Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

met de pot mee eten

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Hier krijgen ze regelmatig tafelrestjes. Wij gebruiken geen zout tijdens het koken. Als iemand het flauw vindt strooit hij er zelf maar zout over.

Ze lusten eigenlijk alles. Gekookte en rauwe groenten, gekookte aardappel, pasta, brood, enz.

Het beslaat denk ik een 10e van totale voeding.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Inge O schreef:
Moos schreef:en toen hebben ze een mengelmoesje gekregen van een blikje zalm, yoghurt, een eitje, en beschuit. Jammie :mrgreen:
zou je dat ook nog geven als je er een hele bende (groterds) lopen had :N: :mrgreen: ?
Nee, dan moet je een blik zalm hebben :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Inge O schreef:
Jaap* schreef:
Inge O schreef:
Moos schreef:en toen hebben ze een mengelmoesje gekregen van een blikje zalm, yoghurt, een eitje, en beschuit. Jammie :mrgreen:
zou je dat ook nog geven als je er een hele bende (groterds) lopen had :N: :mrgreen: ?
Nee, dan moet je een blik zalm hebben :mrgreen:
ze doen het maar met met kaviaar :pffff: .
o..zit jij ook in die Italiaanse smokkelbende? :N:

http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/361 ... ilaan.html
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Inge O schreef:
Ja hoor, 1 blikje en allemaal delen :pffff: :smile:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Inge O schreef:
ien schreef:
Inge O schreef:
Jaap* schreef:Nee, dan moet je een blik zalm hebben :mrgreen:
ze doen het maar met met kaviaar :pffff: .
o..zit jij ook in die Italiaanse smokkelbende? :N:

http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/361 ... ilaan.html
potdomme, ik had beter kunnen zwijgen :sst: :mrgreen: .
ehhhhh, dat lukt je niet,zeker niet op DIT forum :mrgreen:

want ik biecht maar op..mijn man heeft niet voor niets nu met de kerst een gips poot :mrgreen:
http://www.nu.nl/algemeen/1889450/schip ... stoel.html
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Alleen al het feit dat onze honden carnivoren zijn en wij zelf omnivoren, maakt dat onze voeding er ook totaal anders uit ziet. Luka krijgt van mij wel eens wat groente, aardappels, pasta of rijst als dat over is (alles zonder saus en kruiden), maar dat is puur verwennerij. Mijn ervaring uit de praktijk is dat honden die mee eten met de pot er minder goed uitzien dan honden die een uitgebalanceerde voeding krijgen.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Hayley84 schreef:Ik ken mensen die hun hond ALLES voeren ...
van erwtensoep tot haring tot brie tot bami.

je wilt niet weten hoe dat beest eruit ziet, kan amper lopen
:N:

lola is best leuk toch? :N:

ik voer wel kleine beetjes en stukjes, het is niet haar hoofdvoer, maar lotje mag bijna altijd meeproeven

dit alles wel als sam uit de buurt is omdat ie dat allemaal niet mag :ok:
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Inge O schreef:
Carma schreef:Alleen al het feit dat onze honden carnivoren zijn en wij zelf omnivoren,
jij stelt dat hier nu wel als feit, maar of het zo zwart-wit is blijft nog steeds ter discussie :wink: .
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat de behoeftes van een hond heel anders zijn dan de mens :wink:
Welke van de twee is overigens discutabel? Op school heb ik altijd geleerd dat een hond carnivoor is en een mens omnivoor :wink: :mrgreen:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Inge O schreef:
Carma schreef:
Inge O schreef:
Carma schreef:Alleen al het feit dat onze honden carnivoren zijn en wij zelf omnivoren,
jij stelt dat hier nu wel als feit, maar of het zo zwart-wit is blijft nog steeds ter discussie :wink: .
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat de behoeftes van een hond heel anders zijn dan de mens :wink:
Welke van de twee is overigens discutabel? Op school heb ik altijd geleerd dat een hond carnivoor is en een mens omnivoor :wink: :mrgreen:
wij zijn zonder meer omnivoor, dat staat denk ik nergens meer ter discussie (hoewel, tegenwoordig weet je maar nooit :mrgreen: ), maar een hond zou volgens velen (en ook volgens mij :F: ) ergens tussen omnivoor en carnivoor in zitten :wink: .
In principe hebben honden het gebit van een carnivoor, ze hebben scherpe scheur tanden en kiezen ipv vlakke kauwkiezen.
Maar ik vertel je vast niks nieuws :F:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Inge O schreef:
Carma schreef:
Inge O schreef:
wij zijn zonder meer omnivoor, dat staat denk ik nergens meer ter discussie (hoewel, tegenwoordig weet je maar nooit :mrgreen: ), maar een hond zou volgens velen (en ook volgens mij :F: ) ergens tussen omnivoor en carnivoor in zitten :wink: .
Er wordt ook genoeg gespeculeerd dat mensen herbivoren zijn :wink:
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Inge O schreef:
Gollum schreef:
Inge O schreef:
Carma schreef: Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat de behoeftes van een hond heel anders zijn dan de mens :wink:
In principe hebben honden het gebit van een carnivoor, ze hebben scherpe scheur tanden en kiezen ipv vlakke kauwkiezen.
goh, je méént het :mrgreen: :mrgreen: ?!
daarom, dat gebit wijst erop dat ze zelf prooien moeten kunnen vangen en kleinkrijgen (letterlijk), maar toch zou het niét gezond zijn voor een hond (wolf) om enkel en alleen op vlees + bot te leven (terwijl dat voor katten wel kan) - ze hebben nog bijvoegingen nodig onder de vorm van maagdarminhoud, grassen, bessen enz.
vooral die laatste voedingsschijf is zich sterk gaan uitbreiden tijdens en na de domesticatie, omdat honden leefden (leven) van afval dat ze rond de nederzettingen vonden en guess what, dat afval was geen vlees, zo gek waren mensen nu ook weer niet :mrgreen:
.
Dat is ook nog niet bewezen, er zijn genoeg mensen en onderzoeken die uitwijzen dat wolven helemaal niet de maagdarminhoud eten;)

