Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat moet je doen als... ( oud & nieuw)
Moderator: moderatorteam
-
doggy
Wat moet je doen als... ( oud & nieuw)
Stel, je loopt overdag lekker buiten met je hond of honden.
Ze lopen lekker los en zijn aan het spelen.
Ineens klinkt er een knal ( Karbit-bus of vuurwerk) en je hond raakt in paniek en weet niet wat hij moet doen, hij is alleen erg bang.
Wat moet je dan doen??
-Vrolijk bij je roepen en aanlijnen??
-Negeren.
Etc, etc....
Wat zouden jullie doen??
Ik weet van Beike , mocht dat gebeuren, dat ik hem aanlijn, omdat hij anders erg in paniek raakt en misschien wel de benen neemt ( nog nooit gebeurd gelukkig).
( Beike is bang voor vuurwerk, omdat een groep jeugd eens een rotje onder Beike gooide, toen Beike nog pup was en ik met hem aangelijnd door het centrum liep).
Ik snap niet waarom er nu al en dan ook nog overdag geknalt moet worden.
Ineens klinkt er een knal ( Karbit-bus of vuurwerk) en je hond raakt in paniek en weet niet wat hij moet doen, hij is alleen erg bang.
Wat moet je dan doen??
-Negeren.
Etc, etc....
Wat zouden jullie doen??
Ik weet van Beike , mocht dat gebeuren, dat ik hem aanlijn, omdat hij anders erg in paniek raakt en misschien wel de benen neemt ( nog nooit gebeurd gelukkig).
( Beike is bang voor vuurwerk, omdat een groep jeugd eens een rotje onder Beike gooide, toen Beike nog pup was en ik met hem aangelijnd door het centrum liep).
- Cato
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
- Aantal honden: 1
Hmmm dan zit je dus al in een rot situatie, die je soms niet kunt verkomen in deze tijd van het jaar.
Onze cato is niet bang vor vuurwerk, maar ik laat hem ook niet los in de buurt waar ze vuurwerk afsteken en als ik het in de verte hoor dan roep ik hem al terug en dan of er niets is.
ALs hij wel zo schrikken , zou ik hem net zo goed aanlijnen , maar wel verder doen of er niets is gebeurt , zomogelijk nog maals langs die plek lopen.
Onze cato is niet bang vor vuurwerk, maar ik laat hem ook niet los in de buurt waar ze vuurwerk afsteken en als ik het in de verte hoor dan roep ik hem al terug en dan of er niets is.
ALs hij wel zo schrikken , zou ik hem net zo goed aanlijnen , maar wel verder doen of er niets is gebeurt , zomogelijk nog maals langs die plek lopen.
Groetjes saskia en een poot van cato

-
doggy
Weet je wat het is??
Als je gewoon zoals elke dag ontspannen door het park loopt en lekker je hond los hebt en plots is er weer zo'n knal.
Hond in paniek en daar sta je als baasje.
Om hem bij voorbaat aan te lijnen ( dus de hele weg aangelijnd) vind ik ook zonde, vooral omdat het nog een kleine maand duurt voor ze officieël mogen knallen.
En daarbij vind Beike het geweldig om los te mogen lopen en contact te hebben met andere honden.
Dus als ik niks hoor of zie, doe ik hem los.
Zo'n knal kan ook zo maar komen, uit het niets.
Beike is tot nu toe, altijd naar me toegekomen als hij schrok van een knal, dus toen kon ik hem aanlijnen.
Vorig jaar liepen we op de stoep, we kwamen net uit het park.
Ineens was er een mega-knal, bleek dat er op de hoek van de straat net een carbit-bus was geknalt.
Beike had ik aangelijnd en Beike schoot tussen mijn benen en trilde als een rietje en hij liet van schrik zijn urine lopen.
Of kinderen die rotjes en strijkers achterhuis gooien, waardoor ik met een bange en trillende hond zit, het komende uur.
Als je gewoon zoals elke dag ontspannen door het park loopt en lekker je hond los hebt en plots is er weer zo'n knal.
