Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ribben of ruggegraat als graadmeter?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ribben of ruggegraat als graadmeter?

Ongelezen bericht door Tamara. »

Wat houden jullie aan als graadmeter voor 'te dik' of 'te dun'? De ribben of de ruggegraat?

Zit een beetje met een dilemma :19:

Fien is behoorlijk slank en haar ribben kan ik met lichte druk goed voelen alleen als ik haar over haar rug aai, dan voel ik haar ruggegraat des te beter. Die voel ik namelijk zelfs heel goed. Het valt bij haar niet zo goed op omdat ze al een behoorlijk dikke vacht heeft en nu twijfel ik of ik haar (nog) meer zou gaan voeren of in ieder geval vetter :denken:

Zelf heb ik nu de neiging om haar toch wat vetter en/of meer te gaan voeren met als kans dat je de ribben met iets meer druk pas kan voelen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik voel de ribben.
Bij mijn honden zijn de ribben goed voelbaar en de ruggengraat zeer goed voelbaar, dus dat verschil is normaal denk ik?
Ik heb niet eerder dan vandaag vergeleken moet ik zeggen, ik voel alleen de ribben.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

De ribben.
Ik kan bij allebei de ruggegraat heel goed voelen maar de ribben zijn voor mij de graadmeter.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

beide, alleen mijn ervaring is dat bij een jonge hond in de groei (zoals Fien) dat ej vaak idd of op het ene punt of op het andere punt ff wat te mager uitvalt....geeft niet, komt naar mijn idee door de groei....want worden ze echt "volwassen" dan zie je dat dat bij gaat trekken en dan trekt het allemaal bij en zie je geen verschil meer....overigens is dat bij mijn eigen honden vaak pas na de 2jr...
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik heb de ribben als graatmeter.
En daar zit op het moment iets te veel spek op bij Caja :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik houd de ribben aan.
Helaas verliest Ita erg veel vacht op het moment, dus ik kan haar ribben zien :?
Ze is ook nogal schraal. Maar dat was Rana ook op die leeftijd.
De DA vindt het schrale niet erg, maar de vacht wel en ik ook. :(
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ik hou in principe ook de ribben aan. Quasar is nu iets te mager dus we voeren hem bij. Op dit moment zie je de ribben niet bij hem maar de ruggegraat steekt enorm uit. Dan lijkt het dus echt alsof hij afschuwelijk mager is, terwijl dat wel meevalt. Hij is wel te mager maar niet uitgemergeld, als je alleen naar die ruggegraat kijkt dan zou je wel zeggen dat ie uitgemergeld is...
Afbeelding
Jeannet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jeannet »

ik voel het ook aan de ribben. Swift is ook (te?) schraal. Ik zou haar liever iets dikker zien, maar er komt niets aan. Als ik haar aai over de rug, kan ik ook de ruggegraat erg duidelijk voelen. Swift is een gesteriliseerd teefje van 10 1/2 jaar, maar geen gram te veel. Op dit moment weegt ze 14 kg.
Groetjes Jeannet, Ruby, Lotje en Uschka
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik heb hier op het moment een opvang Dalmaat van 7 maanden lopen. Ik vind hem nu iets te schraal. Zijn ribben zie je als hij ligt, loopt ed. Zijn ruggegraad zie je de ene keer uitsteken en de andere keer niet.

Hieronder foto's van vanmorgen

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik kijk naar de ribben. ik zie ze graag (voelen is een absoluut minimum)

van Fax zijn ze erg goed te zien, zijn heupbeenknobbels ook eigenlijk. maar ik krijg er niets bij :19: en hij krijgt al een kilo (soms zelfs nog meer, en dingen naast zijn eten niet meegerekend) per dag te eten, voor een pup van 10 weken is dat wel veel denk ik en krijg er onmogelijk nog meer in :N: en bij de da woog hij afgelopen dinsdag 9,9 kilo. In vergelijking met de rest van het nest, scoort hij daarmee bij de hogere maar hij staat ook wel het schraalst dan :denken:
dat zal hij van zijn vader mee hebben :19:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

kiki78 schreef:Ik heb hier op het moment een opvang Dalmaat van 7 maanden lopen. Ik vind hem nu iets te schraal. Zijn ribben zie je als hij ligt, loopt ed. Zijn ruggegraad zie je de ene keer uitsteken en de andere keer niet.

Hieronder foto's van vanmorgen

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind deze hond niet echt te schraal, maar altijd moeilijk om te beoordelen.

Bij Ben zie je als hij normaal staat zijn laatste ribben. Ruggengraat zie je alleen maar als hij in de poephouding zit :mrgreen:

In rust
Afbeelding

Afbeelding

In actie
Afbeelding

Bij Osa voel je haar ruggengraat goed, maar haar ribben wat minder goed.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik vind die Dalmaat ook prima hoor. Ze zijn juist altijd te dik die dalmaten.

