Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afsluiting 1996/2008 Saarlooswolfhonden van de NVSWH.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Afsluiting 1996/2008 Saarlooswolfhonden van de NVSWH.

Ongelezen bericht door idorh »

Het is voor mij een soort afsluiting van 10 jaar dag en nacht knokken voor gezondheid en beleid voor ons ras de SWH.
Gr Bertus.

Dat ik op het eind van het jaar nog is een keer een kleine vogelvlucht wil weer geven van een bikkelhard gevecht met de NVSWH heeft als reden, de opmerking van hun voorzitter op hun website en in hun clublad. En ook een dank aan dit forum waardoor er veel tengoede voor het ras is uit ontstaan.

Ik citeer een gedeelte van zijn opmerkingen die richting ons en zuster vereniging de AVLS wijzen.

….In werkelijkheid is de leiding en een deel der aanhang (AVLS) niet meer dan een losgeslagen bende die beschamend opereert en een spoor van ellende nalaat." (...) Wie zijn dat nu die ons ras naar de afgrond voeren? De zogenaamde kartrekkers, de dwazen die zo graag iets willen betekenen maar geen benul hebben over welke foktechnische kennis men moet beschikken, zetten het verwoestend werk voort zich weinig bekommerend om het leed der honden en verdriet van de eigenaars. (…) Het is een soort criminele onbevangenheid, dubieuze lieden enz. De voorzitter.

Mijn naam is Bert Strijk en ben 61 jaar, ik woon met mijn vrouw Coby en 3 SWH’s plus 4 Whippets in Ovezande. In de jaren 50 heb ik in Wijchen zilverpapier verzameld voor een blindengeleiden Europese wolfhond voor een blindenhuisvriend Jaap. In de jaren 60 ben ik begonnen met verzamelen van stambomen orgaanbladen/ foto’s /dia’s enz over het ontstaan van de Europesewolfhond en leven van Leen Saarloos. In de jaren 70 ben ik vele bezoeken af gaan leggen bij eigenaren van de SWH die nog maar net erkend was, en had telefonisch contacten met het toenmalige bestuur v/d NVSWH. In plm1981 ben ik lid geworden en in 1983 hadden wij onze eerste SWH Idorh. Verder heb ik half in de jaren 80 een gedeelte van mijn verzameling aan de RV uitgeleend om dat ze een boek wilde schrijven.

Coby en ik hebben nu de laatste 2 jaar 2 wolfhonden van buiten de RV, en hebben v/a 1983 drie als pup van uit de RV en tussen door 3 RV honden opgevangen. En gisteren tijdelijk voor een paar aankomende maanden een SWH opgevangen ivm scheiding eigenaars.
Verder ben ik zeker tot 1999 het trouwste lid geweest die je maar bedenken kon. Maar om dat er in de jaren 80 PRA voorkwam in de ren Whippet wereldsport, wat funest is voor honden die rond de 50 km per uur kunnen lopen, ben ik mij gaan verdiepen in deze materie.

Ik heb toen bij het toenmalige bestuur van de NED Whippet vereniging informatie en voorlichting gevraagd over hoe en wat PRA is, Wij lieten onze honden halfjaren 80 spiegelen, en verzamelde honderden stambomen om te zien en leren op welke manier deze verschrikkelijke erfelijke ziekte zich het snelst door een populatie kon verspreiden, en dat was nu net de inteelt lijnen. In 1997 vernam ik van Christa (Xrista) dat er PRA voorkwam in de NVSWH. Ik geloofde het niet, want toen zag ik de voorzitter nog voor vol aan.

Juist om dat ik wist hoe erg PRA is en als een olievlek zich kan verbreiden en verspreiden, was ik er van overtuigd dat als er PRA zou zijn, de voorzitter gelijk alarm zou slaan en alles en iedereen zou oproepen om te laten spiegelen. In de zomer van1998 na vragen aan eigenaar voor PRA uitslag van haar eerst bekende PRA lijder v/d RV, kreeg ik tot mijn grote schrik 7 uitslagen van niet vrij gegeven honden v/d NVSWH.

Ik bekeek de oudste uitslagen en zag gelijk dat de grootouders dus dragerkoppels van het PRA gen de basis van de NVSWH in begin 80 was waar de hele huidige populatie is uit ontstaan. De toenmalige 2e voorzitter vertelde mij dat ze in 1997 op de hoogte waren van al die uitslagen. De RV is v/a dat ze die informatie hadden steeks gewijs gaan spiegelen, ook de fokdieren zover ons bekend is???? Maar dat zet geen zoden aan de dijk ivm dat ze de laatste 9 jaar 4 honden hebben ingezet voor de fok die voor de RvB en ECVO panel te boek stonden als (voorlopig) niet vrij gegeven. Dus er was geen ECVO uitslag bij met PRA vrij. (een nest is overleden met de geboorte)

Nou, beste lezers, toen ik hoorde van Christa eind jaren 90 dat ze willens en wetens een minimaal drager van PRA hadden gebruikt voor de fok met een zeer grote kans om zelfs lijder te zijn omdat haar 2 nestgenoten plus vader en oom en hun ouders niet vrij van PRA waren gegeven, en dat PRA klinisch soms pas te zien is rond hun 4e of 5e jaar. Maar deze fokteef was een bewezen 100% drager van PRA. Dat was voor mij de reden om een schrijven naar alle bestuursleden te doen en te vermelden dat ik met mijn eigen honden ging spiegelen en dat ik voorlichting over PRA ging uitbrengen en dat ik leden ook zou gaan promoten voor spiegelen.