Hond in paniek en daar sta je als baasje.
Om hem bij voorbaat aan te lijnen ( dus de hele weg aangelijnd) vind ik ook zonde, vooral omdat het nog een kleine maand duurt voor ze officieël mogen knallen.
En daarbij vind Beike het geweldig om los te mogen lopen en contact te hebben met andere honden.
Dus als ik niks hoor of zie, doe ik hem los.
Zo'n knal kan ook zo maar komen, uit het niets.
Beike is tot nu toe, altijd naar me toegekomen als hij schrok van een knal, dus toen kon ik hem aanlijnen.
Vorig jaar liepen we op de stoep, we kwamen net uit het park.
Ineens was er een mega-knal, bleek dat er op de hoek van de straat net een carbit-bus was geknalt.
Beike had ik aangelijnd en Beike schoot tussen mijn benen en trilde als een rietje en hij liet van schrik zijn urine lopen.
Of kinderen die rotjes en strijkers achterhuis gooien, waardoor ik met een bange en trillende hond zit, het komende uur.
- M@ri@nne
- Zeer actief
Ten eerste blijft een hond die in paniek is over het algemeen niet stil staan zodat je hem kunt aanlijnen.
Die zal wegrennen. :N:
Waar het dan vooral omdraait is veel schietgebedjes doen dat het goed afloopt.
Als je weet dat je hond bang is dan zou ik deze maand toch extra goed uitkijken.
Er zijn vast wel andere plekken waar hij even los kan. Bos, middle of nowhere.
Ik zou in ieder geval het risico nemen dat mijn hond in bline paniek wegrent.
Waar het dan vooral omdraait is veel schietgebedjes doen dat het goed afloopt.
Als je weet dat je hond bang is dan zou ik deze maand toch extra goed uitkijken.
Er zijn vast wel andere plekken waar hij even los kan. Bos, middle of nowhere.
Ik zou in ieder geval het risico nemen dat mijn hond in bline paniek wegrent.
Groetjes, Marianne.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
ik laat mijn honden vanaf nu ongeveer helemaal niet meer los sinds een paar jaar geleden een kennis van het staffordforum (is ook hier lid onder bianca.sbt) haar hond kwijt geraakt is toen zij schrok van een knal en nooit meer teruggevonden is. ik ben daar zo van geschrokken dat de lange lijn er rond deze tijd altijd aanblijft.
daarbij geldt dat bijna alleen voor lola. sam gaat al bijna nooit los en als het echt gaat knallen is hij zo bang dat hij de tuin niet uitdurft. heel soms krijgen we hem in de auto en kunnen we naar een relatief stil natuurgebied, maar meestal verzet hij daar ook geen stap.
daarbij geldt dat bijna alleen voor lola. sam gaat al bijna nooit los en als het echt gaat knallen is hij zo bang dat hij de tuin niet uitdurft. heel soms krijgen we hem in de auto en kunnen we naar een relatief stil natuurgebied, maar meestal verzet hij daar ook geen stap.

- Knoeppie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beagle
Klopt.M@ri@nne schreef:Ten eerste blijft een hond die in paniek is over het algemeen niet stil staan zodat je hem kunt aanlijnen.![]()
Knoep is ooit erg geschrokken van een bestuurbare helicopter waar iemand mee aan het vliegen was.
Ze is weggelopen en kwam niet meer op mijn roepen.
Pas een uur later, in het donker, vonden we haar terug
Groetjes Michaëla en Knoeppie

- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
Re: Wat moet je doen als... ( oud & nieuw)
Ik denk dat je hem het beste even kan negeren, omdat wanneer je hem aanhaald en hem prijst, je hetdoggy schreef:Stel, je loopt overdag lekker buiten met je hond of honden.
Wat moet je dan doen??
-Negeren.
Etc, etc....
