, dan heet hij "Nee" of "Foei" want dat is het woord dat hij het meeste hoort als hij een beetje ondernemend is :mrgreen:

Ik gebruik "nee" alleen niet tijdens het aanleren van een commando.
Dat vind ik niet functioneel.
Moos schreef:
Dartel schreef: En als hij dan zijn maaltijd tijdens de wandeling moet krijgen omdat hij anders helemaal niet meer luistert vind ik echt een straat tever gaan. Voor mij betekent een positieve opvoeding niets anders dan goed gedrag uitlokken en belonen, en daarnaast ongewenst gedrag ontmoedigen. Maar dat laatste wordt naar mijn idee niet meer getolereerd door een heleboel hondenliefhebbers.
Volgens mij haal je nu wat dingen door elkaar. De hond zijn maaltijd alleen maar geven als hij er wat voor doet is juist autoritair; hij eet pas als hij iets gedaan heeft. Dat is, naar mijn idee iig, dan dus niet "softer dan soft" en ook niet "als ik geen koekjes heb luistert mijn hond niet meer", maar juist een andere manier van aanpakken dat "voor wat hoort wat".
Zoals Moos als zegt.
Alleen voer verdienen kan heel functioneel zijn.
Het niets voor niets systeem helpt honden die totaal uit de hand zijn gegaan weer aardig op het juiste spoor :ok:

Ik zie ook nog wel eens mensen die niet kunnen corrigeren.
Fout gebruik van een slipketting kan zelfs helemaal averechts werken.
Dan maar liever geen slipketting maar een gewone halsband.

Als je de slip goed gebruikt, kan daarbij inderdaad ook heel goed iets lekkers als beloning komen als de hond zijn gedrag verbetert.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:
Ik ken ook wel van die verhalen.
Zoals een hond die het vlees achter het snijmes van het aanrecht vrat omdat de baas verkeerd gedrag moest negeren :roll: :mrgreen:
Op die momenten vraag ik me trouwens ook ernstig af of je nog in staat bent om je eigen hersens te gebruiken.
Een hond hoeft dat bij mij echt niet te proberen. :wink:
Inderdaad, dat vraag ik me in zo'n geval ook weleens af. Ik heb het ook weleens gehad met iemand met een eerste pup die iets smerigs stond te vreten. Die stelde mij toen de vraag dat ze dat niet moest negeren zeker he?
Ehm, nee, denk niet dat het daarvan uitdoofd nee :roll:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Dartel schreef:
ranetje schreef:
Dartel schreef:
Zoek stok! schreef: Jullie hebben gelijk hoor, ik heb het tenminste ook zo geleerd :wink: Als je een hond na ongewenst gedrag beloont, kan hij dat koppelen aan dat ongewenste gedrag. Hij denkt dus: 'ik moet eerst dat doen, daarna dat en dan krijg ik m'n beloning'. Zo beloon je opspringen er ook in bijv. Hond springt op, je zegt zit en de hond wordt beloond. Wil je het afleren, dan moet je dus of corrigeren voor het ongewenste gedrag of zorgen dat je het ongewenste gedrag voor bent en dat belonen.
Yep, ik heb nu een hond die als ze een andere hond ziet er eerst blaffend op af schiet en dan enthousiast haar koekje komt halen als ik haar roep.
In een poging "slecht gedrag negeren" , het blaffend op een andere hond afschieten en "goed gedrag belonen", het terugkomen als ik haar roep. Ik heb haar dus keurig aangeleerd dat ze een koekje krijgt als ze andere honden uitblaft en dan terugkomt als dat haar uitkomt.

