Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Obedience en G&G

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Obedience en G&G

Ongelezen bericht door Maeve »

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen G&G en obedience? Het is allebei gehoorzaamheid, toch zijn er verschillende wedstrijden/examens. Of is het hetzelfde, met een andere naam?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Heb je iets met paardrijden?

G&G leer je op de manege. Obedience bij Anky van Grunsven.

Da's ongeveer de beste vergelijking die ik je kan geven. Obedience is heel veel puntjes op de I. En heel veel leuke en bevlogen mensen die die puntjes op een plezierige manier aanleren.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:Heb je iets met paardrijden?

G&G leer je op de manege. Obedience bij Anky van Grunsven.

Da's ongeveer de beste vergelijking die ik je kan geven. Obedience is heel veel puntjes op de I. En heel veel leuke en bevlogen mensen die die puntjes op een plezierige manier aanleren.
Aha!
Dus stel ik ga G&G trainen met mijn hond, dan zouden we het in principe niet zo best doen op de obedience?
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Maeve schreef: Dus stel ik ga G&G trainen met mijn hond, dan zouden we het in principe niet zo best doen op de obedience?
Maar andersom ook niet als je je niet aanpast aan het programma :wink: Ik ben het niet eens met de vergelijking van Rosita. Het een is niet beter dan het andere, wel anders. Bij GG wordt bijv. ander volgwerk verwacht dan bij obedience. Bij GG moet je 'gewoon lopen' compleet met meebewegende armen. Dat maakt het niet makkelijker dan bij obedience waar je een hand als target kunt houden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Voor dit volgwerk in obedience:

zou je bij GG geen volle punten krijgen. Je mag je hand niet zo houden en je krijgt wellicht zelfs aftrek vanwege hinderen door de hond. En steppen mag volgens mij ook niet, maar dat weten anderen vast beter.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Voor dit volgwerk in obedience:

zou je bij GG geen volle punten krijgen. Je mag je hand niet zo houden en je krijgt wellicht zelfs aftrek vanwege hinderen door de hond. En steppen mag volgens mij ook niet, maar dat weten anderen vast beter.
Okay, dus het volgens bij de GG is eigenlijk "gewoon" volgen? Dus ze moeten aandacht voor je hebben, volgen maar niet zo aan je been geplakt? Hoop dat ik het zo een beetje goed uitleg :smile2:

Edit: Geweldig filmpje trouwens! :eek: Echt onwijs mooi hoe ze dat doen!
Zoek stok!
Zeer actief

Maeve schreef: Okay, dus het volgens bij de GG is eigenlijk "gewoon" volgen? Dus ze moeten aandacht voor je hebben, volgen maar niet zo aan je been geplakt? Hoop dat ik het zo een beetje goed uitleg :smile2:
Ja, als ik het goed heb, moet er een paar cm ruimte tussen je been en de hond zitten tijdens het volgen. Maar ik ben geen expert hoor :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Maeve schreef: Dus stel ik ga G&G trainen met mijn hond, dan zouden we het in principe niet zo best doen op de obedience?
Maar andersom ook niet als je je niet aanpast aan het programma :wink: Ik ben het niet eens met de vergelijking van Rosita. Het een is niet beter dan het andere, wel anders. Bij GG wordt bijv. ander volgwerk verwacht dan bij obedience. Bij GG moet je 'gewoon lopen' compleet met meebewegende armen. Dat maakt het niet makkelijker dan bij obedience waar je een hand als target kunt houden.
Zeg ik dat iets 'beter' is dan? Menig manegeruiter heeft niks aan de kunstjes van Anky en ziet daar de lol totaal niet van in. Op de manege leer je praktisch rijden en dat wat Anky doet is een kunstje.

Ik denk dat een hond 'niks' heeft aan het op de centimeter corect voorzitten zoals bij obedience, dat'ie komt op bevel da's wél belangrijk. Bijvoorbeeld ;-)
Zoek stok!
Zeer actief

Rosita Compagner schreef: Zeg ik dat iets 'beter' is dan? Menig manegeruiter heeft niks aan de kunstjes van Anky en ziet daar de lol totaal niet van in. Op de manege leer je praktisch rijden en dat wat Anky doet is een kunstje.

Ik denk dat een hond 'niks' heeft aan het op de centimeter corect voorzitten zoals bij obedience, dat'ie komt op bevel da's wél belangrijk. Bijvoorbeeld ;-)
O bedoel je het zo. Maar ook GG heeft weinig met de dagelijkse praktijk te maken. Komen op bevel moet namelijk wel degelijk op een bepaalde manier. Gaat de hond bijv. scheef zitten, dan krijg je aftrek. Net als bij obedience dus.

Een opvoedingsgericht programma (gehoorzame hond) heeft veel meer te maken met de dagelijkse praktijk.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Rosita Compagner schreef: Zeg ik dat iets 'beter' is dan? Menig manegeruiter heeft niks aan de kunstjes van Anky en ziet daar de lol totaal niet van in. Op de manege leer je praktisch rijden en dat wat Anky doet is een kunstje.

O bedoel je het zo. Maar ook GG heeft weinig met de dagelijkse praktijk te maken. Komen op bevel moet namelijk wel degelijk op een bepaalde manier. Gaat de hond bijv. scheef zitten, dan krijg je aftrek. Net als bij obedience dus.

Een opvoedingsgericht programma (gehoorzame hond) heeft veel meer te maken met de dagelijkse praktijk.
En dan nog zie ik meer connecties met het dagelijks leven dan met een hond die met zijn kop omhoog tegen een been geplakt loopt. En er zíjn mensen die denken dat je je hond dan ook zo uit laat hahahaha. G&G ziet er toch wat 'normaler' uit.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Zoek stok! schreef:
Maeve schreef: Okay, dus het volgens bij de GG is eigenlijk "gewoon" volgen? Dus ze moeten aandacht voor je hebben, volgen maar niet zo aan je been geplakt? Hoop dat ik het zo een beetje goed uitleg :smile2:
Ja, als ik het goed heb, moet er een paar cm ruimte tussen je been en de hond zitten tijdens het volgen. Maar ik ben geen expert hoor :wink:
Bij Obedience mag er geen "licht" zitten tussen de hond en het been van de geleider.
Een hond met flink veel haar is dus handiger in die sport dan een super gladharig hondje :mrgreen:

Obedience ziet er heel strak uit.
Ik vind het wel knap, maar eigenlijk zie ik liever ietsje soepeler zoals bij de G&G, als je tenminste niet stijf loopt van de zenuwen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dinah
Zeer actief
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dinah »

Hoi,

Bij het volgen bij obedience wordt gelet op de beginafstand tussen de hond en geleider. Als er bv. een stuk van 5 cm. tussen zit en dit blijft het geheel volg rondje zo dan is er geen extra punt aftrek. Zit er steeds wisselende afstanden in dan geld er wel punt aftrek. Dit is het tenmiste in de lagere klassen en in de hogere klassen is het wel gewenst dan er geen licht tussen de geleider en hond zitten.

Sommige dingen zijn wel redelijk gelijk maar het aanleren is vaak veel individueler en positiever. Je hoeft ook geen examen te doen maar d.m.v. wedstrijden kun je hoger in het niveau komen.

En het trainen vind ik afwisselender doordat je bijna het hele programma al kunt trainen. Tot de vooruit, aporteren met vreemde voorwerpen als de hond kan apporteren, tot de linksomkeert etc.etc.

Mochten jullie nog meer vragen hebben over obedience dan kun je ook www.obedience.nl raadplegen en anders dan hoor ik het wel.

Groetjes van esther
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

Leuk filmpje, zie voor het eerst hier zo een programma en er is zeker gelijkenis te vinden met het appelgedeelte wat je in de IPO moet laten zien. Wat me inderdaad heel erg verbaasd is de inwerking die bij de obedience blijkbaar is toegestaan..... binnen de IPO zou dat "handje" (ook duidelijk gebruikt tijdens de sta-oefening) je een enorme bak met punten kosten, daarnaast vind ik het ook storend voor het hele beeld van de combinatie :wink: .
Katja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shelties !!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Katja »

Prachtig filmpje ! Knap gedaan maar ik heb er toch een dubbel gevoel over :denken: Ik hou het maar op "gewoon G&G " :mrgreen:
Daar zie ik dat mijn honden plezier hebben en dat mis ik bij het Engels Obedience ...
Afbeelding
Get a life..... get Shelties !
Like Zoë & Katja !
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Heb zelf het idee dat obedience wat sierlijker en meer perfectionistisch is.
Wil zelf graag met een volgende hond obedience gaan doen.

