Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een leider of een volger?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Een leider of een volger?

Ongelezen bericht door Tamara. »

Is jouw hond tijdens wandelingen met meerdere (eigen) honden een leider of een volger?

Fien is overduidelijk een leider in wandelingen en Bowie overduidelijk een volger. Fien stippelt tijdens wandelingen de route uit en over het algemeen volgt Bowie (in een iets lagere versnelling) want waar Fien is daar valt wat te beleven :roll:

Bowie kan soms ook wel haar eigen plan trekken tijdens een wandeling en Fien loopt ook weleens naar Bowie toe om te kijken of er wat te rellen valt maar in grote lijnen is het zo dat Fien voorop loopt en de rest volgt haar.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Saar is een absolute volger. Het is dat Vera gewoon veel en veel harder loopt en rent, anders zou ze haar nog meer volgen dan ze nu doet. Ze kan Vera nu gewoon niet de hele wandeling bijhouden (ahhh :mrgreen: ).

Vera is geen echte leider eigenlijk, maar wel een stabiele hond die het niet nodig heeft een andere hond te volgen. Snap je? haha.

Wat een duidelijk verschil is, is dat als Vera achterblijft Saar ook niet verder wil lopen en als Vera uiteindelijk langs komt gerend er hard achteraan zoeft.
Saar blijft eigenlijk continu achter, maar dat zal Vera een rotzorg zijn :mrgreen: :wink:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Dat is hier ook eigenlijk dat de jongere achter de ouderen aanlopen. De teven volgen de reuen. Maar of dat nu een leider of volgerrol is, geen idee.
Als het er op aan komt doen ze allemaal daar waar ze zin in hebben, of dat nu met een andere hond is of alleen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Inge O schreef:goh, daar heb ik eigenlijk nog niet zo gedetailleerd op gelet, is ook een beetje moeilijk met al mijn mogelijkheden (wiskundig gezien dan - hoe bereken je dat eigenlijk :denken: ?).

wel weet ik dat oud zelden of nooit jong volgt - andersom is veel en veel frequenter.
Het was bij mij ook nog niet eens opgevallen, het was meer Gert die dat opmerkte :smile:

Misschien is Fien wel zo snel dat Bowie niet eens de kans krijgt om voorop te lopen ook al doet ze nog zo haar best :smile: :smile:
Moos
Zeer actief

Tamara. schreef:
Misschien is Fien wel zo snel dat Bowie niet eens de kans krijgt om voorop te lopen ook al doet ze nog zo haar best :smile: :smile:
Al zou Saar voorop willen lopen qua tempo gaat dat inderdaad niet lukken :smile:
Maar Saar is ook niet gek, die heeft allang door dat Vera aan kop mooi alle honden opvangt :mrgreen:
Afbeelding
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

Boy doet zijn eigen ding en Saffie volgt mij, geloof ik.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
JML
Zeer actief

Ongelezen bericht door JML »

Mijn honden zijn volgens mij beiden geen leiders.
Ze doen allebei hun eigen ding.
Cheeky laat zich niet beinvloeden door Maddox en zijn eigenaardigheden.
Maddox is geen volger. Ik denk dat hij graag een leider wil zijn, maar Cheeky neemt hem gewoon niet serieus :smile:
Marian4
Actief
Mijn ras(sen): chow chowXcollie?

Ongelezen bericht door Marian4 »

Als ik met meerdere mensen (met of zonder honden) loop dan loopt Beer pal naast mij en blijft dat de hele wandeling doen. Lopen wij samen dan draaft hij lekker voor mij uit.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram is zich er niet van bewust dat hij moet leiden of volgen, hij doet z'n eigen ding :mrgreen: Hij heeft wel heel regelmatig honden die achter hem aan hobbelen, maar daar let hij gewoon niet op.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Hmmm....Miah wil graag voorop lopen. Maar Tommie trekt zijn eigen plan en zal nooit achter Miah aanlopen. En als hij een bochtje neemt, gaat Miah er direct achter aan. Om weer voor hem te gaan lopen tot hij weer een bochtje neemt...

