Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Koordpoedel

Voor alle hondenfotos

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

hercujess schreef:Liever een Poedel in vol ornaat in Leeuwentoilet, dan een vervilt exemplaar waar vanalles in blijft hangen... (en waar soms wegrottende huid onder vandaan komt - in het ergste geval met maden en al- als 'ie dan eindelijk weer eens bij de trimmer komt)
Ja, er zit ook niks tussenin hé :roll:
Je moet nu eenmaal kiezen, bolletjes of een wegrottende huid met maden :19:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Of de dood door oververhitting c.q. onderkoeling natuurlijk.
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Moos schreef:
hercujess schreef:
Over smaak valt te twisten, maar waarom zo'n beest nu direct kaal moet :denken: onzin, een Golden Retriever hoeft toch ook niet kaal en daar zit toch ook model in?
Maar die poedel gaat dus wel deels kaal; daar snap ik dus geen hout van.
Waarom kan een Golden bijvoorbeeld werken met een gewone normale vacht, en een poedel kan niet gewoon geschoren of geknipt worden met nog een laagje vacht, die moet deels kaal, deels in bollen; voor het werk. :19:
Er zijn meerdere modellen bij Poedels hoor en dan zit er haar over het hele lijf. Ik zeg toch ook niet dat het móet? Waarom doen jullie nu net of 'wij trimmers' een of andere vachtmaffia zijn? Ik praat nu alleen over vaststaande modellen. Uiteindelijk kan elk hondje op tig manieren geknipt worden, model of niet. Ik vind een Poedel in teddybeer 'model' ook schattig. Geknipt of geschoren, wat maakt het uit en zelfs met haar op de snuit, met een geknipt hoofdje als zijnde een Maltezertje.

Ik probeer gewoon uit te leggen dat bepaalde modellen uit een zekere noodzaak geboren zijn ook al zijn ze misschien lelijk :19:
Whisky
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Soft Coated Tibetaanse Wheaten Terrier

Ongelezen bericht door Whisky »

Inge O schreef: dus jij vindt nieren, voortplantingsorganen en darmen geen vitale organen?
De nieren zijn wel degelijk met haar bedekt ;)

Afbeelding

En de voortplantingsorganen en darmen zijn tijdens de jacht nou niet direct de organen die de meeste doorbloeding nodig hebben...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

hercujess schreef:
Moos schreef:
hercujess schreef:
Over smaak valt te twisten, maar waarom zo'n beest nu direct kaal moet :denken: onzin, een Golden Retriever hoeft toch ook niet kaal en daar zit toch ook model in?
Waarom kan een Golden bijvoorbeeld werken met een gewone normale vacht, en een poedel kan niet gewoon geschoren of geknipt worden met nog een laagje vacht, die moet deels kaal, deels in bollen; voor het werk. :19:
Er zijn meerdere modellen bij Poedels hoor en dan zit er haar over het hele lijf. Ik zeg toch ook niet dat het móet? Waarom doen jullie nu net of 'wij trimmers' een of andere vachtmaffia zijn? Ik praat nu alleen over vaststaande modellen. Uiteindelijk kan elk hondje op tig manieren geknipt worden, model of niet. Ik vind een Poedel in teddybeer 'model' ook schattig. Geknipt of geschoren, wat maakt het uit en zelfs met haar op de snuit, met een geknipt hoofdje als zijnde een Maltezertje.

Ik probeer gewoon uit te leggen dat bepaalde modellen uit een zekere noodzaak geboren zijn ook al zijn ze misschien lelijk :19:
die noodzaak is er dan alleen bij dat ene enkele ras en bij al die andere rassen blijkbaar niet... ?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
hercujess

Moos schreef:
hercujess schreef:

Jaap* schreef:
hercujess schreef:Liever een Poedel in vol ornaat in Leeuwentoilet, dan een vervilt exemplaar waar vanalles in blijft hangen... (en waar soms wegrottende huid onder vandaan komt - in het ergste geval met maden en al- als 'ie dan eindelijk weer eens bij de trimmer komt)
Ja, er zit ook niks tussenin hé :roll:
Je moet nu eenmaal kiezen, bolletjes of een wegrottende huid met maden :19:
Doe niet zo achterlijk. :piew: Alsof ik zeg dat er geen tussenwegen zijn. Als je goed had gelezen, dan had je gezien dat ik persoonlijk het Leeuwentoilet óók lelijk vind. Maar als ik dan tussen twee kwaden moet kiezen, dan kies ik liever voor de uitgeborstelde, hondvriendelijke variant. Omdat ik trimmer ben, hoeft een hond voor mij er echt niet in vol ornaat bij te lopen. Ik heb liever een klant die elke drie maanden haar hondje kaal laat scheren, waar geen klit in zit. Dan een hondje dat in showtoilet moet, maar wat wel eerst 'gemarteld' moet worden om te ontdoen van klitten en vilten (en dan zou mij optie nog kaalscheren zijn als het voor de hond ondraaglijk is).
Jaap*
Zeer actief

