Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Losse knieschijf.... geen probleem?
Moderator: moderatorteam
- Maria67
- Actief
Losse knieschijf.... geen probleem?
Ik was met Sara bij de da voor de jaarlijkse controle en een inenting. Daar werd eigenlijk zo tussen neus en lippen door verteld dat Sara 2 hele losse knieschijven had. Ik schrok daar erg van maar volgens de da was dat geen enkel probleem en kant het geen kwaad. Als de schijf losschiet kan Sara door even van pas te veranderen dit oplossen volgens haar. Ze vertelde ook nog dat dit heel veel voorkomt bij kleine hondjes.
Dit zal best zo zijn maar ik maak me er wel zorgen om. Zou dit echt geen kwaad kunnen en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Dit zal best zo zijn maar ik maak me er wel zorgen om. Zou dit echt geen kwaad kunnen en wat zijn jullie ervaringen hiermee?

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Patella luxatie dus, of het kwaad kan? dat ligt ook wel aan de gradatie , er zijn honden die er wel degelijk last van hebben en als ze er lang mee doorlopen meer schade door krijgen en er zijn honden die er mee kunnen blijven lopen ( graad 1)
het beste kun je dit door een orthopeed laten beoordelen.
het beste kun je dit door een orthopeed laten beoordelen.
-
Anna*
- Maria67
- Actief
Dat huppelen herken ik inderdaad. Sara en Pebbles doen dat allebei maar ik kan verder nergens aan merken dat ze er last van hebben....Anna* schreef:Misschien heeft mijn Kit dit ook wel. Sinds ze pup was maakt ze huppelsprongetjes met haar rechterachterpootje. De da zei toen ook dat als ze er geen last van had, het niet erg was. Ze is inmiddels bijna zes, huppelt nog steeds maar heeft nergens last van. En ze kan urenlang lopen en alles doen.

- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Beetle van mij heeft PL Graad 1 aan één kant. Als jonge hond had ze een enkele keer het bekende 'patella hupje'. Toen ze uitgegroeid was heeft ze dit nooit meer vertoond en ze heeft verder nooit ergens last van gehad.
Lumi heeft helaas PL Graad 3 (niet officieel door orthopeed onderzocht). Ze is nu een jaar en haar knie is er nog nooit tijdens het lopen, spelen of trainen uitgeschoten! Wel zwem ik om de week met haar en wil ik haar wat vaker laten draven voor de spieropbouw (doen we nog niet).
Van een drietal dierenartsen heb ik begrepen dat ze een hond die nooit kreupel lopen niet zouden opereren. Mijn ' eigen' dierenarts wil haar volgens mij wel opereren, maar zolang ze geen klachten heeft, zal ik dit niet doen.
Er is kans dat er eerder artrose ontstaat (heb ik begrepen), maar verder is mijn ervaring en berichtgeving door die 3 dierenartsen dat het verder geen kwaad kan. Ook de school waar ik behendigheid wil gaan doen, gaf aan dat je dit met een PL-hondje gewoon kunt doen.
Wel houd ik het zelf in de gaten en zal ik de problemen niet opzoeken. Flyball (ivm vaste hoogtesprongen) en frisbee (mogelijk te belastend voor de knieen) zal ik niet met haar gaan doen, als ze goede knieeen had gehad mogelijk wel.
Lumi heeft helaas PL Graad 3 (niet officieel door orthopeed onderzocht). Ze is nu een jaar en haar knie is er nog nooit tijdens het lopen, spelen of trainen uitgeschoten! Wel zwem ik om de week met haar en wil ik haar wat vaker laten draven voor de spieropbouw (doen we nog niet).
Van een drietal dierenartsen heb ik begrepen dat ze een hond die nooit kreupel lopen niet zouden opereren. Mijn ' eigen' dierenarts wil haar volgens mij wel opereren, maar zolang ze geen klachten heeft, zal ik dit niet doen.
Er is kans dat er eerder artrose ontstaat (heb ik begrepen), maar verder is mijn ervaring en berichtgeving door die 3 dierenartsen dat het verder geen kwaad kan. Ook de school waar ik behendigheid wil gaan doen, gaf aan dat je dit met een PL-hondje gewoon kunt doen.
Wel houd ik het zelf in de gaten en zal ik de problemen niet opzoeken. Flyball (ivm vaste hoogtesprongen) en frisbee (mogelijk te belastend voor de knieen) zal ik niet met haar gaan doen, als ze goede knieeen had gehad mogelijk wel.
- Maria67
- Actief
Ik heb nog nooit van die PL-gradaties gehoord. Hoe weet je dan welke gradatie het is? Heb je dat laten onderzoeken door de da? Want ik kreeg alleen de mededeling dat het niets hinderde. Ze mag ook gewoon spelen en rennen zoveel ze wil...Renske schreef:Beetle van mij heeft PL Graad 1 aan één kant. Als jonge hond had ze een enkele keer het bekende 'patella hupje'. Toen ze uitgegroeid was heeft ze dit nooit meer vertoond en ze heeft verder nooit ergens last van gehad.

- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
- pammetje
- Zeer actief
dan zou ik als ik jouw was eens langs een orthopeet gaanMaria67 schreef:Ik heb nog nooit van die PL-gradaties gehoord. Hoe weet je dan welke gradatie het is? Heb je dat laten onderzoeken door de da? Want ik kreeg alleen de mededeling dat het niets hinderde. Ze mag ook gewoon spelen en rennen zoveel ze wil...Renske schreef:Beetle van mij heeft PL Graad 1 aan één kant. Als jonge hond had ze een enkele keer het bekende 'patella hupje'. Toen ze uitgegroeid was heeft ze dit nooit meer vertoond en ze heeft verder nooit ergens last van gehad.

ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- pammetje
- Zeer actief
- Renske
- Zeer actief
Hier staat meer info over de verschillende gradaties, alleen dat vanaf graad 2 altijd geopereerd moet worden, daar ben ik us uit ervaring achter gekomen dat dat niet zo is:Maria67 schreef:
Ik heb nog nooit van die PL-gradaties gehoord. Hoe weet je dan welke gradatie het is? Heb je dat laten onderzoeken door de da? Want ik kreeg alleen de mededeling dat het niets hinderde. Ze mag ook gewoon spelen en rennen zoveel ze wil...
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=213
-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mijn Beau heeft het aan beide knieschijven, ik dacht gradatie II, tevens had hij ook Legg-Calvé-Perthes (heupgewricht) en daar heb ik hem wel aan laten opereren omdat de pijn daarvan ondragelijk werd. Ik loop het meeste op harde ondergronden en het hard rennen laat ik bijna niet toe en ook veel springen mag hij niet, is mij ook aangeraden door de Orthopeed, en tot nu toe gaat het fantastisch met hem. Ik zou dus zeker op zoek gaan naar een Orthopeed en foto's laten maken.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Zoals Rosita ook al zegt is dat huppelen nu juist een teken dat ze wel degelijk last van hebben. Anders zouden ze niet hoeven huppelen.Maria67 schreef:Dat huppelen herken ik inderdaad. Sara en Pebbles doen dat allebei maar ik kan verder nergens aan merken dat ze er last van hebben....
Verder geven sommige honden gewoon weinig tot geen echte pijn aan. Zeker niet als het gaat om afwijkingen die aangeboren zijn of waar ze in groeien. Dan zijn ze het namelijk zo gewend.
Persoonlijk zou ik een goede orthopeed er naar laten kijken. En dat geldt zeker voor mensen die met hun hondje bijvoorbeeld behendigheid willen gaan doen.
Ik zou het risico niet willen lopen dat het wel degelijk schadelijke gevolgen heeft.

