Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Chocolade

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Trici
Zeer actief
Contacteer:

Chocolade

Ongelezen bericht door Trici »

HOE STOM! we gingen daar straks even bij iemand langs en laten een bakje met kerst chocolade op tafel staan; en Sammie dacht natuurlijk hmm JAMMIE....

k WEET dat chocolade heel slecht is voor honden dus kan mezelf wel voor mn kop slaan maar ja daar doe ik nu niets meer aan; vraag s nu eigenlijk; moet k a la minuut een DA bellen?
wat zijn de do's en wat zijn de dont's als er chocolade gegeten is??
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

wat was het voor chocola? puur, melk, wit etc.?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Trici
Zeer actief
Contacteer:

eeeuh een combinatie, was z'n bakje gemixt; van die hustblaadjes weet je wel? en daar zaten dus die drie smaken in...

edit; puur melk en wit dus...
Afbeelding
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Gisteren was het nog op t nieuws dat 2 honden waren doodgevallen na het eten van pure chocolade....

Ik was al onderweg naar mijn DA als ik niet wist wat hij juist gegeten had...na toedienen van een spuitje kunnen ze braken binnen de 30 seconden...

Waar wacht je op ? :roll:

Sterkte ! en hopelijk loopt het goed af
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Ik zou maar subiet naar de dierenarts gaan hoor.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

melk en wit maakt niet zo veel uit het is idd. de pure chocola.... dus als er daar veel van in heeft gezeten ...
Kun je zelf niet alvast een lepel zout geven zodat ie kan kotsen? Kun je ondertussen de DA informeren.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Chocolade

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Trici schreef:HOE STOM! we gingen daar straks even bij iemand langs en laten een bakje met kerst chocolade op tafel staan; en Sammie dacht natuurlijk hmm JAMMIE....

k WEET dat chocolade heel slecht is voor honden dus kan mezelf wel voor mn kop slaan maar ja daar doe ik nu niets meer aan; vraag s nu eigenlijk; moet k a la minuut een DA bellen?
wat zijn de do's en wat zijn de dont's als er chocolade gegeten is??
idd... naar de DA.. en wel NU

Liever het zekere voor het onzekere, zeker als het luxe, dus duurdere chocola was, daar is nl het gehalte "gif" groter in.

Suzanne
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

die blaadjes zijn het reguliere supermarkt zootje, zal niet heel veele chte cacao in zitten, maar voor de zekerheid zou ik die eetlepel zout er maar indoen kijken of je het spugen op gang kan krijgen
Trici
Zeer actief
Contacteer:

Het zout heb ik inderdaad inmiddels gedaan, en telefonisch contact gehad met de Dierenarts; gezien dat het inderdaad 'supermarkt chocolade' is verwacht hij niet heel veel problemen; was maar een klein schaaltje, ik denk dat er alles bij elkaar misschien 10 chocolaatjes in hebben gezeten; en daar van dus ook nog een aantal melk en witte; Sam s verder absoluut nie ziek of zo; gedraagt zich zoals altijd...

Het is in ieder geval wat k noooooooit meer vergeet; OPRUIMENNN
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Trici schreef:Het zout heb ik inderdaad inmiddels gedaan, en telefonisch contact gehad met de Dierenarts; gezien dat het inderdaad 'supermarkt chocolade' is verwacht hij niet heel veel problemen; was maar een klein schaaltje, ik denk dat er alles bij elkaar misschien 10 chocolaatjes in hebben gezeten; en daar van dus ook nog een aantal melk en witte; Sam s verder absoluut nie ziek of zo; gedraagt zich zoals altijd...

Het is in ieder geval wat k noooooooit meer vergeet; OPRUIMENNN
mocht hij niet gaan overgeven binnen een half uurtje gewoon nog een lepel geven... ik heb 1 hond die ik echt 2 lepels moet geven de rest werkt 1 voldoende.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Is de chocolade er al uit gekomen?