hercujess schreef:Doe niet zo achterlijk. :piew:
Jij schrijft het hoor, ik niet :19:
Het maakt mij niet zoveel uit hoe iemand z'n hond wil laten knippen, mits de hond er geen last van heeft. Ik erger mij alleen groen en geel aan het feit dat er de meest absurde "redenen" worden aangevoerd die blijkbaar duidelijk moeten maken dat het een noodzaak is om je hond er zo opvallend mogelijk te laten zien.
Je mag het van mij mooi vinden, of lelijk, dat interesseert mij niet. Maar kom mij niet aan met lulverhalen over nieren die warm moeten blijven terwijl je de rest van de hond voor de helft kaalscheert.
Jaap*
Zeer actief

En wat is nou het nut van dreads of koorden?
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

hercujess schreef: Ik probeer gewoon uit te leggen dat bepaalde modellen uit een zekere noodzaak geboren zijn ook al zijn ze misschien lelijk :19:
Ja, en dat is dus het punt. Mijn punt is helemaal niet wat mooi of lelijk is, of dat een trimster een vachtmaffia is ofzo, dat maak je er nu zelf van :19: :wink:

Juist die noodzaak geloof ik niet. Niet bij het standaard poedel toilet tenminste. Wellicht geloofden degenen die het ooit bedacht hebben het zelf wel, maar ik vind het echt heel erg onzinnig om een hond deels kaal te scheren en deels vol in de vacht te laten omdat dat beter zou zijn tijdens het werken. Kom op zeg; in die vacht die je (in overvloed) laat zitten kan dus alsnog allerlei zooi blijven hangen, en die kale plekken zijn zo onbeschermd als wat. Leg mij het praktische nut dan eens uit? :19:
Bovendien kan een Spaniel, Golden, Toller etc etc. prima werken met een volle normale vacht, maar alleen de Poedel die kan dat niet (en dan heb ik het dus over een bijgeknipte poedelvacht, aangezien die anders doorgroeit)
Ik snap dat niet :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Moos op 02 dec 2008 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Afbeelding
Het kale rood verven en men heeft een geweldige SantaDog. Afbeelding
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
hercujess

De modellen (en de honden evenmin) zagen er vroeger ook niet zo uit als nu. Ik zal eens gaan graven naar de oude foto's (Rosita????)

Ik heb even het een en ander opgezocht over het werktoilet van de Poedel:

De Poedel is van het begin af aan een jachthond geweest en zijn vacht maakte hem speciaal geschikt voor het werken in het water en onder zware omstandigheden. De jagers begonnen de honden te knippen om ze meer bewegingsvrijheid te geven, op gevoelige plaatsen werd de vacht gespaard, bijvoorbeeld rond de gewrichten, op de borstkas etc. De pompoen aan de staart en de kuif op het hoofd liet men zitten om de honden bij het werk in het water beter te kunnen zien. De Poedel is een van de rassen die het snelst zijn ontwikkeld en veranderd, van een tamelijk grove en onedele jachthond tot de hedendaagse elegante en duidelijk decoratieve hond.

Bron:http://www.animals-online.info/nl/honde ... ag-poedel/

In de literatuur vinden we veel informatie over waterhonden, waarbij we ook regelmatig het typische werktoilet al tegenkomen: een geschoren achterhand, een geschoren snuit en een geschoren staart met uitzondering van de staartpunt. Dit werktoilet was vele eeuwen zeer in zwang voor waterhonden. Hiermee hadden ze optimale bewegingsvrijheid terwijl ze aan de borst goed beschermd werden tegen kou. De geschoren snuit was belangrijk voor goed zicht. In vroegere tijden werden dergelijke werkhonden tweemaal per jaar geschoren: als de schapen werden geschoren, werden de honden ook meteen gedaan. De diverse toiletten waarin de Poedel tegenwoordig (verplicht) wordt geshowd, zijn alle afgeleid van dit oorspronkelijke toilet. De Poedel was een zeer geliefde jachthond, die erg makkelijk leerde en een grote werkbereidheid had. De Poedel uit vroeger tijden was ook veel grover gebouwd dan de show- en gezelschapshond van tegenwoordig, maar wat karakter en intellect betreft is het ras onveranderd.

