Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras is het gezondste??

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

doggy

Welk ras is het gezondste??

Ongelezen bericht door doggy »

Welk hondenras is het gezondst??

Dus de minste ziektes en erfelijke eigenschappen enz.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Wat denk jij?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bij elk ras dat in me opkomt, bedenk ik ook direct erfelijke ziektes. Hm. Whippets misschien?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Nanna schreef:
Zoek stok! schreef:Bij elk ras dat in me opkomt, bedenk ik ook direct erfelijke ziektes. Hm. Whippets misschien?
Vergeet het maar. Bij Whippets komt meer dan eens epilepsie voor, en hartafwijkingen. Eenballigheid is ook troef.
Ik denk dat er niet één ras bestaat dat totaal vrij van afwijkingen is...
Dat geloof ik direct, maar het ene ras is toch wel gezonder dan het andere? Het Kooikerhondje vind ik verhoudingsgewijs ook een gezond ras.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

De Vubara misschien?
Ik heb het idee dat Max veel gezonder in elkaar steekt dan Bente,ondanks dat zijn voorouders totaal onbekend zijn.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

marian* schreef:De Vubara misschien?
Ik heb het idee dat Max veel gezonder in elkaar steekt dan Bente,ondanks dat zijn voorouders totaal onbekend zijn.
de vubara is van binnen waarschijnlijk één grote poel met halve genen met erfelijke afwijkingen.

maar omdat vubara's altijd een echte outcross zijn komt het niet naar buiten. drager van gemiddeld erg veel maar lijder van weinig.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Zoek stok! schreef:Het Kooikerhondje vind ik verhoudingsgewijs ook een gezond ras.
Ik weet zo al drie afwijkingen bij de Kooiker.
Feitelijk weet ik ook weinig rassen waar maar enkele problemen in zitten.

Er schijnen wel wat terriërs te zijn met weinig problemen, maar ik weet geen barst van terriërs, dus ik weet ook niet of dat klopt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Zoek stok!
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Zoek stok! schreef:Het Kooikerhondje vind ik verhoudingsgewijs ook een gezond ras.
Ik weet zo al drie afwijkingen bij de Kooiker.
Feitelijk weet ik ook weinig rassen waar maar enkele problemen in zitten.

Er schijnen wel wat terriërs te zijn met weinig problemen, maar ik weet geen barst van terriërs, dus ik weet ook niet of dat klopt.
De Airedale misschien? Daar zal wel HD in zitten of niet? En ja, ik weet wel meer afwijkingen bij de Kooiker, maar ze komen niet veelvuldig voor. Vandaar het 'verhoudingsgewijs'.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Basenji? Geen idee :mrgreen:
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd

Ongelezen bericht door antheman »

Volgens mij zijn de meeste Keeshonden kerngezond :wink:

Behalve die van Joline momenteel dan.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

massam schreef:
de vubara is van binnen waarschijnlijk één grote poel met halve genen met erfelijke afwijkingen.

maar omdat vubara's altijd een echte outcross zijn komt het niet naar buiten. drager van gemiddeld erg veel maar lijder van weinig.
en van dat dragerschap heb je totaal geen last dus marian* heeft gelijk :cheer: Maar ja, er werd naar een ras gevraagd en zonder bewezen ouders ben je rasloos...
dretje
Zeer actief

Ongelezen bericht door dretje »

ik vrees dat de rassen waar het langst en het meest mee gefokt worden ook de meeste problemen krijgen Zeker als het een ras is wat opeens in de mode is dan wordt er door de verkeerde mensen om de verkeerde redenen maar gefokt zonder na te denken over de gevolgen.
Waarmee ik niet beweer dat alle fokker foute honden fokken!!!!!

Naar mijn idee zijn veel vuilnisbakken over het algemeen best sterke "rassen" (toch een beetje het gevoel van de sterkste overwinnen") maar dat is meer een gevoel wat ik heb, dan een op feiten berustende bewering.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

dretje schreef:Naar mijn idee zijn veel vuilnisbakken over het algemeen best sterke "rassen" (toch een beetje het gevoel van de sterkste overwinnen") maar dat is meer een gevoel wat ik heb, dan een op feiten berustende bewering.
Omdat de meeste vuilnisbakken tegenwoordig kruisingen van rashonden zijn, valt dat reuze tegen met die gezondheid, schijnt.
Die hebben vaak gewoon toch problemen, vooral omdat veel erfelijke dingen in heel veel rassen zitten.

