Volgens mij moet je wel ondescheid maken tussen twee situaties... Namelijk de kwalificatie van de hond an sich. Die geschied puur op basis van de hond. Vervolgens heb je een aantal gelijkwaardige honden lopen, maar ze moeten wel geplaatst worden. Dan kijkt men naar het totale plaatje. Handling en handler horen daar (wat mij betreft vanzelfsprekend) bij.Moon schreef:Als het echt zo is dat kleding een rol speelt in de beoordeling, vind ik dat een enorme devaluatie van deze hondenshow. Shows zijn volgens mij ontstaan (en lijkt me nog steeds het doel) om de uniformiteit van een ras te waarborgen en in stand te houden. Als ongeschreven regels dan een rol gaan spelen, dan is het idd niet meer dan 'show' in mijn ogen..
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kleding bij een show
Moderator: moderatorteam
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Dank uMoon schreef:Als ongeschreven regels dan een rol gaan spelen, dan is het idd niet meer dan 'show' in mijn ogen..

Het moet wat lijken schijnbaar

Ik vind dat een platte instelling, natuurlijk kleed je je een beetje fatsoenlijk. Maar als iemand dat niet doet zegt dat niks over een hond.
En als het zo belangrijk wordt gevonden, stel dan een kledingcode op. Ben je van het gesodemieter af.
De "ouders van rachel hazes-stijl", die mij dan weer op het netvlies staat gebrandt, vind ik overigens niet echt getuigen van respect naar wie er dan ook maar naar moet kijken.
Hoewel sommige mensen dat wellicht tóch als netjes zouden bestempelen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Dat is geen kwestie van 'een rol gaan spelen', dat is altijd al zo geweest.Moon schreef:Als het echt zo is dat kleding een rol speelt in de beoordeling, vind ik dat een enorme devaluatie van deze hondenshow. Shows zijn volgens mij ontstaan (en lijkt me nog steeds het doel) om de uniformiteit van een ras te waarborgen en in stand te houden. Als ongeschreven regels dan een rol gaan spelen, dan is het idd niet meer dan 'show' in mijn ogen..
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Chione
- Zeer actief
Wanneer er gelijkwaardige honden lopen, zou men moeten afwegen welke hond toch het beste voldoet aan de rasstandaard. Of noem het anders een hond-en-mens show.Frenk schreef:Volgens mij moet je wel ondescheid maken tussen twee situaties... Namelijk de kwalificatie van de hond an sich. Die geschied puur op basis van de hond. Vervolgens heb je een aantal gelijkwaardige honden lopen, maar ze moeten wel geplaatst worden. Dan kijkt men naar het totale plaatje. Handling en handler horen daar (wat mij betreft vanzelfsprekend) bij.Moon schreef:Als het echt zo is dat kleding een rol speelt in de beoordeling, vind ik dat een enorme devaluatie van deze hondenshow. Shows zijn volgens mij ontstaan (en lijkt me nog steeds het doel) om de uniformiteit van een ras te waarborgen en in stand te houden. Als ongeschreven regels dan een rol gaan spelen, dan is het idd niet meer dan 'show' in mijn ogen..
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~
~

~
~

~
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Leg dan de term gelijkwaardig maar eens uit...
Waar moet je dan op selecteren volgens jou? Op de keurig geknipte nageltjes van de hond of dat schattige vlekje rond het linkeroog?
Voor mij is een hondenshow een gebeuren waar je zorgt dat je als combinatie er netjes en verzorgd staat. De hond netjes getrimd, gekamd geschoren en/of opgetut, de handler ook fatsoenlijk, geen lompen of trainingspak maar ook geen groot gala. Gewoon netjes en functioneel.
Dit is wat mij betreft voor de exterieurshows, een half uur rondjes lopen met een herder is andere koek
Waar moet je dan op selecteren volgens jou? Op de keurig geknipte nageltjes van de hond of dat schattige vlekje rond het linkeroog?
Voor mij is een hondenshow een gebeuren waar je zorgt dat je als combinatie er netjes en verzorgd staat. De hond netjes getrimd, gekamd geschoren en/of opgetut, de handler ook fatsoenlijk, geen lompen of trainingspak maar ook geen groot gala. Gewoon netjes en functioneel.
Dit is wat mij betreft voor de exterieurshows, een half uur rondjes lopen met een herder is andere koek

