Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toch deels terug op de brok

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Addy

Toch deels terug op de brok

Ongelezen bericht door Addy »

Ik heb al tijden problemen met Moonlight, Henkie en Shadow op gewicht te houden maar nu dat het kouder wordt zie je de kilo's ervan afvliegen. Medisch is er niets aan de hand :19: Ik varieer genoeg, ook genoeg vette produkten, ze eten enorm veel, zelfs te veel voor hun gewicht maar ze zetten niets aan.
Aangezien ik mijn honden niet de dupe wil laten worden van mijn principes heb ik ze weer op brokken gezet in de ochtend, sávonds krijgen ze dan evengoed nog anderhalve kilo aan barfprodukten of kvv aangevuld tot twee kilo
Hetzelfde geldt voor Sammie H.
En mocht iemand nog flitsende aanzet tips hebben hoor ik ze graag, ik kan haar niet voor de eeuwigheid op de satinballs hebben :wink:
Laatst gewijzigd door Addy op 30 nov 2008 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Smuldier is de gouden tip :mrgreen: Onze honden zijn op 400 gram smuldier even dik als op 800 gram rodi, barf of carnibest bv. Ik geef vooral Dapper en Eva daar nog wat kip en andere barfdingetjes bij en dan blijven ze goed op gewicht. Op alle andere kvv's worden ze ook mager nl. :roll: Cleo doet het op alles goed en die wordt nooit mager of dik.

Als je smuldier vastpakt voel je al dat het vet is tov Prins, Rodi en Carnibest. 1 bakje smuldier pens compleet in de ochtend ipv die brokken en je bent denk ik van je probleem af.
Afbeelding
Addy

MARC_S schreef:Smuldier is de gouden tip :mrgreen: Onze honden zijn op 400 gram smuldier even dik als op 800 gram rodi, barf of carnibest bv. Ik geef vooral Dapper en Eva daar nog wat kip en andere barfdingetjes bij en dan blijven ze goed op gewicht. Op alle andere kvv's worden ze ook mager nl. :roll: Cleo doet het op alles goed en die wordt nooit mager of dik.

Als je smuldier vastpakt voel je al dat het vet is tov Prins, Rodi en Carnibest. 1 bakje smuldier pens compleet in de ochtend ipv die brokken en je bent denk ik van je probleem af.
Krijgen ze ook al Marc, ieder een pakje per dag als extraatje :roll:
Misschien moet ik ze gewoon minder laten wandelen :mrgreen: ze krijgen enorm veel beweging omdat ze als roedel funktioneren :wink:
Als ik ze uitlaat doen ze niets anders als vliegen over die velden :19:
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Vet bijvoeren is geen optie?
Afbeelding
Addy

marye schreef:Vet bijvoeren is geen optie?
heb ik geprobeerd maar dan heb ik ze aan de diarree :wink:
Moonlight moet ongeveer 27 kilo wegen en weegt nu 22 kilo, eet dik twee kilo per dag :19:
marye
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
heb ik geprobeerd maar dan heb ik ze aan de diarree :wink:
Moonlight moet ongeveer 27 kilo wegen en weegt nu 22 kilo, eet dik twee kilo per dag :19:
Jammer, ook als je het heel rustig opbouwd.
Bij Caja werkte het destijds goed.
Afbeelding
Addy