Bron:http://www.uwhondenkat.nl/honden/honden ... hp?ras=287

De tegenwoordige modellen zijn veel extremer in hoeveelheid vacht, topknot en bollen. Dit is geleidelijk zo gegroeid.

Wat betreft het nut van de koorden; De vachten van deze honden zijn warrig en vervilten gauw. De vilten worden in koorden gescheurd en deze hadden inderdaad de functie om de hond te beschermen tegen allerlei weersomstandigheden en vijanden. Bovendien zal het ook wel zo gegroeid zijn. De vachten gingen vilten (de boeren zullen toen vast niet hun borsteltje in hun achterzak hebben gehad om een veebeschermer constant te borstelen) , scheuren was een makkelijke oplossing en de bijkomstigheid was de beschermende factor.
Jaap*
Zeer actief

Wat wil je nu zeggen?
Ik bedoel het niet vervelend, maar dat het fenomeen niet van vandaag of gisteren is weet ik wel. En ik neem aan dat je ook niet wilt zeggen dat het noodzakelijk is om een poedel in toilet te knippen om hem z'n werk goed te laten doen, of dat hij anders ziek wordt ofzo.
Of dat alleen een hond met viltvacht kan overleven in Hongarije.
Dus ik vraag mij oprecht af wat bovenstaande toevoegt voor wat betreft de vraag omtrent de reden van de kapsels.
Ik kan mij iets voorstellen bij de wenselijkheid van scheren en scheuren om vervilting tegen te gaan. Maar voor de rest is het voor mij meer van hetzelfde. Drogredenen :19:
Ik vind die zinssnede over de poedel ook wat misleidend trouwens, in de tekst lijkt het alsof de poedel een positieve ontwikkeling heeft meegemaakt. Terwijl het in werkelijkheid een ondergewaardeerde showhond is geworden die in de verkeerde rasgroep zit.
Jaap*
Zeer actief

Ik ben er trouwens achter. Kangalfan is gewoon een alterego van Nanna :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:Overigens, van dat gewicht is op die leeftijd pakweg 20 kg vacht. Dit vormt dan ook een echt pantser, waardoor de Komondor tegen vijanden vrijwel volledig wordt beschermd.
Hupsakee, zomaar nóg een "reden" :cheer:
Is het nou voor het (zeer bijzondere) klimaat in Hongarije, voor het gemak van de herdersman, of voor de wolven die de komondor steeds maar lastig blijven vallen? :wink:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Als ik een Poedel zou hebben zou hij of zij er ongeveer zo uitzien:
Afbeelding

Zo'n leeuwenkapsel of iets dergelijks vind ik eigenlijk een belediging voor de hond :wink:
Maar dat vind ik eigenlijk ook van de OES als die in de ring loopt met zo'n opgekamde achterhand.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
marian*
Erelid
Contacteer:

Nanna schreef:
marian* schreef: Zo'n leeuwenkapsel of iets dergelijks vind ik eigenlijk een belediging voor de hond :wink:
Maar dat vind ik eigenlijk ook van de OES als die in de ring loopt met zo'n opgekamde achterhand.
Maar van een leeuwkapsel of opgekuifde achterhand heeft een hond geen last.
Je kunt het mooi vinden of niet, dat is puur smaak.
Ik voel veel meer afschuw als er weer zo'n amechtig hijgende kortsnuit voorbijschuift. Dat vind ik niet alleen niet mooi, maar zo'n hond heeft ook echt lást van zijn uiterlijke verschijningsvorm.

