Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bot van de slager?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Noële
Zeer actief
Contacteer:

Bot van de slager?

Ongelezen bericht door Noële »

Fellow vindt oud en nieuw vreselijk,dus vorig jaar kocht ik een bot bij de dierenwinkel zodat hij wat te doen had, maar hij vindt de gewone bot van de dierenwinkel niet erg bijzonder en hij keek er dus niet naar om.
Dus bedacht ik dat ik misschien dit jaar een echt bot bij de slagen kan ophalen en hopelijk vindt hij dat wel lekker en leidt dat af van het lawaai buiten.
Maar aangezien ik dat nog nooit eerder een bot bij een slager heb gehaald vraag ik mij af wat voor een bot ik dan moet halen, wie kan mij helpen of is het een slecht idee?
Het gaat om een sheltie van 9 kilo.

Alvast bedankt.

Groetjes, Noëlle.
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Ik haal altijd van die knoesten bij de slager.
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Als je hond geen rauwe botten gewend is dan zou ik wel kiezen voor een bot van de ribben met veel vlees eraan.
Door het vlees verteerd het bot beter. Botten van de poten van dieren zijn erg hard en de kans dat de tanden van je hond breken veel groter.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Chezzies schreef:Ik haal altijd van die knoesten bij de slager.
Dat kan tanden kosten he :roll: ik wil de pret niet bederven, maar het kan, die dingen zijn keihard, ik zou ook gaan voor een rib :ok:
en misschien eerst wat gewoon vlees gevenofzo, zijn ze minder gretig en het verteerd beter :wink:
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:
Chezzies schreef:Ik haal altijd van die knoesten bij de slager.
Dat kan tanden kosten he :roll: ik wil de pret niet bederven, maar het kan, die dingen zijn keihard, ik zou ook gaan voor een rib :ok:
Runderribben vind ik ook veel te hard, knoesten zijn tandenslijters dat weet ik ze krijgen het ook niet vaak maar voor speciale gelegenheden dus wel.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

tja ik heb ze meestal van een kalf, maar die gaan helemaal op :19: op het laatste stukje na, die haal ik weg, bang dat ze erin stikken :roll:
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Bot van de slager?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Noële schreef:Fellow vindt oud en nieuw vreselijk,dus vorig jaar kocht ik een bot bij de dierenwinkel zodat hij wat te doen had, maar hij vindt de gewone bot van de dierenwinkel niet erg bijzonder en hij keek er dus niet naar om.
Dus bedacht ik dat ik misschien dit jaar een echt bot bij de slagen kan ophalen en hopelijk vindt hij dat wel lekker en leidt dat af van het lawaai buiten.
Maar aangezien ik dat nog nooit eerder een bot bij een slager heb gehaald vraag ik mij af wat voor een bot ik dan moet halen, wie kan mij helpen of is het een slecht idee?

Alvast bedankt.

Groetjes, Noëlle.

Hoi,

als de hond geen bot gewend is zou ik het NIET doen; de kans op gebroken tanden is dan groter. Je praat dan al gauw over een bot in de zin van "poot" en dat is een dragend deel van een dier... te hard dus.

Ook met een rib uitkijken, ook dat kan gewoon te hard zijn!
Dan toch liever een bullepees (hier altijd een succesnummer; liefst zo groot mogelijk) of een farmfood/runderhuid-bot.

Of vul een kong met iets waar ze even bezig mee zijn?

Succes!

Suzanne
sjef
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjef »

wij geven ze vaak een mergpijp(je). Het bot eten ze niet op maar ze zijn wel tijden zoet met de merg eruit te peuzelen.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

sjef schreef:wij geven ze vaak een mergpijp(je). Het bot eten ze niet op maar ze zijn wel tijden zoet met de merg eruit te peuzelen.
Dat zou ik dus nooit doen, zo'n mergpijp kan om de kaak vast komen te zitten.
En als ze het wel kapot bijten is het bijna niet te verteren, gevaar voor verstikking, perforaties en verstoppingen.
:zweep:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Paulala schreef:
sjef schreef:wij geven ze vaak een mergpijp(je). Het bot eten ze niet op maar ze zijn wel tijden zoet met de merg eruit te peuzelen.
Dat zou ik dus nooit doen, zo'n mergpijp kan om de kaak vast komen te zitten.
En als ze het wel kapot bijten is het bijna niet te verteren, gevaar voor verstikking, perforaties en verstoppingen.
Nope, idd een behoorlijk risico! Ik zou ze dan door de slager door laten zagen, zodat je twee halve cirkels overhoudt; dan kan het geen kwaad meer, tenzij het dan zo "klein" wordt dat het vast kan komen te zitten in de keel.

Mergpijpjes is het dus ook niet jammer genoeg; daarvan is het risico te groot. Haal evt zelf de merg eruit en frot dat in een kong??

Suzanne
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Merg in een kong stoppen vind ik wel een heel goed idee!
:zweep:
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Noële schreef: Dus bedacht ik dat ik misschien dit jaar een echt bot bij de slagen kan ophalen en hopelijk vindt hij dat wel lekker en leidt dat af van het lawaai buiten.

