of is ie dan bang om in z'n flikkers te worden gebeten.. en durft hij dat gewoon niet aan.
Watje
Moderator: moderatorteam
Of jij beter lezenherejede schreef:Echt?? moet je nog veel oefenenMoos schreef:Dat was sarcastisch bedoeld.herejede schreef:ja dat denk ik wel ja, rotties praten al heel erg,Moos schreef: Rottweilers wel, die hebben een geheel andere hondentaal.
en niet alleen de rotties hoor, zijn ook andere rassen die dat doen

Ik ben het met je eens dat dit soort spelen over de rand kan gaan, en vrij snel ook. Maar aan de andere kant zijn er ook van die baas/hond combi's die met elkaar kunnen lezen en schrijven, en waarbij zo'n spel haast vanzelf ontstaat.Ragyo schreef:mmm ik heb geen verstand van Rottweilers of uberhaupt van wild spelende honden, dit filmpje doet mij wel denken aan een vriend van mij vroeger, die echt elk dier over de zeik kreeg door wat hij 'spelen' noemde. hij heeft mijn rat destijds getreiterd door een snoepje te geven en dat steeds weer af te pakken. ik waarschuwde dat dat niet goed zou gaan maar nee hoor, het was gewoon spelen. het was een hele lieve rat, zelfs mijn nichtje van 5 kon er mee spelen, maar dat is dus iid de enige keer geweest dat ie gebeten heeft. en terecht. gelukkig richt een rat niet zo veel schade aan.
misschien heb je gelijk hoor, maar stel dat je het verkeerd inschat wat het voor de hond betekent, dan is dat toch aardig riskant.
ik zou zelf nooit met een hond op die manier spelen, ik vind spel waar grommen en ontblote tanden aan te pas komen gewoonweg niet relaxed.
Volgens mij is dat ook geen spel, is dat voor haar gewoon bittere ernst; haar taak. Ze doet dan iets waar ze min of meer voor gefokt is, en slaat daar een tikkeltje in door door bijvoorbeeld ook een pakje rijst te gaan liggen bewaken.christo schreef:Laatst lag ze dus echt op een pakje rijst om die te 'bewaken' naar haar broers toe - en dat is dus echt spel, doen alsof, die pak rijst was op zich niet interessant.
.

Durga is er echt één van ergens in doorslaan jaMoos schreef:Volgens mij is dat ook geen spel, is dat voor haar gewoon bittere ernst; haar taak. Ze doet dan iets waar ze min of meer voor gefokt is, en slaat daar een tikkeltje in door door bijvoorbeeld ook een pakje rijst te gaan liggen bewaken.christo schreef:Laatst lag ze dus echt op een pakje rijst om die te 'bewaken' naar haar broers toe - en dat is dus echt spel, doen alsof, die pak rijst was op zich niet interessant.
.
Maar spel? Geloof ik eigenlijk niks van. Volgens mij kan een hond niet denken "gna gna, nu ga ik eens even lekker waaks doen over dat pakkie rijst, maar ik meen het niet hoor". Ze zal het wellicht inderdaad gewoon leuk vinden om dat te doen, maar dat maakt het nog geen "doen alsof'.
Dat ze het leuk vindt kan ik ook nog wel in mee komenchristo schreef: Waken is een drift die een uitlaatklep zoekt, en spel kan in zo'n uitlaatklep voorzien. Durga doet het in elk geval omdat ze het leuk vindt, lichaamstaal is voor de rest ontspannen.

Datzelfde wordt ook wel eens gezegd over touwtrekken met je hond. Met de flos spelen, dus. Veel gegrom, veel gegrauwd, het hele gewicht wordt in de strijd gegooid. Maar als ik zeg 'Genoeg' is het spel over.Moos schreef:Of de hond van het filmpje het nou wel of niet leuk vindt had ik niet eens over nagedacht. Waar het mij om gaat is dat het geen gedrag is wat je aan wilt moedigen bij de hond, zeker niet naar mensen toe.
Dat vind ik echt geen vergelijking met wat er in dit filmpje gebeurtchristo schreef:Datzelfde wordt ook wel eens gezegd over touwtrekken met je hond. Met de flos spelen, dus. Veel gegrom, veel gegrauwd, het hele gewicht wordt in de strijd gegooid. Maar als ik zeg 'Genoeg' is het spel over.Moos schreef:Of de hond van het filmpje het nou wel of niet leuk vindt had ik niet eens over nagedacht. Waar het mij om gaat is dat het geen gedrag is wat je aan wilt moedigen bij de hond, zeker niet naar mensen toe.
.

ik ben inderdaad niet bekend met en niet gecharmeerd van dit gedrag - ik heb niet voor niets een leuk kniehoog kruisinkje dat zichzelf al heel wat vindt als ie hard blaftchristo schreef:Ik ben het met je eens dat dit soort spelen over de rand kan gaan, en vrij snel ook. Maar aan de andere kant zijn er ook van die baas/hond combi's die met elkaar kunnen lezen en schrijven, en waarbij zo'n spel haast vanzelf ontstaat.Ragyo schreef:mmm ik heb geen verstand van Rottweilers of uberhaupt van wild spelende honden, dit filmpje doet mij wel denken aan een vriend van mij vroeger, die echt elk dier over de zeik kreeg door wat hij 'spelen' noemde. hij heeft mijn rat destijds getreiterd door een snoepje te geven en dat steeds weer af te pakken. ik waarschuwde dat dat niet goed zou gaan maar nee hoor, het was gewoon spelen. het was een hele lieve rat, zelfs mijn nichtje van 5 kon er mee spelen, maar dat is dus iid de enige keer geweest dat ie gebeten heeft. en terecht. gelukkig richt een rat niet zo veel schade aan.
misschien heb je gelijk hoor, maar stel dat je het verkeerd inschat wat het voor de hond betekent, dan is dat toch aardig riskant.
ik zou zelf nooit met een hond op die manier spelen, ik vind spel waar grommen en ontblote tanden aan te pas komen gewoonweg niet relaxed.
En ook - retrievers retrieven, een apporteerspelletje vinden zij heel erg leuk. En Rotties zijn waakhonden en vinden het ook echt leuk om te bewaken, hun eigen spulletjes en die van het baasje. Akita's werden en worden ook als waakhond ingezet, en de kleine versie van de Akita die ik in huis heb, mijn Shibaatje, is ook zeer waaks en vind het erg leuk om te bewaken, hoe ik dat in het verleden ook heb in proberen te dimmen. Laatst lag ze dus echt op een pakje rijst om die te 'bewaken' naar haar broers toe - en dat is dus echt spel, doen alsof, die pak rijst was op zich niet interessant.
Wie dit gedrag niet van nabij meemaakt, begint er al mee om bij het zien van de beelden te concluderen dat het beestje het vreselijk vindt dat ze haar bal 'moet' verdedigen, en een hond die dat gevoel idd heeft, zou zich getergd en getreiterd voelen en idd ooit uithalen.
Wat ik zie is een hond die het leuk vindt om haar bal te bewaken en te verdedigen. Iedere keer als hij zijn voet weghaalt kijkt ze verwachtingsvol naar hem op.
prs ik kan dat ook niet zo zien, maar ik zie wel dat dit dus een spel is voor beidenchristo schreef:Datzelfde wordt ook wel eens gezegd over touwtrekken met je hond. Met de flos spelen, dus. Veel gegrom, veel gegrauwd, het hele gewicht wordt in de strijd gegooid. Maar als ik zeg 'Genoeg' is het spel over.Moos schreef:Of de hond van het filmpje het nou wel of niet leuk vindt had ik niet eens over nagedacht. Waar het mij om gaat is dat het geen gedrag is wat je aan wilt moedigen bij de hond, zeker niet naar mensen toe.
Over het algemeen is het niet verstandig om dit soort spelletjes te spelen met je hond, nee. Maar dan nog kan het zijn dat het voor deze baas/hond combinatie geen problemen oplevert - omdat er een duidelijk einde aan het spel is. Een spel is pas een spel als er regels zijn.
Bij mij is het dus de regel dat als ik 'Genoeg' zeg, mijn hond de flos loslaat, en dat doen ze dus ook. Vaak wordt ik dan verwachtingsvol aangekeken en begin ik het spel nog een keer. Iets vergelijkbaars doet deze man, hij haalt zijn voet weg en de hond zoekt oogcontact met hem. Hij zet zijn voet weer op die bal en het spel begint opnieuw.
