Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wegrennen en weg blijven...
Moderator: moderatorteam
- Dario_fem
- geregistreerd lid
Wegrennen en weg blijven...
Ik zit de laatste paar weken met een behoorlijk vervelend probleem.
Mijn bijna 2 jarige hond (beagle x bordercollie) luistert de laatste paar weken echt helemaal niet meer. Als ik in de woonwijk met hem wandel gaat hij er vandoor en kan ik doen wat ik wil, hij komt niet weer.. Ik durf hem niet meer los te laten omdat ik bang ben dat hij een weg op rent. (Het is een beboste omgeving met veel vrije ruimte, honden mogen los en moeten een aardig stukje rennen voor ze bij een weg komen).
In het bos luistert hij echt heel goed, hij komt netjes terug, wacht bij kruisingen van paden etc. Aan de riem let hij ook goed op mij. Het is dus echt alleen los in de wijk. Hij is gecastreert, wat het spoor volgen al heeft vermindert.
Ik ga binnenkort op cursus met hem omdat we op dit punt echt vastlopen en ik geen gevaarlijke situaties wil krijgen. Maar heeft iemand tot die tijd tips? Nu houd ik hem aan de riem en doe ik allerlei aandachts oefeningen met hem, zowel buiten als in huis.
Alvast bedankt!
Mijn bijna 2 jarige hond (beagle x bordercollie) luistert de laatste paar weken echt helemaal niet meer. Als ik in de woonwijk met hem wandel gaat hij er vandoor en kan ik doen wat ik wil, hij komt niet weer.. Ik durf hem niet meer los te laten omdat ik bang ben dat hij een weg op rent. (Het is een beboste omgeving met veel vrije ruimte, honden mogen los en moeten een aardig stukje rennen voor ze bij een weg komen).
In het bos luistert hij echt heel goed, hij komt netjes terug, wacht bij kruisingen van paden etc. Aan de riem let hij ook goed op mij. Het is dus echt alleen los in de wijk. Hij is gecastreert, wat het spoor volgen al heeft vermindert.
Ik ga binnenkort op cursus met hem omdat we op dit punt echt vastlopen en ik geen gevaarlijke situaties wil krijgen. Maar heeft iemand tot die tijd tips? Nu houd ik hem aan de riem en doe ik allerlei aandachts oefeningen met hem, zowel buiten als in huis.
Alvast bedankt!
It takes two to tango
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
- JML
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
- Dario_fem
- geregistreerd lid
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Volgens mij geldt voor heel Nederland een aanlijnplicht, behalve in 'daartoe aangewezen gebieden'. Dus als er geen bordje staat, moet je hond aan de lijn.Dario_fem schreef:haha, ik hou hem nu ook aan de lijn. Maar ik vind het zo sneu dat hij niet lekker kan spelen met de andere honden op het grasveld. Ik begrijp vooral niet waarom het altijd goed ging en nu opeens niet meer.
ps. Ik woon in Emmen, en in heel Emmen is geen aanlijnplicht.

Het lijkt me trouwens een ontzettend onvoorspelbare en bepaald niet makkelijke kruising. Wie verzint het om een beagle te kruisen met een BC? :N:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Mee eens. Als je hond niet los kan (en mag ook, want het is binnen de bebouwde kom verboden om je hond los te laten lopen met uitzondering van de officiële losloopgebieden) dan moet je hem ook niet los laten.alm@ schreef:Een tip: aan de lijn houden in de woonwijkbij mijn weten is het trouwens verboden met je hond onaangelijnd in een woonwijk te lopen.
En natuurlijk flink trainen op het hierkomen (met beloning).
De cursus is inderdaad een goed idee.
Een kruising Beagle / Bordercollie lijkt mij niet de makkelijkste. Wie dat bedacht heeft is niet de meest intelligente persoon in mijn ogen.

- Dario_fem
- geregistreerd lid
Nee het is inderdaad niet de makkelijkste kruising! Het nestje was een ongelukje bij de dierenbescherming en weghalen wouden ze niet. Ach, een uitdaging is en blijft leuk hoe frustrerend het soms ook kan zijn.
Ik heb toch nog even nagezocht hoe het hier zit met aanlijnen.. maar hier geldt dus echt: overal mag los behalve op de plaatsen waar aangegeven is dat het niet mag (stadsvloer & recreatieplassen). Woonwijken vallen hier dus buiten...
Ik heb toch nog even nagezocht hoe het hier zit met aanlijnen.. maar hier geldt dus echt: overal mag los behalve op de plaatsen waar aangegeven is dat het niet mag (stadsvloer & recreatieplassen). Woonwijken vallen hier dus buiten...
It takes two to tango
- alm@
- moderator
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
- Aantal honden: 1
Nee, dat is plaatsgebonden hondenbeleid volgens mij. Bijvoorbeeld hier in Rotterdam is het erg strikt (alleen loslopen op aangewezen plaatsen) en 400 meter verder in Capelle aan den IJssel is het aanlijnen op aangewezen plaatsen zoals stadscentrum, voor de rest geen aanlijnverplichting.alm@ schreef:Ik dacht altijd dat aanlijnen in woonwijken een landelijk gebod wasDario_fem schreef:Woonwijken vallen hier dus buiten...

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
elke APV regelt dit zelf. elke gemeente heeft dus zijn eigen regels. dat het overwegend zo is dat ze in de wijk aangelijnd moeten zijn zal kloppenHanneke2 schreef:Volgens mij geldt voor heel Nederland een aanlijnplicht, behalve in 'daartoe aangewezen gebieden'. Dus als er geen bordje staat, moet je hond aan de lijn.Dario_fem schreef:haha, ik hou hem nu ook aan de lijn. Maar ik vind het zo sneu dat hij niet lekker kan spelen met de andere honden op het grasveld. Ik begrijp vooral niet waarom het altijd goed ging en nu opeens niet meer.
ps. Ik woon in Emmen, en in heel Emmen is geen aanlijnplicht.![]()
Het lijkt me trouwens een ontzettend onvoorspelbare en bepaald niet makkelijke kruising. Wie verzint het om een beagle te kruisen met een BC? :N:

- alm@
- moderator
Wist ik niet. Weer wat geleerdmassam schreef:elke APV regelt dit zelf. elke gemeente heeft dus zijn eigen regels. dat het overwegend zo is dat ze in de wijk aangelijnd moeten zijn zal kloppenHanneke2 schreef:Volgens mij geldt voor heel Nederland een aanlijnplicht, behalve in 'daartoe aangewezen gebieden'. Dus als er geen bordje staat, moet je hond aan de lijn.Dario_fem schreef:haha, ik hou hem nu ook aan de lijn. Maar ik vind het zo sneu dat hij niet lekker kan spelen met de andere honden op het grasveld. Ik begrijp vooral niet waarom het altijd goed ging en nu opeens niet meer.

- Dario_fem
- geregistreerd lid
Ik heb zelf ook nog even verder rondgezocht. Begon toch te twijfelen...
In 2004 hebben ze overwogen om inderdaad aanlijnen in woonwijken verplicht te stellen. Dit is afgewezen omdat ze het niet te controleren vonden en ze het eigen verantwoordelijkheid vonden. Wel moeten alle loslopende honden onder appèl zijn. Verder mogen ze ook in alle bossen los, behalve waar schapen lopen.
Op de aangegeven plaatsen moeten ze aangelijnd zijn.
Moet trouwens zeggen dat de regels heel moeilijk te vinden zijn over Emmen..