dus die van mij zijn gewoon gek. :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Niet uitgesproken het één of het ander, hij is wel een kartrekker meestal. Bepalend aanwezig zegmaar.
Maar als er een echte leider opstaat vind hij dat ook prima :wink:
Mijn eega treft wel eens iemand met drie leonbergers, de oudste daarvan straalt een ontzettend overwicht uit. Zozeer dat Felix, geheel tegen zijn principes, steeds heel nadrukkelijk achteraan gaat lopen. En als hij de kans krijgt slaat hij liever een zijpaadje in. Maar dan doet de leonberger ook twee stappen in die richting en sluit felix haastig weer netjes aan :mrgreen: :ok:
Prachtig om te zien, er valt geen enkel onvertogen woord :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Winter is een duidelijke leider, Xavier hobbelt wel met haar mee
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Hier zijn ze echt totaal verschillend.
Macho is altijd in galop en Max altijd in zijn stap of hoogstens een drafje.
Ze wachten allebei wel een beetje op elkaar.
Met Macho doe ik regelmatig een wandeling in een grote groep, en dan is hij echt zo'n alleenganger.
Hij gaat totaal zijn eigen gang, en kijkt totaal niet naar wat de rest van de groep doet, alleen naar wat ik doe.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Rinne Roos doet maar wat en is zo ongeveer overal, Isabel volgt mij vooral, en Orpa houdt de boel bij elkaar.
Als er eens een niet meteen in de buurt is, heeft ze een acute weigering: er wordt niet doorgelopen voor we compleet zijn. :pffff:

Best handig, ik hoef niet op te letten ;)

Overigens is Orpa zelf heel vaak uit beeld (voor mij), maar nooit zoek.
Dat komt vooral omdat ze zo achterlijk snel is dat ik zelden doorheb dat ze een sprintje trekt naar elders.
Ze is vooral erg goed in verdwijnen en dan opeens 50 meter verderop op het pad staan wachten met een gezicht dat zegt: Ik sta hier dus al een úúr te wachten, he?! :roll:

Dan staat Rinne Roos meestal nog achterstevoren te turen waar ze blijft :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Marouck wil altijd voorop lopen, zowel in de eigen roedel als wanneer er vreemde honden meelopen. :wink:
Biène rent meestal kort achter Marouck, maar wil ook weleens de koppositie overnemen, wat Marouck niet altijd leuk vindt. :mrgreen:
Marouck is in dat opzicht dus een leider, Biène wisselt tussen leiden en volgen.
Nika doet meer haar eigen ding. Ze rent wel stukken achter de andere 2 aan, maar vaak blijft ze ook een eind achter of staat ze wat te snuffelen. Wanneer ze te ver is achtergebleven en ze op mijn roepen weer aan komt rennen krijgt ze regelmatig een snauw van Marouck...wél in de buurt blijven ouwe! :smile:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Inge O schreef:goh, daar heb ik eigenlijk nog niet zo gedetailleerd op gelet, is ook een beetje moeilijk met al mijn mogelijkheden (wiskundig gezien dan - hoe bereken je dat eigenlijk :denken: ?).

wel weet ik dat oud zelden of nooit jong volgt - andersom is veel en veel frequenter.
Hier net zo. Ik heb daar eigenlijk ook nooit zo op gelet.
Het enige wat mij opvalt is dat als de een schijnbaar bij iets lekkers staat te ruiken de anderen er direct met hun neus bovenop staan 'Wat heb jij daar!!???'.

Chello volgt Hera wel vaak maar dat is meer omdat hij altijd nog hoopt dat hij de bal heel misschien weleens van haar af zou kunnen pakken of de hoop dat ze hem heeeeeel misschien per ongeluk eens zou laten vallen..... :smile2:
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Pardoes, mits hij niet met stokken bezig is, wil altijd voorop lopen. Harley volgt
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Osa een leider, Ben een volger.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Vraag me we af wat het dan verder zegt over een roedel op zich.
Niet zoveel volgens mij.

Isa is de onbetwiste leider hier, maar ze loopt niet voorop.
De andere wachten wel netjes wat zij ervan zegt.
Zegt zij niks, dan doen zij dus ook niets.
Staat zij hysterisch te stuiteren, dan stuiteren de andere twee ook. :?

Maar zonder toestemming wordt er dus niet gestuiterd :boos: Dat halen ze ook echt niet in hun hoofd ;)
En toch loopt Isa niet voorop, daar heeft ze d'r voetvolk voor ;)

