Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

antibiotica

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lynnepien »

Hm, ik weet wel dat bij véél knaagdierfokkerijen (de groothandels dus) preventief antibiotica (Sivotine) wordt gegeven, door het drinkwater. Wat ook niet altijd zo'n goed idee is, aangezien Sivotine niet aan jonge dieren mag gegeven worden, in verband met afwijkingen in het skelet. Ik kan me voorstellen dat het in de vleesindustrie ook zo gaat. Lekker, biefstukje met antibiotica... :?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, preventie.
Doen ze bij kippen en varkens ook.
Het zit standaard in het voer zelfs :N:

Daarom vallen die beesten ook allemaal dood neer als ze onverhoopt buiten komen.

*is kort door de bocht soms
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
piennl
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door piennl »

Dieren kampen nu eenmaal meer met infectieziekten dan wij mensen. Omdat de veehouderij zo intensief is, is de infectiedruk bij die dieren veel groter en daarom zijn ze bevattelijker voor infecties. Bij met name vleeskuikens worden medicijnen door het drinkwater gedaan, omdat infecties in zo'n koppel zich snel uitbreiden en ze als ze ziek zijn niet genoeg groeien. Verder komen bij melkkoeien veel uierontstekingen voor die bij het dier geen klachten geven, maar wanneer er in de melk teveel ontstekingscellen zitten kan dat consequenties hebben voor de afname van melk door de melkbedrijven.
Uiteindelijk moeten we allemaal onszelf eerst aankijken, want deze praktijken bestaan alleen omdat wij goedkoop vlees, eieren en melk willen hebben. Als de prijs omhoog zou gaan zou minder vee en betere omstandigheden voor pluimvee mogelijk zijn.
Als het klopt wat ze zeggen over hondjes en baasjes die op elkaar lijken.... dan lijk ik toch het liefst op een Border Collie: intelligent, energiek en prettig gestoord!

Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Nanna schreef:Aha, en dat fijne volbeantibioticate vlees geven wij weer aan onze caniden :N:
....en aan onszelf :wink:

Het is al zo erg dat er antibiotica in ons drinkwater zit, als dat er niet goed uitgereinigd wordt :N:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Het werd hoog tijd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

tekkel schreef: Het is al zo erg dat er antibiotica in ons drinkwater zit, als dat er niet goed uitgereinigd wordt :N:
Hoe bedoel je dat? :80:
Waarom moet er überhaupt antibiotica in ons drinkwater? :denken:
Zit dat echt in ons drinkwater????????
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

ranetje schreef:
tekkel schreef: Het is al zo erg dat er antibiotica in ons drinkwater zit, als dat er niet goed uitgereinigd wordt :N:
Ja, maar het wordt er niet "ingestopt".
In drinkwater zijn grotere en kleinere sporen van o.a. antibiotica, hart en bloeddrukmiddelen en cholesterolverlagers aangetroffen.
Deze stoffen worden uitgescheiden met urine en ontlasting en komen zodoende in het milieu en uiteindelijk in ons drinkwater terecht. De aanwezigheid van ruime hoeveelheden hormonen (afkomstig van pilgebruiksters) werd al veel eerder aangetoond.

Hou wel in de gaten dat het recente aantonen van deze stoffen niet betekend dat ze niet al veel langer in het drinkwater aanwezig waren. De -nauwkeurige- testen zijn vrij nieuw en er komen nog steeds nieuwe testen op de markt. Dat betekend ook dat er ook nieuwe stoffen in het drinkwater aangetoond zullen worden.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ennath schreef:
ranetje schreef:
Ja, maar het wordt er niet "ingestopt".
In drinkwater zijn grotere en kleinere sporen van o.a. antibiotica, hart en bloeddrukmiddelen en cholesterolverlagers aangetroffen.
Deze stoffen worden uitgescheiden met urine en ontlasting en komen zodoende in het milieu en uiteindelijk in ons drinkwater terecht. De aanwezigheid van ruime hoeveelheden hormonen (afkomstig van pilgebruiksters) werd al veel eerder aangetoond.

Hou wel in de gaten dat het recente aantonen van deze stoffen niet betekend dat ze niet al veel langer in het drinkwater aanwezig waren. De -nauwkeurige- testen zijn vrij nieuw en er komen nog steeds nieuwe testen op de markt. Dat betekend ook dat er ook nieuwe stoffen in het drinkwater aangetoond zullen worden.
Ah ok dan :ok:

Daar heb ik nooit aan gedacht dat dat zo kon :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

De waterzuivering heeft het steeds moeilijker om dat soort stoffen uit ons drinkwater te halen, 1 van de redenen waarom drinkwater steeds duurder wordt...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”