- Moos
- Zeer actief
Dat huppeltje doen ze om de knieschijf weer op de goede plek te zetten. Van wat ik begrepen heb doet dat ze geen pijn, is alleen even kort lastig.Frenk schreef:Zoals Rosita ook al zegt is dat huppelen nu juist een teken dat ze wel degelijk last van hebben. Anders zouden ze niet hoeven huppelen.Maria67 schreef:Dat huppelen herken ik inderdaad. Sara en Pebbles doen dat allebei maar ik kan verder nergens aan merken dat ze er last van hebben....
Verder geven sommige honden gewoon weinig tot geen echte pijn aan. Zeker niet als het gaat om afwijkingen die aangeboren zijn of waar ze in groeien. Dan zijn ze het namelijk zo gewend.
Persoonlijk zou ik een goede orthopeed er naar laten kijken. En dat geldt zeker voor mensen die met hun hondje bijvoorbeeld behendigheid willen gaan doen.
Ik zou het risico niet willen lopen dat het wel degelijk schadelijke gevolgen heeft.
Graad 1, waarbij ze niet opereren, is af en toe eens een huppeltje. Noemenswaardige last hebben ze daar dan dus niet van.
Ik zou met een hondje waarbij ergens graad 3 is vastgesteld naar een orthopeed gaan en daarmee overleggen voordat je dingen als behendigheid gaat doen ook.

- Maria67
- Actief
ik heb even op google gezocht naar die gradaties maar dan kom ik toch niet verder dan Graad 1 geloof ik. En de da zei ook iid dat af en toe zo'n huppeltje is om die knieschijf weer op de goed plek te krijgen maar dat ze daar zelf geen last van hebben. Misschien is een bezoek aan een goede orthopeed dan een beetje voorbarig.Moos schreef:Dat huppeltje doen ze om de knieschijf weer op de goede plek te zetten. Van wat ik begrepen heb doet dat ze geen pijn, is alleen even kort lastig.Frenk schreef:Zoals Rosita ook al zegt is dat huppelen nu juist een teken dat ze wel degelijk last van hebben. Anders zouden ze niet hoeven huppelen.Maria67 schreef:Dat huppelen herken ik inderdaad. Sara en Pebbles doen dat allebei maar ik kan verder nergens aan merken dat ze er last van hebben....
Graad 1, waarbij ze niet opereren, is af en toe eens een huppeltje. Noemenswaardige last hebben ze daar dan dus niet van.
Ik zou met een hondje waarbij ergens graad 3 is vastgesteld naar een orthopeed gaan en daarmee overleggen voordat je dingen als behendigheid gaat doen ook.
Waar vind ik die trouwens, wordt je daar door de da naar toe verwezen?

- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Je moet je wel realiseren dat je inderdaad kans hebt op artrosevorming en ik zou persoonlijk dus geen zware belastingen doen, ook niet bij graad 1, maar nogmaals, dat is persoonlijk. Ik heb een teef van inmiddels 8 die aan PL is geopereerd door Crama in Rotterdam, een hele goede orthopeed. Ik weet niet welke graad zij had, maar ze is met 6 mnd tussentijd aan beide knieën geopereerd.
Ik heb wel gehoord dat er tegenwoordig aanmerkelijk minder vaak geopereerd wordt, omdat mensen het erg moeilijk vonden om de hond op de juiste manier te laten revalideren. De operatie is relatief eenvoudig, revalideren duurt 3-6 maanden. En daarmee staat of valt ook het nut van de operatie.
Ik weet trouwens niet of Den Ham in de buurt van Rotterdam ligt, heb er nog nooit van gehoord.
Ik heb wel gehoord dat er tegenwoordig aanmerkelijk minder vaak geopereerd wordt, omdat mensen het erg moeilijk vonden om de hond op de juiste manier te laten revalideren. De operatie is relatief eenvoudig, revalideren duurt 3-6 maanden. En daarmee staat of valt ook het nut van de operatie.
Ik weet trouwens niet of Den Ham in de buurt van Rotterdam ligt, heb er nog nooit van gehoord.