Moonlight krijgt anderhalve kilo barfvoeding en dan anderhalf pakje smuldier compleet.
Shadow is een stukkie kleiner en zou ongeveer 22 kilo moeten wegen, weegt 18 kilo en eet anderhalve kilo per dag, een kilo barf aangevuld met smuldier, rodi of duck
Henkie moet ongeveer 20 kilo wegen en weegt nu zestien, eet bijna twee kilo per dag
Ik voer vis, hart, pens, kopvlees, eendenekken en hartjes (sinds kort), hele kippen, lamsribben, lamskoppen, kalfshart, schapevlees, konijn en haas en verder varieer ik met smuldier, duck, carnibest en rodi.
Dagelijks krijgen ze karnemelk en twee keer in de week een eitje erbij. Verder regelmatig tafelrestjes zoals stampot, aardappeltjes en groente. Tijdens de wandeling beloon ik ze met rodiworst en brokjes.
Wat doe ik fout dat de kilo's eraf vliegen i.p.v. eraan :19:
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik heb dit probleem met Kit. Die krijgt nu carnibest aktief en daar bljift ze erg goed van op gewicht.
Bambi krijgt brokken-zonder-rotzooi en pasta. Omdat iets anders niet goed voor haar is.
Ik zou dan maar idd deels brokken voeren. Te magere honden vind ik erger dan een handje brokken per dag :19:
Addy

Anna* schreef:Ik heb dit probleem met Kit. Die krijgt nu carnibest aktief en daar bljift ze erg goed van op gewicht.
Bambi krijgt brokken-zonder-rotzooi en pasta. Omdat iets anders niet goed voor haar is.
Ik zou dan maar idd deels brokken voeren. Te magere honden vind ik erger dan een handje brokken per dag :19:
Carnibest aktief heb ik hier geprobeerd maar maakte geen enkel verschil :19:
marye
Zeer actief
Contacteer:

Carnibest aktief werkte hier inderdaad ook niet.
Afbeelding
Addy

marye schreef:Carnibest aktief werkte hier inderdaad ook niet.
Mijn andere honden doen het er overigens prima op :ok:
Alleen dit stel luilebollen niet :mrgreen:
Addy

mijn vriendin is dierenarts en die adviseerde om er een flinke scheut zonnebloemolie over te gooien :19:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

wat hier vooral goed werkt (nadat iemand 3 wk niet op de club geweest was kreeg ik zelfs de vraag of ik er een nieuwe hond bij had, terwijl dat gewoon mijn jonge meisje Medusa was) is het aandeel vuile vette pens verhogen....dus ipv 1x in de week pens naar 3x in de week, dan zetten ze ineens flink aan, vooral de jonge en makkelijk dun blijvende honden hier...
Addy

crutz schreef:wat hier vooral goed werkt (nadat iemand 3 wk niet op de club geweest was kreeg ik zelfs de vraag of ik er een nieuwe hond bij had, terwijl dat gewoon mijn jonge meisje Medusa was) is het aandeel vuile vette pens verhogen....dus ipv 1x in de week pens naar 3x in de week, dan zetten ze ineens flink aan, vooral de jonge en makkelijk dun blijvende honden hier...
ze krijgen nu twee keer in de week pens maar ik kan het wel ophogen naar drie keer, misschien dat het werkt :ok:
marye
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
mijn vriendin is dierenarts en die adviseerde om er een flinke scheut zonnebloemolie over te gooien :19:
Ik gaf er onbewerkt schapenvet bij en heb dat rustig aan verhoogd en dat werkte snel.
Afbeelding
Addy

marye schreef:
Addy schreef:
Ik gaf er onbewerkt schapenvet bij en heb dat rustig aan verhoogd en dat werkte snel.
ik laat al speciaal de vetranden aan de lamsribben zitten en dan krijgen ze apart een klein stukje schapevet erbij maar dan moet ik ze al een bot erbij geven want anders lopen ze giga leeg :19:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik wel vind dat je enorm veel moet voeren, anderhalf 2 2 kilo per hond per dag vind ik buitensporig.
Ik zou ook gewoon een goed merk brok erbij geven. Zo kun je meer energie geven zonder dat ze zoveel moeten eten dat ze het niet meer wegkrijgen.
Ik combineer zelf ook brokken en vlees, omdat ze het daar bij mij beter opdoen als op aleen vlees en het bevalt mij prima.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Addy schreef:
crutz schreef:wat hier vooral goed werkt (nadat iemand 3 wk niet op de club geweest was kreeg ik zelfs de vraag of ik er een nieuwe hond bij had, terwijl dat gewoon mijn jonge meisje Medusa was) is het aandeel vuile vette pens verhogen....dus ipv 1x in de week pens naar 3x in de week, dan zetten ze ineens flink aan, vooral de jonge en makkelijk dun blijvende honden hier...
ze krijgen nu twee keer in de week pens maar ik kan het wel ophogen naar drie keer, misschien dat het werkt :ok:
voer hier ook grote hoeveelheden hoor....
de reuen 2,5 a 3 kilo om de dag (reuen wegen circa 38 kilo ieder)
en de teven 1,5 a 2,5 kilo om de dag (wegen ieder circa 21 kilo)