"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat gebeurt wel bij twee gelijkwaardige honden. Ik weet nog een show waarbij de keurmeester maar niet kon kiezen tussen twee blauwe doggenteven. De ene teef was van een vriendin van me, de andere teef van de fokster van onze Lana. Ze heeft ze maar laten lopen en lopen en kon maar geen keuze maken. Uiteindelijk heeft ze, dat zei ze direct zelf na de plaatsing, gekozen op de grootte van de borstvlek, omdat ze niets anders wist waar ze nog op kon kiezen. Dus dat gebeurt wel.fes/lou schreef:Leg dan de term gelijkwaardig maar eens uit...
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit vind ik een wel erg overtrokken reactie...Inge O schreef:voor mij gaat deze discussie zelfs veel verder dan het hondenshow-gedoe. het gaat over je (moeten) conformeren, over kliekvorming, over codes en ongeschreven wetten, over buitensluiten op basis van uiterlijk enz. enz. enz.
kleingeestig en asociaal vind ik het.
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het gaat over je (moeten) conformeren en over codes en ongeschreven wetten, maar om het nou meteen kliekvorming, kleingeestig en a-sociaal te noemen...?

Groetjes, Karen
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Het gaat wat mij betreft om gewoon fatsoen 
Als je er gewoon netjes bijloopt, zeg maar schoon en heel is het mij genoeg. De excessen, zoals ik laatst zag op een show: iemand die een klein hondje showde met een joggingbroek aan waardoor hij een vette bouwvakkersgeluf showde, of armani driedelig grijs, hoeft voor mij niet
maar ik kan me wel voorstellen dat bij 2 gelijkwaardige honden het totaalplaatje van hond en handler de doorslag geeft. Je showt je hond, dat moet je ook in stijl doen wat mij betreft. Is hhet niet uit respect voor de keurmeester dan tenminste uit respect voor je hond

Als je er gewoon netjes bijloopt, zeg maar schoon en heel is het mij genoeg. De excessen, zoals ik laatst zag op een show: iemand die een klein hondje showde met een joggingbroek aan waardoor hij een vette bouwvakkersgeluf showde, of armani driedelig grijs, hoeft voor mij niet
maar ik kan me wel voorstellen dat bij 2 gelijkwaardige honden het totaalplaatje van hond en handler de doorslag geeft. Je showt je hond, dat moet je ook in stijl doen wat mij betreft. Is hhet niet uit respect voor de keurmeester dan tenminste uit respect voor je hond

"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
is het nou zo moeilijk te begrijpen voor sommigen dat bij de keuze tussen gelijkwaardige honden men heus niet kijkt wie de netste kleding aanheeft, maar als je als handler kleding aantrekt waardoor je hond beter uitkomt, je je hond beter presenteert, dan heb je wel meer kans om te winnen.
nogmaals : presentatie
het is toch ook logisch? geen afleidende/storende kleding dragen en kleding waarbij je hond het beste uitkomt, dus geen zwarte kleding als je een zwarte hond showed etc.
nogmaals : presentatie
het is toch ook logisch? geen afleidende/storende kleding dragen en kleding waarbij je hond het beste uitkomt, dus geen zwarte kleding als je een zwarte hond showed etc.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Lies en co
- Zeer actief
Jij hebt het over de kleur van de kledij. Oké, daar kan ik nog inkomen. Maar om al dan niet een pak aan te doen, of het nu een jeans of iets soortgelijks is. Wat maakt dat uit? Als je er maar mee kan lopen.Podenji schreef: het is toch ook logisch? geen afleidende/storende kleding dragen en kleding waarbij je hond het beste uitkomt, dus geen zwarte kleding als je een zwarte hond showed etc.
- mon doesie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoezen
- Aantal honden: 6
Het MAG niet,maar de keurmeester kijkt er toch wel naar...
het mag geen invloed hebben op het keurings rapport.
Al hoe je binnen komt in de ring.
Ik ga voor netjes...
Ik ga voor netjes...

