Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ren nooit weg voor een hond
Moderator: moderatorteam
-
teckeltoos
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
LC | Gepubliceerd op 27 november 2008, 08:23
LEEUWARDEN -
Ongeveer 150.000 mensen worden jaarlijks door een hond gebeten, veelal kinderen in hun eigen huis. Dat kwam woensdag naar voren op een studiedag voor studenten diermanagement van Van Hall Larenstein. Maar wat moet je nu eigenlijk doen als je wordt aangevallen door een hond?
De tips van hondengedragsdeskundige Joanne van der Borg van de Wageningen Universiteit vergen enige moed, maar geven volgens haar de meeste kans op een goede afloop.
* WEL
* Stilstaan en zwijgen
* Hoofd afwenden, ofte wel negeren
* Armen over elkaar houden, ook om af te weren
* Handje hondenvoer mee ter afleiding
* Hopen en bidden dat de hond rustig wordt
* NIET
* Omdraaien en wegrennen
* Schreeuwen
* Schoppen
* Trappen
* Aankijken
http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/ ... r_een_hond
LEEUWARDEN -
Ongeveer 150.000 mensen worden jaarlijks door een hond gebeten, veelal kinderen in hun eigen huis. Dat kwam woensdag naar voren op een studiedag voor studenten diermanagement van Van Hall Larenstein. Maar wat moet je nu eigenlijk doen als je wordt aangevallen door een hond?
De tips van hondengedragsdeskundige Joanne van der Borg van de Wageningen Universiteit vergen enige moed, maar geven volgens haar de meeste kans op een goede afloop.
* WEL
* Stilstaan en zwijgen
* Hoofd afwenden, ofte wel negeren
* Armen over elkaar houden, ook om af te weren
* Handje hondenvoer mee ter afleiding
* Hopen en bidden dat de hond rustig wordt
* NIET
* Omdraaien en wegrennen
* Schreeuwen
* Schoppen
* Trappen
* Aankijken
http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/ ... r_een_hond
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
haha, ik ookBudkes schreef:Vooral dat hopen en bidden heb ik al heel vaak in de praktijk toegepast.
Al moet ik bekennen dat ik schreeuwen ook wel heb toegepast en zo Gollum's poezelige kontje heb gered. Er kwamen 3 grote honden op haar afscheuren die weinig goeds in de zin hadden en ik heb het me toch op een brullen gezet, de honden waren best onder de indruk en dropen gelukkig af
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
:N: las net in één van de reacties dat dat ook niet altijd goedkomt;

'Hopen en bidden dat de hond rustig wordt'. Doet me denken aan die mop van die man die wordt achtervolgd door een beer. Uiteindelijk is de man doodmoe en besluit maar op zijn knieën te vallen en te gaan bidden. Tot zijn stomme verbazing gaat die beer naast hem knielen en ook bidden. 'Ben ik dan toch gered?', denkt de man. Maar hij hoort de beer bidden: 'Here, zegen deze spijze, amen'.
Gr. Aniek