Of keurig gaat zitten, wacht op het koekje en zich al verslikkend vervolgens op die andere hond afschiet.
Dat is nu trouwens weer over. Ik ga haar onmiddelijk boos halen als ze wegschiet, dat is toch een heel stuk duidelijker voor haar. "Ik schiet blaffend op een andere hond af; baasje boos"
Maar door de algemene stemming van de anti-autoritaire opvoeding (ook wel positieve opvoeding genoemd) krijg je dit soort onduidelijkheden. Ik ben nog uit de tijd van de slipketting, kan er prima mee overweg maar gebruik hem niet meer. Mijn schapendoezen zijn daar ook wat te gevoelig voor, maar vooral de algemene stemming van "dat is dierenbeulerij" is wat mij toch ook tegenhoud. Ik wordt daar behoorlijk onzeker van.
Ik heb het in andere topics ook wel eens gezegd, maar herhaal het hier nog maar eens in dit oude topic (van begin oktober vorig jaar) :wink:
Positieve training wordt heel vaak verkeerd uitgelegd.
En dan krijg je dus opmerkingen zoals deze over "anti-autoritaire opvoeding" e.d.
Erg jammer dat verkeerd begrip leidt tot een afwijzing van een trainingsmethode die juist heel erg goed werkt.
Vooral voor honden die een heel zacht karakter hebben en snel blokkeren, maar ook de wat hardere honden kan je hiermee uitstekend trainen.
Ik heb geen enkel probleem met een positieve opvoeding, maar waar ik wel problemen mee heb is dat het wordt uitgelegd alsof je je hond nooit een correctie mag geven. En met correctie versta ik alles vanaf een foei of nee tot een correctie met een TT. Als ik iemand zie met zijn Berner Sennen en vraag waarom hij achter zijn hond aanloopt krijg ik een antwoord "ik mag toch niet aan de riem trekken en hij wil niet komen voor een koekje" Mijn probleem is dat de positieve trainingsmethode (wat iets anders is dan opvoeding) vaak verwardt wordt met anti-autoritaire opvoeding. Ik vind het heel erg dat er nu heel veel honden rondlopen die alles doen wat ik ongewenst gedrag vind onder het mom van "ik zal nooit iets doen dat mijn hond niet leuk vind"
Dus simpelweg de andere kant oplopen met je Berner Sennenhond is al zielig omdat je dan die arme hond misschien wel een onplezierig gevoel geeft. En als hij dan zijn maaltijd tijdens de wandeling moet krijgen omdat hij anders helemaal niet meer luistert vind ik echt een straat tever gaan. Voor mij betekent een positieve opvoeding niets anders dan goed gedrag uitlokken en belonen, en daarnaast ongewenst gedrag ontmoedigen. Maar dat laatste wordt naar mijn idee niet meer getolereerd door een heleboel hondenliefhebbers.
Ik weet niet of het een reactie is op mijn verhaal dat mijn hond voor eten moeten 'werken'?

Het is niet zo dat mijn hond zijn eten tijdens de wandeling krijgt hoor :wink: Hij krijgt het in alle rust binnen, máár moet dus eerst iets doen voordat hij zijn eten zijn.
Dat kan een heel simpel 'zit' of 'af' zijn, maar hij moet iets doen.

Mijn hond valt ook uit naar andere honden, blaffen en woest in de lijn hangen. Alleen naar reuen overigens (hij is zelf een reu).
Ik heb van alles geprobeerd, tot handenvol kaas of rookworst ter afleiding t/m de slipketting.
Niets hielp, hij ging compleet door het lint en hoorde of zag niets meer. De correcties interesseerde hem totaal niets en ondanks dat hij dol op eten is, kon de rookworst hem volledig gestolen worden.

Afijn, wat dan als afleiding of correctie niet helpt? Ik heb me suf getraind met hem, hij doet alles keurig totdat hij een reu ziet en dan is alles over.

Toen heb ik gepraat met een gedrags-adviseuze (hmmm, schrijf je dat zo?). Geen gedragstherapeute hoor, maar deze vrouw ken ik toevallig en zo zijn we in het praatje beland.
Zij zei dat het óf stomweg de reuenhormonen zijn en dan helpt castratie, maar daar wil ik eigenlijk niet aan beginnen, temeer daar ik ook denk dat er in de basis juist een stukje onzekerheid zit en je dan al helemaal niet moet castreren.
Of het was toch een stukje 'schijt aan de baas hebben'. Jawel, tuurlijk luistert ie goed zolang ik leuker ben, maar verder doet ie dan toch zijn eigen zin als hij iets graag wil.
Hmmm, *slik*.... dat wil niemand horen, maar goed, het probleem wil ik ook opgelost hebben.
Zij adviseerde inderdaad de methode 'niets voor niets'. Puch kreeg lekker een kluif, kreeg zijn koekje, het stukje kaas en zij eten.... en hoefde daar in feite verrot weinig voor te doen. Lekker makkelijk zo.
Bij 9 van de 10 honden zal het geen probleem opleveren, maar bij die 10e wel.
Voor alle duidelijkheid heb ik verder geen enkel ander probleem met Puch dan dat hij reuen uitkaffert en niet luistert op dat moment. Maar het is een lastig probleem wat ik best opgelost wil zien.