Wat zouden jullie doen??
gedrag prijst van hem dat hij angstig is voor vuurwerk, en dat hij dus aanleerd dat vuurwerk heel eng
is en dat jij er telkens achteraan moet hobbelen. Ik zou hem juist even negeren en wanneer hij naar
je toe komt lopen of in ieder geval met je meeloopt hem dan prijst. En ik zou hem niet al bij voorbaat vast
doen, zeer waarschijnlijk zal hij al door hebben van wanneer ik vastgelijnd word kan er iets
ergs gebeuren, hij associeert dan het vastlijnen met iets engs. Vooral nu er meer geschoten word.
Ik zou het zo persoonlijk zo doen denk ik. Het vuurwerk in ieder geval niet associeren met angst.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik heb de mazzel dat Gol niet bang is voor vuurwerk. Soms schrikt ze wel bij een harde knal maar ze herstelt zich snel.
Ik zou het maar goed in de gaten houden, vreselijk dat die jongens Beike zo hebben laten schrikken!
Ik snap dat niet hoor, en degene die dat bij Gol probeert heeft ook echt een probleem. Zij een levenslang trauma, jongens ook. Die zien de rest van hun leven een roodharige dame met bril op hun netvlies
Ik zou het maar goed in de gaten houden, vreselijk dat die jongens Beike zo hebben laten schrikken!
Ik snap dat niet hoor, en degene die dat bij Gol probeert heeft ook echt een probleem. Zij een levenslang trauma, jongens ook. Die zien de rest van hun leven een roodharige dame met bril op hun netvlies
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
hier willen ze alleen diegene die het gooit aanvallen :N: dus hier alleen maar los in het bos...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
doggy
Ik heb er ook wel wat van gezegd, maar ik zat met een bange hond aan de riem en als ik dan ook nog die jongens aan zou spreken, dan was Beike misschien alleen maar banger geworden.Gollum schreef: Ik zou het maar goed in de gaten houden, vreselijk dat die jongens Beike zo hebben laten schrikken!![]()
Ik vroeg ze waarom ze dat deden en ze zeiden dat ze me niet gezien hadden.
Ja, tuurlijk.....ze zagen me aankomen en ik hoorde ze al fluisteren....
Ik liep er ook nog een beetje omheen, maar ze gooiden gewoon.
Ik heb ze gezegd dat ze besodemietert waren en dat zo iets niet hoort, maar je kent het wel... grote bek terug krijgen.
Ik ben maar naar huis gelopen met Beike.
De mensen die het zagen stonden alleen maar te kijken.....
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Je hebt gelijk hoor, op zo'n moment uit je dak gaan kan ook een negatief effect op de hond hebben.doggy schreef:Ik heb er ook wel wat van gezegd, maar ik zat met een bange hond aan de riem en als ik dan ook nog die jongens aan zou spreken, dan was Beike misschien alleen maar banger geworden.Gollum schreef: Ik zou het maar goed in de gaten houden, vreselijk dat die jongens Beike zo hebben laten schrikken!![]()
Ik vroeg ze waarom ze dat deden en ze zeiden dat ze me niet gezien hadden.
Ja, tuurlijk.....ze zagen me aankomen en ik hoorde ze al fluisteren....
Ik liep er ook nog een beetje omheen, maar ze gooiden gewoon.
Ik heb ze gezegd dat ze besodemietert waren en dat zo iets niet hoort, maar je kent het wel... grote bek terug krijgen.
Ik ben maar naar huis gelopen met Beike.
De mensen die het zagen stonden alleen maar te kijken.....
Misschien even snel je tieten laten zien ofzo, kan ook een erg traumatisch effect hebben op jonge jochies
- enjo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ierse setter
-
Sammy1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische honden
- Aantal honden: 2
Ik heb er ook eentje thuis die als de dood is voor vuurwerk.
Maar ze kan gelukkig wel los, want als ze schrikt van een knal komt ze bij mij haar steun zoeken.
Wel let ik altijd op of ik mensen in de buurt zie lopen en of ze met vuurwerk aan het klieren zijn.
Als dat zo is doe ik haar wel altijd even vast en roep ik.