Maar nogmaals: overdreven en/of ellenlange vachten voor de show, ik ben de laatste die daar voorstander van is.
Lichamelijk heeft een hond er inderdaad geen last van,maar functioneel is het totaal niet meer dus waarom je hond nog voor schut laten lopen?
Een Bobtail ziet er ook al zo raar uit met zijn raar gekamde achterhand.Waarom toch?
Een keurmeester bevoelt een hond.Dan komt die achterhand toch ook aan de beurt?Waarom dan dat opkammen?
Die hond is naturel veel mooier :19:
Kortsnuiten vind ik ook doodzielig(zag er zondag eentje rennen en ben bewust blijven staan om te kijken hoe lang het zou duren.
50 Meter en de renpartij was over :jank: en dat voor een hond die volgens mij in vroeger tijden stieren moest aanpakken).
Het wordt hoog tijd dat in de showwereld het roer radicaal om gaat en honden geen karikatuur van zichzelf meer zijn.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

alsof de poedel een positieve ontwikkeling heeft meegemaakt. Terwijl het in werkelijkheid een ondergewaardeerde showhond is geworden die in de verkeerde rasgroep zit.
Alle poedels zijn al jaren geleden naar de rasgroep gezelschapshonden verhuisd.... Op dat moment besloot ik ook om geen Poedel meer te willen hebben. Ik pas niet in die groep. Nu heb ik gewoon Portugese Waterhonden. Die blote billen blijven trekken namelijk :smile:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

marian* schreef:
Nanna schreef:
marian* schreef: Zo'n leeuwenkapsel of iets dergelijks vind ik eigenlijk een belediging voor de hond :wink:
Ik voel veel meer afschuw als er weer zo'n amechtig hijgende kortsnuit voorbijschuift. Dat vind ik niet alleen niet mooi, maar zo'n hond heeft ook echt lást van zijn uiterlijke verschijningsvorm.

Maar nogmaals: overdreven en/of ellenlange vachten voor de show, ik ben de laatste die daar voorstander van is.
Lichamelijk heeft een hond er inderdaad geen last van,maar functioneel is het totaal niet meer dus waarom je hond nog voor schut laten lopen?
Een Bobtail ziet er ook al zo raar uit met zijn raar gekamde achterhand.Waarom toch?
Een keurmeester bevoelt een hond.Dan komt die achterhand toch ook aan de beurt?Waarom dan dat opkammen?
Die hond is naturel veel mooier :19:
Kortsnuiten vind ik ook doodzielig(zag er zondag eentje rennen en ben bewust blijven staan om te kijken hoe lang het zou duren.
50 Meter en de renpartij was over :jank: en dat voor een hond die volgens mij in vroeger tijden stieren moest aanpakken).
Het wordt hoog tijd dat in de showwereld het roer radicaal om gaat en honden geen karikatuur van zichzelf meer zijn.
dat is een mening, geen feit, dat jij het zo vind, is je goed recht, maar een ander kan dat wel heel anders zien :wink:
Jippie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Naakthond, Peruaanse Naakthond Middenslag, Poedel Middenslag, Podenco.
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Jippie »

marian* schreef:
Nanna schreef:

Hoezo voor schut? Wat merkt die hond daar van? Het gaat erom wat je als baas mooi vind. Een hond weet echt niet hoe die eruit ziet. En dan heb ik het dus over de vacht.

Ik vind een bobtail trouwens ook afschuwelijk, maar de eigenaren van die rassen zullen mijn honden wel weer vreselijk vinden. Gewoon een smaakverschil.:-)
marian*
Erelid
Contacteer:

yamie schreef:dat is een mening, geen feit, dat jij het zo vind, is je goed recht, maar een ander kan dat wel heel anders zien :wink:
Daar heb je gelijk in.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

malinois schreef:vind het zielig voor de hond zoveel gewicht... daarnaast vind ik de korte versie er ook een stuk beter uitzien...
De lange dreads hebben nu totaal geen functie meer en daar heeft de hond alleen maar last van in mijn ogen.
Dat vind ik van al dat extreem langharige of dreadlockgebeuren. Het is zinloos, het is allemaal dood gewicht wat een hond mee moet torsen en het eerste wat ik zou doen als ik ooit iets in huis kreeg met langer haar dan noodzakelijk, was de schaar erin. Ik vind het niet mooi, ik vind het allemaal alleen maar zielig. Alles wat een hedendaagse huishond in ons klimaat moet kunnen om een leuk leven te hebben, kan hij beter met een korte of halflange vacht.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Jaap*
Zeer actief

Ziet er functioneel uit :ok: :mrgreen:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Inge O schreef:
Nanna schreef::mrgreen:
Afbeelding
kwisvraagje : zwaait hij nou met zijn voorpootje of piest hij :mann: ?
chance dat ze halsbanden hebben uitgevonden :cheer:
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef:Ziet er functioneel uit :ok: :mrgreen:
....... als koordenproducent :mrgreen: .
:smile:
Ik zou hem meteen mij schipperstrouwtrui aantrekken :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Foto's”