Dus nu krijgt hij pas iets als hij er iets voor gedaan heeft. Hele simpele dingen vaak hoor, maar ergens verandert er al snel iets in de hond zijn ogen. Ik weet niet precies natuurlijk hoe het in die koppies werkt, maar ineens wordt je als baas een stuk belangrijker en verrot.... het stukje 'respect' (of ontzag of hoe je het wilt noemen) groeit ook wat.

Hij zal nooit een reuenvriend worden, dat is niet af te dwingen volgens mij. Maar een beetje fatsoenlijk langs een andere reu lopen, dat zou prettig zijn.
Het gekke is dat hier dus eigenlijk niet op getraind wordt op dit moment en dat dit toch al een heel stuk beter gaat sinds hij moet 'werken' voor zijn eten (en dat is pas een paar weken) :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Het was niet persoonlijk bedoeld. Het is meer dat ik soms hoor dat mensen hun 's avonds geen eten geven omdat ze moeten trainen. En ik begrijp dat je je hond niet voert vlak voor een training, maar dat bedoelde ze niet. Ik kreeg een keer als antwoord dat hun hond echt niet luisterde als hij al gegeten had, want dan hoefde hij "niet te werken voor zijn eten en dus deed hij dat ook niet". En ik kreeg een keer als antwoord dat het van de trainer niet mocht, hij moest maar werken voor zijn voer. En die mensen voerde het dus zover door dat hij zijn avondmaaltijd tijdens de wandeling kreeg, want dan luisterde hij tenminste nog een beetje. En dat lijkt mij toch niet de bedoeling.

Ik denk eigenlijk dat het net zo is als met een heleboel opvoedingsmethodes. Het kan prima werken als het goed begeleidt wordt en als mensen het principe snappen. Maar ik vind het net zo min in orde als een hond zijn avondeten moet verdienen met luisteren tijdens een wandeling als een hond die dmv verkeerde correcties door een slipketting een ongevoelige nek krijgt. Als het voor jou en je hond werkt is het voor jullie dus wel de juiste methode, maar ik zie het ook zo vaak te ver gaan. Dat bedoel ik te zeggen. Het is niet de enige juiste manier voor iedereen. Mensen zijn vaak zo onzeker of ze het wel goed doen, ze willen echt alleen maar het allerliefste voor hun hond zijn en vergeten dan inderdaad hun gezonde verstand te gebruiken.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Felix eet nooit binnen, hij eet altijd buiten. Uit een voerdummy.
Aan voeronthouding doe ik niet, dan kun je net zo goed je hond gaan schoppen om hem iets te laten doen want het onthouden van voer of het isoleren van je hond heeft helemaal niks te maken met het onderhouden of opbouwen van een relatie met je hond :wink:
Ik vind het voor een erg naar buiten toe gerichte hond gewoon leuk om samen met hem te "jagen" op "prooi". Het heeft ons ver gebracht in de zin van een intense relatie tenminste. Voor zo'n hond vind ik het zonde om hem elke dag een paar keer een bak met eten onder z'n neus te duwen. Daar zit geen uitdaging in. Ik wil dat hij begrijpt dat we buiten samen zijn, en niet elk apart. Want dat zou in ons geval het loslopen beperken. Op deze wijze heb je 24/7 "appél", zelfs als hij vrij is :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Elke methode kan te ver worden doorgevoerd.
Dat gebeurt meestal uit onbegrip van de methode.

Net zoals ik een slipketting op zijn tijd niet slecht vind mits goed aangeleerd, of zelfs een TT als de situatie er echt om vraagt.
Maar motiveren van honden (door een positieve stimulans) is voor mij werkzamer dan motiveren door een negatieve stimulans.

Zoals Jaap op een bepaalde manier zijn hond veel meer vrijheid (in samenwerking) kan geven door die hond niet thuis te voeren, maar de hond voor zijn voer te laten "jagen" .
Voor die hond een positieve stimulans om contact te houden met zijn baas :ok:

OH en Caro, ik had in iedergeval helemaal geen enkel voorbeeld van dit forum in mijn hoofd :wink:
Maar je legt heel goed uit waarom het zo voor Puchu werkt :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:Elke methode kan te ver worden doorgevoerd.
Dat gebeurt meestal uit onbegrip van de methode.
Ik ben nooit zo methode-achtig, maar zo zit het inderdaad. Indien er sprake is van onbegrip doe je maar wat. Zonder dat je dat zelf in de gaten hebt meestal :mrgreen: :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”