http://rawfed.com/myths/stomachcontents.html
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Valerie schreef: Er wordt ook genoeg gespeculeerd dat mensen herbivoren zijn :wink:
vegetariers heten die :F:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Carma schreef:Alleen al het feit dat onze honden carnivoren zijn en wij zelf omnivoren, maakt dat onze voeding er ook totaal anders uit ziet.

hetgeen ik ze geef en dat ze niet benutten, schijten ze maar uit :pffff:
(kunnen toevallige passanten dan weer gaan opeten :mrgreen: )
Gollum
Zeer actief

Inge O schreef:
Gollum schreef:
Inge O schreef:
Carma schreef: Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat de behoeftes van een hond heel anders zijn dan de mens :wink:
goh, je méént het :mrgreen: :mrgreen: ?!
daarom, dat gebit wijst erop dat ze zelf prooien moeten kunnen vangen en kleinkrijgen (letterlijk), maar toch zou het niét gezond zijn voor een hond (wolf) om enkel en alleen op vlees + bot te leven (terwijl dat voor katten wel kan) - ze hebben nog bijvoegingen nodig onder de vorm van maagdarminhoud, grassen, bessen enz.
vooral die laatste voedingsschijf is zich sterk gaan uitbreiden tijdens en na de domesticatie, omdat honden leefden (leven) van afval dat ze rond de nederzettingen vonden en guess what, dat afval was geen vlees, zo gek waren mensen nu ook weer niet :mrgreen: .
Ik ben het met je eens hoor :P
Vooral met het laatste gedeelte. Wolven kunnen (konden?) ook wel overleven zonder bessen en grassen, die waren niet altijd overal te vinden en ze bleven toch leven. Omdat mensen hun voedsel (groenten, bollen etc) kookten konden de honden de resten verteren, ik kan me voorstellen dat van daaruit een soort behoefte is ontstaan.
Vooral tegenwoordig vind ik het belangrijk om groenten etc. bij te voeren omdat de kwaliteit van het vlees wat ik voer niet zo goed is als een versgevangen wild konijn bv. :wink:
Gollum
Zeer actief

Inge O schreef:
minhie schreef:
Dat is ook nog niet bewezen, er zijn genoeg mensen en onderzoeken die uitwijzen dat wolven helemaal niet de maagdarminhoud eten;)

ik bedoelde ook van kleine prooien - nee, ik zag het ook nog niet voor me dat ze de volledige inhoud van een pens zouden gaan leegeten, dan zaten ze namelijk al vol voor ze een hap vlees binnen hadden.

maar het is ontegensprekelijk wel zo dat honden (ik heb het nu dus over honden, geen wolven, dat zijn aparte diersoorten namelijk) meestal gek zijn op veel mestsoorten - voornamelijk juist mensenpoep, dat hoef je ze écht niet te leren eten - en ook op de restanten in 'vuile pens' (maaginhoud, toch?) en voornamelijk ook mestsoorten van herbivoren.

nu mag mech over de wólven zeggen wat hij wil, maar ik vind bovenstaande vaststelling geen toevallig bijkomstigheidje - die moet echt wel zijn redenen hebben.
Ik ben dus echt van mening dat dat komt omdat de kwaliteit van het vlees gewoon knudde is. Het is allemaal bio industrie vlees wat er in de brokken gaat en ik denk ook hoofdzakelijk wat versvoerders voeren. Die bio industrie dieren hebben nooit hetzelfde gegeten wat een wild dier eet in een schone omgeving, en niet hetzelfde leven geleid. Ik denk dat honden daarom een extra behoefte hebben.
Gollum
Zeer actief