en de groetjes van:
Arena,Bali,Bonni,Chakira
Danique,Mila en Monique
http://www.roxroros.com
uit het oog maar niet uit ons hart...Aila.
Arena,Bali,Bonni,Chakira
Danique,Mila en Monique
http://www.roxroros.com
uit het oog maar niet uit ons hart...Aila.
- Lies en co
- Zeer actief
- Jaap*
- Zeer actief
Ik vond dat toentertijd juist een erg authentieke combinatie. En dat wekt meteen mijn sympathie op, mensen die niet de behoefte hebben aan "opleuken".Inge O schreef:en kwam die bloedhond slecht uit dan bij die mevrouw? bracht ze hem minder goed voor omdat ze er volgens sommigen nog niet sjiek genoeg bij liep? want netjes was ze wel, zoveel is zeker.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
niet alleen de kleur, klikkende hakken, laag decolleté. shiney blin bling pakken, fladderrok, bilspleet, te kort rokje, dat leidt allemaal af, moet je niet doen, hou de aandacht dan ook bij je hond, hoort bij het handlen. Dus kleedt je neutraal maar vergeet niet dat je je hond aan het presenteren bent dus dan mag je best wat netter, ik zie niets verkeerds in een nette spijkerbroek met een blouse of een colbertje of een net truitje o.i.d. maar snap wel waarom mensen een pak aantrekken.Lies en co schreef:Jij hebt het over de kleur van de kledij. Oké, daar kan ik nog inkomen. Maar om al dan niet een pak aan te doen, of het nu een jeans of iets soortgelijks is. Wat maakt dat uit? Als je er maar mee kan lopen.Podenji schreef: het is toch ook logisch? geen afleidende/storende kleding dragen en kleding waarbij je hond het beste uitkomt, dus geen zwarte kleding als je een zwarte hond showed etc.
en als jij er gewoon netjes bijloopt en je hond is beter dan die van de meneer in het pak, dan wint jouw hond heus wel, zeker in de individuele keuringen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb over haar kleding gezegt dat ik het nog wel mee vind vallen , ofwel het ziet er niet raar uit , prima voor mijInge O schreef:en kwam die bloedhond slecht uit dan bij die mevrouw? bracht ze hem minder goed voor omdat ze er volgens sommigen nog niet sjiek genoeg bij liep? want netjes was ze wel, zoveel is zeker.Podenji schreef: maar als je als handler kleding aantrekt waardoor je hond beter uitkomt, je je hond beter presenteert, dan heb je wel meer kans om te winnen.

edit: ik snap dus niet waarom je het bloedhond voorbeeld erbij haalt als je het tegen mij hebt

Laatst gewijzigd door Podenji op 10 nov 2008 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
even off topic: waarom schrijf jij altijd met dikke letters?mon doesie schreef:Het MAG niet,maar de keurmeester kijkt er toch wel naar...
Ik ga voor netjes...![]()
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vond wel dat die mevrouw, los van haar kleding, de hond beter had kunnen presenteren. De presentatie zag er nu een beetje 'slordig' uit, op de manier waarop deze mevrouw het deed en dat kwam dus niet alleen door haar kleding.Inge O schreef:en kwam die bloedhond slecht uit dan bij die mevrouw? bracht ze hem minder goed voor omdat ze er volgens sommigen nog niet sjiek genoeg bij liep? want netjes was ze wel, zoveel is zeker.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zal je op een beetje CAC-show niet zo snel zien.Lies en co schreef: Nou, als iedereen er in jeans of joggingsbroek staat, wat maakt het dan uit? Dit verschilt gewoon per ras. Gelukkig maar. Als de keurmeester er zelf in een wandel-outfit staat, waarom zouden de handlers zich opkleden?
Groetjes, Karen
- Jaap*
- Zeer actief
JIJ vind het geen porum, dat is iets andersNanna schreef:Ik kan me héél goed voorstellen dat je de nummer 1 van je land, de "fine fleur", niet wereldwijd op de foto afgebeeld wilt ziet staan met een handler met een vieze kenneljas aanHet is gewoon geen porum.

