Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vervanging Carnibest (iets zonder botsplinters) **advies DA*

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Enya
Zeer actief

Vervanging Carnibest (iets zonder botsplinters) **advies DA*

Ongelezen bericht door Enya »

Wie heeft tips voor me? Vandaag bleek op een röntgenfoto dat Enya de botsplinters in Carnibest niet verteert. Ze krijgt het nu ongeveer 6 weken. Ik vermoed dat haar maagzuur dus niet zuur genoeg is en durf haar geen botten en dergelijke meer te geven. Brokken zou kunnen, maar dan wel iets zonder BHA, BHT en Etoxiquine. Of anders Rodi of Duck. Zijn er nog andere ideeën?
:idea:
Laatst gewijzigd door Enya op 05 dec 2008 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Als je geen carnibest meer wil geven (maar ik kan me er weinig bij voorstellen eigenlijk dat die kleine frutseltjes bot die daarin zitten problemen zouden kunnen geven. Maar anderen hebben daar veel meer verstand van dan ik :wink: ) zou ik gewoon Rodi geven of Duck of Energique.
De overstap naar brok snap ik niet helemaal dan :wink:
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik ben zelf heel erg tevreden over Carocroc kip en rijst, heb ik lange tijd gevoerd voor ik vers ging voeren. Zit geen troep in en is nog betaalbaar ook. Mijn hond ging er enorm op vooruit toen ik van een sjieke brok overstapte op Caracroc (omdat ze niet tegen rund kan).

Bij Lundehondjes komen vaak darmproblemen (met name protein loosing enteropathie) voor dus misschien dat dat er wat mee te maken heeft dat Enya de botsplinters niet verteren kan. Ik weet het niet.

Ik zou dus zeker overstappen, nu ze carnibest niet blijkt te verteren. Je kunt eventueel nog kvv-merken proberen waar geen botten in verwerkt zitten, dus met toegevoegde calciumbron, zoals bovenstaande merken, smuldier en AHV.

En anders zou ik inderdaad op zoek gaan naar een 'schone" brok.

Veel succes met het vinden van passende voeding en ik hoop dat het hierbij blijft en dat Enya geen verdere verteringsproblemen ontwikkelt!
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

hoe kom je erbij dat het niet goed verteerd zou worden?
Je weet toch niet hoe lang die "spinters" er al zitten? volgens mij zitten er helemaal geen botsplinters in cb, wel stukjes bot.
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Hutsje schreef:hoe kom je erbij dat het niet goed verteerd zou worden?
Je weet toch niet hoe lang die "spinters" er al zitten?
Precies. Zijn er drie dagen achter elkaar in dezelfde positie foto's gemaakt?
Nou dan :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

tekkel schreef:
Hutsje schreef:hoe kom je erbij dat het niet goed verteerd zou worden?
Je weet toch niet hoe lang die "spinters" er al zitten?
Precies. Zijn er drie dagen achter elkaar in dezelfde positie foto's gemaakt?
Nou dan :wink:
zo krijgt de fokker van kiefer steevast commentaar van de dierenarts als ze haar honden laat rontgenen als ze de dag ervoor een bottenmaaltijd hebben gehad. dan zit de hele buik vol met botten :mrgreen: .
Afbeelding
Enya
Zeer actief

Ik heb de foto naar m'n eigen (holistische) dierenarts gestuurd en krijg daar vrijdag haar mening over. Tot die tijd krijgt Enya geen Carnibest meer van me. Daarna ga ik verder kijken. Bedankt voor de tips :ok: Ik heb nu een beter overzicht van de merken zonder gemalen bot.

M'n directe omgeving was het al niet eens met wat ik Enya gaf en nu lijkt dat bevestigd door die rontgenfoto en het verhaal van deze DA die pro-brok is. Alhoewel deze DA niet heeft durven beweren dat eea door de voeding kwam (hoorde ik veel later van m'n moeder.) Maar wat het dan wel was, wist 'ie ook niet :19:
Moos
Zeer actief

Enya schreef:
M'n directe omgeving was het al niet eens met wat ik Enya gaf en nu lijkt dat bevestigd door die rontgenfoto en het verhaal van deze DA die pro-brok is. Alhoewel deze DA niet heeft durven beweren dat eea door de voeding kwam (hoorde ik veel later van m'n moeder.) Maar wat het dan wel was, wist 'ie ook niet :19:
Maar als Enya er dus inderdaad niet tegen kan (gezien die bepaalde ziekte die bij de Lundehund voorkomt ook?) is dat meer iets wat dus aan haar ligt (klinkt een beetje cru, maar zo bedoel ik het natuurlijk niet hoor), en niet aan het vers voeren, zeker gewoon kvv, in het algemeen natuurlijk :wink:
Afbeelding
Enya
Zeer actief

Moos schreef:
Enya schreef:
Maar als Enya er dus inderdaad niet tegen kan (gezien die bepaalde ziekte die bij de Lundehund voorkomt ook?) is dat meer iets wat dus aan haar ligt (klinkt een beetje cru, maar zo bedoel ik het natuurlijk niet hoor), en niet aan het vers voeren, zeker gewoon kvv, in het algemeen natuurlijk :wink:
Die ziektes zijn PLE en IL. IL heeft met de darmen te maken. PLE weet ik nog niet zoveel over, maar ga ik uitzoeken (iets met eiwitten.) Ik heb het wel allemaal gelezen, maar onthoud het nog niet zo goed. Er zijn wel Lundehunden die ook vers krijgen (ook Carnibest) en die doen het er goed op. Ik vind het even een lastige situatie :wink:
tekkel
Erelid

Enya schreef:.......dat eea door de voeding kwam
Wat is een en ander? Ik ben te lui om te gaan zoeken :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Enya
Zeer actief

tekkel schreef:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=151893 en dan iets naar beneden scrollen.
Moos
Zeer actief

Enya schreef:
Moos schreef:
Enya schreef:
Die ziektes zijn PLE en IL. IL heeft met de darmen te maken. PLE weet ik nog niet zoveel over, maar ga ik uitzoeken (iets met eiwitten.) Ik heb het wel allemaal gelezen, maar onthoud het nog niet zo goed. Er zijn wel Lundehunden die ook vers krijgen (ook Carnibest) en die doen het er goed op. Ik vind het even een lastige situatie :wink:
Ja, dat kan ik me zeker voorstellen :wink:
Afbeelding
tekkel
Erelid

Enya schreef:
tekkel schreef:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=151893 en dan iets naar beneden scrollen.
O, da's ook schrikken!
Hoop dat je ander voer vindt dat ze net zo lekker vindt!
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Enya schreef:
tekkel schreef:
Daar heb je het over carnibest/kipnekken en als je het dan over stukken bot van 1cm hebt zouden die eerder van de kipnekken komen als van de cb.
In Cb zitten echt geen stukken bot van 1 cm.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Angelique25 schreef:
Enya schreef:
tekkel schreef:
Daar heb je het over carnibest/kipnekken en als je het dan over stukken bot van 1cm hebt zouden die eerder van de kipnekken komen als van de cb.
dd, ook mijn eerste reactie...
Katja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shelties !!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Katja »

Afbeelding
Get a life..... get Shelties !
Like Zoë & Katja !
Enya
Zeer actief

Angelique25 schreef:
M'n moeder heeft, toen we net carnibest gaven, er stukjes bot uitgehaald die ongeveer 1 cm groot waren. Ze wist niet dat dat er in hoorde :mrgreen:
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Enya schreef:M'n directe omgeving was het al niet eens met wat ik Enya gaf en nu lijkt dat bevestigd door die rontgenfoto en het verhaal van deze DA die pro-brok is.
Waarom zou de omgeving het er niet mee eens zijn om een vleeseter vlees te eten te geven? En die dierenarts heeft nodig bijscholing nodig.

Maar goed er zijn genoeg KVV voeders die geen bot gebruiken als calciumbron. Ik zou het eens op een voernatuurlijkforum gaan vragen als ik jou was.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Enya schreef:Ik heb de foto naar m'n eigen (holistische) dierenarts gestuurd en krijg daar vrijdag haar mening over.
Mag ik even vragen of deze d.a ook bekend is met rauwe voeding?
Tot die tijd krijgt Enya geen Carnibest meer van me. Daarna ga ik verder kijken. Bedankt voor de tips :ok: Ik heb nu een beter overzicht van de merken zonder gemalen bot.
carnibest heb ik nooit in mijn handen gehad dus geen ervaring mee, er zijn diervoeders die zo fijn gemalen zijn dat de botsplinters niet te vinden zijn..of anders zoals hier al beschreven wordt..een andere calciumbron en werken aan goede maagzuur, dat krijg je niet met brok!.
even deze uitspraken aangedikt..1 en 1 is 2, d.a weet het dus ook niet en zoekt dan de voor hem veilgste weg. :wink: de brok want die kent die.

Ik hoop dat vrijdag meer duidelijkheid komt en blijf gewoon vragen hier! :ok:

edit: aanvulling een link naar site holistische d.a die vers promoot en daa rook wat van op haar site heeft staan. je kan als je voeding zelf maakt ook andere calciumbronnen gebruiken..lees maar.
http://www.holistischedierenartsen.nl/g ... gmaken.asp
Afbeelding
*Evie*
Zeer actief
Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Evie* »

Wij voeren ook CB de lam/rijst versie, maar nog nooit
stukken bot van 1cm gevonden, wel kleine stukjes.