Inge O schreef:
Gollum schreef:
Inge O schreef:
minhie schreef:

ik bedoelde ook van kleine prooien - nee, ik zag het ook nog niet voor me dat ze de volledige inhoud van een pens zouden gaan leegeten, dan zaten ze namelijk al vol voor ze een hap vlees binnen hadden.

maar het is ontegensprekelijk wel zo dat honden (ik heb het nu dus over honden, geen wolven, dat zijn aparte diersoorten namelijk) meestal gek zijn op veel mestsoorten - voornamelijk juist mensenpoep, dat hoef je ze écht niet te leren eten - en ook op de restanten in 'vuile pens' (maaginhoud, toch?) en voornamelijk ook mestsoorten van herbivoren.

nu mag mech over de wólven zeggen wat hij wil, maar ik vind bovenstaande vaststelling geen toevallig bijkomstigheidje - die moet echt wel zijn redenen hebben.
Ik ben dus echt van mening dat dat komt omdat de kwaliteit van het vlees gewoon knudde is. Het is allemaal bio industrie vlees wat er in de brokken gaat en ik denk ook hoofdzakelijk wat versvoerders voeren. Die bio industrie dieren hebben nooit hetzelfde gegeten wat een wild dier eet in een schone omgeving, en niet hetzelfde leven geleid. Ik denk dat honden daarom een extra behoefte hebben.
hmmm, dat zie ik dan toch weer niet. hoe een eiwit van een bepaalde diersoort is opgebouwd is totaal onafhankelijk van het voer dat dat dier binnenkrijgt - tenzij het natuurlijk zou gaan om reuze tekorten, maar die zijn er ook niet in de bio-industrie.

overigens wordt er ook beschreven dat honden vroeger (maar in bepaalde gebieden ook nu nog) gewoon echt als mensenpoep-opruimdienst fungeren en dan hebben we het niet over landen waar veel bio-industrievlees te krijgen is :wink: .
Ik heb het verschil gezien en geproefd tussen een zogenaamde 'plofkip' en een van het land, vers geslacht na een prachtleven. Nou dat proef je hoor, en ik kan me niet voorstellen dat een plofkip even gezond is. Maar ja, ik weet dan ook weinig van eiwitstructuren af :wink:

Mijn hond fungeert ook graag als mensenpoepopruimdienst, ze vraagt waar ze kan solliciteren :F:
Gollum
Zeer actief

Inge O schreef:
Gollum schreef: Ik heb het verschil gezien en geproefd tussen een zogenaamde 'plofkip' en een van het land, vers geslacht na een prachtleven. Nou dat proef je hoor, en ik kan me niet voorstellen dat een plofkip even gezond is. Maar ja, ik weet dan ook weinig van eiwitstructuren af :wink:
ja, smaakverschil is er zeer zeker, ik eet nooooooooooit plofkip, maar dat heeft eerder met niet-eiwitcomponenten te maken (andere vetverdeling en meer of minder water in de spier).
Mijn hond fungeert ook graag als mensenpoepopruimdienst :F:
wij mishandelen onze honden door ze die functie af te nemen :jank: :mrgreen: .
:mrgreen:

Zijn die niet-eiwitcomponenten dan niet belangrijk?
En kalfjes met bloedarmoede eten? Verschilt dat met een gezond kalfje eten?
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

S@ndr@ schreef:Mijn honden krijgen de meeste avonden wel iets van wat er over is, maar krijgen daarnaast ook gewoon vers , brokken en soms wat barf onderdelen :N: :smile: het zijn dus gewoon letterlijk alles eters :sst:
Hier idem dito. Ze krijgen brokken en af en toe vers, en bijna elke avond ook wel iets van restjes, voorzover die geschikt zijn. Vleesrestjes, pasta of rijst, groente zonder poespas (dus bijvoorbeeld geen andijvie a la creme), geen aardappelen (wel een of twee patatjes), stukjes kaaspannekoek, eigen alles wat niet extreem is en wat ze lusten. Niks mis met hun tanden, mooie drollen, en hun vacht is momenteel helemaal superdelux, mooi vol en ze verharen al tijden niet. :cheer:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

malinois schreef:mn da heeft weleens gezegd dat het niet zo slecht was om een jonge hond van alles wat je eet een stukje mee te geven zodat zn maag aan vreemde dingen kon wennen die hij misschien per ongeluk ook weleens op straat of thuis opeet.
Er zwerft ergens op het forum een uitgebreid advies van Crama (orthopeed) over hoe je een pup eten moet geven. Het komt neer op heel gevarieerd bovenop een goeie basis van brokken of vers, en kleine beetjes. Eigenlijk zoals je een mensenkind went aan allerlei voedsel.