IK hou er juist wel van.
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Op een clubmatch draag ik meestal een nette broek en blouse.

en op de tentoonstelling ga ik eigenlijk altijd in een pak.
ik kies ook altijd kleuren die bij de hond afsteken en mij zul je dus niet zo snel in zwart zien. Ben ook een fleurig type hoor.
thuis draag ik gewoon makkelijk zittende kleding.

en op de tentoonstelling ga ik eigenlijk altijd in een pak.
ik kies ook altijd kleuren die bij de hond afsteken en mij zul je dus niet zo snel in zwart zien. Ben ook een fleurig type hoor.

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
- Jaap*
- Zeer actief
Ik vind netjes een nogal rekbaar begrip.Nanna schreef:Ja, maar JIJ bent geen keurmeester op de CruftsJaap* schreef:JIJ vind het geen porum, dat is iets andersNanna schreef:Ik kan me héél goed voorstellen dat je de nummer 1 van je land, de "fine fleur", niet wereldwijd op de foto afgebeeld wilt ziet staan met een handler met een vieze kenneljas aanHet is gewoon geen porum.
![]()
IK hou er juist wel van.
De engelsen hangen nogal aan traditie en het is nu eenmaal zo dat je als deelnemer aan een dergelijke show er zéker in de erering netjes uitziet.
Dat hoort bij het hele showgebeuren. Het woord zegt het al.
En als jij dan heel tegendraads gewoon in je gevlekte kloffie verschijnt is er niemand die zegt "ga jij je es effe omkleden joh" maar je moet ook niet verwachten op plaats 1 te eindigen
Zo werkt dat nu eenmaal.
Het, in mijn ogen, vreselijke polyester en terlenka pak kan er in jouw ogen best netjes uitzien. Terwijl ik er alleen maar een ongemakkelijk bewegend iemand, die hopeloos probeert mee te doen, in zie.
Kijk, ik snap best wel dat je niet op je rubberlaarzen met smerige waxjas aan moet komen. Maar als je je nou pretting voelt in vrijetijdskleren dan moet dat toch gewoon kunnen?
En nogmaals, als het zo belangrijk wordt geacht, stel dan een kledingcode op. Als die er niet is moet je er ook niet over zeuren vind ik.
- Lies en co
- Zeer actief
waarom is zij niet deftig gekleed? Ze zag er toch verzorgd uit. 't Is niet dat ze vieze kledij aanhad. Oké, dat het bij een kleinere hond verwacht wordt dat je er wat sjieker uitziet. Maar bij een grote/sporthond, heeft 'deftig' toch een andere betekenis? Om dan te zeggen dat ze daardoor niet gewonnen heeft... Showen is toch vooral in de eerste plaats een spel. Je weet nooit op voorhand wie er gaat winnen.Nanna schreef: J
En als jij dan heel tegendraads gewoon in je gevlekte kloffie verschijnt is er niemand die zegt "ga jij je es effe omkleden joh" maar je moet ook niet verwachten op plaats 1 te eindigen![]()
- Jaap*
- Zeer actief
Dus, het is volgens jouw nu eenmaal zo dat de kwaliteit van de hond dan best even aan de kant mag worden gezet?Nanna schreef:maar je moet ook niet verwachten op plaats 1 te eindigen
Zo werkt dat nu eenmaal.
Ter meerdere eer en glorie van de jurk van de handler?
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
- Jaap*
- Zeer actief
Even voor de goede orde, ik refereer niet aan de foto van monatoetje die toevallig boven mijn post staat 
Dat is namelijk niet wat ik bedoel, ik bedoel vooral heren in slechtzittende pakken met te korte pijpen enzo.