(gelukkig word er altijd rekening met ons gehouden en gaan ze pas weer verder als we ze niet meer zien).
Maar ze kan gelukkig wel los, want als ze schrikt van een knal komt ze bij mij haar steun zoeken.
Wel let ik altijd op of ik mensen in de buurt zie lopen en of ze met vuurwerk aan het klieren zijn.
Als dat zo is doe ik haar wel altijd even vast en roep ik.
(gelukkig word er altijd rekening met ons gehouden en gaan ze pas weer verder als we ze niet meer zien).
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
- Lucia
- Zeer actief
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Het valt hier nu nog mee,maar ik denk dat het na Sinterklaas over is met de rust.
Op bepaalde tijden kan ik dan nog met mijn 2 bangbroeken naar het park hier,maar tegen oud en nieuw is dat niet meer te doen.
Het wijkpark hier ligt ingeklemd tussen een paar heel drukke wegen,dus ik neem het risico niet meer(na een knal een paar jaar terug waarbij ik een nog niet zo dove Max nog netnetnet bij me kon krijgen) zodat ik of naar een ander en groter park ga of het bij de hei hou.
Met oud en nieuw zelf gaan ze aan de advocaat.
Op bepaalde tijden kan ik dan nog met mijn 2 bangbroeken naar het park hier,maar tegen oud en nieuw is dat niet meer te doen.
Het wijkpark hier ligt ingeklemd tussen een paar heel drukke wegen,dus ik neem het risico niet meer(na een knal een paar jaar terug waarbij ik een nog niet zo dove Max nog netnetnet bij me kon krijgen) zodat ik of naar een ander en groter park ga of het bij de hei hou.
Met oud en nieuw zelf gaan ze aan de advocaat.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- enjo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ierse setter
Doe ik bij mijn andere 2 honden ook, maar die heb ik van pup af aan, mijn 2 oudste heb ik op latere leeftijd gekregen en die angst zat er al in. Dan heb ik liever dat ze steun zoeken bij mij, dan weglopen.Jinx schreef:Ik negeer eigenlijk altijd elke vorm van angst. Tsuk is niet bang van vuurwerk maar gister moesten we langs een omgevallen kliko en dat vond ze doodeng. Ben gewoon doorgelopen en zij volgde uiteindelijk gewoon. Werkt mi altijd het beste.

rust zacht meissie Joey 19-3-1997 19-11-2010
slaap wel Bereboot 8-9-1997 11-1-2012
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Kan ik me voorstellen. Mijn hondje heb ik vanaf dat ze 2 is en bij haar werkt dit het beste maar elke hond is andersenjo schreef:Doe ik bij mijn andere 2 honden ook, maar die heb ik van pup af aan, mijn 2 oudste heb ik op latere leeftijd gekregen en die angst zat er al in. Dan heb ik liever dat ze steun zoeken bij mij, dan weglopen.Jinx schreef:Ik negeer eigenlijk altijd elke vorm van angst. Tsuk is niet bang van vuurwerk maar gister moesten we langs een omgevallen kliko en dat vond ze doodeng. Ben gewoon doorgelopen en zij volgde uiteindelijk gewoon. Werkt mi altijd het beste.
-
Myrthe en Benthe
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Hier knallen ze gelukkig nog weinig...
Het wordt Benthe haar eerste oud&nieuw dus ik ben zeer benieuwd.
Ze is wel altijd bang als er bussen/vrachtwagens voorbij rijden als we buiten lopen. En vanmiddag liep ik buiten, ging dat luchtalarm ineens af. Ze liep los, ik dacht dat ze zou schrikken maar ze zocht alleen maar waar het geluid vandaan kwam en bleef in een straal van 4 meter bij me lopen.
We blijven thuis met oud& nieuw, vanwege vertrouwde omgeving enz. En weinig tot geen visite. Zou dat helpen?
Mijn schoonouders wonen vlakbij en hebben een hond die niet bang is voor vuurwerk. Zou het ook een optie kunnen zijn om daar naartoe te gaan, zodat benthe een soort "voorbeeld" heeft? En misschien ook wel afleiding?