Op de tollersportdag in het voorjaar is trouwens een workshop obedience he, misschien leuk om daar met Nilo aan mee te doen :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Chiki schreef:Leuk filmpje, zie voor het eerst hier zo een programma en er is zeker gelijkenis te vinden met het appelgedeelte wat je in de IPO moet laten zien. Wat me inderdaad heel erg verbaasd is de inwerking die bij de obedience blijkbaar is toegestaan..... binnen de IPO zou dat "handje" (ook duidelijk gebruikt tijdens de sta-oefening) je een enorme bak met punten kosten, daarnaast vind ik het ook storend voor het hele beeld van de combinatie :wink: .
Het volgwerk bij IPO vind ik juist zo vreselijk onrustig met de hond die constant in de weg lijkt te lopen :wink:

Overigens krijg je voor het 'obedience handje' bij GG dus ook aftrek. Maar volgwerk zoals in IPO wordt ook niet gewaardeerd (aftrek wegens hinderen).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Katja schreef:Prachtig filmpje ! Knap gedaan maar ik heb er toch een dubbel gevoel over :denken: Ik hou het maar op "gewoon G&G " :mrgreen:
Daar zie ik dat mijn honden plezier hebben en dat mis ik bij het Engels Obedience ...
Ik heb een tijdje mee getraind met een obedience groep.
Volgens mij hadden die honden er erg veel plezier in :ok:

Het is maar net waar je zelf ook plezier in hebt :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Katja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shelties !!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Katja »

ranetje schreef:
Katja schreef:Prachtig filmpje ! Knap gedaan maar ik heb er toch een dubbel gevoel over :denken: Ik hou het maar op "gewoon G&G " :mrgreen:

Ok :ok: Misschien moet ik eens verder kijken dan mijn neus lang is :wink:
Afbeelding
Get a life..... get Shelties !
Like Zoë & Katja !
Chiki
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Chiki schreef:Leuk filmpje, zie voor het eerst hier zo een programma en er is zeker gelijkenis te vinden met het appelgedeelte wat je in de IPO moet laten zien. Wat me inderdaad heel erg verbaasd is de inwerking die bij de obedience blijkbaar is toegestaan..... binnen de IPO zou dat "handje" (ook duidelijk gebruikt tijdens de sta-oefening) je een enorme bak met punten kosten, daarnaast vind ik het ook storend voor het hele beeld van de combinatie :wink: .
Het volgwerk bij IPO vind ik juist zo vreselijk onrustig met de hond die constant in de weg lijkt te lopen :wink:

Overigens krijg je voor het 'obedience handje' bij GG dus ook aftrek. Maar volgwerk zoals in IPO wordt ook niet gewaardeerd (aftrek wegens hinderen).
Dit filmpje is ook absoluut niet volgwerk hoe men dit binnen de IPO wil zien!! Hond is veel te springerig, onrustig en dringt. Wat de combinatie op het filmpje laat zien zal dan ook niet hoog beooreeld worden op serieuze wedstrijden :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

Chiki schreef: Dit filmpje is ook absoluut niet volgwerk hoe men dit binnen de IPO wil zien!! Hond is veel te springerig, onrustig en dringt. Wat de combinatie op het filmpje laat zien zal dan ook niet hoog beooreeld worden op serieuze wedstrijden :wink:
Dat springen leek me ook al niet de bedoeling nee (ik kon zo snel geen ander filmpje vinden :mrgreen:). Maar het is toch wel de bedoeling dat de hond scheef loopt voor de handler?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

ranetje schreef:

Natuurlijk maakt het in plezier niet uit :ok: Ik loop GG bij een trainster die zelf obedience doet. Het principe van trainen is hetzelfde, de oefeningen zien er alleen anders uit.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Chiki schreef:
Zoek stok! schreef:

Dit filmpje is ook absoluut niet volgwerk hoe men dit binnen de IPO wil zien!! Hond is veel te springerig, onrustig en dringt. Wat de combinatie op het filmpje laat zien zal dan ook niet hoog beooreeld worden op serieuze wedstrijden :wink:
Ander filmpje gevonden. Even doorspoelen tot 3.07 min. Dit is toch wel de bedoeling?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Chiki
Zeer actief

Bovenstaand filmpje ziet er een stuk beter uit. Hond volgt rustiger en beeld is stuk netter. Deze hond vind ik ook niet dringen of hinderen, maar goed de positie van de kop is maar waar je het de hond aanleert natuurlijk :wink: .

Onderstaand filmpje geeft een goede indruk van hoe het appel er hoort uit te zien binnen de IPO.

http://nl.youtube.com/watch?v=bpvOoEODDvQ
Zoek stok!
Zeer actief

Chiki schreef:Bovenstaand filmpje ziet er een stuk beter uit. Hond volgt rustiger en beeld is stuk netter. Deze hond vind ik ook niet dringen of hinderen, maar goed de positie van de kop is maar waar je het de hond aanleert natuurlijk :wink: .