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- Katja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shelties !!!
- Contacteer:
http://www.nvlph.nl/IFA%20formulieren/i ... erzoek.pdf
Er bestaan verschillende gradaties van patella luxatie:
Graad I : de patella is door druk uit de gleuf te bewegen en springt vanzelf
weer terug.
Graad II : als graad I, maar luxeert ook af en toe spontaan.
Graad III : de patella zit permanent naast de gleuf, maar is nog wel op zijn
plek terug te duwen.
Graad IV: als graad III, maar is nu niet meer tot in de gleuf terug te duwen.
Er bestaan verschillende gradaties van patella luxatie:
Graad I : de patella is door druk uit de gleuf te bewegen en springt vanzelf
weer terug.
Graad II : als graad I, maar luxeert ook af en toe spontaan.
Graad III : de patella zit permanent naast de gleuf, maar is nog wel op zijn
plek terug te duwen.
Graad IV: als graad III, maar is nu niet meer tot in de gleuf terug te duwen.
- Maria67
- Actief
Nou, Den Ham ligt niet bepaald in de buurt van Rotterdam. Het ligt zo'n 20 kilometer van Almelo, aan de andere kant van het land dusMirandaH schreef:Je moet je wel realiseren dat je inderdaad kans hebt op artrosevorming en ik zou persoonlijk dus geen zware belastingen doen, ook niet bij graad 1, maar nogmaals, dat is persoonlijk. Ik heb een teef van inmiddels 8 die aan PL is geopereerd door Crama in Rotterdam, een hele goede orthopeed. Ik weet niet welke graad zij had, maar ze is met 6 mnd tussentijd aan beide knieën geopereerd.
Maar dan nogmaals mijn vraag: hoe vind ik een goede orthopeed? Gaat dat via de da of bv via dit forum (jullie ervaringen dus?).

-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Je kunt het beste een topic openen met de vraag wie een goede ervaring heeft met een Orthopeed in jouw omgeving. En aan de hand van de reactie zelf beslissen wie jou het meeste aanspreekt.Maria67 schreef: Maar dan nogmaals mijn vraag: hoe vind ik een goede orthopeed? Gaat dat via de da of bv via dit forum (jullie ervaringen dus?).
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
- Renske
- Zeer actief
Je hebt traumatische Patella Luxatie, bijvoorbeeld als gevolg van een ongeluk of de hond extreem veel rondjes op de zelfde manier door de kamer laten lopen, waardoor de schijven te veel belast worden. En erfelijke Patella Luxatie. Voor zover ik weet kun je niet onderzoeken welke variant je hondje heeft. Echter, met ´verstandig´ nadenken weet je over het algemeen wel of het traumatisch kan zijn of erfelijk zal zijn.Marjoleine schreef:Er zijn dacht ik twee types LP, en de ene is niet erfelijk, de andere wel?
Zou eens moeten zoeken.
In elk geval zijn ze er beide in gradaties.
- Patrol
- Zeer actief
- angelmelati
- Zeer actief
Onze Djago had aan 1 knie graad 1 en is er voor geopereersd door Nico Dijkshoorn uit Zeist op 9 maanden leeftijd. Hij is nu 5 jaar en heeft nooit nergens geen las meer van gehad af en toe ga ik met hem naar een hondenshow voor fun en geen van de keurmeesters kan zien aan zijn gangwerk dat hij patella heeft gehad alleen dat hij van achteren kwa spieren iets achter loopt.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Mijn spikey heeft pl aan beide achterpoten. volgens de orthopeed hoeft hij er niet aan geholpen te worden.
Ik ga ook gewoon met hem naar shows en zowel aan het gangwerk als aan de bespiering is de pl niet te zien. Krijg wel complimenten over zijn uitstekende bespiering en de vraag of ik veel met hem loop.
Huppen doet hij wel erg veel buiten als hij los loopt maar dus niet aan gelijnd, cq in de ring. Denk ook dat het bij hem en soort aanwensel is. Op commando huppen houd hij er mee op

Ik ga ook gewoon met hem naar shows en zowel aan het gangwerk als aan de bespiering is de pl niet te zien. Krijg wel complimenten over zijn uitstekende bespiering en de vraag of ik veel met hem loop.
Huppen doet hij wel erg veel buiten als hij los loopt maar dus niet aan gelijnd, cq in de ring. Denk ook dat het bij hem en soort aanwensel is. Op commando huppen houd hij er mee op
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Aantal honden: 1
- Contacteer: