Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
10 doodgebloedde pups(geen foto hoor), kan dit?
Moderator: moderatorteam
- roy
- Zeer actief
10 doodgebloedde pups(geen foto hoor), kan dit?
Ik hoor vandaag en diep triest verhaal over 10 pups die zijn doodgegaan.
Zal het kort vertellen, een bordeauxdog heeft 12 pups gekregen via een keizersnede, de DA knipt de navelstreng te kort af bij de pups, waarna de moederhond uit instinct de navelstreng nog korter bijt omdat ze dit dus altijd na de geboorte doet, met als resultaat 10 doodgebloedde pups.
Ik heb helemaal geen idee van fokken en pups in dit opzicht maar ik vind het nogal bizar allemaal, kan dit de realiteit zijn??
Zal het kort vertellen, een bordeauxdog heeft 12 pups gekregen via een keizersnede, de DA knipt de navelstreng te kort af bij de pups, waarna de moederhond uit instinct de navelstreng nog korter bijt omdat ze dit dus altijd na de geboorte doet, met als resultaat 10 doodgebloedde pups.
Ik heb helemaal geen idee van fokken en pups in dit opzicht maar ik vind het nogal bizar allemaal, kan dit de realiteit zijn??
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
-
Jay1978
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
van die hond kan ik het me ook voorstellen, maar waarom was er geen eigenaar in de buurt die eerste uren?Inge O schreef:dit lijkt me weer heel iets andersJay1978 schreef:De fokker van mijn Amy heeft een soortgelijk drama meegemaakt. Naar DA voor keizersnede, teveel narcose, alle pups overleden..
maar wat bij die bordeauxdog gebeurde kan ik me voorstellen. of de da die navelstrengen daarvoor te kort zou moeten hebben afgeknipt betwijfel ik - als die teef op deze manier bij alle 10 haar puppen de navelstreng bleef afbijten was er overduidelijk iets niet helemaal goed met haar gedrag - al of niet te wijten aan de narcose.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Wat ik niet snap is dat die navelstrengen worden geknipt?
Ik bedoel, áls je al knipt, knip je heel lang, zodat de teef eventueel en bij voorkeur een stukje eraf kan knagen.
Maar als ze inderdaad bleven bloeden, waarom was er dan geen toezicht?
Of, nog anders: waarom bleven ze bloeden? Dan moet het wel heel erg kort geweest zijn :N:
Of er was een andere oorzaak.
Ik bedoel, áls je al knipt, knip je heel lang, zodat de teef eventueel en bij voorkeur een stukje eraf kan knagen.
Of, nog anders: waarom bleven ze bloeden? Dan moet het wel heel erg kort geweest zijn :N:
- Hutsje
- Zeer actief
slecht gebit van de moeder ms? de streng doorbijten doen ze doorgaans met hun voortanden en dat lijkt me bij een bd niet heel makkelijk met die behoorlijke ondervoorbeet.Marjoleine schreef:Wat ik niet snap is dat die navelstrengen worden geknipt?

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Je hoort soms ook van moederhonden die niet kunnen stoppen met iets. Dus bv bullterriers die inderdaad dit soort dingen doen. Pup gaat bloeden dus er moet nog meer gelikt en gewassen worden en op een gegeven moment is de pup doodgelikt en geknaagd.
Wat Jessica zegt kan ik me ook goed voorstellen. Navelstreng afknagen met misschien wel uitstekende tanden is ook niet al te makkelijk. Dan prikt ze misschien in de pups en als die bloeden is de drang om ermee te blijven klooien extra groot voor de moederhond.
Misschien lagen ze bij de DA? Dat er daarom een nacht niemand is geweest? Wel erg sneu want inderdaad, je laat een vers nest na narcose toch niet zo lang zonder toezicht dat de moeder het voor elkaar krijgt 10 pups dood te "poetsen"
Wat Jessica zegt kan ik me ook goed voorstellen. Navelstreng afknagen met misschien wel uitstekende tanden is ook niet al te makkelijk. Dan prikt ze misschien in de pups en als die bloeden is de drang om ermee te blijven klooien extra groot voor de moederhond.
Misschien lagen ze bij de DA? Dat er daarom een nacht niemand is geweest? Wel erg sneu want inderdaad, je laat een vers nest na narcose toch niet zo lang zonder toezicht dat de moeder het voor elkaar krijgt 10 pups dood te "poetsen"
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind overigens dat je juist bij deze rassen erg goed moet opletten de eerste dagen. Ze zijn niet de handigste moeders en na een keizersnede lijkt het me al helemaal zot om haar uren met die pups alleen te laten. Een herder of een bastaard heeft toch een veel betere bouw om met zulke friemels om te gaan.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat doen mijn honden nooitHutsje schreef:slecht gebit van de moeder ms? de streng doorbijten doen ze doorgaans met hun voortanden en dat lijkt me bij een bd niet heel makkelijk met die behoorlijke ondervoorbeet.
Ze bijten de navelstreng door met hun kiezen, knauwen die dus door en op die manier stelpen ze meteen de bloeding.
Ik bind het ook vreemd dat een da knipt, dat bloedt vaak veel langer, waardoor de moeder in de war kan raken of zelfs in paniek.
Er kan ook een stoornis zijn waardoor de bloeding langer loopt.
Maar hoe dan ook laat je moeder en pups niet alleen, zeker niet na een keizerssnee, dat lijkt me logisch. Ook niet bij een ervaren moeder met een "makkelijke" bouw.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
hier doen ze het netjes met de voortanden hoor,Marjoleine schreef:Dat doen mijn honden nooitHutsje schreef:slecht gebit van de moeder ms? de streng doorbijten doen ze doorgaans met hun voortanden en dat lijkt me bij een bd niet heel makkelijk met die behoorlijke ondervoorbeet.
Ze bijten de navelstreng door met hun kiezen, knauwen die dus door en op die manier stelpen ze meteen de bloeding.
Ik bind het ook vreemd dat een da knipt, dat bloedt vaak veel langer, waardoor de moeder in de war kan raken of zelfs in paniek.
Er kan ook een stoornis zijn waardoor de bloeding langer loopt.
Maar hoe dan ook laat je moeder en pups niet alleen, zeker niet na een keizerssnee, dat lijkt me logisch. Ook niet bij een ervaren moeder met een "makkelijke" bouw.
Medusa was verders wat lomp (poot op de borst van de pup en met de voortandjes schavend over de navelstreng waardoor die laagsgewijs verdween......
-
bulletjebe
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
Re: 10 doodgebloedde pups(geen foto hoor), kan dit?
Lijkt me niet. Als de navelstreng te kort afgeknipt wordt (wat ik vreemd vind maar goed) dan kun je er een draadje omheen binden. En dat wordt ook wel gedaan want je gaat natuurlijk geen bloedende pups mee naar huis nemen. Als de moeder dan nog kans ziet om bij 10 pups de zaak kapot te bijten/trekken dan is er geen toezicht geweest.roy schreef:Ik hoor vandaag en diep triest verhaal over 10 pups die zijn doodgegaan.
- roy
- Zeer actief
Ik ben er niet bijgeweest, ken deze fokker ook niet, heb dit van een collega van mij die pas een bordeauxpupje heeft, zei vertelde gister dit verhaal, ik vond het zo bizar dat ik even wilde horen hier of dit echt mogenlijk is.
Nu ik dus hoor dat dit kan en dat er dan zeer waarschijnlijk geen toezicht is geweest vind ik het nog triester.
Overigens heb ik begrepen dat de moederhond niet bij de puppen was
yvonne
Nu ik dus hoor dat dit kan en dat er dan zeer waarschijnlijk geen toezicht is geweest vind ik het nog triester.
Overigens heb ik begrepen dat de moederhond niet bij de puppen was
yvonne
-
bulletjebe
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
Het wordt steeds vreemderroy schreef:Ik ben er niet bijgeweest, ken deze fokker ook niet, heb dit van een collega van mij die pas een bordeauxpupje heeft, zei vertelde gister dit verhaal, ik vond het zo bizar dat ik even wilde horen hier of dit echt mogenlijk is.
Overigens heb ik begrepen dat de moederhond niet bij de puppen was![]()
yvonne
- roy
- Zeer actief
Nou ja ik ben een leek wat puppen en moeders in de eerste dagen betreft inderdaad, ik schrijf nu wat ik gister hoorde en eigenlijks is het nog bizarder hoe het verteld werd.
Er zijn foto's gemaakt van de puppen op een kleed, op de eerste foto was weinig te zien, tweede foto wat bloed en op de derde en vierde was het heel erg.
Ik heb deze foto's niet gezien, alleen van horen zeggen dus, mijn collega heeft ze wel gezien.
Ik was er een beetje van onder de indruk en heb het hierbij gelaten, thuis ging ik er over denken en ben het toen maar hier gaan schrijven.......
yvonne
Er zijn foto's gemaakt van de puppen op een kleed, op de eerste foto was weinig te zien, tweede foto wat bloed en op de derde en vierde was het heel erg.
Ik heb deze foto's niet gezien, alleen van horen zeggen dus, mijn collega heeft ze wel gezien.
Ik was er een beetje van onder de indruk en heb het hierbij gelaten, thuis ging ik er over denken en ben het toen maar hier gaan schrijven.......
yvonne
- Hutsje
- Zeer actief
dat kan heel goed. dit gebeurt heel veel, dan hoeven ze niet zo op te lettenroy schreef:Ik ben er niet bijgeweest, ken deze fokker ook niet, heb dit van een collega van mij die pas een bordeauxpupje heeft, zei vertelde gister dit verhaal, ik vond het zo bizar dat ik even wilde horen hier of dit echt mogenlijk is.
Overigens heb ik begrepen dat de moederhond niet bij de puppen was![]()
yvonne