En is er misschien een verpakking waarbij erop staat hoeveel cacao de pure blaadjes bevatten?
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Even gegoogled voor je:

http://www.groepspraktijkdierenartsen.n ... g_hond.htm

Een hond van 22 kilo zit met iets meer dan 160 gram pure chocolade op de giftige hoeveelheid.
Van je avator te zien haalt houw hond die 22 kilo wel toch? En die paar blaadjes zullen zelfs met melk en wit erbij geen 160 gram geweest zijn denk ik toch?

Dan zou je denken dat het, net als je da zegt, wel mee zou moeten vallen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ach valt allemaal wel mee hoor.
Die gewichten gaan dus wel over het hoge gehalte.
Waarschuwingen betreffen vooral het feit dat je dit dus niet moet voeren aan honden, chocola is geen hondensnoep.

Maar als je wist wat ze hier al gejat hebben....
En nog springlevend :ok:

Maar inderdaad: voortaan wel opruimen natuurlijk ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Gelukkig met de schrik vrijgekomen!

Iemand in mijn omgeving zei trouwens dat de giftige stof in chocola zich ophoopt in een hondenlijf, zodat de tweede keer chocola eten nog riskanter is. Het lijkt mij een fabeltje, iemand die het zeker weet?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Moos
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Gelukkig met de schrik vrijgekomen!

Iemand in mijn omgeving zei trouwens dat de giftige stof in chocola zich ophoopt in een hondenlijf, zodat de tweede keer chocola eten nog riskanter is. Het lijkt mij een fabeltje, iemand die het zeker weet?
Ik las ergens dat een hond 10 tot 14 dagen, meen ik, nodig heeft om de theobromine te verwerken. Daardoor is het zo gevaarlijk omdat het zich in die periode op kan hopen.
Dus is denk ik een klok horen luiden verhaaltje :wink:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Moos schreef:
Hanneke2 schreef:Gelukkig met de schrik vrijgekomen!

Ik las ergens dat een hond 10 tot 14 dagen, meen ik, nodig heeft om de theobromine te verwerken. Daardoor is het zo gevaarlijk omdat het zich in die periode op kan hopen.
Dus is denk ik een klok horen luiden verhaaltje :wink:
Ah, dat klinkt inderdaad logischer. Dankjewel.

Ik behandel chocola hier tegenwoordig hetzelfde als medicijnen, dus altijd in een hoog kastje bewaren, nooit meer op het aanrecht of op tafel laten liggen, echt als het ware mezelf ingeprent dat het vergif is, en dat werkt goed. (Mezelf inprenten dat er nooit iets van etenswaar binnen hondbereik mag liggen is me nog steeds niet gelukt, zei ze terwijl ze de luxe Kerststol met twee Jack-size happen eruit in de vuilnisbak mieterde. :roll: )
Enya
Zeer actief

Ongelezen bericht door Enya »

Hanneke2 schreef:(Mezelf inprenten dat er nooit iets van etenswaar binnen hondbereik mag liggen is me nog steeds niet gelukt, zei ze terwijl ze de luxe Kerststol met twee Jack-size happen eruit in de vuilnisbak mieterde. :roll: )
In kerststol zitten toch rozijnen? Krenten, rozijnen en druiven schijnen ook giftig te zijn voor honden.
Hanneke2
Zeer actief

Enya schreef:
Hanneke2 schreef:(Mezelf inprenten dat er nooit iets van etenswaar binnen hondbereik mag liggen is me nog steeds niet gelukt, zei ze terwijl ze de luxe Kerststol met twee Jack-size happen eruit in de vuilnisbak mieterde. :roll: )
In kerststol zitten toch rozijnen? Krenten, rozijnen en druiven schijnen ook giftig te zijn voor honden.
Ja, als hij het hele ding had opgevroten had ik me zorgen gemaakt, maar van een paar krenten en rozijnen geloof ik niet dat ze last krijgen. Maar het was een heterdaadje, dit. Zoonlief heeft de stol uit Jacks grijpgrage poten gerukt. :roll:

edit: ik bedenk me trouwens dat hij vorig jaar negen oliebollen met krenten heeft gejatmoosd, en daar heeft hij ookgeen last van gehad.
Enya
Zeer actief