Groetjes, Noëlle.
Ik zou zo wie zo oppassen met botten geven en laten eten op oudejaarsavond als afleiding van vuurwerk.
Op het moment van een knal en met een stuk bot in hun bek kan die verkeerd vallen of wel in hun keel schieten.
Ik geef ze altijd s'middags te eten
Afbeelding
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Chezzies schreef: Runderribben vind ik ook veel te hard
tja, gummiribben bestaan toch echt niet hoor :mrgreen: welk bot vind jij dan niet te hard?
Je weet toch zelf wel welke ribben niet zo hard zijn? :mrgreen:
Afbeelding
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:tja ik heb ze meestal van een kalf, maar die gaan helemaal op :19: op het laatste stukje na, die haal ik weg, bang dat ze erin stikken :roll:
Ik ook, ze schrapen ze helemaal af en het laatste stuk gaat weg.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Chezzies schreef:
Inge O schreef:
Chezzies schreef: Runderribben vind ik ook veel te hard
tja, gummiribben bestaan toch echt niet hoor :mrgreen: welk bot vind jij dan niet te hard?
Je weet toch zelf wel welke ribben niet zo hard zijn? :mrgreen:
niet altijd, als het van een ouder dier is dan is het hard en dat kan je niet altijd zien :mrgreen:
Afbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Mergpijp voor een hond die nog nooit rauwe botten met vlees gegeten heeft?

NOOIT DOEN! :N: :N:

Deze fout heb ik 11 jaar geleden met mijn honden gemaakt bij het overzetten op rauwe voeding.... de spuitpoep zat overal. :mrgreen:

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
http://barf-natuurlijk.nl
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Knoeppie »

ignit schreef:Mergpijp voor een hond die nog nooit rauwe botten met vlees gegeten heeft?

NOOIT DOEN! :N: :N:

Deze fout heb ik 11 jaar geleden met mijn honden gemaakt bij het overzetten op rauwe voeding.... de spuitpoep zat overal. :mrgreen:

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
Ik zou, buiten het feit dat het vast kan komen te zitten, sowieso geen mergpijp geven vanwege de baggervette troep.
Dan kan je net zo goed een oliebol in een Kong stoppen, bagger vet en veilig :smile:
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

Suzanne123 schreef:
Noële schreef:Fellow vindt oud en nieuw vreselijk,dus vorig jaar kocht ik een bot bij de dierenwinkel zodat hij wat te doen had, maar hij vindt de gewone bot van de dierenwinkel niet erg bijzonder en hij keek er dus niet naar om.

Alvast bedankt.

Groetjes, Noëlle.

Hoi,

als de hond geen bot gewend is zou ik het NIET doen; de kans op gebroken tanden is dan groter. Je praat dan al gauw over een bot in de zin van "poot" en dat is een dragend deel van een dier... te hard dus.

Ook met een rib uitkijken, ook dat kan gewoon te hard zijn!
Dan toch liever een bullepees (hier altijd een succesnummer; liefst zo groot mogelijk) of een farmfood/runderhuid-bot.

Of vul een kong met iets waar ze even bezig mee zijn?

Succes!

Suzanne
Dus maar geen bot, ik kijk wel naar wat anders.

Bedankt allemaal.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Een kippennek zonder vel en vet kan geen kwaad. :ok:
Lees ook eens het Bottendocument. Daar vind je goed tips en aanwijzingen over hoe te beginnen met botten.
Je kan heel goed botten geven aan je honden als extraatje naast de brokken - maar het is wel belangrijk om te leren hoe je dat kunt doen op een veilige manier en zonder spuitpoep. :N: :N:
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Wat ik wel grappig vind is dat er zo vaak gesproken wordt over het afbreken van tanden. Tante Door heeft stompies in haar bekkie en die krijgt toch nog alles aan gort gekluifd :19:
Mijn overleden Dieleke net zo, die had helemaal geen tandjes meer maar sabbelde net zo lang tot het op was :mrgreen:
S@ndr@
Zeer actief

kan best dat de hond dan een mankement heeft, feit is wel dat het heel vervelend kan zijn ,als je naar de DA moet om een wortel ofzo te laten verwijderen. het is zo jammer
en er wordt op de meeste barf forums toch wel gewaarschuwt, om geen dragende onderdelen van grote grazers te geven :19:
het lijkt me dus dat er ervaring is op dat gebied
S@ndr@
Zeer actief

ja klopt, dat zou op zich geen probleem moeten vormen( ik dacht dat het over de knoesten ging van eerder,) sorry, niets gezegd :wink:
ien
Erelid
Contacteer:

Inge O schreef:
Addy schreef:Wat ik wel grappig vind is dat er zo vaak gesproken wordt over het afbreken van tanden. Tante Door heeft stompies in haar bekkie en die krijgt toch nog alles aan gort gekluifd :19:
Mijn overleden Dieleke net zo, die had helemaal geen tandjes meer maar sabbelde net zo lang tot het op was :mrgreen:
ik vind dat oppassen voor brekende tanden overigens ook weer de wereld op zijn kop. straks gaan we nog oppassen voor brekende botten of scheurende spieren als ze bewegen - brekende tanden van zoiets normaals als het knagen aan een bot hoort toch niet? dan zit er toch iets helemaal fout in de selectie?
maar ik denk dat er wel een stukje waarheid zit in wat je schrijft..er komen steeds meer foutjes bij doorgefokte honden boven water en w.s neemt degeneratie van gebit ook toe, dus ik vind het niet zo vreemd dat tandjes breken..zie je ook wel eens in berichten bij pakwerkers..schijnt het ook voor te komen :wink:

je moet gewoonn opletten hoe je honden die kale botten eten vallen ze er op aan en willen gelijk kraken ipv knagen zou ik dit dus niet geven.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Vandaar dat mijn straathondjes nergens last van hebben :pffff:
ien
Erelid
Contacteer:

S@ndr@ schreef: en er wordt op de meeste barf forums toch wel gewaarschuwt, om geen dragende onderdelen van grote grazers te geven :19:
het lijkt me dus dat er ervaring is op dat gebied
hier ook hoor, als je gaat zoeken hebben wij het hier heel vaak over kale recreatiebotten gehad en dat zijn bijna altijd dragende delen van een dier.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”