In 2004 hebben ze overwogen om inderdaad aanlijnen in woonwijken verplicht te stellen. Dit is afgewezen omdat ze het niet te controleren vonden en ze het eigen verantwoordelijkheid vonden. Wel moeten alle loslopende honden onder appèl zijn. Verder mogen ze ook in alle bossen los, behalve waar schapen lopen.
It takes two to tango
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Het vetgemaakte sluit jouw hond wel uit momenteelDario_fem schreef:Ik heb zelf ook nog even verder rondgezocht. Begon toch te twijfelen...![]()

Flink trainen dus, veel aandachtsoefeningen onderweg, en naar cursus

- Dario_fem
- geregistreerd lid
- Noële
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik woon ook in Emmen en zo ver ik weet is hier nergens een losloopgebied, volgens mij houdt dat dus eigenlijk in dat honden altijd aangelijnd horen te zijnDario_fem schreef:haha, ik hou hem nu ook aan de lijn. Maar ik vind het zo sneu dat hij niet lekker kan spelen met de andere honden op het grasveld. Ik begrijp vooral niet waarom het altijd goed ging en nu opeens niet meer.
ps. Ik woon in Emmen, en in heel Emmen is geen aanlijnplicht.

Het wordt hier wel gedoogd dat ze los lopen

- Liesbeth
- Zeer actief
Als je hierboven even gekeken had, had je kunnen lezen dat in Emmen honden los mogen lopen behalve op plekken waar is aangegeven dat ze aan de lijn moeten. Het omgekeerde van de meeste gemeenten, dus.Noële schreef:Ik woon ook in Emmen en zo ver ik weet is hier nergens een losloopgebied, volgens mij houdt dat dus eigenlijk in dat honden altijd aangelijnd horen te zijnDario_fem schreef:haha, ik hou hem nu ook aan de lijn. Maar ik vind het zo sneu dat hij niet lekker kan spelen met de andere honden op het grasveld. Ik begrijp vooral niet waarom het altijd goed ging en nu opeens niet meer.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Noële
- Zeer actief
- Contacteer:
Als dat zo is heb je dus ook geen losloopgebieden nodig, want ze mogen overal los.Liesbeth schreef:Als je hierboven even gekeken had, had je kunnen lezen dat in Emmen honden los mogen lopen behalve op plekken waar is aangegeven dat ze aan de lijn moeten. Het omgekeerde van de meeste gemeenten, dus.Noële schreef:Ik woon ook in Emmen en zo ver ik weet is hier nergens een losloopgebied, volgens mij houdt dat dus eigenlijk in dat honden altijd aangelijnd horen te zijnDario_fem schreef:haha, ik hou hem nu ook aan de lijn. Maar ik vind het zo sneu dat hij niet lekker kan spelen met de andere honden op het grasveld. Ik begrijp vooral niet waarom het altijd goed ging en nu opeens niet meer.
Wat ik dan vreemd vind is dat in het park staat geen bordje dat ze aangelijnd moeten zijn, maar ze mogen er niet los, je kunt er zelfs een boete voor krijgen, verder ben ik in Emmen nog nooit een bordje tegen gekomen met aanlijnplicht.
Ik bel er even achteraan....
- Noële
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb eindelijk contact gekregen (meldpunt) en idd ze mogen overal los tenzij het is aangegeven. In de bossen geldt dat niet, dat is van staatsbosbeheer.
Ik kijk daar echt van op omdat mij anders is verteld en zelfs heb gehoord over boetes. Ik ben nog nooit een bordje tegen gekomen dat ik mijn hond moet aanlijnen, dus mogen ze veel los in Emmen

Dus ik ga zo met Fellow naar het park wetend dat ik niet in overtreding ben als ik hem los laat
Ik kijk daar echt van op omdat mij anders is verteld en zelfs heb gehoord over boetes. Ik ben nog nooit een bordje tegen gekomen dat ik mijn hond moet aanlijnen, dus mogen ze veel los in Emmen

Dus ik ga zo met Fellow naar het park wetend dat ik niet in overtreding ben als ik hem los laat