vooral de teven krijgen verhoudingsgewijs dus veel meer, maar ze hebben het nodig....jonge honden die moeite hebben nog met op gewicht blijven (dus tussen de 1 en de 2,5 jr meestal hier) krijgen vaak op de vasten dagen de tafelrestjes en/of gewoon nog een extra-tje aan voer van circa 500 gr tot een kilo...maar zorg er wel voor dat ze nog minimaal 1 dag vasten in de week...
Addy

fes/lou schreef:Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik wel vind dat je enorm veel moet voeren, anderhalf 2 2 kilo per hond per dag vind ik buitensporig.
Ik zou ook gewoon een goed merk brok erbij geven. Zo kun je meer energie geven zonder dat ze zoveel moeten eten dat ze het niet meer wegkrijgen.
Ik combineer zelf ook brokken en vlees, omdat ze het daar bij mij beter opdoen als op aleen vlees en het bevalt mij prima.
O maar ze krijgen het prima weg, aan eetlust geen gebrek hoor, zou er wat hun betreft nog best wel een kilootje tegenaan mogen gooien, alleen zetten ze niet aan en zijn niet op gewicht :wink:
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

gewoon de hele dag in de bench, alleen drie keer per dag even buiten om te piesen en te poepen ( 2 keer is misschien nog beter) en dan hup de bench weer in, gewoon blijven voeren wat je nu doet, zal je zien, binnen ene week moddervet :idea: :mrgreen: :mrgreen:
Addy

kitty2 schreef:gewoon de hele dag in de bench, alleen drie keer per dag even buiten om te piesen en te poepen ( 2 keer is misschien nog beter) en dan hup de bench weer in, gewoon blijven voeren wat je nu doet, zal je zien, binnen ene week moddervet :idea: :mrgreen: :mrgreen:
kitty, lieffie, ware redder in nood :N: :smile: :smile: :smile:
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

ja maar misschien werkt het wel :smile: :smile:
Addy

kitty2 schreef:ja maar misschien werkt het wel :smile: :smile:
ja zo ken ik het ook bedenken :mrgreen:
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Had al eens gelezen op ander forum dat barf niet echt aandikt, te dikke honden op barf afvallen, misschien toch een energierijke brok bijvoeden?

mijn oudste hond zou jaloers zijn, die mag maar zo weinig omdat ze te dik staat en zou vooral haar dunner willen zien, slecht 300 gram lightbrok en nog te zwaar :denken:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

schelsey schreef:Had al eens gelezen op ander forum dat barf niet echt aandikt, te dikke honden op barf afvallen, misschien toch een energierijke brok bijvoeden?

mijn oudste hond zou jaloers zijn, die mag maar zo weinig omdat ze te dik staat en zou vooral haar dunner willen zien, slecht 300 gram lightbrok en nog te zwaar :denken:
nou, dan weet je nu hoe je haar meer kunt geven ;)
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Jou honden krijgen goed en riant te eten hoor ! Ik denk niet dat je je schuldig hoeft te voelen over het feit dat je nu wat brokken bijvoert. Als je een redelijk merk brok neemt en de honden eten het goed, lijkt me dat echt geen slechte oplossing !!
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

KIVO??

