Doe dan ook niet zoveel moeite om mijn standpunt te ontkrachten, terwijl we beiden nul feitelijke informatie erover hebben.Moos schreef:Ook die enorme behoefte mis ikAimee schreef:Dan kan je toch bewijzen dat het 50/50 isMoos schreef:Nee hoor, ik mis namelijk die behoefte om aan te tonen dat een van de twee partijen zoveel verantwoordelijker zou zijn.Aimee schreef:
Nou dan verschillen wij daarin van mening, ik zou zeggen breng een enquête uit![]()
![]()
![]()
![]()
. ik geloof gewoon graag dat dat zo is. Is voor beide partijen prettiger.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
grote honden en hun baasjes
Moderator: moderatorteam
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Moos
- Zeer actief
Dat heet nou discussieren. Anders zouden we snel klaar zijn hier.Aimee schreef:Doe dan ook niet zoveel moeite om mijn standpunt te ontkrachten, terwijl we beiden nul feitelijke informatie erover hebben.Moos schreef:Ook die enorme behoefte mis ikAimee schreef:Dan kan je toch bewijzen dat het 50/50 isMoos schreef: Nee hoor, ik mis namelijk die behoefte om aan te tonen dat een van de twee partijen zoveel verantwoordelijker zou zijn.![]()
![]()
![]()
. ik geloof gewoon graag dat dat zo is. Is voor beide partijen prettiger.

- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Juist. Ik doe dat dus ook, bij Quinto. Puur omdat ik weet dat als ik niet zeg dat hij zachtjes moet doen, hij steeds harder gaat doen. Maar goed, zal het niet meer doenFrenk schreef: Of als er gespeeld wordt en er is oprecht niets aan de hand (de groterd heeft duidelijk in de gaten dat hij met een kleiner exemplaartje aan de gang is), dan blijven ze maar nerveus roepen: "zachtjes, zachtjes". :N:

Who finds a faithful friend, finds a treasure.
- *Linda*
- Zeer actief
En ik tref dat dus altijd net andersomMuk schreef:Hier zijn de mensen met de grotere honden inderdaad iets meer bewust van de fatsoensregels onder hondeneigenaren. De mensen met de terriers zijn hier het meest onopgevoed (en hun kleine verwende terrier ook).
Kortom, in het dorp waar ik woon zijn mensen met een terrier het meest irritant. Want de kleine hummel trekt een lipje op, komt happend naar andere, grotere honden rennen, gromt en snauwt en ja dat is zoooo schattig. Kijk die kleine dappere kerel eens stoer doen.![]()

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Dingo schreef:Juist. Ik doe dat dus ook, bij Quinto. Puur omdat ik weet dat als ik niet zeg dat hij zachtjes moet doen, hij steeds harder gaat doen. Maar goed, zal het niet meer doenFrenk schreef: Of als er gespeeld wordt en er is oprecht niets aan de hand (de groterd heeft duidelijk in de gaten dat hij met een kleiner exemplaartje aan de gang is), dan blijven ze maar nerveus roepen: "zachtjes, zachtjes". :N:

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Een rioolpijp en een hekwerk zijn geen levende wezensGaia schreef:Betwijfel het, hij weet ook tijdens het spelen zich met volle kracht op z'n buik tegen een rioolpijp aan te springen. Ook weet hij tijdens het apporteren met bal en al zo dwars door een hekwerk te rossen. Of althans te proberen. :N:Ranetje schreef:Jawel hoorgaia schreef:Maar hoe lomp Juno ook is, hij is dus echt wel héél voorzichtig met andere honden. Tot op het enge af. Ze kunnen het dus wel. Of zou hij niet echt zijn? :N:![]()
De Labjes van mijn vriendin konden zich ook inhouden
En Juno was toch oorspronkelijk bedoeld als geleide hond of hulphond?
Die heeft misschien wel vanaf het begin geleerd om voorzichtig te zijn
Het enige wat hij goed doet als geleide hond is dat als hij wat om gooit het aanpakt en komt brengen.
Brengt hij ook hekwerken?
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Er staat dan ook met nadruk: "de groterd heeft duidelijk in de gaten dat hij met een kleiner exemplaartje aan de gang is"alm@ schreef:Dingo schreef:Juist. Ik doe dat dus ook, bij Quinto. Puur omdat ik weet dat als ik niet zeg dat hij zachtjes moet doen, hij steeds harder gaat doen. Maar goed, zal het niet meer doenFrenk schreef: Of als er gespeeld wordt en er is oprecht niets aan de hand (de groterd heeft duidelijk in de gaten dat hij met een kleiner exemplaartje aan de gang is), dan blijven ze maar nerveus roepen: "zachtjes, zachtjes". :N:![]()
Maar je moet vooral doen wat je niet laten kunt

