Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Halsband om in huis?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Inge O schreef:
marye schreef:
Inge O schreef:hier ook nooit een halsband aan binnen of op het erf. zodra we weggaan wel, als ik de autodeur open doe weten ze dat ze netjes moeten blijven wachten tot hun kop in de band zit ('slipketting' + penning die als gewone halsband omgaat - gaat dus heel snel en de vacht lijdt er niet onder).
Ben je dan niet bang dat ze een keer met de slipketting achter blijven hangen en zich wurgen?
op wandeling bedoel je? zeg nooit nooit, maar ik acht die kans ontzettend klein, want ze zijn eigenlijk nóóit uit zicht :wink: .
Oh, dat kan ik van Caja niet zeggen :roll:
Afbeelding
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Geen halsbanden om in huis.
Maxi houdt wel zijn halsband om en kleine Dust en Liam het tuig bij loslopen aangezien daar de penning aan zit.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Hier ook altijd alles af. Ook in de auto. Ik doe Mikey riem + halsband om, loop naar de auto (5 meter) en doe dan alles weer af. Weer uit de auto alles weer om.
Ik ben er 1 keer bij geweest dat een hond stierf omdat ie zich had opgehangen in de auto. Bleef ergens achterhaken met zijn halsband. We haalden hem er nog wel levend uit, maar hij heeft het niet gered. :jank:

De Jack heeft sinds kort ( :cry: echt helemaal doof nu) een halsband + flex, de duitser heeft gewoon nooit wat om, (behalve lichtgevend met hardlopen). Maar zo gauw ik de poort achter binnenloop gaat bij iedereen alles af.
Gr. Aniek

Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Inge O schreef:
Moos schreef: En jouw honden mogen ook niet van het pad af toch? Dat scheelt ook al een hoop voor wat betreft door de struiken en langs takken en bomen rauzen.:wink:
klopt, dus op het pad is die kans toch een stukje kleiner :mrgreen: .
marye schreef:
Inge O schreef:
marye schreef: Ben je dan niet bang dat ze een keer met de slipketting achter blijven hangen en zich wurgen?
op wandeling bedoel je? zeg nooit nooit, maar ik acht die kans ontzettend klein, want ze zijn eigenlijk nóóit uit zicht :wink: .
Oh, dat kan ik van Caja niet zeggen :roll:
ja, van zo'n onhandelbare hond als caya kan ik me dit wel voorstellen :pffff: :mrgreen: .
:pffff:

Caja is een keer met haar tuig in het water aan prikkeldraad blijven hangen.
Sindsdien doe ik haar eigenlijk haast nooit meer iets om :wink:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Als het maar even kan gaat de halsband hier af.
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Thuis geen banden om, bij een feestje oid in de tuin (waarbij de poort vaak open staat) wel ivm dragen van de penning.
Met los lopen heeft Janus ḿ wel om en spike niet.
Met halsband kan ik janus namelijk net iets beter bij zijn kladden grijpen als dat nodig is :wink:
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

LongFields schreef:De halsbanden gaan hier alleen maar om als we een aangelijnde wandeling hebben, als ze los lopen hebben ze ook geen halsband om, ik weet hoe mijn dames kunnen spelen samen en ben veel te bang dat de een met haar tand in de gesp van de ander blijft haken dan.
In huis hebben ze dus echt nooit een halsband om.

Het omdoen van de halsbanden van mijn honden is iets wat zo weinig tijd in beslag neemt per hond, dat ik ook als ik meer honden zou hebben ik dat niet vind opwegen tegen de periode dat ze in huis of los zijn en de halsband dus helemaal niet nodig vind. Als ze buiten al weg zouden lopen laten ze zich ongetwijfeld ook met een halsband om niet zomaar vangen.
Plus dat ze er een heel lelijke nek door krijgen, vooral als ze een flinke vacht hebben.
Hier exact hetzelfde. Ik heb halfcheckjes voor het lopen aan de lijn, die gaan makkelijk om met al die haren bij mijn honden. Die dragen ze alleen als er een lijn aanzit. Ik heb teveel ongelukken zien gebeuren met halsbanden om. Ik laat mijn honden zelfs niet spelen met anderen honden die een band omhebben.