M.a.w., bij mij is het 'Genoeg' = flos loslaten, rustig worden, oogcontact maken. Bij hem is het 'Voet weg' = bal loslaten met de bek, rustig worden, oogcontact maken.
Nogmaals, je kunt met dit soort spellen tever gaan, en ik kan zo niet zien of dat zo is. Ik zeg alleen, ik heb er iets andere associaties bij.
Als ik zeg 'Genoeg', verdwijnt de opwinding. Als hij zijn voet van de bal afhaalt, verdwijnt de opwinding. Het is dan ook geen echte opwinding, echte opwinding kun je niet met een commando uitschakelen.Moos schreef:Dat vind ik echt geen vergelijking met wat er in dit filmpje gebeurtchristo schreef:Datzelfde wordt ook wel eens gezegd over touwtrekken met je hond. Met de flos spelen, dus. Veel gegrom, veel gegrauwd, het hele gewicht wordt in de strijd gegooid. Maar als ik zeg 'Genoeg' is het spel over.Moos schreef:Of de hond van het filmpje het nou wel of niet leuk vindt had ik niet eens over nagedacht. Waar het mij om gaat is dat het geen gedrag is wat je aan wilt moedigen bij de hond, zeker niet naar mensen toe.
.![]()
Zou die hond op deze manier op een trekspelletje reageren zou ik het net zo verkeerd vinden.
Hij stopt omdat de onmiddelijke dreiging weg ischristo schreef:Als ik zeg 'Genoeg', verdwijnt de opwinding. Als hij zijn voet van de bal afhaalt, verdwijnt de opwinding. Het is dan ook geen echte opwinding, echte opwinding kun je met een commando uitschakelen.Moos schreef:Dat vind ik echt geen vergelijking met wat er in dit filmpje gebeurtchristo schreef:Datzelfde wordt ook wel eens gezegd over touwtrekken met je hond. Met de flos spelen, dus. Veel gegrom, veel gegrauwd, het hele gewicht wordt in de strijd gegooid. Maar als ik zeg 'Genoeg' is het spel over.Moos schreef:Of de hond van het filmpje het nou wel of niet leuk vindt had ik niet eens over nagedacht. Waar het mij om gaat is dat het geen gedrag is wat je aan wilt moedigen bij de hond, zeker niet naar mensen toe.
.![]()
Zou die hond op deze manier op een trekspelletje reageren zou ik het net zo verkeerd vinden.

Moos schreef:Hij stopt omdat de onmiddelijke dreiging weg ischristo schreef:Als ik zeg 'Genoeg', verdwijnt de opwinding. Als hij zijn voet van de bal afhaalt, verdwijnt de opwinding. Het is dan ook geen echte opwinding, echte opwinding kun je met een commando uitschakelen.Moos schreef:Dat vind ik echt geen vergelijking met wat er in dit filmpje gebeurtchristo schreef: Datzelfde wordt ook wel eens gezegd over touwtrekken met je hond. Met de flos spelen, dus. Veel gegrom, veel gegrauwd, het hele gewicht wordt in de strijd gegooid. Maar als ik zeg 'Genoeg' is het spel over.
.![]()
Zou die hond op deze manier op een trekspelletje reageren zou ik het net zo verkeerd vinden.![]()
Moet je al die filmpjes zien van honden die met zo'n plastic hand op baknijd getest worden. Als die hand helemaal weg is is het tanden laten zien ook weg. Dus al die baknijd is ook een spelletje?
Bij die afschuwelijke testen met de plastic hand is vaak het hele lijf zo gespannen als een veer, voor, tijdens en na het uitvallen. Terwijl als hij met zijn voet tegen haar lijf duwt, je haar lijfje mee ziet bewegen. Ze is redelijk ontspannen, ik blijf erbij, die opwinding is niet echt.
Daarnaast, moet je eens even helemaal in het begin al terugkijken, voet van de bal af en de hond kijkt de baas met ontblote tanden aan hoor.
Maar dat hoort bij het spel - de bal bewaken. Ik heb het net teruggekeken en moet er alleen maar om lachen. Let wel, ik zie dat soort blikkerende tandjes elke ochtend als Durga haar eten krijgt.