Ongelezen bericht door Enya »

Hanneke2
Zeer actief

Ik lees het. Maar als hij van negen oliebollen met krenten niet omvalt denk ik dat hij van twee flinke happen kerststol ook niet meteen het loodje legt. :wink:

(We hebben het wel over een stevige ex-straathond he? Met een maltezertje met 3 krentenbollen ofzo achter zijn kiezen zou ik naar de dierenarts vliegen.)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dat zijn niet een paar krentjes hoor dan moet ie wel hele zakken vol eten... hier eten ze ook zo af en toe een snee krentebrood mee... niks mis mee zolang het geen enorme hoeveelheden zijn.
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

een van onze honden heeft een keer een pak pure chocoladehagel opgegeten, een vol pak, waarvan ik uren later nog een stukje van het doosje vond. Hij is er bijna tussenuit gepiept die nacht. DA ingelicht maar die kon eigenlijk niks meer doen. Was gewoon afwachten.
Direct laten overgeven zoals hierboven staat is de beste optie. Wij waren gewoon veel te laat.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Moos
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Ik lees het. Maar als hij van negen oliebollen met krenten niet omvalt denk ik dat hij van twee flinke happen kerststol ook niet meteen het loodje legt. :wink:

(We hebben het wel over een stevige ex-straathond he? Met een maltezertje met 3 krentenbollen ofzo achter zijn kiezen zou ik naar de dierenarts vliegen.)
Zout erin en klaar :mrgreen: :wink:
Moos en Saar hebben weleens samen een zak van 6 krentenbollen buit gemaakt, kwam er na het zout netjes weer uit.

En ach, een paar druiven of rozijnen is echt geen probleem hoor. Ze hebben hier altijd druifjes meegegeten voordat ik wist dat dat eigenlijk niet slim was; nooit wat van gekregen van die paar druifjes.
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Ik heb ook gelezen dat de giftige stof zich opstapelt in het lichaam. Steeds een klein stukje onder het mom: "Ach een klein stukje kan geen kwaad" kan op een goede dag fataal worden.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

mijn vorige hondje kreeg altijd rozijnen( wist ik veel) beestje is 15 geworden :19:
Misschien zou hij zonder rozijnen wel 20 zijn :jank: geworden maar ach
Moos
Zeer actief

Sjalot schreef:Ik heb ook gelezen dat de giftige stof zich opstapelt in het lichaam. Steeds een klein stukje onder het mom: "Ach een klein stukje kan geen kwaad" kan op een goede dag fataal worden.
Er is géén tegengif voor een theobrominevergiftiging. Mensen hebben geen enkel probleem met de verwerking van theobromine, maar bij honden duurt het 6 dagen voordat hun lichaam de stof heeft afgebroken. De kans op ophoping is dan ook groot.

Als je elke dag chocolade geeft zit je wel met die ophoping dus, maar het is niet zo dat het weken blijft hangen :wink:
Afbeelding
Trici
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:Even gegoogled voor je:

Een hond van 22 kilo zit met iets meer dan 160 gram pure chocolade op de giftige hoeveelheid.
Van je avator te zien haalt houw hond die 22 kilo wel toch? En die paar blaadjes zullen zelfs met melk en wit erbij geen 160 gram geweest zijn denk ik toch?

Dan zou je denken dat het, net als je da zegt, wel mee zou moeten vallen.
Dank je! Sam is een lab reu en haalt dus de 30 kilo ook nog wel :mrgreen:
160 gram is het alles bij elkaar bij lange na niet geweest....en de pure chocolade waren misschien 4 of 5 van die blaadjes dus k schat een grammetje of 30 a 40? max? Chocolade is er nie uitgekomen, maar Sam mankeert verder niets; eet en drinkt gewoon; wil spelen buiten en rennen....nee k maak me geen zorgen meer.....
Maar goed; dit was zoals ze da noemen een 'goede leer voor de volgende keer' ... :roll:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”