Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Haarkleur/structuur word anders na beschadiging huid.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Haarkleur/structuur word anders na beschadiging huid.

Ongelezen bericht door Linsey »

Weet er iemand hoe het komt dat soms een hond zijn haarkleur en soms zelfs de haarstructuur anders word na een wond of andere beschadiging? Haarkleur en structuur dat ligt toch genetisch vast? :denken: Lotje had vroeger heel veel last van hotspots en soms als de hotspot was genezen en er groeide terug haar op, dan was die haar donker bruin in plaats van creme kleurig en ook soms ruwharig in plaats van de typisch satijnbeharing dat een york heeft.

Nu met het kammen van Kai vandaag merkte ik dit op zijn hoofd:
Zonder flits:
Afbeelding
Met flits:
Afbeelding
Is dus geen verkleuring, maar echt zijn haarkleur dat terug is zoals toen hij pup was. Op dit plekje heeft enkele weken geleden een teek gezeten en dat was nadien wat dik. Ik heb niet gemerkt dat zijn haar was uitgevallen, maar nu groeit er wel deze donkerder gekleurde haartjes op, de haartjes zelf zijn ook wat ruwhariger dan de andere haren errond. Juist hetzelfde als toen Lotje met haar hotspots. :denken:
Sofieketje
nieuw lid

Ongelezen bericht door Sofieketje »

Haarkleur en structuur is dan wel genetisch bepaald, maar omgevingsfactoren kunnen ook hun invloed uitoefenen..

De huid was beschadigd en daardoor wordt de pigmentatie anders..
Kdenk dat je het een beetje kan vergelijken met littekens.. (maar niet helemaal hetzelfde natuurlijk) of met pigmentvlekken bij mensen na een verwonding (of verbranding)
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Het is ook mogelijk dat de haren weer lichter worden als ze langer worden.
Marin
Actief

Ongelezen bericht door Marin »

De huid was beschadigd en daardoor wordt de pigmentatie anders..
Kdenk dat je het een beetje kan vergelijken met littekens.. (maar niet helemaal hetzelfde natuurlijk) of met pigmentvlekken bij mensen na een verwonding (of verbranding)
Soms kan je het zelfs wel letterlijk met littekens vergelijken waardoor het directe liteken niet zichtbaar of voelbaar is maar dat er dus of geen haar meer wil groeien of dat dit inderdaad heel anders van kleur en structuur is.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Elmar schreef:Het is ook mogelijk dat de haren weer lichter worden als ze langer worden.
Dat denk ik ook. Als je dat hondje zou scheren zou het waarschijnlijk eerst zo'n vachtje hebben. Later bleekt het op en ziet het er precies zo uit als de rest. Wel apart.
Wat wel kan is dat het pigment weg gaat op beschadigde plaatsen. Dan zijn de pigment cellen beschadigd en krijg je dus wit haar. Dapper heeft waar hij gebeten is witte plekken op zijn kop en Wuilus had 4 witte punten in haar nek van een terrier die zijn tanden in haar nek had gezet :wink:
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Ik herken het wel. Mowan heeft die verkleuringen ook op plekken waar hij wondjes heeft gehad. Heel idioot. Soms zijn ze blijvend, soms groeit het idd weer uit. Maar zo heeft hij knabbelplekjes op zijn witte oor (was helemaal wit) en na het knabbelen van lune als pup, en dat daar korstjes hebben gezeten, zitten daar hele kleine minibruine vlekjes ... :19:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

P!nki schreef:Ik herken het wel. Mowan heeft die verkleuringen ook op plekken waar hij wondjes heeft gehad. Heel idioot. Soms zijn ze blijvend, soms groeit het idd weer uit. Maar zo heeft hij knabbelplekjes op zijn witte oor (was helemaal wit) en na het knabbelen van lune als pup, en dat daar korstjes hebben gezeten, zitten daar hele kleine minibruine vlekjes ... :19:
wat jij nu zegt, kan ook gewoon zijn , dat dat er al wel in aanleg was, maar pas later door komt, dat heb ik wel vaker gezien.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

yamie schreef:
P!nki schreef:Ik herken het wel. Mowan heeft die verkleuringen ook op plekken waar hij wondjes heeft gehad. Heel idioot. Soms zijn ze blijvend, soms groeit het idd weer uit. Maar zo heeft hij knabbelplekjes op zijn witte oor (was helemaal wit) en na het knabbelen van lune als pup, en dat daar korstjes hebben gezeten, zitten daar hele kleine minibruine vlekjes ... :19:
wat jij nu zegt, kan ook gewoon zijn , dat dat er al wel in aanleg was, maar pas later door komt, dat heb ik wel vaker gezien.
Dat denk ik ook. Kan er naast zitten maar pigment erbij is niet echt mogelijk in een pigmentloze huid. Vandaar ook dat ik bij dit hondje denk dat dit nog niet gebleekt haar is (hoewel dit hondje wel pigment heeft natuurlijk). Pigment weg na beschadiging is heel normaal. Opkomend pigment in witte JR ook. Uitvallende haren naast een teek is ook heel normaal omdat het waarschijnlijk ontstoken is geweest. Ik ken een JH die heel lang helemaal wit was en nu overal zwarte puntjes heeft. Oorranden, neus, buik en voetjes, overal komen steeds meer kleine zwarte pikkels naarmate hij ouder en volwassen wordt terwijl hij als pup roze was. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”