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Budkes schreef::N: las net in één van de reacties dat dat ook niet altijd goedkomt;'Hopen en bidden dat de hond rustig wordt'. Doet me denken aan die mop van die man die wordt achtervolgd door een beer. Uiteindelijk is de man doodmoe en besluit maar op zijn knieën te vallen en te gaan bidden. Tot zijn stomme verbazing gaat die beer naast hem knielen en ook bidden. 'Ben ik dan toch gered?', denkt de man. Maar hij hoort de beer bidden: 'Here, zegen deze spijze, amen'.![]()
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Gollum schreef:Budkes schreef::N: las net in één van de reacties dat dat ook niet altijd goedkomt;'Hopen en bidden dat de hond rustig wordt'. Doet me denken aan die mop van die man die wordt achtervolgd door een beer. Uiteindelijk is de man doodmoe en besluit maar op zijn knieën te vallen en te gaan bidden. Tot zijn stomme verbazing gaat die beer naast hem knielen en ook bidden. 'Ben ik dan toch gered?', denkt de man. Maar hij hoort de beer bidden: 'Here, zegen deze spijze, amen'.![]()
ik heb het gelukkig maar 2 keer gehad, als jong meisje in de duinen, toen kwam er een dober aanstormen baas niet in zicht.. onbewust toen ook de juiste dingen gedaan.. overigens heb ik hem wel mijn rug toegekeerd maar hield hem wel in het oog.. gelukkig reageerde ineens een baas en de hond luisterde.. was ook wel fijn..
en een keer een mechel onder me, op 1 of andere manier moet ze me niet en ik haar niet, ineens fixeerde ze en zat onder me.. toen heb ik ook ieder oogcontact vermeden en half weggedraaid.. ik vind het een takketeef .. en finn moet ook niets van haar hebben haha
maar de tips.. tsja.. je zult maar echt bang zijn voor honden.. vrees dat je het dan op een gillen zet of met je armen gaat zwaaien...
heb dat hier gezien met de eerste kennis making ma en Bluffie en neefje met haar.. telkens als ze vrolijk op ze afging werden ze panisch, wat zij alleen maar nog leuker vond...
-
doggy
Ik was, toen ik een jaar of 14 was , aangevallen door 2 Mechelaars.
Ik liep langs een hek ( was een gewoon voetpad) en daarachter liepen 2 Mechelaars.
Ik was op weg naar een pony, die verderop in het weiland stond.
Ineens hoorde ik wat ( ik had gelukkig een dikke winterjas aan).
Bleek dat de 2 Mechelaars los liepen en dus waren ontsnapt.
De één sprong op mijn rug en de ander bleef rondjes om me een lopen.
Toen had ik nog helemaal geen ervaring met honden en ik liep daar alleen, er was niemand in de buurt.
Ik bleef stil staan en keerde mijn rug nog steeds toe.
De ene hond had mijn hele jas vernield en de andere hond, deed niks, dan alleen wat tegen me aan springen.
Ik ging langzaam naar de weg gelopen, die meters verderop lag.
De honden volgden me niet.
Ik waarschuwde een fietser die ook die kant opkwam, dat is wat ik nog weet.
De rest weet ik niet zo goed meer, maar het is wel goed afgelopen.
Ik liep langs een hek ( was een gewoon voetpad) en daarachter liepen 2 Mechelaars.
Ik was op weg naar een pony, die verderop in het weiland stond.
Ineens hoorde ik wat ( ik had gelukkig een dikke winterjas aan).
Bleek dat de 2 Mechelaars los liepen en dus waren ontsnapt.
De één sprong op mijn rug en de ander bleef rondjes om me een lopen.
Toen had ik nog helemaal geen ervaring met honden en ik liep daar alleen, er was niemand in de buurt.
Ik bleef stil staan en keerde mijn rug nog steeds toe.
De ene hond had mijn hele jas vernield en de andere hond, deed niks, dan alleen wat tegen me aan springen.
Ik ging langzaam naar de weg gelopen, die meters verderop lag.
De honden volgden me niet.
Ik waarschuwde een fietser die ook die kant opkwam, dat is wat ik nog weet.
De rest weet ik niet zo goed meer, maar het is wel goed afgelopen.
- samantha1986
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse Bulldog
- Contacteer:
Ik ben nog nooit aangevallen of wat dan ook door een hond
Senna 11.12.04 - 12.11.12 (Am.Staff), Diesel 10.01.08 - 09.05.14 (Boxer) herplaatser, Harrie 15.08.06 - 09.05.16 (Franse Bulldog) herplaatser

Bob 27.08.11 (X Fr.Bulldog) herplaatser
Kaya 12.09.16 (X Bullterrier)
Reflecterende hesjes voor de hond! Het kan gevaarlijk zijn om je hond in het donker uit te laten. Jaarlijks gebeuren er aanrijdingen waarbij honden en auto's betrokken zijn.
Met de reflecterende hesjes of ben je er zeker van dat jij en je hond sneller gezien worden in het donker. https://hondenhesjes.jimdo.com/