Ik heb ook flinke vechtpartijen gezien door het vast blijven zitten in elkaars band.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Hier in huis nooit geen halsbanden om, 1 van mijn vorige honden is met zijn slipketting in huis achter een grote waterplantenbak blijven haken en toen ik thuis kwam had hij het gevaarte naar zijn plaats gesleept :N: gelukkig is hij niet in paniek geraakt maar sindsdien, nooit geen riem meer om in huis.

Groetjes Els
Afbeelding
Jakko
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jakko »

Hier thuis geen halsband om. Ik vind het niet nodig, het aait niet prettig en zijn kraag gaat in de klit :wink:
Als we naar buiten gaan doe ik wel altijd 'zijn jas aan'. Er hangt bij ons ook een penning met 2 telefoonnummers aan en het is makkelijk om vast te pakken en aan te lijnen indien nodig.
De band zit wel redelijk strak (weinig kans om achter stokken te haken) en als ik zijn haren (die kraag) er onderuit haal dan kunnen andere honden er niet zo snel in bijten. Die moeten eerst door een berg haar heen :)

Yvonne
Chuz
Actief
Mijn ras(sen): Roteb-Terrier

Ongelezen bericht door Chuz »

Hier ook alleen buiten een halsband om,thuis en in de auto gewoon af.
Dat ene klikje is de moeite niet. :wink:

Grtz. Aad
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Hier in huis nooit halsbanden om. :wink:
Met wandelen, loslopen uiteraard wel, incl penning.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

In huis zijn ze lekker 'naakt' :mrgreen: Tijdens wandelen/loslopen hebben ze allemaal een tuigje aan.
We moeten ze nogal eens uit een boom trekken omdat ze die niet willen loslaten :roll:
En zo'n tuigje is ook ideaal om ze gauw aan op te tillen mocht het nodig zijn, handtasjes-idee zeg maar :mrgreen:
Groetjes,
Wendy
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

De teven hebben wel een halsband om in huis omdat die af en toe omgewisseld moeten worden (ze kunnen niet samen). Maar dan staan ze ook de hele tijd onder toezicht. Als ze alleen zijn is iedereen "naakt".
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

kitty schreef:
LongFields schreef:De halsbanden gaan hier alleen maar om als we een aangelijnde wandeling hebben, als ze los lopen hebben ze ook geen halsband om, ik weet hoe mijn dames kunnen spelen samen en ben veel te bang dat de een met haar tand in de gesp van de ander blijft haken dan.
In huis hebben ze dus echt nooit een halsband om.

Het omdoen van de halsbanden van mijn honden is iets wat zo weinig tijd in beslag neemt per hond, dat ik ook als ik meer honden zou hebben ik dat niet vind opwegen tegen de periode dat ze in huis of los zijn en de halsband dus helemaal niet nodig vind. Als ze buiten al weg zouden lopen laten ze zich ongetwijfeld ook met een halsband om niet zomaar vangen.
Plus dat ze er een heel lelijke nek door krijgen, vooral als ze een flinke vacht hebben.
Hier exact hetzelfde. Ik heb halfcheckjes voor het lopen aan de lijn, die gaan makkelijk om met al die haren bij mijn honden. Die dragen ze alleen als er een lijn aanzit. Ik heb teveel ongelukken zien gebeuren met halsbanden om. Ik laat mijn honden zelfs niet spelen met anderen honden die een band omhebben.

Ik heb ook flinke vechtpartijen gezien door het vast blijven zitten in elkaars band.
Fellow heeft ook een half check (idd handig met lang haar) en die gaat ook af als hij buiten los gaat, ook met behendigheid gaat hij tijdens het rondje af.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

In principe zou ik stemmen op "in huis geen halsband om'.

Tja. Maar als puntje bij paaltje komt hebben ze meestal wel een band om. Yanthe een vrij strakke leren band, omdat ik het handvat nog regelmatig gebruiken moet (als ze Bonha dolgedraaid uitdaagt bij voorbeeld: 1 hand om bekje open te maken (en Bonha's haar haren terug te geven) en de andere om de halsband om haar naar achteren te trekken, zodat ik haar even vast kan kan houden tot ik in de hysterie haar aandacht heb gevangen zodat ik zeggen kan dat ze ermee moet stoppen :roll: )

En Bonha heeft ook meestal haar band omdat ik steeds vaker vergeet de half-slip/check af te doen. Die slipt überhaupt niet, maar het zijn ideale banden voor honden met veel haar :mrgreen: , juist omdat je de vacht niet beschadigt (net als met af en toe slipkettingen) en je hem in een simpele beweging om en af doet.
Bij de briards doen we ze ook alleen om als ze uit gaan en af zodra ze in het losloopgebied gearriveerd zijn. Die rennen en spelen (van de paden af) dus als gekken en dan is het denk ik wel een risico die losse halsbanden.

Ik vind het zelf wel ook erg prettig als ze een penning omhebben, Bonha is zelfs niet gechipt, en haar tatouage is niet bijster leesbaar. Zij draagt overigens ook heel vaak een tuig ivm haar rug, en daar zitten dan ook de penningen aan.
Ik probeer wel steeds vaker de band van Yanthe binnen ook af te doen. Maar zoals gezegd vergeet ik het gewoon meestal. NU is ie af :pffff: :mrgreen: . Later, als Yanthe groot is (lees braaf en niet achteruit stuitert), krijgt ze haar eigen halfslipcheckding en gaat hij alleen nog buiten om (en met spelen af).

pfff.

p.s. ik ben helemaal niet bang dat ze binnen ergens aan blijven haken eigenlijk. Ik zou niet weten waaraan. Maar ik zal er eens overna denken. Maargoed, ik heb dan ook geen erf of grote tuin waar ze zonder toezicht kunnen rondhobbelen. Overigens zouden ze vermoed ik, dan nog steeds gewoon liever naast mijn voeten liggen ;-)
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

al jaren altijd halsband aan, vind het zelfs vervelend dat ze eens zonder rondlopen, vooral omdat ik hen dan gemakkelijker kan vastpakken als ze bv achter de poes jagen, of de kamer uit moeten maar ze niet echt willen

en als ik dan wil gaan wandelen vertrek ik en pas onderweg zie ik dat ze geen halsband aan hebben en ik ze dus net kan vastmaken als we aan de drukke baan komen, neen, altijd halsband, veel gemakkelijker

sonja
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram heeft in huis nooit een halsband om en buiten huis altijd inclusief penning. In huis lijkt het me niet lekker zitten. Buiten huis ook niet, maar ik ben zo bang om hem een keer kwijt te raken. Die penning is dan wel erg handig.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
enjo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse setter

Ongelezen bericht door enjo »

Halsbanden gaan in huis af, waarom?? omdat ik anders gek wordt van dat gepingel van de penningen (x4 honden) de hele dag :smile: , buitenshuis is dat gepingel wel prettig want als je niet ziet dan hoor je ze wel :mrgreen:
Afbeelding
rust zacht meissie Joey 19-3-1997 19-11-2010
slaap wel Bereboot 8-9-1997 11-1-2012
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Hier hebben ze eigenlijk altijd de halsband om.
Gaat af en toe af als we gaan slapen, of als ze een andere om krijgen.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

thica heeft sinds een tijd wel een halsband om in huis, dit om de reden dat als de vlam een keer in de pan slaat ik haar zo beter eraf kan halen, op 1 of andere manier kan ik geen grip op haar krijgen zonder, als ze in elkaar klappen...
met wandelen hebben ze meestal een tuigje om.
yvonne dl
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvonne dl »

Ik heb er 2 met een tuigje.
En deed ook de halsbandjes af.
Maar nu wil ik toch alle tuigjes overdag gaan omlaten omdat 7 honden 4 keer per dag geen pretje is om alles om te doen haha.
Ik ben een kwartier bezig per keer haha.
Ook door de angst en weglopen pfft
Afbeelding

Wanneer je RESPECT hebt voor je dier zal deze ook RESPECT hebben voor zijn baasje,
want LIEFDE geven is Liefde ontvangen
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Quinto en Dingo hebben alleen met uitlaten hun halsband om. Thuis en in de kennel niet.
De vacht eronder gaat verstikken, en in verband met veiligheid.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
doggyfun
Erelid
Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door doggyfun »

Hoi,

Soms hebben ze hier een halsband om, soms niet.