Onderstaand filmpje geeft een goede indruk van hoe het appel er hoort uit te zien binnen de IPO.

Dat ziet er mooi uit. En natuurlijk is het maar net hoe je het aanleert. Daarom kun je ook niet zeggen dat het een beter is dan het ander. Het is gewoon anders er in getraind.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

marye schreef:Heb zelf het idee dat obedience wat sierlijker en meer perfectionistisch is.
Wil zelf graag met een volgende hond obedience gaan doen.

Op de tollersportdag in het voorjaar is trouwens een workshop obedience he, misschien leuk om daar met Nilo aan mee te doen :wink:
Jaa, ik zag het! Alleen het is zo ver weg, Zaltbommel :N: Wil er heel graag heen tegen die tijd maar dan zou ik wel mijn ouders moeten overhalen :mrgreen:

Op zich trekt obedience mij meer aan dan G&G. Ik vind beiden heel leuk maar inderdaad, obedience is perfectionistischer. En dat ben ik ook wel :mrgreen: Maar goed, dan zou ik dus een hondenschool moeten vinden die echt obedience les geeft, en geen G&G.
Chiki
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Chiki schreef:Bovenstaand filmpje ziet er een stuk beter uit. Hond volgt rustiger en beeld is stuk netter. Deze hond vind ik ook niet dringen of hinderen, maar goed de positie van de kop is maar waar je het de hond aanleert natuurlijk :wink: .

Dat ziet er mooi uit. En natuurlijk is het maar net hoe je het aanleert. Daarom kun je ook niet zeggen dat het een beter is dan het ander. Het is gewoon anders er in getraind.
Ik heb ook niet gezegd dat het een beter is dan het ander, ik heb overeenkomsten geconstateerd :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

Chiki schreef:
Zoek stok! schreef:

Ik heb ook niet gezegd dat het een beter is dan het ander, ik heb overeenkomsten geconstateerd :wink:
'Je' was niet als 'jij' bedoelt, maar algemeen :mrgreen: Ik hoor vaak mensen zeggen dat obedience beter is dan GG om die en die reden en andersom :wink: Ik vind een hond-baas-combi die duidelijk lol hebben in met elkaar bezig zijn er mooi uitzien, maakt niet uit welke sport.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Chiki
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Ik vind een hond-baas-combi die duidelijk lol hebben in met elkaar bezig zijn er mooi uitzien, maakt niet uit welke sport.
:ok: Helemaal met je eens!!
Bommeltje
Actief
Mijn ras(sen): Sheltie, Engelse Springer en Pyreneese herder

Ongelezen bericht door Bommeltje »

Chiki schreef:
Zoek stok! schreef: Ik vind een hond-baas-combi die duidelijk lol hebben in met elkaar bezig zijn er mooi uitzien, maakt niet uit welke sport.
:ok: Helemaal met je eens!!
Voor de liefhebbers heb ik twee verschillende manieren van volgen op mijn site gezet (korte video).

www.troeteltrainer.nl

Groetjes, Floor
Leren en ontspanning in balans.
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Ik ben het eigenlijk ook niet eens met Katja. Als je een dweil van een hond hebt, dan raak je nergens in obedience. Pas als je een gemotiveerde, vrolijke hond hebt, kun je hoge toppen scheren in obedience. De honden hebben echt plezier en de puntjes op de i zetten, dat kan enkel en alleen als je hond gemotiveerd en vrolijk is en blijft, want anders zou hij het al rap voor bekeken houden. Obedience honden zijn geen robotten, maar vrolijke en gekke honden.

Obedience is een Engelse sport, en dat verklaart ook meteen waarom alles zo strak is. Zo zijn de Engelsen nu eenmaal :mrgreen:

Ik doe ook obedience en zou het iedereen willen aanraden. :mrgreen: Ik zal er meteen ook bijzeggen: het was ook niet meteen liefde op het eerste gezicht hoor bij mij, maar nu wil ik niks anders meer (op gebied van gehoorzaamheidstraining)

Ik train bij een Belgische club, in België zijn er maar 2 clubs die obedience aanbieden...
In Nederland weet ik het niet hoe het zit, maar de meeste clubs bevinden zich meer in het zuiden dacht ik. Anders eens iemand contacteren van op de website van DOS www.obedience.nl en eens navragen waar de clubs zich bevinden.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”