flatcoat schreef:Ok, voor zowel Frenk als Christo: waarom moet ik als eigenaar van een niet-losloper rekening houden met een losloper?? Andersom geldt dat niet begrijp ik??
Omdat er in een losloopgebied zeker 50 man rondloopt met loslopende honden en jij daar als enkeling met één hond tussenloopt, en dat, in het voorbeeld dat jij gaf, op zo maar een middag dat je even zin hebt met je hond in het bos te lopen - dus voor die 50 man een ongebruikelijke verschijning en een onverwachte.
Maar goed, ik begrijp de redenatie wel maar neem nou eens even het volgende (praktijk)voorbeeld:
ik had een flatcoat die elke dag veel beweging nodig had en waarmee ik elke dag met het OV richting bos vertrok (dus niet alleen in het weekend of als mooi-weer-loper). Waarom deed ik dat? Zij was een angsthaas eerste klas met vluchtgedrag ..... de enige plek waar zij los kon was in dat bos (veilig, ver genoeg van de weg). Op de momenten dat ik de signalen opving dat het foute boel ging worden moest ik haar aanlijnen (jawel midden in dat losloopgebied) en liep dan verder met haar. Is dat dan een reden om geen rekening met mij te houden ...... ze liep niet voor niets aan de lijn en toch kwam menig hond (van die bazen die hier roepen dat ze de hond onder appèl hebben en altijd hun hond terugroepen bla bla) mij en mijn hond "lastigvallen".
En natuurlijk weet ook ik dat honden nou eenmaal elkaar opzoeken, besnuffelen en eventueel willen spelen ......... inherent aan het hond-zijn, maar als mijn hond losliep en en kwam iemand aan met een aangelijnde hond in datzelfde losloopgebied riep ik mijn hond wel bij me ondanks dat ik wist dat ze er never nooit naar toe zou gaan (angsthaas).
Aidan kan niet samen met joggers. Als ik dan zeg van, dan moeten er geen joggers gaan joggen in een hondenlosloopgebied (hij is niet de enige die dan achter ze aan rent

), zegt vrijwel iedereen hier in koor: je zult zelf het probleem met joggers najagen oplossen, je kunt niet van joggers verwachten dat ze rekening houden met jouw hond. Prima, ik ben daar mee bezig - ik moet wel want waar ik vroeger in één jaar tijd één verdwaalde jogger tegenkwam, struikel ik daar nu over drie joggers in een week.
Dezelfde logica toegepast op de angst van jouw hond en het vluchtgedrag, denk ik dan - waarom moet dat dan wel andermans probleem zijn? Die angst valt ook weg te trainen. Zal evenveel moeite kosten als Aidan leren joggers met rust te laten, maar is wel mogelijk.
En dan de opmerking dat je met een jonge hond (aangelijnd) niet in een losloopgebied thuishoort ............ waar zou je je jonge hond nou het beste kunnen leren om los te lopen??
Verkeerd gelezen - ik zei, een losloopgebied is vol met jonge opgroeiende honden die echt niet allemaal al even goed luisteren. En waarvan je niet kunt verwachten dat die niet ineens jolig op jouw angstige hond afstuiven. In jouw ogen ziet die hond er dan misschien als een volwassen hond uit, in werkelijkheid is die krap tien maanden. En daar kom jij dan met je opgeheven vinger van moeten en zou. Terwijl die eigenaren al genoeg met hun jonge hond te stellen hebben en juist in een veilig losloopgebied lopen omdat ze nog aan hun hond moeten werken.
Juist ja, in een losloopgebied maar dat betekend niet dat die jonge (niet luisterende) hond continue moet loslopen, nee ..... er komt een moment dat je die jonge hond aanlijnt.
Mag ik het reglement van je ontvangen wanneer of ik mijn honden dien aan te lijnen

? Die memo heb ik gemist.
Sorry, ik blijf van mening dat mensen (al of niet met hond) rekening met elkaar dienen te houden.
Je zegt rekening houden met elkaar. Je bedoelt rekening houden met
jou.