Bob 27.08.11 (X Fr.Bulldog) herplaatser
Kaya 12.09.16 (X Bullterrier)
Reflecterende hesjes voor de hond! Het kan gevaarlijk zijn om je hond in het donker uit te laten. Jaarlijks gebeuren er aanrijdingen waarbij honden en auto's betrokken zijn.
Met de reflecterende hesjes of ben je er zeker van dat jij en je hond sneller gezien worden in het donker. https://hondenhesjes.jimdo.com/
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
-
doggy
Ik ben 2X gebeten door een hond, op het asiel, tijdens mijn vrijwilligerswerk daar. ( verwondingen vielen mee).
Ik ben 1X gebeten door de hond van een kennis van me, die uitviel toen ik iets uit de koelkast wou pakken.
Direct daarna, flipte de hond en heeft hij bijna iedereen in het huis gebeten, achter elkaar.
Deze hond is ingeslapen en het bleek dat deze hond iets met zijn hersenen had, wat ws. al lager aan de gang was.
( Ik had een aantal gaatjes in mijn arm).
Voor de rest niet....
:N:
Ik ben 1X gebeten door de hond van een kennis van me, die uitviel toen ik iets uit de koelkast wou pakken.
Direct daarna, flipte de hond en heeft hij bijna iedereen in het huis gebeten, achter elkaar.
Deze hond is ingeslapen en het bleek dat deze hond iets met zijn hersenen had, wat ws. al lager aan de gang was.
( Ik had een aantal gaatjes in mijn arm).
Voor de rest niet....
- Jay
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar
Ik ben wel een aantal keer aangevallen door een hond, nooit echt serieus letsel aan overgehouden.
Een aantal keren gebeten door eigen schuld, maar ook wel eens aangevallen door een agressieve erfhond ( gelukkig was er toen schrikdraad in de buurt, waardoor de hond snel op andere ideeën werd gebracht )
Maar ik heb nooit mijn blik afgewend en roep een dreigende hond altijd heel dwingend naar me toe. Tot nu toe heeft dit goed gewerkt.
Een aantal keren gebeten door eigen schuld, maar ook wel eens aangevallen door een agressieve erfhond ( gelukkig was er toen schrikdraad in de buurt, waardoor de hond snel op andere ideeën werd gebracht )
Maar ik heb nooit mijn blik afgewend en roep een dreigende hond altijd heel dwingend naar me toe. Tot nu toe heeft dit goed gewerkt.

- Budkes
- Zeer actief
Ik ben wel vaker gebeten op het werk (ook wel eens per ongeluk door één van mijn eigen honden), maar nooit heel erg.
1 x heb ik heel hard gebeden, en het bijna in mijn broek gedaan, dat was tijdens het trainen, voor de gene onder jullie die iets van het KNPV programma weten, dat was tijdens het terugroepen. Die oefening is als volgt; Je staat in de stellaan, je stuurt je hond naar de pakwerker (die staat 80 meter verder en loopt hard van je weg) Op het moment dat de hond bijna bij de pakwerker is roept je de hond terug en moet hij direct naar je toe komen. Op het moment dat je dan roept, is de hond dus ongeveer 100 meter van je af.
Enfin, een collega doet die oefening met zijn hond, ik sta zelf op het startpunt van de pakwerker, dus ongeveer 80 meter verder in het bos. De oefening begint, pakwerker loopt weg. Hond achtervolgt, collega roept de hond op het "terugroeppunt". De hond direct in de remmen, keert om, loopt een aantal meters terug, ziet mij en loopt het bos in en gaat vervolgens mij bewaken. Dwz. hij gaat direct achter mij zitten, met zijn neus als het ware tegen mijn kont, wachten tot ik beweeg, want (dat is hem geleerd) dan moet hij mij bijten. :N:
Men ik heb nog nooit zo hard gebeden en vooral niet bewegen, dacht ik steeds niet bewegen. Moet je je voorstellen dat dat een joekel van een hollandse herder is die het hardst bijt van al onze honden óók in de praktijk (dus niet alleen op het pak) en ik stond daar dus volledig onbeschermd.
Die collega gelukkig doorroepen en doorroepen, eerst bleef de hond nog ff zitten, toen liep ie 2 rondjes om me heen, me alsmaar aankijkend en toen dacht ie gelukkig ach laat ik eens gaan
.
Doodsangst uitgestaan..
1 x heb ik heel hard gebeden, en het bijna in mijn broek gedaan, dat was tijdens het trainen, voor de gene onder jullie die iets van het KNPV programma weten, dat was tijdens het terugroepen. Die oefening is als volgt; Je staat in de stellaan, je stuurt je hond naar de pakwerker (die staat 80 meter verder en loopt hard van je weg) Op het moment dat de hond bijna bij de pakwerker is roept je de hond terug en moet hij direct naar je toe komen. Op het moment dat je dan roept, is de hond dus ongeveer 100 meter van je af.
Enfin, een collega doet die oefening met zijn hond, ik sta zelf op het startpunt van de pakwerker, dus ongeveer 80 meter verder in het bos. De oefening begint, pakwerker loopt weg. Hond achtervolgt, collega roept de hond op het "terugroeppunt". De hond direct in de remmen, keert om, loopt een aantal meters terug, ziet mij en loopt het bos in en gaat vervolgens mij bewaken. Dwz. hij gaat direct achter mij zitten, met zijn neus als het ware tegen mijn kont, wachten tot ik beweeg, want (dat is hem geleerd) dan moet hij mij bijten. :N:
Men ik heb nog nooit zo hard gebeden en vooral niet bewegen, dacht ik steeds niet bewegen. Moet je je voorstellen dat dat een joekel van een hollandse herder is die het hardst bijt van al onze honden óók in de praktijk (dus niet alleen op het pak) en ik stond daar dus volledig onbeschermd.
Die collega gelukkig doorroepen en doorroepen, eerst bleef de hond nog ff zitten, toen liep ie 2 rondjes om me heen, me alsmaar aankijkend en toen dacht ie gelukkig ach laat ik eens gaan
Doodsangst uitgestaan..
Gr. Aniek

- Gaia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xPuli
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik ben in een Turks dorp wel eens aangevallen door zo'n enorme knoeperd van een Turkse herdershond. Ik ben niet snel bang voor honden maar hier stond ik bijna van in mijn broek te pissen.
Gelukkig was er iemand in de buurt die de hond op het laatste moment wist weg te brullen.
Geen leuke ervaring.
Gelukkig was er iemand in de buurt die de hond op het laatste moment wist weg te brullen.
Geen leuke ervaring.
Groetjes van Charlotte

-
blondie
- Zeer actief
ohhhh ik lees jouw verhaal en denk direct dat het met iemand anders destijds ook goed is gegaan dan... pfffBudkes schreef:Ik ben wel vaker gebeten op het werk (ook wel eens per ongeluk door één van mijn eigen honden), maar nooit heel erg.
Die collega gelukkig doorroepen en doorroepen, eerst bleef de hond nog ff zitten, toen liep ie 2 rondjes om me heen, me alsmaar aankijkend en toen dacht ie gelukkig ach laat ik eens gaan.
Doodsangst uitgestaan..
Ik liep met een "afgekeurde" KNPV mechel ook op strand als meisje van 16, en een bekende jongen wilde me laten schrikken en kwam inene op me af.. vanachter.. ik zag hem niet en hij had niet in de gaten dat ik met een hond liep..
hij heeft ook geen verrasingsaanval in kunnen zetten want ik zag inene de mechel die voor me liep als een speer naar iets achter me rennen, ik keek om en zag de bekende jongen..die mij wilde benaderen.. NEEE gaf ik nog "goed volk" de hond reageerde erop maar liep inderdaad met de neus tegen de kont van de vriend aan.. :N:
Toen wist ik nog niet wat de honden eigenlijk allemaal geleerd is....
achteraf best link dus