Ze is wel altijd bang als er bussen/vrachtwagens voorbij rijden als we buiten lopen. En vanmiddag liep ik buiten, ging dat luchtalarm ineens af. Ze liep los, ik dacht dat ze zou schrikken maar ze zocht alleen maar waar het geluid vandaan kwam en bleef in een straal van 4 meter bij me lopen.
We blijven thuis met oud& nieuw, vanwege vertrouwde omgeving enz. En weinig tot geen visite. Zou dat helpen?
Mijn schoonouders wonen vlakbij en hebben een hond die niet bang is voor vuurwerk. Zou het ook een optie kunnen zijn om daar naartoe te gaan, zodat benthe een soort "voorbeeld" heeft? En misschien ook wel afleiding?
- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
Ik zou het er goed van nemen en inderdaad als jij dat wil naar je schoonouders toe gaan.Myrthe en Benthe schreef:Hier knallen ze gelukkig nog weinig...
Een hond moet er toch een keer aan geloven dat het met oud/nieuw druk is en harde geluiden zijn.
Dat kun je beter op een jongere leeftijd doen, en hem vooral zijn gang laten gaan, wanneer hij bang
is, hem niet aanhalen, want dan betekent het voor hem dat wanneer er vuurwerk is, het eng is
en hij aandacht krijgt van zijn baasje door heel hard te gaan janken. Je kunt hem beter even
negeren en als het rustig is naar hem toe gaan en hem prijzen.
Of hem al aan de geluiden laten wennen door een cd te kopen, die ze vast bij jou in de buurt
verkopen, dat is een cd om honden te laten wennen aan vuurwerk. Vooral om te trainen met
honden die bang zijn voor vuurwerk.
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik loop ( eigenlijk altijd al maar juist nu extra) met kaas, worst en een leuk speeltje met de honden buiten...Tys en Samara geven er echt niets om en Bowie eigenlijk ook niet maar als ik haar alleen mee heb is het toch ietsje anders...dus als dat gebeurt heb ik lekker kaasjes en worstjes bij me en een speeltje zodat ik na de klap haar meteen kan afleiden en wat lekkers kan geven, even spelen en doorlopen...
-
Sylvia 1980
- Actief
- Contacteer:
Yaro is in huis en in de wijk erg bang, zoekt meteen contact met ons. Ik laat hem wel bij ons komen staan maar reageer verder niet op hem.
Luca is alleen bang als er buiten iets vlakbij afgestoken wordt, ze kruipt dan tussen mijn benen, ook dit laat ik gebeuren even dan loop ik gewoon door alsof er niets is. In huis is ze niet bang.
In het bos lopen ze gewoon los, de knallen zijn dan zover weg dat ze niet bang zijn.
Fahim is zoiezo niet bang, hier wordt af en toe een flinke knal in de poort afgestoken, hij kijkt er niet eens van op. gelukkig.
Luca is alleen bang als er buiten iets vlakbij afgestoken wordt, ze kruipt dan tussen mijn benen, ook dit laat ik gebeuren even dan loop ik gewoon door alsof er niets is. In huis is ze niet bang.
In het bos lopen ze gewoon los, de knallen zijn dan zover weg dat ze niet bang zijn.
Fahim is zoiezo niet bang, hier wordt af en toe een flinke knal in de poort afgestoken, hij kijkt er niet eens van op. gelukkig.
Groetjes Sylvia
Poot Yaro, Luca en Fahim
A ridgeback isn't just another dog it's a lifestile
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
- Jay
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Geweldige foto Marian, dat zegt idd alles.
Dat spul haal ik ook in huis op het moment supreme.
Dat heeft best wel wat geholpen.
Jakko reageert wellicht wat angstig rond de klok van twaalf en dan komt ie bij ons zitten.
Prima wat mij betreft.