Wat verderop zie je de dynamiek die ik beschrijft. Voet van de bal, hond maakt oogcontact.
En ik denk weer dat dit soort spel vaak spontaan ontstaat in de wisselwerking tussen baas en hond. Dat er geen risico is tot escalatie, integendeel, en dat het niet vragen is om problemen. Ik krijg niet dezelfde onderbuikgevoelens bij dit filmpje, omdat het andere associaties bij me oproept. En ik wil wedden dat deze rottie buiten het spel om zich alles af laat pakken op het simpele commando, 'Los'. Zoals er ook een commando zal zijn ten teken dat het spel ten einde is. En waar is dan het dilemma? Het spel heeft een begin, midden en eind, en het baasje bepaalt het verloop ervan.Jaap* schreef:Ik voel helemaal geen aandrang om zulk gedrag tot op de draad te gaan ontleden.
Het is niets anders dan de grens opzoeken op een vervelende manier.
Als je niet wilt dat de hond zulk gedrag gaat conditioneren en je niet wilt dat het gaat escaleren moet je het gewoon niet doen. Het is vragen om problemen en je brengt de hond willens en wetens in een dilemma.
Het heeft niks met waakeigenschappen te maken maar alles met bezitsdrang, en het aanwakkeren daarvan. En daarvan wordt er op den duur maar één het slachtoffer

Ik denk dat je het wat te romantisch bekijkt, als het altijd zo zou werken zou dat leuk zijn. Maar helaas is de realiteit vaak wat anderschristo schreef:En ik denk weer dat dit soort spel vaak spontaan ontstaat in de wisselwerking tussen baas en hond. Dat er geen risico is tot escalatie, integendeel, en dat het niet vragen is om problemen. Ik krijg niet dezelfde onderbuikgevoelens bij dit filmpje, omdat het andere associaties bij me oproept. En ik wil wedden dat deze rottie buiten het spel om zich alles af laat pakken op het simpele commando, 'Los'. Zoals er ook een commando zal zijn ten teken dat het spel ten einde is. En waar is dan het dilemma? Het spel heeft een begin, midden en eind, en het baasje bepaalt het verloop ervan.Jaap* schreef:Ik voel helemaal geen aandrang om zulk gedrag tot op de draad te gaan ontleden.
Als je niet wilt dat de hond zulk gedrag gaat conditioneren en je niet wilt dat het gaat escaleren moet je het gewoon niet doen. Het is vragen om problemen en je brengt de hond willens en wetens in een dilemma.
Het heeft niks met waakeigenschappen te maken maar alles met bezitsdrang, en het aanwakkeren daarvan. En daarvan wordt er op den duur maar één het slachtoffer
Maar jij denkt dan dus dat honden dit soort gedragsuitingen kunnen reguleren. Kortom, dat als een hond eigenlijk heel blij is hij grommend zijn tanden kan gaan laten zien om "te doen alsof', en dat hij laag kan kwispelen met de oortjes vrolijk gedragen als hij enorm pissig is om 'te doen alsof'?christo schreef:En ik denk weer dat dit soort spel vaak spontaan ontstaat in de wisselwerking tussen baas en hond. Dat er geen risico is tot escalatie, integendeel, en dat het niet vragen is om problemen. Ik krijg niet dezelfde onderbuikgevoelens bij dit filmpje, omdat het andere associaties bij me oproept. En ik wil wedden dat deze rottie buiten het spel om zich alles af laat pakken op het simpele commando, 'Los'. Zoals er ook een commando zal zijn ten teken dat het spel ten einde is. En waar is dan het dilemma? Het spel heeft een begin, midden en eind, en het baasje bepaalt het verloop ervan.Jaap* schreef:Ik voel helemaal geen aandrang om zulk gedrag tot op de draad te gaan ontleden.