Misschien de CB puppy proberen, die is heel erg fijn gemalen..

succes iig!
Afbeelding

http://www.Adebowale.nl
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Als complete vers vlees voeding kun je ook Smuldier gebruiken;dat is fijn gemalen.
En als je wat meer zelf wilt blijven samenstellen kun je dat dan aanvullen met een van de botmixen van Herby.Dat is echt heeeeel fijn gemalen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

marian* schreef:Als complete vers vlees voeding kun je ook Smuldier gebruiken;dat is fijn gemalen.
En als je wat meer zelf wilt blijven samenstellen kun je dat dan aanvullen met een van de botmixen van Herby.Dat is echt heeeeel fijn gemalen.
Ik vind smuldier niet fijner gemalen dat CB hoor.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

nathalietjuh schreef:
marian* schreef:Als complete vers vlees voeding kun je ook Smuldier gebruiken;dat is fijn gemalen.
dat klopt,is wel grof maar ze gebruiken geen bot in de mixen :wink:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

nathalietjuh schreef:
Ik ken CB niet :19:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

PLE heeft te maken met eiwitopname. Dat lukt dan niet. Maar dat probleem zit in de dunne darm, niet in de maag.
Er hoort ook weinig eetlust en diarree bij voor zover ik weet.

Ik vind het vreemd hoor, ik zou inderdaad ook naar een holistische dierenarts gaan die geen tegenstander is van vers voeren.
Want alles maar afwentelen op vers voeren is foute boel (hoewel misschien begrijpelijk). Ik zag in een ander topic dat deze da nogal tegen vers voeren is, tja, dan is je diagnose makkelijk gesteld.

Ben benieuwd wat anderen ervan zeggen.

Sterkte met het meiske!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Enya
Zeer actief

Zo, vandaag zijn we naar m'n eigen DA geweest. Zij vermoedt dat eea niet door de Carnibest is gekomen, omdat Enya dat al 6 weken zonder problemen eet. Wel zei ze dat ik voor m'n eigen gemoedsrust de Carnibest nog even in de blender kon doen, zodat alles nog wat meer gepureerd wordt. Ze denkt eerder dat de kippenek voor problemen heeft gezorgd en heeft me aangeraden die voorlopig niet meer te geven. Ze denkt dat Enya er niet goed genoeg op gekauwd heeft.
Gelukkig kan ik gewoon vers (CB) blijven voeren :cheer: Enya vindt het zo verschrikkelijk lekker. Haar bakje is in no-time leeg :N: :mrgreen:
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Ah, mooi zo. Is het zeker dat het bot is trouwens? Knaagt ze niet weleens op stokjes waardoor het stukjes hout kunnen zijn?
tekkel
Erelid

Enya schreef:Gelukkig kan ik gewoon vers (CB) blijven voeren :cheer: Enya vindt het zo verschrikkelijk lekker. Haar bakje is in no-time leeg :N: :mrgreen:
Hè gelukkig maar. Hier is cb ook favoriet :wink:
Er is ook cb voor puppy's, dat is fijner gemalen.
Enya
Zeer actief

Geer schreef:Ah, mooi zo. Is het zeker dat het bot is trouwens? Knaagt ze niet weleens op stokjes waardoor het stukjes hout kunnen zijn?
Ze speelt wel eens met takjes, inderdaad, maar ik heb het haar nog niet op zien eten. En dan zou ze toch een flink stuk op hebben moeten eten, want de maag zat echt vol.
tekkel schreef:
Hè gelukkig maar. Hier is cb ook favoriet :wink:
Er is ook cb voor puppy's, dat is fijner gemalen.
Ja, ik weet van de puppyvariant, maar de fokker heeft me afgeraden om iets van zoogdieren te geven (behalve lam) ivm het lundehundsyndroom, een spijsverterings-ziekte (PLE, IL) waar lundehunds gevoelig voor zijn. En de puppyvariant is dus rund.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Enya schreef:
Geer schreef:Ah, mooi zo. Is het zeker dat het bot is trouwens? Knaagt ze niet weleens op stokjes waardoor het stukjes hout kunnen zijn?
Ze speelt wel eens met takjes, inderdaad, maar ik heb het haar nog niet op zien eten. En dan zou ze toch een flink stuk op hebben moeten eten, want de maag zat echt vol.
Stokjes zie je niet op de rontgen, dus dat zal het niet geweest zijn ;-). Maar ik vind het inderdaad wel logisch dat ze er zaten vlak na een maaltijd. Vertering duurt natuurlijk wel even.
Fijn zeg dat ze gewoon op de CB mag blijven! Beetje gerustgesteld nu?
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”