Zoek stok! schreef:Riboet schreef:
We beginnen trouwens met trainen door met de hond mee te lopen naar het vlak (met de kattenloop zo laag mogelijk) en daar dus vlak of wacht te zeggen. Later volgt dan het hele toestel die geleidelijk in hoogte toeneemt.
Wacht zeggen is niet handig bij Bram. Hij gaat dan anticiperen op het commando en houdt dus in op snelheid. En met een beetje pech springt hij dan alsnog over het raakvlak heen omdat hij druk voelt

Ik wil dat hij hard doorrent naar het einde en het volledige raakvlak pakt.
Naar mijn mening is dat wat je wilt en ja ik heb een randdebiele geflipte herder, dus misschien zie ik het verkeerd voor jouw hond.
Je gebruikt een hulpmiddel voor het raakvlak (ben ik niet gecharmeerd van, want hulpmiddelen moet je weer eruit trainen) dus denk ik dat je problemen hebt met het raakvlak. De eerste stap is altijd en overal op dat raakvlak staan blijven en helaas kost dat tijd (in het begin ook op wedstrijd, maar je wilt dat hij altijd het vlak neemt en niet alleen op training).
Daarom leer je onmiddellijk het releascommando, want dat gaat straks als hij altijd en eeuwig op het raakvlak staat ervoor zorgen dat je géén tijd verliest.
Op wedstrijd was het commando toutch go, echt na elkaar in één adem. Hij haperde dan even waardoor hij net met 1 poot in het raakvlak stond en meteen liep hij weer verder. Maar daar heb ik eerst lang aan gewerkt, dus in het begin kostte het me tijd.