Als ze alleen zijn thuis, hebben ze geen halsband om.

Tijdens de wandelingen wel.
Ze gaan overigens niet uit zicht.

GRoetjes,
corina
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Altijd de halsband af
Mijn vaste loge hond krijgt ook gelijk zijn halsband af
Die heeft hem vaker om dan af
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

kitty schreef:

Het ligt dus maar aan je ervaringen.
Ik heb in dertig jaar meerdere honden (en heel veel katten met bandje) nooit een "ongeluk met" of "veroorzaakt door" een halsband meegemaakt. Wel een aantal ernstige (dodelijke) ongelukken omdat een hond geen band droeg en dus ook niet goed vastgegrepen kon worden.
Mijn honden zitten zelfs met band+lijn in auto, ik heb bij een ongeluk twee honden de auto uit zien glippen recht onder het tegemoet komende verkeer. De hulpverlening probeerde nog om de honden te grijpen maar dat kon niet want ze hadden geen halsband om.
De vader van een van mijn collega's is brandweerman, die heeft regelmatig te maken met auto ongelukken (de kazerne staat aan de oprit van de A58). Hij heeft het dringende verzoek gedaan om de hond altijd met band en het liefst ook met lijn te vervoeren. Als de honden los zitten worden ze vaak alsnog slachtoffer omdat ze niet vastgegrepen kunnen worden (denk erom: die honden zijn al in paniek) óf ze hinderen de werkzaamheden van de hulpverleners.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

geen halsbanden, slipketting alleen met trainen en in de auto gaat ie af, zelfs tussen de verschillende onderdelen door (speuren, appel en manwerk). Veel te bang dat ze zichzelf ophangen in de auto.
Met uitlaten ligt eraan waar we zijn, bekend terrein niks, onbekend band om.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Dondersteen »

Ze hebben in huis nooit een halsband om,eigenlijk buiten ook niet,ze hebben buiten meestal een vanglijn om en die is zo af als ze los mogen lopen.

Ik vind het niet nodig een halsband en ook voor de vacht vind ik het zonde.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

Inge O schreef:
Ennath schreef:De vader van een van mijn collega's is brandweerman, die heeft regelmatig te maken met auto ongelukken (de kazerne staat aan de oprit van de A58). Hij heeft het dringende verzoek gedaan om de hond altijd met band en het liefst ook met lijn te vervoeren. Als de honden los zitten worden ze vaak alsnog slachtoffer omdat ze niet vastgegrepen kunnen worden (denk erom: die honden zijn al in paniek) óf ze hinderen de werkzaamheden van de hulpverleners.
daar zit zeker iets in, alleen worden die lijnen wat moeilijk als je verschillende honden bij elkaar vervoert :wink: .
Nou moe...
Plaatst ie mijn reactie niet.
Nog een keer:

Collin die niet geroepen of gelokt kan worden zit daarom in ieder geval altijd met band en lijn in de auto.
Gelukkig zitten bij mij de honden eigenlijk altijd rustig in de auto, geen heen en weer geloop enzo.
Er is dan verder ook niet veel overlast van de lijn.
Broekie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Broekie »

Onze Jaimy heeft haar halsband enkel om als we naar buiten gaan, al moet ik even een nieuw bandje halen, want iedere keer als ze trekt aan de lijn schiet ze los en dat vind ik nu niet echt een lekker idee, aangezien ze hier soms rijden als gekken...

Ze heeft nu tijdelijk een slipketting om als we naar buiten gaan.

De reden waarom in huis niet?
Eigenlijk omdat ik het niet leuk vind staan, omdat het niet lekker aait en omdat de haartjes in d'r nek zo raar gaan zitten... :oops:

Gr. Sam
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

In huis is alles af.

Met loslopen draagt Boris altijd een tuig met loslopen, maar ook als ie aan de lijn met halfslip is. Als ik een camera mee heb dan wil ik nog wel eens de (andere) honden ´naakt´ los laten lopen (ze houden normaal gesproken altijd wel hun band om), dan staan ze mooier op de foto.

In de auto hebben ze een halsband of tuig om met de riem eraan, onder meer om redenen die hier boven al genoemd zijn.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”