De meeste weten het, mijn 4 SWH’s ontstaan door en uit de NVSWH waren PRA lijders, en een nestgenote er van ook. Ja, nu zijn het er ongeveer een stuk of 25 bij de RV uit plm 150 verschillende honden v/a 1996 tot heden. Het grootste gedeelte moet nog ondezocht worden ivm velen zijn nog niet gespiegeld of hele jonge honden zijn later nooit meer onderzocht terwijl de uitslag maar 12 maanden geldig is voor de RvB.

Ik ben pas in 1998 tegenover het beleid v/d NVSWH ivm PRA voor het ras in opstand gekomen. En ik gun geen mens en dier blindheid en wat daar allemaal mee gepaard gaat. 2 jaar later werd ik geroyeerd, net als later velen geroyeerd werden waar ook leden bij zaten met de erfelijke blinden PRA lijders. Christa is de eerste en oudste SWHwebsite begonnen in NL. Plus is een groep liefhebbers en ik op dit hondeforum.nl begonnen. Vooral dit forum heeft wonderen vericht. De lijst met PRA lijders moet nu verplicht openbaar gemaakt worden door een nieuwe regel v/d RvB, plus we zijn tot ontdekking gekomen dat plm 20 jaar geleden de RV op de hoogte was via de RvB dat met oogonderzoeken ivm PRA , bij verschillende uitslagen van een en de zelfde hond de meest negatieve uitslag blijft gehandhaaft tot dat het ECVO panel in Utrecht anders beslist, zij geven de definitieve uitslag,
.

Hier onder 2 links van onze website's. De een is een vereniging waar alles aan gedaan wordt voor gezondheid en voorlichting enz enz, jullie kunnen het zelf lezen ,en wandelingen en bijeenkomsten mee maken, ook als je geen SWH hebt. Dus wij zijn geen losgeslagen bende die beschamend opereert en een spoor van ellende nalaat. Het is eerder andersom om ivm PRA beleid, maar ook met 7 honden beginnen in plm 1980 en 14 jaar later plm 500 honden, en weer 14 jaar later zouden het er duizenden moeten zijn , maar het zijn er maar rond de 260, er sterven er meer dan er geboren wordt,

De NVSWH sluit alles af en fokt al 28 jaar uit een zeer kleine inteelt populatie, waar door op de lange duur een iets ander type kan ontstaan. Wat wij nu doen is alle zwevende wolfhonden in de wereld bij elkaar brengen en proberen met wat we hebben, (DUS ROEIEN MET DE RIEMEN DIE WIJ HEBBEN) een zo een gezond mogelijke populatie met een ruime genen basis te fokken die over plm 10 a 15 jaar ook algemeen redelijk volgens de rasstandaard is. Zie deze links. http://www.avls.nl/_main/index.php en http://saarlooswolfhonden.web-log.nl/
Ik wens hier bij straks iedereen een vrolijk kerst en gelukkig oud en nieuw jaar.

Gr Bertus.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Echt niet te geloven wat zo'n 'voorzitter' allemaal durft te schrijven in het clubblad. Maar het zal wel zijn omdat je te dicht bij de waarheid zit dat hij om zich heen slaat. Mensen gaan vaak over tot schelden als ze geen argumenten hebben.

Ik heb iig heel veel respect voor de manier waarop je met het ras omgaat en ervoor hebt gevochten en nog vecht (al dan niet samen met anderen), helemaal top :ok:
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

jeetje wat ondankbaar.
Ik ben het helemaal eens met wat bulletjebe zegt!
Afbeelding
dibbes1974
Actief
Mijn ras(sen): saarlooswolfhond

Ongelezen bericht door dibbes1974 »

Bertus,

Ik ben blij dat er mensen zijn zoals jij die vechten om ons mooie ras gezond te krijgen en te houden. :ok: :E:
Groetjes,

Remco en de SWHtjes Amigo, Nikita en Dexter
Afbeelding
Leven is het meervoud van Lef
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Ik vind het geweldig hoe je op komt voor je ras!
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Tja, Bertus. Dat zijn heel wat bloed zweet en tranen later. Maar wat heb je veel bereikt :ok:

En toch..... mogen we niet uit het oog verliezen dat er ook bij de RV eerlijke mensen zijn. Alleen zitten die dan niet in de top helaas.

In ieder geval: Bertus bedankt :ok:
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

bulletjebe schreef:Echt niet te geloven wat zo'n 'voorzitter' allemaal durft te schrijven in het clubblad. Maar het zal wel zijn omdat je te dicht bij de waarheid zit dat hij om zich heen slaat. Mensen gaan vaak over tot schelden als ze geen argumenten hebben.

Ik heb iig heel veel respect voor de manier waarop je met het ras omgaat en ervoor hebt gevochten en nog vecht (al dan niet samen met anderen), helemaal top :ok:
Inderdaad ik denk ook onmacht.
Ze leven in een klein wereldje, niet beseffende dat internet (hun website)dmv vertaal programma's oa van Google, door heel de hele wereld te lezen is, maar ook dit forum.
Hij zet zijn eigen RV met bestuursleden en trouwe leden echt voor schut, met deze goedkope schutting taal.
Gr Bertus.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”