Ik heb twee honden die alles behalve uitgebalanceerde brokken hebben gekregen in hun jeugd, Jack heeft langs restaurantjes lopen schooien dus die heeft echt alles gevroten, en het is echt zelden dat er eentje last van maag of darmen heeft.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Gollum
Zeer actief

Inge O schreef:
Gollum schreef:
Inge O schreef:
Gollum schreef: Ik heb het verschil gezien en geproefd tussen een zogenaamde 'plofkip' en een van het land, vers geslacht na een prachtleven. Nou dat proef je hoor, en ik kan me niet voorstellen dat een plofkip even gezond is. Maar ja, ik weet dan ook weinig van eiwitstructuren af :wink:
ja, smaakverschil is er zeer zeker, ik eet nooooooooooit plofkip, maar dat heeft eerder met niet-eiwitcomponenten te maken (andere vetverdeling en meer of minder water in de spier).
Mijn hond fungeert ook graag als mensenpoepopruimdienst :F:
wij mishandelen onze honden door ze die functie af te nemen :jank: :mrgreen: .

Zijn die niet-eiwitcomponenten dan niet belangrijk?
En kalfjes met bloedarmoede eten? Verschilt dat met een gezond kalfje eten?
het gaat hem ook weer voornamelijk over verschillen die te maken hebben met de locatie van vet en water, niet over een andere samenstelling.
nu hoor je me zeker niet zeggen dat plofkippen gezonder zijn dan 'echte' hoor, verre van, maar ik zie niet meteen een alternatief, tenzij je je honden biologisch voert maar dan moet je toch echt over een andere bankrekening beschikken als ik :N: .

Nou dat bedoel ik dus. Ik kan mijn hond ook niet puur biologisch voeren hoor, ik kan mezelf al niet helemaal biologisch voeren :mrgreen:
Vandaar dat ik ook dacht dat groenten en fruit daarom een mooie toevoeging zijn.

bloedarmoedekalfjesvlees (scrabble-woord :mrgreen: ) zal ook iets minder waardevol zijn, maar voor zover als ik weet is die methode van kalveropfok ondertussen verboden.
In Nederland helaas niet, ik las daar laatst nog een heel artikel over in de krant. Slagers zijn niet eerlijk naar hun klanten over waarom wit kalfsvlees wit is, er werden een paar argumenten in genoemd (weinig beweging, weinig zonlicht etc) die kant nog wal sloegen, er waren maar weinig slagers die zeiden dat het kalfje expres aan bloedarmoede leed.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Even terug naar het onderwerp.

Ik woon al 20 jaar in Suriname en zag vorige week een Duitse Herder bij een dierenarts. Perfect gezonde en statige oude heer - met grijze bek en oogwimpers. Hij heeft zijn hele leven van alles en nog wat gegeten, van brok tot zelf gekookt tot rauw... en hij wordt binnenkort 14 jaar.

De meeste oude en vitale honden in Suriname, die de vrijheid en de mogelijkheid hebben om te scharrelen, eten van alles en nog wat - en vinden van alles en nog wat in de natuur of in de vuilnisbak van de buren om hun gezondheid op peil te houden. Dat geldt ook voor de mensen... al scharrelen die niet in de vuilnis van hun buren. :mrgreen:

Vriendelijke groet,
Igniot Bekken.
http://barf-natuurlijk.nl
ien
Erelid
Contacteer:

Inge O schreef:
ignit schreef:Even terug naar het onderwerp.

Ik woon al 20 jaar in Suriname en zag vorige week een Duitse Herder bij een dierenarts. Perfect gezonde en statige oude heer - met grijze bek en oogwimpers. Hij heeft zijn hele leven van alles en nog wat gegeten, van brok tot zelf gekookt tot rauw... en hij wordt binnenkort 14 jaar.

De meeste oude en vitale honden in Suriname, die de vrijheid en de mogelijkheid hebben om te scharrelen, eten van alles en nog wat - en vinden van alles en nog wat in de natuur of in de vuilnisbak van de buren om hun gezondheid op peil te houden. Dat geldt ook voor de mensen... al scharrelen die niet in de vuilnis van hun buren. :mrgreen:

Vriendelijke groet,
Igniot Bekken.
http://barf-natuurlijk.nl

:ok: dat bedoel ik dus. onze honden hier laten scharrelen kunnen we niet meer, maar naboots-scharrel als voer mag best.

sluit ik mij bij aan, met Vlek nog op mijn netvlies in Suriname die van mij dus de restanten kreeg van ons voedsel, zelf vulde hij die aan met restanten van afval van geslacht vee wat op een andere plaats illegaal werd gedumpt.

Onze honden krijgen die kans niet meer zoals Inge ook schreef en daarom vul ik zelf ook aan met alles wat ik over heb!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”