Eigenlijk voel ik nooit aan ribben e.d. Ik kijk echt op het oog zeg maar.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

op de foto zie je zijn ribben niet zo goed als in het echt. Ik vind het niet zo'n probleem maar wel iets om in de gaten te houden aangezien hij in de 3 weken dat hij nu hier is, is afgevallen en gegroeid is. Hij mag van mij niet verder afvallen, liever een beetje spek erbij maar ook weer niet teveel.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

kiki78 schreef:op de foto zie je zijn ribben niet zo goed als in het echt. Ik vind het niet zo'n probleem maar wel iets om in de gaten te houden aangezien hij in de 3 weken dat hij nu hier is, is afgevallen en gegroeid is. Hij mag van mij niet verder afvallen, liever een beetje spek erbij maar ook weer niet teveel.
Als hij echt te mager was had jé dat juist op deze foto's moeten zien denk ik. :wink:

Zolang een hond trouwens goed gespierd is en volledig gezond, vind ik het altijd fijner als een hond wat magerder is dan te dik.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Door die ruggegraat begon ik echt te twijfelen :oeps: Als ze kort haar had gehad, had je die wel kunnen zien en ik kan me niet herinneren dat ik dat bij Bowie voelde. Ruggegraag voel ik nn ieder geval niet bij Bowie maar haar ribben wel weer goed, bij dezelfde lichte druk. Maar Bowie is natuurlijk al volwassen en Fien nog niet :wink:

Ok, dus niet meer of vetter voeren dus. Jammerrrr, Fien :smile2: :mrgreen:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:ik kijk naar de ribben. ik zie ze graag (voelen is een absoluut minimum)

van Fax zijn ze erg goed te zien, zijn heupbeenknobbels ook eigenlijk. maar ik krijg er niets bij :19: en hij krijgt al een kilo (soms zelfs nog meer, en dingen naast zijn eten niet meegerekend) per dag te eten, voor een pup van 10 weken is dat wel veel denk ik en krijg er onmogelijk nog meer in :N: en bij de da woog hij afgelopen dinsdag 9,9 kilo. In vergelijking met de rest van het nest, scoort hij daarmee bij de hogere maar hij staat ook wel het schraalst dan :denken:
dat zal hij van zijn vader mee hebben :19:
mechel kwaaltje denk ik :wink:
vroeg al naar een "volwassen" hoeveelheid voer, hebben ze hier ook.....
Sammy & Shunka
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Sammy & Shunka »

ik let ook vooral op de ribben..
Bij sommige rassen zie ook liever bv bij windhonden
Afbeelding
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Bij Myra zie je de ribben, maar geen ruggegraat. Bij Timo zie je beiden, daar hou ik de ribben in de gaten.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Bij de Goldens duidelijk de ruggegraat en daarna pas de ribben.
Whoop is zoveel afgevallen, dat kon je meten aan zijn ruggegraat en onderweg vind je zo af en toe een rib.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Bij Macho houd ik gewoon aan dat ik de ribben in beweging wil kunnen zien.
Maar bij hem zie je geen ruggegraat, of hij moet in een rare positie zitten of poepen.

Bij Max is het anders, bij hem zie je nauwelijks de ribben, ook niet in beweging.
Maar de ruggegraat steekt best uit bij hem, je kunt er gewoon op tokkelen.
Je ziet die, inclusief die knobbels ook duidelijk zitten.
Hij is gewoon een beetje uitgezakt denk ik.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik doe alles op 't oog... maar dat dalmaatje zou van mij ook wel een klein tikje meer vet op de ribbetjes mogen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ribben wil ik licht kunnen zien... en dus ook voelen... dat is voor mij de graadmeter.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Houd altijd de ribben aan. Moet zeggen dat ik ze liever wat aan de schrale kant houd ivm behendigheid. Heb ook 2 honden die niet makkelijk dik te krijgen zijn
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
miko
Zeer actief

Ongelezen bericht door miko »

kiki78 schreef:Ik heb hier op het moment een opvang Dalmaat van 7 maanden lopen. Ik vind hem nu iets te schraal. Zijn ribben zie je als hij ligt, loopt ed. Zijn ruggegraad zie je de ene keer uitsteken en de andere keer niet.
hij ziet er prima uit, moet je echt niet meer gewicht in de vorm van vet aan willen kweken hoor. Een pup schraal opvoeden is in het kader van HD een groot pluspunt, uitgroeien doet ie toch wel.
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Ik vraag me ook altijd af of Keeffer te dun is. Je kan zijn ribben goed voelen maar niet zien. En ja kan zn ruggengraat goed voelen en alstie krom gaat staan zelfs zijn. En je kan zn heupbotjes ook goed voelen. Hij oogt niet mager. Maar naast andere wawa's is hij wel de dunste. Nou wil ik dat hij alleen aankomt door spieren, en geen vetlaag. Want ik vind vetlagen niet echt mooi. :denken:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Ongelezen bericht door monky555 »

als ze mager zijn zie ik dat aan hun ruggegraat, worden ze dik zie ik dat aan de ribben :wink:
want bij 3 van de 4 honden zie de ribben en ik vindt niet dat je de ruggegraat teveel mag zien,
monky en amy hou ik vrij licht ivm hun gezondheid, iza heeft een bouw van een "windhond" en sara voel je de ribben maar je ziet ze niet vanwege der haar :wink:
mijn honden staan redelijk schraal hoort ook wel een beetje bij hun energie verbruik, ze zijn druk, lopen veel en hebben een uithoudingsvermogen waar je u tegen zegt :mrgreen:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”