Dat is namelijk niet wat ik bedoel, ik bedoel vooral heren in slechtzittende pakken met te korte pijpen enzo.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
helemaal mee eens ik lees al een tijdje mee omdat ik zelf ook wel eens wil deelnemen aan een show met mijn hondje. Ben er in tussen wel achter dat je netjes gekleed gaat, maar dat doe je toch voor alle openbare gelegenheden?Tamara. schreef:Gadver de gadver, wat walg ik van sommige opmerkingen in dit topic![]()
Hoe sommige mensen hier uit de hoogte kunnen doen, elitair gedoe, blehhh, en dan niet te spreken over al die denigrerende opmerkingen aan het adres van die mevrouw met bloedhond
Van de zomer werd er een vrouw van 35 jaar in de supermarkt verzocht of ze de volgende keer niet meer zo gekleed in de winkel wilde komen.
Vrouw liep in een miniscule bikini. ( en deze supermarkt was niet op een camping) In mijn beleving ga je zo niet naar de dorpssuper ook al is dat in bepaalde delen van het land blijkbaar heel gebruikelijk gezien de reactie van haar man dat de cheffin wel jaloers zou zijn op haar mooie figuurtje. (denk dat als ze echt een mooi figuur gehad zou hebben er misschien niet zo op haar gereageerd zou zijn)
Bij het deelnemen aan een honden show werkt het denk ik net zo. Je kleed je naar de gelegenheid. En ik heb gemerkt dat dat nogal ras afhankelijk is. Op hoge hakjes met een st. bernhard aan de lijn lopen vind ik ook geen gezicht.
En iemand in driedelig pak met een staffie ook niet, al is dat daar blijkbaar toch heel gebruikelijk.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Ik vond die mevrouw er helemaal niet rondliep voor schobberdebonk.Nanna schreef:Op het moment van die BIS verkiezing was echt iedereen op zeer netjes. De keurmeester, de handlers, iedereen. Ik vind ook dat je dat op zo een prestigieuze show en op zo'n moment mag verwachten. Alleen dat mens van die Bloedhond liep voor schobberdebonk.Moon schreef:Deze discussie (in haast dezelfde bewoordingen en argumenten) heb ik een paar jaar geleden hier gevoerd toen dat speelde met die Bloedhond. Ik was zwaar verbijsterd hoe het merendeel hier op het forum het blijkbaar terecht vond dat die hond geen BIS was geworden wegens de kleding van de handler
Ik kan me héél goed voorstellen dat je de nummer 1 van je land, de "fine fleur", niet wereldwijd op de foto afgebeeld wilt ziet staan met een handler met een vieze kenneljas aanHet is gewoon geen porum.
Die 6 honden die daar stonden waren alle 6 groepswinnaars en erg mooi, dus feitelijk maakte het al geen zak meer uit wie zou winnen.
Dat je dan als keurmeester niet kiest voor Swiebertje lijkt me evident.
Ik vond haar keurig en sportief gekleed voor het showen van een grote sportieve werkhond. Dat was zelfs een luxe glimblouse die ze aan had.
Wel erger ik me (zeker bij shows als de Crufts) aan van die mensen die in kantoorkleren hun hond komen showen.
Zo'n roze mantelpakje, die grijze duiven pakken, dat hoort toch hooguit op een BoBo vergadering thuis :N:
Daarmee ga je toch niet je hond showen.
Zo'n outfit roept bij mij nou niet bepaald het beeld van iemand die leeft voor z'n hond op.
- Jaap*
- Zeer actief
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik denk dat dat precies het punt is.blacky schreef:helemaal mee eens ik lees al een tijdje mee omdat ik zelf ook wel eens wil deelnemen aan een show met mijn hondje. Ben er in tussen wel achter dat je netjes gekleed gaat, maar dat doe je toch voor alle openbare gelegenheden?
Het verschilt trouwens enorm per ras: bij de labradors is het altijd enorm groen, ik ken iemand die altijd bij de Afghanen gaat kijken omdat die de handlers daar zo leuk vindt, bij veel 'sportieve' rassen kleden mensen zich sportief en zo zie je allerlei verschillen.
Ik ken trouwens ook genoeg mensen die aan de kleding van de mensen proberen te raden welk ras daarbij hoort

Maar hoe dan ook kleedt je je netjes. Het is een show, je staat daar publiekelijk te wezen en als je er dan niet netjes uitziet, trek je meer aandacht dan je hond, klaar.
En dat dat 'netjes' dan zodanig is dat je er je hond goed in kunt voorbrengen, vind ik vanzelfsprekend. Fladderde sjaaltjes zijn vaak storend, wapperende rokken ook. Niet voor de keurmeester, maar voor de hond.
Maar dat heeft met handling te maken, niet met al dan niet netjes.
Van doorslaggevend belang is het pas als er twee gelijkwaardige honden zijn: dan zal de keurmeester voor het totaalplaatje kiezen.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer: