Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoelang vloerbedekking laten liggen...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Hoelang vloerbedekking laten liggen...

Ongelezen bericht door Madelief »

Bij het laten opgroeien van een pup op gladde vloeren?

Ik heb voor Yanthe's komst in maart mijn laminaatvloeren (die relatief "ruw" zijn in hun soort), bekleed met vloertegels. Dat is mij heel erg goed bevallen. Echte ongelukken kun je verwijderen en kleine dingen als gemorst water en dergelijk heeft nooit door een tegel de vloer bereikt.

En, belangrijkste....Yanthe heeft als pup naar hartelust kunnen stuiteren.
Nu is al één keer de zaak een beetje losgeschoten (nou ja, AL, het ligt er dus ook al máánden), en ik had nu op twee plaatsen ontbrekende tegels omdat een logée rauwe voeding had overgegeven en ik dat er niet uit kreeg. Ik heb alleen niet direct de tijd genomen de gaten weer op te vullen :roll:

Nu had ik vandaag weer eens tijd en dacht, laat ik die tegels weer eens terugleggen! Maar helaas is er door die twee kale plekken en hele hoop zand onder de tegels gekomen en lijkt mijn laminaat toch wel behoorlijk geschuurd. Ik heb alle tegels verwijderd en de vloer geboend, maar vraag me nu af....zal ik ze nog terugleggen of niet???

Hoe lang laten jullie kleden/bedekking etc liggen ten behoeve van de heupen en bottenstel-ontwikkeling??

Yanthe is nu 11 maanden oud.

Ik kan ze zonder meer goed uitzuigen en weer strak terugleggen, want onder de tegels waar geen "gat" in de buurt zat is nog steeds niks van slijtage/vochtplekken te zien. Het werkt dus wel, als ik tenminste meteen die tegels vervangen had.

Ben benieuwd naar jullie meningen. Moet je zo lang een ruwe vloer aanbieden of niet? Heeft het (nog) zin of niet?

(p.s. "leren" op gladde vloeren te lopen is geen argument, althans, wel natuurlijk, maar dat heeft ze elders voldoende kunnen leren;-))
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik heb gewoon laminaat hier... 2 grote vloerkleden erop... dit had ik overigens ook toen ze als pup hier liepen... allemaal prima heupen. Ze mogen hier alleen niet binnen spelen... dat doen ze maar buiten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

Fellow is gewoon opgegroeid op de laminaatvloer, ook spelend in huis.
Hij wel andere stunten waardoor ik soms verbaast bent dat hij niks breekt, maar dat heeft niks met de vloer te maken.
Hij doet aan behendigheid, merk niet dat hij ergens last van heeft.
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

heb hier drie honden
waarvan dus 1 bullmastiff
ik heb gewoon laminaat liggen
en ik heb hier nog nooit problemen gehad
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik heb hier tot Vera een maand of 6 was denk ik op het deel van de huiskamer dat parket is een extra kleed gehad. Een heel goedkoop ding dat tegen die tijd niet meer om aan te zien was :N: :mrgreen:

Vera stuitert eigenlijk niet in huis, en spelen doen ze voornamelijk op het hele grote kleed (andere deel van de huiskamer dus). Heel soms spelen ze weleens deels op het parket, deels in de mand, maar dat is altijd maar heel kort.
Ik ben wel erg blij met mijn grote (speel)kleed, want alleen parket lijkt me niks qua spelen binnen :wink:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik wil uberhaupt geen gladde vloeren voor mijn honden, een keertje uitglijden (per ongeluk, bij schrik op opstaan) is zo gebeurd, waarbij een kniebandscheuring niet ondenkbaar is. ook bij oude(re) honden vind ik het niet echt prettig voor de hond. leren lopen op gladde vloeren kan, maar het geeft een constante druk op banden en pezen. je kunt dat een beetje vergelijken met op ijs lopen.
Afbeelding
Keesjaap
Actief
Mijn ras(sen): Markiesjes
Aantal honden: 5
Locatie: Deventer. Baasje van Beauty, Sonja, Skila, Yazoo en Ayla.

Ongelezen bericht door Keesjaap »

Ook hier laminaat op de vloer :wink:
We hebben alleen voor Beauty (senior lab) 2 kleden liggen i.v.m. zijn atrose; als de labjes weg zijn liggen er ook geen kleden.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hier laminaat dat voor laminaat nog redelijk ruw is. Ik heb niet heel erg de indruk dat de honden er continu last van hebben, Osa heeft wel last met de keuken vloer, die is te glad.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik heb hier een koeienvel in de woonkamer liggen en verder alles laminaat en ik ga geen extra vloerkleden enz neer leggen. Ze leren er maar op lopen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hutsje schreef:ik wil uberhaupt geen gladde vloeren voor mijn honden, een keertje uitglijden (per ongeluk, bij schrik op opstaan) is zo gebeurd, waarbij een kniebandscheuring niet ondenkbaar is. ook bij oude(re) honden vind ik het niet echt prettig voor de hond. leren lopen op gladde vloeren kan, maar het geeft een constante druk op banden en pezen. je kunt dat een beetje vergelijken met op ijs lopen.
Dat heb ik dus ook en ik ben nu dolblij dat ik vloerbedekking heb liggen met Tirsa's artrose anders kon ze nergens lopen. En nu heeft ze ook d'r hele leven lekker binnen kunnen rennen chter de bal. Die gladde vloeren zijn levensgevaarlijk voor honden.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Geen ervaring met pups, maar ik heb na Jacks operatie tegels op de stenen vloer geplakt en ik heb ze weggehaald toen hij buiten weer naar hartelust kon rennen en ik geen energie-explosies meer had met een hond die absoluut niet mocht uitglijden.

Bij een pup zou ik ze weghalen als ik er een redelijke routine in had van buiten de meeste energie kwijt, en binnen een tikje meer beheerst spelen
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Neeltje schreef:Die gladde vloeren zijn levensgevaarlijk voor honden.
dat valt nou ook wel mee... hier lopen ze er heel normaal op... ze weten niet anders... en bal gooien in huis :N: moet er niet aan denken... dat is alleen voor buiten hier...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Brigitte schreef:Ik heb hier een koeienvel in de woonkamer liggen en verder alles laminaat en ik ga geen extra vloerkleden enz neer leggen. Ze leren er maar op lopen.
en wat dan als je pup uitglijdt en zijn knieband scheurt? daar leert de pup toch niets van?
Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Ik haal bij de Kwantum een stuk vloerbedekking en dat ligt in huis.
Ik heb dus laminaat.

Op dat stuk vloerbedekking doet hij alles: spelen, slapen, bot kluiven en de waterbak staat erop.
Hij ligt ook wel op andere plekken in de kamer.
En als het vies in......weg ermee en een nieuw stuk ophalen.
Wij hebben hem ook alleen maar op dat stuk vloerbedekking laten spelen dus als de kat hem nu uitdaagt voor een spel dan loopt Nilsson al naar het stuk vloerbedekking toe.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Hutsje schreef:
Brigitte schreef:Ik heb hier een koeienvel in de woonkamer liggen en verder alles laminaat en ik ga geen extra vloerkleden enz neer leggen. Ze leren er maar op lopen.
en wat dan als je pup uitglijdt en zijn knieband scheurt? daar leert de pup toch niets van?
Dat dacht ik ook altijd totdat ik mijn oude hond een keer in spreidstand in de kamer vond, zij kon niet meer omhoog komen :jank:
Wat voelde ik mij toen een trut, ik wilde geen extra kleed, stond niet mooi in de kamer :wall:
Heb mij heel erg schuldig gevoelt en direct een stuk vloerbedekking opgehaald zodat zij van de mand naar de deur veilig kon lopen.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik heb hier 2 kleden liggen en daar spelen ze eigenlijk altijd op. En bij de voordeur en keukendeur en gevaarlijke race bochten ligt een droogloop mat. En als de ouwetjes het straks moeilijk krijgen leggen we de rode loper uit door het huis , waar ze altijd heel blij mee zijn :mrgreen:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Oef. "Ze leren er maar op lopen" en "ze hebben er niet continu last van", zijn toch wel dingen waar ik niet mee zou kunnen leven.
@ Brigitte : ben je dan niet bang voor problemen/is je ervaring dat ze geen problemen krijgen? Of is het meer: ze moeten het er maar mee doen want het is niet anders??
@ Aimee: voor mij is af en toe problemen al te veel ;-). Bonha met name is te kwetsbaar om af en toe onderuit te gaan....Yanthe's bespiering/heupontwikkeling is nog niet af...