Grappig wel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nilo is naar mij toe een volger. Nora niet, die gaat haar eigen gang. Maar ten opzichte van elkaar..geen idee. Ze negeren elkaar zo'n beetje :smile: Nora blijft redelijk in de buurt om die rooie in de gaten te houden en als hij in de problemen zou zitten komt ze wel kijken, maar verder lijken ze elkaar niet eens te zien. Ook met andere honden kunnen ze wel spelen maar zijn beiden ook erg op zichzelf. Niet echt volgers maar hoeven ook niet de hele meute achter zich aan.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mijn honden zijn alledrie een leider. Onze honden lopen standaard 8 meter voor ons zij aan zij aan het einde van de lijn. Allemaal de staarten recht omhoog en ze sluiten netjes aan als ze even gesnuffeld hebben. Cleo en Eva lijken op de gezamelijke wandeling smorgens wel ingespannen paarden. Geen van onze honden zal met zijn neus achter de kont van een andere hond lopen. Nooit. Dus hier geen volgers. Wel een hele duidelijke rangorde maar daar heeft dit in ons geval dus niks mee te maken. Buiten doen ze alles samen en dus zij aan zij en vooruit :mrgreen:

Los doen ze of hun eigen ding of ze spelen. Dus ze lopen niet achter elkaar aan verder maar nu moet ik zeggen dat wij de honden nooit laten lummelen omdat dat met onze honden niet goed is. Dus op een bankje zitten hangen dat werkt bij ons niet. Dan gaan de honden zich vervelen wat geen goed idee is :smile: :N: Dan gaat de omgeving een rol spelen en gaan ze of jagen of ze rennen ineens naar een hond toe oid en daar heb ik geen zin in. :wink: Ze rennen dan overigens samen op een hond af en wie hem het eerst zag wordt gevolgd. Ook daarin geen rollenspel dus.

Klinkt misschien heel raar, maar ik ben de leider en ze kijken eigenlijk allemaal naar mij. Ze volgen samen mij. Misschien dat ze daarom alledrie precies hetzelfde zijn :19:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

MARC_S schreef:Mijn honden zijn alledrie een leider. Onze honden lopen standaard 8 meter voor ons zij aan zij aan het einde van de lijn. Allemaal de staarten recht omhoog en ze sluiten netjes aan als ze even gesnuffeld hebben. Cleo en Eva lijken op de gezamelijke wandeling smorgens wel ingespannen paarden. Geen van onze honden zal met zijn neus achter de kont van een andere hond lopen. Nooit. Dus hier geen volgers. Wel een hele duidelijke rangorde maar daar heeft dit in ons geval dus niks mee te maken. Buiten doen ze alles samen en dus zij aan zij en vooruit :mrgreen:

Los doen ze of hun eigen ding of ze spelen. Dus ze lopen niet achter elkaar aan verder maar nu moet ik zeggen dat wij de honden nooit laten lummelen omdat dat met onze honden niet goed is. Dus op een bankje zitten hangen dat werkt bij ons niet. Dan gaan de honden zich vervelen wat geen goed idee is :smile: :N: Dan gaat de omgeving een rol spelen en gaan ze of jagen of ze rennen ineens naar een hond toe oid en daar heb ik geen zin in. :wink: Ze rennen dan overigens samen op een hond af en wie hem het eerst zag wordt gevolgd. Ook daarin geen rollenspel dus.

Klinkt misschien heel raar, maar ik ben de leider en ze kijken eigenlijk allemaal naar mij. Ze volgen samen mij. Misschien dat ze daarom alledrie precies hetzelfde zijn :19:
ja dat klinkt idd een beetje raar :mrgreen: :mrgreen:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

MARC_S schreef:Klinkt misschien heel raar, maar ik ben de leider en ze kijken eigenlijk allemaal naar mij. Ze volgen samen mij. Misschien dat ze daarom alledrie precies hetzelfde zijn :19:
Bedoel je als je ze aan de riem hebt of als ze los zijn :denken:
laeken
Zeer actief

yamie schreef:
MARC_S schreef:Mijn honden zijn alledrie een leider. Onze honden lopen standaard 8 meter voor ons zij aan zij aan het einde van de lijn. Allemaal de staarten recht omhoog en ze sluiten netjes aan als ze even gesnuffeld hebben. Cleo en Eva lijken op de gezamelijke wandeling smorgens wel ingespannen paarden. Geen van onze honden zal met zijn neus achter de kont van een andere hond lopen. Nooit. Dus hier geen volgers. Wel een hele duidelijke rangorde maar daar heeft dit in ons geval dus niks mee te maken. Buiten doen ze alles samen en dus zij aan zij en vooruit :mrgreen:

Misschien klinkt dit helemaal raar maar ik men ze soort van. :mrgreen: Andere kant als ze om een boom gaan. Wachten. Rechts! Links! Dus al lopen ze voorop, ze lopen wel de kant op die ik zeg dat we op gaan dus volgen ze wel :pffff:
Afbeelding
Addy

MARC_S schreef:Misschien klinkt dit helemaal raar maar ik men ze soort van. :mrgreen: Andere kant als ze om een boom gaan. Wachten. Rechts! Links! Dus al lopen ze voorop, ze lopen wel de kant op die ik zeg dat we op gaan dus volgen ze wel :pffff:
maar is het niet zo dat de leider automatisch gevolgt wordt, ik zeg nooit wat, ze horen mij in de gaten te houden :wink:
laeken
Zeer actief

Addy schreef:
MARC_S schreef:Misschien klinkt dit helemaal raar maar ik men ze soort van. :mrgreen: Andere kant als ze om een boom gaan. Wachten. Rechts! Links! Dus al lopen ze voorop, ze lopen wel de kant op die ik zeg dat we op gaan dus volgen ze wel :pffff:
maar is het niet zo dat de leider automatisch gevolgt wordt, ik zeg nooit wat, ze horen mij in de gaten te houden :wink:
Hier niet. Of je moet er vanuit gaan dat onze honden allemaal de baas over ons zijn. Onze honden lopen altijd voor ons uit.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

MARC_S schreef:
yamie schreef:

Misschien klinkt dit helemaal raar maar ik men ze soort van. :mrgreen: Andere kant als ze om een boom gaan. Wachten. Rechts! Links! Dus al lopen ze voorop, ze lopen wel de kant op die ik zeg dat we op gaan dus volgen ze wel :pffff:
neh das niet volgen, das opvolgen van een commando, of opletten op, en dat is prima hoor, ik zou echt niet willen dat mijn honden achter me aan plakken met wandelen, maar ik heb echt niet de illusie dat ik hun opperleider ben, dat is zo afhankelijk van de situatie ( nou hebben wij ook wel andere type honden)

ik schreef al eerder, mijn honden gaan ook nooit ver van me weg en ik duik ook wel eens opeens een paadje in, of achter een boom, nouhou , ze weten niet hoe snel ze terug moeten lopen of mij gaan zoeken, dus ze houden me in de gaten, dat vind ik voldoende.
laeken
Zeer actief

yamie schreef:
MARC_S schreef:
yamie schreef:

neh das niet volgen, das opvolgen van een commando, of opletten op, en dat is prima hoor, ik zou echt niet willen dat mijn honden achter me aan plakken met wandelen, maar ik heb echt niet de illusie dat ik hun opperleider ben, dat is zo afhankelijk van de situatie ( nou hebben wij ook wel andere type honden)

ik schreef al eerder, mijn honden gaan ook nooit ver van me weg en ik duik ook wel eens opeens een paadje in, of achter een boom, nouhou , ze weten niet hoe snel ze terug moeten lopen of mij gaan zoeken, dus ze houden me in de gaten, dat vind ik voldoende.
Dan volgen ze dus jou in mijn ogen. Jij rechtsaf honden rechtsaf toch? :wink: Ik kan ook niet tegen honden die achter mij lopen, al was het maar omdat ik geen ogen in mijn achterhoofd heb. Ik stuur ze dus voor me uit want ik zeg hup! doorlopen! als ze achterop raken.
Afbeelding
Addy

MARC_S schreef:
Addy schreef:
Hier niet. Of je moet er vanuit gaan dat onze honden allemaal de baas over ons zijn. Onze honden lopen altijd voor ons uit.
Ik ga ervan uit dat de honden niet de baas over jullie zijn want
anders hebben jullie een probleem :mrgreen:
Moos
Zeer actief

MARC_S schreef: Dan volgen ze dus jou in mijn ogen. Jij rechtsaf honden rechtsaf toch? :wink: Ik kan ook niet tegen honden die achter mij lopen, al was het maar omdat ik geen ogen in mijn achterhoofd heb. Ik stuur ze dus voor me uit want ik zeg hup! doorlopen! als ze achterop raken.
Saar vindt dat dus heel erg moeilijk. Ze loopt weleens voorop, maar dat is dan altijd achter Vera aan, nooit in haar eentje voorop.
Ze loopt dus verder heel erg veel achter mij (toen Moos was overleden en Vera er nog niet was liep ze altijd achter mij), en ik kan haar vooruit sturen wat ik wil, ze wordt daar enorm ongemakkelijk van, en sluit zodra ze de kans krijgt weer achter mij aan.

Ik vind dat soms ook irritant, want ook ik heb geen ogen in mijn achterhoofd :mrgreen: , en ben allang blij dat ze nu dus Vera weer enorm volgt en daardoor ook best veel voor me loopt. Maar volgens mij is Saar gewoon een enorm volgertje, en daar kan geen vooruitsturen tegenop :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”