Ierse terrier schijnt wel gezond te zijn, en die kleintjes ook fox en zo.
Maar geen idee of dat klopt.

Afbeelding

flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Tibetaanse Terriër ....... natuurlijk zit er daar ook wel eens eentje tussen die "iets" mankeert, maar over het algemeen ...... :ok:
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

massam schreef:

Je kunt best gelijk hebben hoor,ik riep ook maar wat :19:
Maar als je naar gezonde rassen vraagt wordt het lijstje wel bijzonder kort.
Afbeelding
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Tibetaanse spaniel
Teckel
Laekense herder
Fox terriër
Yorkshire terriër (kwam er laatst drie tegelijk tegen: 12, 13 en 14 jaar zonder ooit ziek te zijn geweest; gekocht in een winkel)

In voornoemde rassen zullen best wat afwijkingen zitten, maar niet zodanig dat de kans dat jouw rashond wat heeft 50 procent of hoger is. En er zijn zeker weten nog veeeeel meer best gezonde rassen.

Je kunt het ook omdraaien en vragen: welk ras is zeer ongezond? Nou, dat zijn veel dogachtigen, waarvan sommige rassen de acht nog maar nauwelijks halen. Als je het daartegen afzet, zijn nog veel meer rassen best gezond.

Edit: de poedel is ook een sterk ras dat stokoud kan worden
Laatst gewijzigd door Anna* op 12 dec 2008 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn ras(sen): Hollandse herder, xPodenco, xHusky, xShi Tzu
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wiek »

De podenco uiteraard!
Afbeelding
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd

Ongelezen bericht door antheman »

Nanna schreef:
antheman schreef:Volgens mij zijn de meeste Keeshonden kerngezond :wink:
Een Open Ductus Botalli wordt met enige regelmaat beschreven bij de Dwergkeeshond. Bij deze afwijking blijft er na de geboorte een open verbinding bestaan tussen de aorta en de longslagader. Door de (bloed)drukverschillen in beide slagaders ontstaat er hierbij een afwijkende bloedstroom van de linker- naar de rechtercirculatie.
Weet jij of hierop getest wordt?
Ooit wil ik een dwergkees naast mijn middenslagje.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Marjoleine schreef:
dretje schreef:Naar mijn idee zijn veel vuilnisbakken over het algemeen best sterke "rassen" (toch een beetje het gevoel van de sterkste overwinnen") maar dat is meer een gevoel wat ik heb, dan een op feiten berustende bewering.
Omdat de meeste vuilnisbakken tegenwoordig kruisingen van rashonden zijn, valt dat reuze tegen met die gezondheid, schijnt.
Die hebben vaak gewoon toch problemen, vooral omdat veel erfelijke dingen in heel veel rassen zitten.

Ierse terrier schijnt wel gezond te zijn, en die kleintjes ook fox en zo.
Maar geen idee of dat klopt.
Hard pad disease komt nog steesds voor bij de IT? EN Foxen hebben hun afwijkingen bij de geboorte dus daar heb je niet zoveel last van als eigenaar. Wel hebben ze PL
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Markiesjes hebben volgens vereniging alleen maar PL, verder komt er niets voor :pffff: :roll:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik redeneerde eigenlijk anders: ik keek naar waar rassen op getest worden, want dat komt voor.

TT's kennen oopproblemen voor zover ik weet.
En nog wel meer, als ik de fokkers die ik ken mag geloven (en fokkers die eerlijk zijn over problemen geloof ik altijd ;) ).

Op Ductus Botalli kun je niet testen volgens mij?
Er wordt wel gezocht naar de genen die het veroorzaken maar ik meen dat ze nog niet gevonden zijn.
Ze zoeken best hard want het komt ook bij mensen voor ;)

Afbeelding

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik zie dat eerder in dit topic de Laekense Herder genoemd wordt als kandidaat voor het gezondste ras maar ik moet dit (helaas) toch tegenspreken. ED en in mindere mate HD komt voor, evenals (al weer enige generaties geleden voor zover bekend, maar dat wil niet zeggen dat het probleem er niet meer is) PRA. Ook zijn er in mijn ogen net even te veel Laekense die op jonge leeftijd plotseling overlijden, waarvan in veel gevallen de oorzaak niet bekend is en niet is nagekeken.
Maar in vergelijking met de langharen, waar heel veel epilepsiegevallen voorkomen en ook maagkanker bovengemmiddeld veel, is de Laekense wel "gezonder" over het algemeen. Ik denk overigens dat hetzelfde geldt voor de Mechelaar, ik denk dat die zelfs minder problemen hebben.
Het is alleen lastig dat te staven, aangezien er bijvoorbeeld op ED weinig tot niet getest wordt bij de Belgen anders dan de Laekense. De meeste Laekense fokkers zijn zelf gaan testen op ED toen zich daarin problemen openbaarden, maar het is vanuit de RV niet verplicht.

Ik denk dat er maar weinig tot geen rassen zijn waar helemaal geen gezondheidsproblemen voor gelden. Om de raseigenschappen goed vast te leggen is het toch nodig (geweest) om te lijntelen, en juist hierdoor openbaren zich erfelijke gebreken eerder dan bij pure outcross-combinaties.
Laatst gewijzigd door LongFields op 12 dec 2008 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Trippell
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trippell »

Anna* schreef:Tibetaanse spaniel
Teckel
Laekense herder
Fox terriër
Yorkshire terriër (kwam er laatst drie tegelijk tegen: 12, 13 en 14 jaar zonder ooit ziek te zijn geweest; gekocht in een winkel)

In voornoemde rassen zullen best wat afwijkingen zitten, maar niet zodanig dat de kans dat jouw rashond wat heeft 50 procent of hoger is. En er zijn zeker weten nog veeeeel meer best gezonde rassen.
Teckels en Yorkshire terriërs zijn helemaal niet zo'n gezond, bij teckels komen heel vaak pootproblemen voor (ben de naam kwijt, zat op kot met dierenartsstudenten laatstejaars die echt al héél vaak teckels binnenkregen met dezelfde pootproblemen). Ook Yorkshires zouden niet gezodn zijn.

Ik denk aan Mechelse Herders of werkhusky's.
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Jacksel schreef:Markiesjes hebben volgens vereniging alleen maar PL, verder komt er niets voor :pffff: :roll:
Dat zegt natuurlijk niets. Er zijn legio rassen te noemen waar gezondheidsonderzoeken vanuit de RV helemaal niet verplicht zijn, maar waar toch genoeg gevallen van bepaalde erfelijke afwijkingen aanwijsbaar zijn.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Als je echt gezonde honden zoekt moet je denk ik op zoek naar werkhonden, die daadwerkelijk voor fysiek zwaar werk in gezet worden en waar bij voorkeur de FCI niets mee te maken heeft. Als je 'rashond' definieert als 'een hond van een ras wat door de FCI erkent is en gefokt is volgens de regels van diezelfde FCI' dan ben je denk ik al snel uitgekeken. Als je echter over de hele wereld gaat kijken naar werkhonden, die liefst niet beschikken over een FCI papiertje (en waar dus zo af en toe en scheut vers bloed bij kan, wanneer dat nodig is) dan kom je een stuk verder.

Vubaras zijn dankzij de outcross inderdaad gemiddeld tig keer gezonder dan welk ras ook. Staarhondjes zijn nog sterker, gewoon omdat die niet alleen geen last hebben van inteelt maar verder alleen de aller- allersterkste pups uit het nest kunnen overleven.

Groetjes,

Kees
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

LongFields schreef:
Jacksel schreef:Markiesjes hebben volgens vereniging alleen maar PL, verder komt er niets voor :pffff: :roll:
Dat zegt natuurlijk niets. Er zijn legio rassen te noemen waar gezondheidsonderzoeken vanuit de RV helemaal niet verplicht zijn, maar waar toch genoeg gevallen van bepaalde erfelijke afwijkingen aanwijsbaar zijn.
Vandaar ook de :roll: Maar de RV zegt ook letterlijk dat er verder niets speelt als je ernaar vraagt :wink:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:Vubaras zijn dankzij de outcross inderdaad gemiddeld tig keer gezonder dan welk ras ook. Staarhondjes zijn nog sterker, gewoon omdat die niet alleen geen last hebben van inteelt maar verder alleen de aller- allersterkste pups uit het nest kunnen overleven.
Straathondjes neem ik aan ;)
Maar die bestaan hier niet meer, want zwerfhonden worden van straat geplukt en gecastreerd.
En bastaarden zijn kruisingen van rashonden. Met alle problemen van dien dus.

Het soort honden dat je beschrijft is er nog wel, maar niet in Nederland.

Wat volgens mij wel behoorlijk gezonde rassen zijn, zijn de Finse werkrassen. Die hebben wel stambomen, maar de stamboeken zijn open, om zo de honden van Lappen in te kunnen voeren, en die selecteren alleen op werk.
Dus de lapinporokoira en de lapinkoira zijn volgens mij behoorlijk gezond, dankzij die werkwijze.
Ze zijn overigens wel raszuiver allemaal, wat alles te maken heeft met de vrijwel volslagen isolatie van de Lappen en hun dieren.

Afbeelding

CKS
Zeer actief

Marjoleine schreef: Straathondjes neem ik aan ;)
Oeps, inderdaad.
Maar die bestaan hier niet meer, want zwerfhonden worden van straat geplukt en gecastreerd.
Maar in de rest van de wereld nog wel. Ik kan je wel een paar zeecontainers vol straathonden opsturen hoor, als je wilt ;)
En bastaarden zijn kruisingen van rashonden. Met alle problemen van dien dus.
Nee, hier maak je een denkfout. Alle honden (rashond of niet) en alle dieren (jij en ik ook) beschikken over 'foute' genen. Dat is meestal geen probleem omdat we over twee copietjes van ieder gen beschikken. Is er 1 niet in orde, dan neemt het andere gen de functie over en is er dus niets aan de hand. Het probleem doet zich pas voor als beide copies van hetzelfde gen niet goed functioneren.
Dat werkt zo veel het overgrote deel van de erfelijke afwijkingen.
Het probleem bij de rashonden is niet dat ze over teveel foute genen zouden beschikken, maar over teveel dezelfde foute genen. De kans dat twee niet goed functionerende genen bijelkaar komen is daardoor veel groter, dan wanneer je twee compleet niet verwante honden met elkaar kruist.
Wat volgens mij wel behoorlijk gezonde rassen zijn, zijn de Finse werkrassen. Die hebben wel stambomen, maar de stamboeken zijn open, om zo de honden van Lappen in te kunnen voeren, en die selecteren alleen op werk.
Dus de lapinporokoira en de lapinkoira zijn volgens mij behoorlijk gezond, dankzij die werkwijze.
Ze zijn overigens wel raszuiver allemaal, wat alles te maken heeft met de vrijwel volslagen isolatie van de Lappen en hun dieren.
Dit lijkt me een uitstekende manier om gezonde honden te fokken. Staar je trouwens niet blind op de term 'raszuiver'; die heeft namelijk geen enkele waarde. Het klinkt heel belangrijk maar uiteindelijk zegt het alleen iets over de mate van inteelt (en dus over de te verwachten problemen).

Kees
marian*
Erelid
Contacteer:

Casey schreef: Vubaras zijn dankzij de outcross inderdaad gemiddeld tig keer gezonder dan welk ras ook.
Zijn we het toch een keer eens met elkaar :mrgreen: :ok:
Afbeelding
CKS
Zeer actief

marian* schreef:
Casey schreef: Vubaras zijn dankzij de outcross inderdaad gemiddeld tig keer gezonder dan welk ras ook.
Zijn we het toch een keer eens met elkaar :mrgreen: :ok:
Zolang jij maar gelijk hebt zal ik het altijd met je eens zijn Marian* :mrgreen: :pffff: :wink:

Kees
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”