Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraag over Barca

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

yvonne1961
Actief

vraag over Barca

Ongelezen bericht door yvonne1961 »

Ik heb momenteel Barca en dat bevalt goed. Echter zit ik met een belangrijke vraag. Barca brengt zichzelf als een natuurlijke brok zonder geur, kleur, smaakstoffen en conserveringsmiddelen.
Maar ik kan er maar niet achter komen of er chemische anti-oxidanten (BHA/BHT) in zitten . Is niet te vinden op de proefemmer, niet op de verpakkingszak. Ik heb al 2 mails gestuurd naar de firma Wielink (producent Barca) maar nog geen antwoord gehad.

Weet iemand van jullie dus of er in Barca chemische anti-oxidanten zitten?
Dat zou voor mij een reden zijn om het verder niet meer te kopen.

groetjes, Yvonne
GoldenRetrieverLover

Re: vraag over Barca

Ongelezen bericht door GoldenRetrieverLover »

yvonne1961 schreef:Ik heb momenteel Barca en dat bevalt goed. Echter zit ik met een belangrijke vraag. Barca brengt zichzelf als een natuurlijke brok zonder geur, kleur, smaakstoffen en conserveringsmiddelen.
Maar ik kan er maar niet achter komen of er chemische anti-oxidanten (BHA/BHT) in zitten . Is niet te vinden op de proefemmer, niet op de verpakkingszak. Ik heb al 2 mails gestuurd naar de firma Wielink (producent Barca) maar nog geen antwoord gehad.

Weet iemand van jullie dus of er in Barca chemische anti-oxidanten zitten?
Dat zou voor mij een reden zijn om het verder niet meer te kopen.

groetjes, Yvonne
Als ze dit van zichzelf zeggen,dan mag je daar ook van uit gaan.Als er wel chemische middelen inzitten dan staat er meestal iets in de trant van:EEG goedgekeurde antioxidanten(en dit kan echt van alles zijn van goedaardig tot echte troep),of gewoon duidelijk BHA zoals bij Royal Canin het geval is.[/b]
miko
Zeer actief

Ongelezen bericht door miko »

Barca is vrij van chemische zooi, in tegenstelling tot Eukanuba, Prins, Hill's, Royal Canin, Purina, Fokker , Pedigree, Beneful etc.
yvonne1961
Actief

Ja maar waar ik dus mee zit is dat bijv. Fokker in zijn folder ook duidelijk aan geeft dat er geen smaak, geur en kleurstofen e.d in zitten maar bij nader vragen wél BHA/BHT
Dit laatste staat dus niet in de folder of op de website maar weet ik omdat ik dit per mail gevraagd heb.
Dus merken die zich profileren als "natuurlijk" hebben soms wél chemische anti-oxidanten erin zitten.
Op de zak van Barca staat niet dat er in de EEG toegestane antioxidanten in zitten maar ook niet dat er bijv, vit E enC als natuurlijke antioxidanten in zitten. Dus ik wil heel graag zekerheid hierover, want iets (natuurlijk of chemisch) zal er toch in moeten zitten neem ik aan.
miko
Zeer actief

kan best dat er in fokker enkel natuurlijke geur-kleur en smaakstoffen zitten, dat staat los van het feit dat er WEL chemische antioxidanten inzitten, antioxidanten vallen dan ook niet onder de geur-kleur en smaakstoffen.

Een voermerk dat beweerd ENKEL natuurlijke ingredienten te gebruiken kan geen chemische toevoegingen bevatten, anders overtreden ze de wet. Het is niet verplicht te vermelden welke antioxidanten ze gebruiken, maar zodra ze vermelden ENKEL natuurlijke ingredienten te gebruiken is het niet meer toegestaan om bv. BHA of BHT in het voer te verwerken.

Overigens staat er bij barca wel degelijk de hoeveelheid vitamine E vermeld, nl. 200 mg/kg.
yvonne1961
Actief

oké, dat heb ik dan even over het hoofd gezien. Maar ik bedoel eigenlijk dat ze niet claimen vit E en C als anti oxidant te gebruiken.

En inderdaad staat het gebruik van geur/kleur en smaakstoffen los van de anti-oxidanten, maar daarom vraag ik het me juist af.

Ik gebruik Barca nu al een poosje, maar kwam er dus ineens achter dat ik wat ik wil weten toch echt nergens op de verpakking terug vind.

Zodra ik zekerheid van de firma Wielink heb, zal ik het laten weten.
yvonne1961
Actief

Heb de vertegenwoordiger telefonisch benaderd ipv per mail, gaat iets sneller.
De anti oxiderende werking is inderdaad door vit. E en C en het product is tot 6% ingedroogd(erg droog)
Daardoor wordt het voer tot een jaar op kwaliteit gegarandeerd. Maar geen chemische anti oxidanten.
Ik ben dus voldoende gerustgesteld :ok:
yvonne1961
Actief

Overigens gaf hij ook de aanbeveling om 2x per week KVV te geven wat ik al doe overigens.
Maar ik vind het positief dat een vertegenwoordiger dit adviseerd :ok:
GoldenRetrieverLover

Ongelezen bericht door GoldenRetrieverLover »

yvonne1961 schreef:Ja maar waar ik dus mee zit is dat bijv. Fokker in zijn folder ook duidelijk aan geeft dat er geen smaak, geur en kleurstofen e.d in zitten maar bij nader vragen wél BHA/BHT
Dit laatste staat dus niet in de folder of op de website maar weet ik omdat ik dit per mail gevraagd heb.
Dus merken die zich profileren als "natuurlijk" hebben soms wél chemische anti-oxidanten erin zitten.
Op de zak van Barca staat niet dat er in de EEG toegestane antioxidanten in zitten maar ook niet dat er bijv, vit E enC als natuurlijke antioxidanten in zitten. Dus ik wil heel graag zekerheid hierover, want iets (natuurlijk of chemisch) zal er toch in moeten zitten neem ik aan.
Je weet het nooit helemaal 100% zeker.Fabrikanten kletsen natuurlijk in hun eigen belang.En volgens mij zit er in IEDERE brok toch wel een heel klein gedeelte aan synthetische/chemische houdbaarheidsstoffen vanwege de vetten die anders nooit zo lang houdbaar kunnen blijven zonder ranzig te worden.Ik ben van mening dat geen enkele brok "natuurlijk"is,want er is niks natuurlijks aan.Ik ben geen tegenstander van brokvoeding,maar vind de term "natuurlijk" een beetje misleidend van de brokkenfabrikanten.
miko
Zeer actief

GoldenRetrieverLover schreef:
yvonne1961 schreef:Ja maar waar ik dus mee zit is dat bijv. Fokker in zijn folder ook duidelijk aan geeft dat er geen smaak, geur en kleurstofen e.d in zitten maar bij nader vragen wél BHA/BHT
... volgens mij zit er in IEDERE brok toch wel een heel klein gedeelte aan synthetische/chemische houdbaarheidsstoffen vanwege de vetten die anders nooit zo lang houdbaar kunnen blijven zonder ranzig te worden.
dat ranzig worden wordt dus voorkomen (in sommige brokken) door het toevoegen van natuurlijke antioxidanten zoals vitamine E (tocopherol) en vitamine C (ascorbinezuur). Met natuurlijke antioxidanten is het voer wel (een stuk) korter houdbaar dan met synthetische antioxidanten zoals BHA en BHT.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”