- Dingo
- Zeer actief
Dat weet hij ook wel, hij gaat er extra bij liggen, dan kan hij er beter bijFrenk schreef:Er staat dan ook met nadruk: "de groterd heeft duidelijk in de gaten dat hij met een kleiner exemplaartje aan de gang is"alm@ schreef:Dingo schreef:Juist. Ik doe dat dus ook, bij Quinto. Puur omdat ik weet dat als ik niet zeg dat hij zachtjes moet doen, hij steeds harder gaat doen. Maar goed, zal het niet meer doenFrenk schreef: Of als er gespeeld wordt en er is oprecht niets aan de hand (de groterd heeft duidelijk in de gaten dat hij met een kleiner exemplaartje aan de gang is), dan blijven ze maar nerveus roepen: "zachtjes, zachtjes". :N:![]()
Maar je moet vooral doen wat je niet laten kunt
Ik snap jou niet. Eerst is het belachelijk en zelfs nerveus, en als ik dan zeg waarom ik zoiets zeg, dan is dat weer raar

-
Brigitte
- Zeer actief
- Frenk
- Zeer actief
Nee, maar bij jou is het dus zinvol, dus waarom je je aangesproken voelt door mijn post?Dingo schreef:Dat weet hij ook wel, hij gaat er extra bij liggen, dan kan hij er beter bijFrenk schreef:Er staat dan ook met nadruk: "de groterd heeft duidelijk in de gaten dat hij met een kleiner exemplaartje aan de gang is"alm@ schreef:Dingo schreef: Juist. Ik doe dat dus ook, bij Quinto. Puur omdat ik weet dat als ik niet zeg dat hij zachtjes moet doen, hij steeds harder gaat doen. Maar goed, zal het niet meer doen![]()
Maar je moet vooral doen wat je niet laten kunt.
Ik snap jou niet. Eerst is het belachelijk en zelfs nerveus, en als ik dan zeg waarom ik zoiets zeg, dan is dat weer raar

- Dingo
- Zeer actief
Omdat het algemeen gepost is, en je er dus mensen mee aanspreekt, die jou het nut er van in kunnen laten zienFrenk schreef:Nee, maar bij jou is het dus zinvol, dus waarom je je aangesproken voelt door mijn post?Dingo schreef:Dat weet hij ook wel, hij gaat er extra bij liggen, dan kan hij er beter bijFrenk schreef:Er staat dan ook met nadruk: "de groterd heeft duidelijk in de gaten dat hij met een kleiner exemplaartje aan de gang is"alm@ schreef:![]()
Maar je moet vooral doen wat je niet laten kunt.

- Frenk
- Zeer actief
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Spike had toen volgens mij ook niet zo heel veel kwaads in zin.Moos schreef:Zo daagt Vera Saar vaak uit :N:Daisy@ schreef: Maar ik zag Spike z'n bek om het ruggetje van dat kleintje gaan... en het was niet eens rot bedoeld volgens mij, gewoon voor de lol.
Gelukkig reageert hij héél goed op 'los', dus geen probleem.
Vrouwtje van die hond had niet eens wat in de gaten volgens mij.
Door in haar rug te happen, heeel zachtjes, dat wel
Maar goed... zo spelen met zo'n klein ding leek mij nu ook niet zo handig.
Is trouwens echt al járen geleden, maar ik zie het nog voor me :N:
- Gaia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xPuli
- Aantal honden: 1
Als hij het kon had hij het gedaan, maar even alle gekheid op een stokje. Hij kan een stuk minder voorzichtig zijn met ons. Al hoewel dat in een verwoede poging is om op de bank te komen en er bij te horen.ranetje schreef:Een rioolpijp en een hekwerk zijn geen levende wezensGaia schreef: Betwijfel het, hij weet ook tijdens het spelen zich met volle kracht op z'n buik tegen een rioolpijp aan te springen. Ook weet hij tijdens het apporteren met bal en al zo dwars door een hekwerk te rossen. Of althans te proberen. :N:
Het enige wat hij goed doet als geleide hond is dat als hij wat om gooit het aanpakt en komt brengen.![]()
Brengt hij ook hekwerken?![]()

- Moos
- Zeer actief
Vast moet doen niet (heb ik al tot in den treure uitgelegd nuJip schreef:Moos schreef:Nee, een DH is een klein middenslagjeJip schreef:Quint is een Duitse Herder en nog een wolfsgrauwe ook.......niet echt groot dus....ik heb hem als pup overal mee naar toe gesleept.....ook naar het schoolplein.........zat hij lekker op zijn kontje rustig naar de kindjes te kijken........als er dan gevraagd wordt : is hij aaibaar........krijgen ze van mij als antwoord; hij lust geen kindjes hoor.......![]()
Dat valt wel onder groot hoor voor de meeste mensen, zeker een reu.
Nee tuurlijk niet, stel je voor zeg! Je zou mensen maar eens ter wille zijnNu is Quint 6 maanden en sommige vinden hem er dan al volwassen uitzien terwijl ik hem nog heel slungelig vind maar goed , nu wordt er dus regelmatig gevraagd of ik hem vast wil doen als hij los loopt in het bos....nou mooi niet.....![]()
Kan jij me uitleggen waarom ik mijn hond vast moet doen in een losloopgebied alleen omdat mensen hem er eng uit vinden zien......terwijl ze zelf ook met een hond lopen die ik er misschien wel eng uit vind zien?

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
-
Fin
- Zeer actief
Hmm - als ik diep in het hart van een aantal mensen die hier met hond(jes) in het losloopgebied rondlopen zou kunnen kijken, zouden een flink aantal ook graag zien dat ik die twee 'enge' dobers aangelijnd hield.
En dan ga ik met Jip mee - ik heb me de moeite getroost om ze goed en sociaal op te voeden, juist omdat het dobers zijn, en omdat ik het hen gun om lekker uit te kunnen rennen.
En meestal komen diezelfde mensen redelijk snel tot de conclusie dat er niets engs aan die twee van mij zijn. Dan zijn ze tien seconden of misschiens zelfs wel een hele halve minuut even nerveus. En? Is dat nu echt het einde van de wereld?
En dan ga ik met Jip mee - ik heb me de moeite getroost om ze goed en sociaal op te voeden, juist omdat het dobers zijn, en omdat ik het hen gun om lekker uit te kunnen rennen.
En meestal komen diezelfde mensen redelijk snel tot de conclusie dat er niets engs aan die twee van mij zijn. Dan zijn ze tien seconden of misschiens zelfs wel een hele halve minuut even nerveus. En? Is dat nu echt het einde van de wereld?
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
als ik mijn honden bij me roep en jou vraag in ieder geval je honden bij je te roepen lijkt me niet dat ik verdere uitleg verschuldigd ben... ik heb daar een reden voor die jou niks aangaat.Jip schreef:Moos schreef:Nee, een DH is een klein middenslagjeJip schreef:Quint is een Duitse Herder en nog een wolfsgrauwe ook.......niet echt groot dus....ik heb hem als pup overal mee naar toe gesleept.....ook naar het schoolplein.........zat hij lekker op zijn kontje rustig naar de kindjes te kijken........als er dan gevraagd wordt : is hij aaibaar........krijgen ze van mij als antwoord; hij lust geen kindjes hoor.......![]()
Dat valt wel onder groot hoor voor de meeste mensen, zeker een reu.
Nee tuurlijk niet, stel je voor zeg! Je zou mensen maar eens ter wille zijnNu is Quint 6 maanden en sommige vinden hem er dan al volwassen uitzien terwijl ik hem nog heel slungelig vind maar goed , nu wordt er dus regelmatig gevraagd of ik hem vast wil doen als hij los loopt in het bos....nou mooi niet.....![]()
Kan jij me uitleggen waarom ik mijn hond vast moet doen in een losloopgebied alleen omdat mensen hem er eng uit vinden zien......terwijl ze zelf ook met een hond lopen die ik er misschien wel eng uit vind zien?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Fin
- Zeer actief
Dat scheelt mij typen. Ja, idd. Al is het een Ambull, dan nog zou het niet eens in me opkomen om te vragen of het dier hondagressief is.Jip schreef:Ja dat is precies wat er gebeurt en daar wordt ik zo moe van........en het zijn niet de kinderen die vragen of ze hem mogen aaien....want die doen dat gewoon en zien er geen kwaad in maar het zijn de ouders die in paniek raken bij het zien van een herder.......als mijn hond niet te vertrouwen is ga ik er toch niet mee op een schoolplein staan....Zoek stok! schreef:En toch Marloes. Als ik met een drentelende vriendelijke herder zou lopen en mensen vragen me paniekerig om de hond bij me te houden, zou ik daar na tig keer ook zat van worden. Ik weet niet of dat zo gebeurt, maar ik stel het me even voor.en ik hou hem kort zodat hij geen kindjes omver kan springen....
het ligt misschien aan mij maar als ik een gevaarlijk uitziende hond los tegen kom in een losloopgebied dan denk ik altijd als hij los loopt zal het wel kunnen....ik zou het een belediging vinden om de baas te roepen dat hij zijn hond bij moet houden........en ik voel me ook beledogd als ze me dat vragen terwijl ik weet dat er niks gebeurt en ik een onschuldige herder heb die alleen maar wil rennen en spelen.....
Tenzij ik op een ongebruikelijk tijdstip daar met mijn honden loop.
-
Muk
Je hebt gewoon de pech dat je een ras hebt wat veel mensen blijkbaar eng vinden.
Als ik zie dat iemand bang is voor mijn hond, dan hou ik hem kort aangelijnd dicht bij mij. Jouw situatie komt bij mij niet zovaak voor, aangezien mijn hond nooit ver uit mijn buurt rent. Ik kan hem zo "grijpen" en aanlijnen mocht dat nodig zijn.
Maar mochten mensen dat vragen, dan hangt het denk ik van de situatie af of ik dat zou doen. Als mijn hond in een losloopgebied is waar die rustig loopt zonder andere honden of mensen lastig te vallen, dan weet ik niet of ik daaraan zou voldoen. Op een smal paadje als mensen willen passeren bijvoorbeeld doe ik het wel, maar op een wei of iets dergelijks zou ik het minder snel doen.
Als ik zie dat iemand bang is voor mijn hond, dan hou ik hem kort aangelijnd dicht bij mij. Jouw situatie komt bij mij niet zovaak voor, aangezien mijn hond nooit ver uit mijn buurt rent. Ik kan hem zo "grijpen" en aanlijnen mocht dat nodig zijn.
Maar mochten mensen dat vragen, dan hangt het denk ik van de situatie af of ik dat zou doen. Als mijn hond in een losloopgebied is waar die rustig loopt zonder andere honden of mensen lastig te vallen, dan weet ik niet of ik daaraan zou voldoen. Op een smal paadje als mensen willen passeren bijvoorbeeld doe ik het wel, maar op een wei of iets dergelijks zou ik het minder snel doen.
- Moos
- Zeer actief
Jawel, ik ook wel, maar ik kan me er heel weinig bij voorstellen dat je elke 5 minuten gevraagd wordt om je hond bij je te houden. Ik loop ook heel veel in losloopgebieden in zie dat nooit.Zoek stok! schreef:En toch Marloes. Als ik met een drentelende vriendelijke herder zou lopen en mensen vragen me paniekerig om de hond bij me te houden, zou ik daar na tig keer ook zat van worden. Ik weet niet of dat zo gebeurt, maar ik stel het me even voor.
Daarnaast is het vaak niet zo heel erg druk in losloopgebieden doordeweeks, dus als je dan 5 honden tegenkomt en stel dat al die bazen zouden vragen of je je hond even bij je wilt houden. Dan moet je 5 keer je hond bij je roepen; ik zie dat probleem niet zo. Ik moet dat sowieso standaard met Vera vanwege opspringen.
Ik zou overigens zelf denk ik eerder een gesprek aangaan en uitleggen dat mijn hond heel rustig is etc etc. Ik viel vooral ik heel erg over de opmerking "nou mooi niet!

- Zoek stok!
- Zeer actief
Het vertrouwen dat mensen niet met een hondagressieve hond gaan lopen, heb ik dan weer niet. Maar ik let op lichaamshouding en niet op ras. Een fixerende Heidewachtel ga ik uit de weg, een vriendelijke herder niet, om maar even wat te noemen.Jip schreef: Precies als ik op een ongebruikelijk tijdstip ga lopen kan ik verwachten dat er honden lopen die moeilijk zijn met andere honden....