Ik vond het mooi spul maar erg vet. Yanthe werd er vrij snel dik op.
Ik heb het nu niet meer in huis omdat ik geen voorraad Kivo naast de barfproducten in huis kan hebben, te meer omdat Bonha het niet eten kan. Als ik aan nog een vriezer kan komen haal ik het weer in huis.

Misschien omdat het als geheel vet bevat dat ze niet aan de race gaan??

Maar ik weet het niet, of het afdoende zou helpen. Misschien het proberen waard. Yanthe had van smuldier veeel meer nodig dan van de Kivo trouwens.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Madelief schreef:KIVO??

Ik vond het mooi spul maar erg vet. Yanthe werd er vrij snel dik op.
Ik heb het nu niet meer in huis omdat ik geen voorraad Kivo naast de barfproducten in huis kan hebben, te meer omdat Bonha het niet eten kan. Als ik aan nog een vriezer kan komen haal ik het weer in huis.

Misschien omdat het als geheel vet bevat dat ze niet aan de race gaan??

Maar ik weet het niet, of het afdoende zou helpen. Misschien het proberen waard. Yanthe had van smuldier veeel meer nodig dan van de Kivo trouwens.
Ik heb ook gehoord dat kivo vrij vet is, misschien eens proberen Addy?
En de tokken lopen en rennen ook erg veel he, ze verbruiken ontzettend veel energie. Misschien is het nog niet eens zo'n gek idee om wat brokken bij te voeren, dat is wat compacter.
Je zal trouwens wel een godsvermogen aan voer kwijt zijn :N: :mrgreen:
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Hier van hetzelfde...

Ik heb er in bijna twee jaar tijd een krappe twee/drie kilo bij weten te voeren op Rimpel...
Maar ik heb het dus wel voor elkaar gekregen met zelf samenstellen...
Op brok, Energique en Carnibest en later deeltijd Carnibest met rauw was het huilen met de pet op.
Nu ik zelf samenstel heb ik het er wel aangekregen.

Mijn voordeel is ook dat hij van Energique weleens wat liet staan en hij tot ik zelf ging samenstellen op 2 keer per dag voeren zat.
Ik zit nu op 1 keer per dag voeren en weet nu precies wat ie lekker vindt en wanneer dat op het menu staat krijgt ie extra.
Paard en eend, parelhoen en geit doen het hier goed...
Ik heb ook tijden gewoon stukken schapenvet erbij gegooid maar net wat je zegt Addy...dat moet weer met beleid omdat ze anders de hele bende aan elkaar schijten.

Smuldier krijgen ze hier eigenlijk alleen op de dagen dat ik zit te wachten op mijn bestelling bijvoorbeeld.
Ik heb gisteren op de winner voor de probeer compleet worsten van Runner meegenomen en die doen ook vrij vet aan.
Rimpel vrat naast zijn eten zo een halve worst a 400 gram weg :mrgreen:
Het ruikt, het is vettig en Rimpel eet het, dus ik ga eens kijken of ik het hier ergens kan vinden
800 gram voor 1.50 vind ik ook nog niet verkeerd...vergeleken met bvb Renske is dat niets...die kost 1.69 per 390 gram...
Renske vinden ze hier wel lekker, maar ik heb niet het idee dat het aanzet of zo...ze krijgen het hier wederom op de dagen dat ik zit te wachten op Herby.

Niet echt veel tips van mijn kant dus...maar smuldier is idd een goeie....
Misschien ga ik wel wat pakjes in de diepvries gooien en dat als extraatje wat door zijn eten gooien...
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Inge O schreef:
mercedes2803 schreef:Ik heb ook tijden gewoon stukken schapenvet erbij gegooid maar net wat je zegt Addy...dat moet weer met beleid omdat ze anders de hele bende aan elkaar schijten.
misschien is er wat dat vet betreft toch een verschil in vertering tussen vast vet en vloeibaar vet?
dat denk ik ook ja...maar ik heb zo weinig 'vertrouwen' in die flessen met etiketten die bol staan van de beloftes :mrgreen:
OF dan maar gewoon zonnebloemolie?
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”