Marjoleine schreef:Inge O schreef:ik bedoelde dus 'in zijn totaliteit' : qua uiterlijk, karakter en gezondheid moet hij echt een letterlijk uitmuntende hond zijn

Maar gebeurt het dan nooit dat er nakomelingen van komen die afwijkende kenmerken hebben?
En zo ja, wat doe je dan?
Inge O schreef:jammer genoeg is het zo dat er wél niet-stamboomhonden zijn - ttz., zonder fci-stamboom - waarvan men de afstamming incluis alle belangrijke gegevens perfect kent, maar dan via een niet fci-stamboom. al die interessante gegevens verdwijnen dus, alleen maar omdat fci zichzelf de perfectie waant - al de rest zijn bedriegers.
Waar komen die honden dan vandaan?
Dat snap ik dan niet helemaal.
Ik heb altijd begrepen dat je honden bij wijze van spreken van straat kunt plukken en in kunt zette op een show, en als dat (2x dus) naar tevredenheid van de KM is kun je een "stamboom" aanvragen.
Dat zou iedereen dan toch via België kunnen doen die bloedverversing wil?
Begrijp ik dat jij dat een slechte zaak vind?
Voor mij is een Stabij een hond die eruit ziet en zich gedraagt als een Stabij.
Of het qua uiterlijk werkelijk een Stabij is zal een keurmeester moeten vaststellen, of het qua gedrag een echte Stabij is wordt wat moeilijker omdat er geen Stabij karakter en/of werkproeven bestaan.
-maar de Stabij vereniging zou dat natuurlijk wel kunnen ontwikkelen-
Het wel of niet voldoen aan de eigenschappen van de Stabij staat of valt niet met het papiertje, dat papiertje geeft hooguit aan dat we zeggen dat we de afstamming van die hond tot op de vierde graad kennen (en gezien de hoeveelheid fraude die voorkomt durf ik zelfs dáárvoor niet mijn hand in het vuur te steken)
Een stamboom hond is niet meer of minder dan dat.
Wél levert het sluiten van stamboeken, gevolgd door het steeds weer kiezen van ouderdieren uit dezelfde genenpoel, steeds meer problemen op.
Problemen die bij het ene ras groter zijn dan bij het andere, maar die sommige rassen op de rand van de afgrond aan het brengen zijn.
Opengooien van stamboeken zou daar veel goed aan kunnen doen.
Zo zou het Cavaliertje enorm kunnen opknappen van de inbreng van ander spaniel bloed.
En dan kom je al snel in het systeem zoals hierboven door Inge O beschreven.