Overigens gaan de tegels dus terug :mrgreen: . Het gaat best goed, nu zo een dagje op het laminaat, wat, zoals ik al zei, echt behoorlijk ruw is in zijn soort. Heb destijds een eindeloze hoeveelheid winkels afgelopen om ruw laminaat te vinden.

Maar ik vind het het risico niet waard. Yanthe kan best nog wat binnenstuitertijd gebruiken ;-) en ik zit natuurlijk met een minstens zo belangrijk probleem: Bonha met haar dubbele hernia en vergevorderde spondylose. Als ik nou een ruime tuin of erf had, kon ik Yanthe inderdaad verbieden binnen te spelen, maar dat heb ik niet en dus mag ze van mij lekker speelgoed door de kamer "keilen" om er vervolgens achteraan te jumpen.

Bonha liep altijd best wel goed op dit laminaat, maar ik ben natuurlijk niet gek en zie dat ze uiteraard toch veel meer houvast heeft op de vloertegels. Zeker als Yanthe haar eens uitdaagt is het van belang dat ze niet uitglijdt.
Het gaat de laatste maanden tot een jaar (afgezien van een hele heftige inzinking in september) beter dan ooit met Bonha en ik denk dat de vloertegels daar ook wel eens aan bijgedragen kunnen hebben!

Overmorgen gaan we weer naar Aharon en dan wordt haar rug weer "gezet", en dan mag ze niet per ongeluk uitglijden omdat madam zo'n zin in eten heeft om maar eens wat te noemen :wink:. Ze kan namelijk zelf ook errrrrrg stuiteren. Die heeft het zo'n beetje uitgevonden denk ik, ze is veel springeriger dan Yanthe, believe it or not :N: . Vóór Yanthe's komst had Bonha altijd slofjes aan nadat ze "gezet" was, om niet meteen weer uit te glijden. Die heeft ze ook altijd aan als we elders op gladde vloeren op bezoek zijn.

Dus de tegels gaan voorlopig terug. Yanthe loopt heel goed op het laminaat, maar het is welhaast wachten op die verkeerde sliding. Ze mag dan nog slechts in 4 sloten tegelijk lopen, maar lomp kan ze nog steeds zijn met soms haast geen besef van eigen lichaamsgrenzen (of die van anderen :boos:)

Helaas ben ik niet in de positie een ruwere vloer aan te schaffen. Stenen vloeren mogen hier niet. Ik weet wel dat in een volgend huis er ook bij mij geen gladde vloeren meer inkomen, als ik er enigszins invloed op kan uitoefenen.

Nu dus de tegels waar we het mee moeten doen. En dan zien we wel verder tegen de tijd dat ze echt onafzichtelijk worden of dreigen weg te lopen. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat Bonha nu nog bij ons zou zijn, maar juist met zn twee is het laminaat geen goed plan.

Dusseh....ik ga maar eens aan de slag om tegel voor tegel extra goed uit te kloppen en te zuigen....
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hutsje schreef:
Ik vond het altijd doodeng als Tirsa mee was naar 'n huis waar 'n gladde vloer lag. Stel toch voor dat je zelf altijd op 'n vloer moet lopen waarop je constant kunt uitglijden?? Moet er niet aan denken.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Wij hebben vorige week het stuk vloerbedekking weggehaald. Spelen doen ze toch niet meer echt binnen (te weinig plek om echt te rennen) en ze lopen er goed op. Ziva is nu bijna 10 maanden.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Hier komt nooit meer laminaat, tenminste niet op de benedenverdieping.Ik vind het echt te glad.Kleden erop leggen remt echter al veel slippartijen af en als ze niet mogen spelen binnen scheelt dat ook.Ik herinner me echter nog heel goed een kennis met een oude grote hond en die had echt moeite, kon op het laatst bijna niet meer opstaan van de gladde vloer en is mede daardoor vervroegd ingeslapen.
Hier mogen de honden binnen spelen, dus het ligt gewoon aan wat je zelf wil en verwacht.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”