Lola boeit het zoals gewoonlijk weer eens niet
Voor de rest ga ik op oudjaarsdag lekker vroeg naar het bos om er een paar uurtjes met ze opuit te trekken.
in de middag nog een rondje, maar de avondronde sla ik die ene dag over.
Dat scheelt een hoop stress want er word hier volop geknald op oudjaarsdag. :N:

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- Jay
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar
Mijn ervaring is, dat het goed kan werken voor een jonge hond, vooral als ze het goed met elkaar kunnen vinden.Myrthe en Benthe schreef: Mijn schoonouders wonen vlakbij en hebben een hond die niet bang is voor vuurwerk. Zou het ook een optie kunnen zijn om daar naartoe te gaan, zodat benthe een soort "voorbeeld" heeft? En misschien ook wel afleiding?
Als ik een jonge hond heb, probeer ik om met oud en nieuw hem bij een oudere hond te zetten (natuurlijk wel een hond die niet bang is), bij vuurwerk kijken ze toch altijd hoe de oudere hond reageert, blijft die rustig zal de jonge hond ook meer rust hebben.
Ik heb nog nooit een hond gehad die bang was/is van vuurwerk.
Ik heb nu een herplaatser waarbij ik niet weet of hij bang zal zijn.

-
doggy
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
nee dat is Vetranquille wat je bij de DA haalt...doggy schreef:Is dat wel veilig om Advocaat te geven???
Daar word de hond alleen wat rustiger van, maar hij verneemt nog wel alles.
Tenminste dat meende ik.
drank zijn ze helemaal van de wereld hoor

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Moos
- Zeer actief
Het ligt er ook aan in hoeverre de hond angstig is, en hoe hij zich dan gedraagt. Moos was zelden bang, en als hij dat wel was was het ook negeren en klaar.Jinx schreef:Ik negeer eigenlijk altijd elke vorm van angst. Tsuk is niet bang van vuurwerk maar gister moesten we langs een omgevallen kliko en dat vond ze doodeng. Ben gewoon doorgelopen en zij volgde uiteindelijk gewoon. Werkt mi altijd het beste.
Saars angtsreactie is heel lang geweest vluchten. Dan kom je er dus niet met negeren, want dan ligt je hond onder een auto en bovendien kweken ze door te kunnen vluchten nog meer angst. Door haar te laten weten dat ze steun bij mij kon halen heb ik uiteindelijk dat vluchtgedrag eruit weten te krijgen. En ja, dat betekende ook weleens optillen als ze heel erg bang was. Het was dat of haar het bos uit laten rennen, en ik heb heel erg het idee dat ze juist doordat ze niet kon vluchten en dus niet kon blijven hangen in haar angst ook minder bang is geworden. Ze is in ieder geval gegaan van een hondje dat hem peerde bij op een gegeven moment elke grote hond (behalve Goldens omdat een kennis met Golden als pup op haar gepast heeft) naar een hondje dat supersociaal overal los kan lopen zonder vluchtneigingen; dus ergens zal ik wel iets goed gedaan hebben
Bij een schrikreactie op een enkele knal negeer ik haar ook en dat werkt goed want ze herstelt vanzelf dan wel weer (tegenwoordig gaat ze dan tegen Vera aanliggen, die is helemaal niet bang en dat kalmeert Saar schijnbaar ook). Maar bij continu knallen achter elkaar (ook bij zwaar onweer dus) fokt ze zichzelf zo op dat ze daardoor alleen maar banger en gekker wordt. Dan trek ik haar dus zonder iets te zeggen naast me op de bank, onder een deken, en hou haar daar. Anders gaat ze hijgend en bibberend door het huis geen schieten, en daar wordt ze in ieder geval niet minder bang van
Angst bij Vera negeer ik trouwens ook, ze is ook maar weinig bang. Alleen toen ze schrok van een paard heb ik dat er een beeeetje ingetroost. Bij mevrouwtje "ik wil alles wat ademt begroeten" is een beetje terughoudendheid naar paarden (die je hier overal tegenkomt, ook in losloopgebieden) he-le-maal niet erg