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Hier exact zo. En als er een hond fixerend aan komt sluipen gaan mijn honden toch voor het 'beledigen van de andere baas'. Ik vind dat ik dan al beledigd wordt doordat hij zijn hond zo laat gaanZoek stok! schreef:Het vertrouwen dat mensen niet met een hondagressieve hond gaan lopen, heb ik dan weer niet. Maar ik let op lichaamshouding en niet op ras. Een fixerende Heidewachtel ga ik uit de weg, een vriendelijke herder niet, om maar even wat te noemen.Jip schreef: Precies als ik op een ongebruikelijk tijdstip ga lopen kan ik verwachten dat er honden lopen die moeilijk zijn met andere honden....

- Moos
- Zeer actief
Oke, dan zijn we het eigelijk wel eens denk ikJip schreef:
Die opmerking: mooi niet maak ik in mijn hoofd.......![]()
uiteindelijk doe ik het wel maar ze zullen wel aan mijn gezicht zien dat ik het onzin vind....eerst zei ik altijd, hij doet niks hoor maar dat geloven ze ook niet....![]()
bij mensen zonder hond die aan het wandelen zijn heb ik er geen problemen mee...........maar mensen die zelf een hond hebben en dit dan vragen..........zonder goeie reden voor mij....
Saar is heel erg bang voor Herders, en die moet ik dus noodgedwongen optillen omdat als ik aan mensen vraag of ze hun hond even bij zich willen houden omdat de mijne bang is (Saar heb ik dan al aangelijnd) ze dat gewoon vertikken, en er hop weer een Herder op Saar duikt (ze lokt het ook uit door haar houding).
Maar ik begrijp nu dat als ik het dus op die manier aan je vraag, je daar geen problemen mee hebt

- Moos
- Zeer actief
Maar als je honden meerdere malen in losloopgebied gegrepen zijn dan merk je dan vanzelf dat dat vertrouwen onterecht isJip schreef:Tja ik heb dat vertouwen wel en verwacht misschien dat andere het dan ook hebben........wat ze dus niet hebben en misschien dus wel denken dat ik met een gevaarlijke Herder ga lopen.....Zoek stok! schreef:Het vertrouwen dat mensen niet met een hondagressieve hond gaan lopen, heb ik dan weer niet. Maar ik let op lichaamshouding en niet op ras. Een fixerende Heidewachtel ga ik uit de weg, een vriendelijke herder niet, om maar even wat te noemen.Jip schreef: Precies als ik op een ongebruikelijk tijdstip ga lopen kan ik verwachten dat er honden lopen die moeilijk zijn met andere honden....

- Zoek stok!
- Zeer actief
Mwah, als jouw herder geen signalen geeft van agressie, vind ik het nog niet logischJip schreef:Tja ik heb dat vertouwen wel en verwacht misschien dat andere het dan ook hebben........wat ze dus niet hebben en misschien dus wel denken dat ik met een gevaarlijke Herder ga lopen.....Zoek stok! schreef:Het vertrouwen dat mensen niet met een hondagressieve hond gaan lopen, heb ik dan weer niet. Maar ik let op lichaamshouding en niet op ras. Een fixerende Heidewachtel ga ik uit de weg, een vriendelijke herder niet, om maar even wat te noemen.Jip schreef: Precies als ik op een ongebruikelijk tijdstip ga lopen kan ik verwachten dat er honden lopen die moeilijk zijn met andere honden....

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Ik snap wel waar het vandaan komt bij die mensen, maar als jouw Herder gewoon vrolijk aan komt darren ga ik niet eens vragen of je hem bij je wilt houden vanwege Saar. Een vrolijkerd kan ik ook wel onderscheiden van een jagerdJip schreef: Nee daar heb ik helemaal geen problemen mee......als ik zou zien dat Quint sluipt zou ik dat niet eens willen of als ik zou zien dat hij macho doet omdat hij weet dat hij groter is vind ik ook niet leuk maar het is gewoon (nog)een Herder die denkt dat hij een wollebaaltje is en gedraagt zich ook zo en daarom snap ik mensen niet........ik zeg ook wel eens als je hond bang is voor Herders is dit misschien wel de kans om hem ervan af te helpen maar nee dat durven ze dan weer niet....