Eh... is dat een vriendelijke manier om mij als naief te bestempelenJaap* schreef:Ik denk dat je het wat te romantisch bekijkt, als het altijd zo zou werken zou dat leuk zijn. Maar helaas is de realiteit vaak wat anderschristo schreef:En ik denk weer dat dit soort spel vaak spontaan ontstaat in de wisselwerking tussen baas en hond. Dat er geen risico is tot escalatie, integendeel, en dat het niet vragen is om problemen. Ik krijg niet dezelfde onderbuikgevoelens bij dit filmpje, omdat het andere associaties bij me oproept. En ik wil wedden dat deze rottie buiten het spel om zich alles af laat pakken op het simpele commando, 'Los'. Zoals er ook een commando zal zijn ten teken dat het spel ten einde is. En waar is dan het dilemma? Het spel heeft een begin, midden en eind, en het baasje bepaalt het verloop ervan.Jaap* schreef:Ik voel helemaal geen aandrang om zulk gedrag tot op de draad te gaan ontleden.
Ik vind dat je het gedrag van honden op de juiste merites moet beoordelen, en niet willekeurig toepasbaar moet maken op wat je graag zou willen zien/geloven met een lijstje met raseigenschappen in de hand.
Pups doen de hele tijd alsof, terwijl ze oefenen voor het volwassen zijn. Ze imiteren de volwassen honden of hun mens. Ze doen alsof in het spel, de een speelt de prooi, de ander de jager, een minuut later is het omgekeerd. Waarom zou een hond eenmaal volwassen dit vermogen kwijtraken?Moos schreef:Maar jij denkt dan dus dat honden dit soort gedragsuitingen kunnen reguleren. Kortom, dat als een hond eigenlijk heel blij is hij grommend zijn tanden kan gaan laten zien om "te doen alsof', en dat hij laag kan kwispelen met de oortjes vrolijk gedragen als hij enorm pissig is om 'te doen alsof'?christo schreef:En ik denk weer dat dit soort spel vaak spontaan ontstaat in de wisselwerking tussen baas en hond. Dat er geen risico is tot escalatie, integendeel, en dat het niet vragen is om problemen. Ik krijg niet dezelfde onderbuikgevoelens bij dit filmpje, omdat het andere associaties bij me oproept. En ik wil wedden dat deze rottie buiten het spel om zich alles af laat pakken op het simpele commando, 'Los'. Zoals er ook een commando zal zijn ten teken dat het spel ten einde is. En waar is dan het dilemma? Het spel heeft een begin, midden en eind, en het baasje bepaalt het verloop ervan.Jaap* schreef:Ik voel helemaal geen aandrang om zulk gedrag tot op de draad te gaan ontleden.
En dan heb ik het niet over aangeleerd gedrag, maar dat de hond dat dus geheel zelf kan beredeneren? Zo van "gna gna, ik laat nou grommend mijn tanden zien, maar het is een geintje hoor, niet verder vertellen"
Dat is namelijk de enige manier dat ze er een 'doen alsof spelletje' van kunnen maken.
Maar dan doen ze voor hun idee niet alsof.christo schreef:
Pups doen de hele tijd alsof, terwijl ze oefenen voor het volwassen zijn. Ze imiteren de volwassen honden of hun mens. Ze doen alsof in het spel, de een speelt de prooi, de ander de jager, een minuut later is het omgekeerd. Waarom zou een hond eenmaal volwassen dit vermogen kwijtraken?

Oh, ik denk dat er heus wel windhonden zijn die erachter komen dat het een mechanisch konijn is en er vervolgens nul interesse voor op kunnen brengen, maar ja, die leven niet lang :N:Moos schreef:Maar dan doen ze voor hun idee niet alsof.christo schreef:
Pups doen de hele tijd alsof, terwijl ze oefenen voor het volwassen zijn. Ze imiteren de volwassen honden of hun mens. Ze doen alsof in het spel, de een speelt de prooi, de ander de jager, een minuut later is het omgekeerd. Waarom zou een hond eenmaal volwassen dit vermogen kwijtraken?
Voor ons mensen is het alsof als ze een dennenappel bespringen ofzo, maar voor die pup niet. Die denkt niet "ahh een dennenappel, dan doe ik net alsof het een rennend konijntje is en dan duik ik erop".
Die windhonden die achter zo'n flapperend ding aanrennen bij windhondenrennen, die hebben ook niet onderling afgesproken "luister jongens, dat is een nep ding hoor, weten we allemaal, maar we beelden ons evennn in dat het een konijn is, en gaan met die banaan".
Die hebben een bepaalde drive of instinct dat op die manier getriggerd wordt.