Kaiou schreef:In het laatste geval, van twee gelijkwaardige honden kan ik me er wel iets bij voorstellen, kijken naar beide totaalplaatjes en dan kiezen. Maar dan zeg je het: gelijkwaardige honden. Die dus in eerste instantie uitsluitend beoordeeld zouden moeten zijn op hun eigen eigenschappen en niet op het uiterlijk/de kleding van de handler

.
wie zegt dat dit gebeurt dan?
voor het CAC, BOB en plaatsingen in de eindkeuring is een compleet plaatje wel van belang.
nogmaals als je bij de individuele keuringen met afleidende kleding loopt kan je dat zeker wel punten kosten, je moet de keurmeester niet afleiden en met sommige verkeerde kledingkeuzes doe je dat ( onbewust ) wel, zoals klikkende hakjes of een fladderrok of een diep decoleté. de eerste indruk als je de ring inkomt is ook heel belangrijk, en als die naar jou uitgaat omdat je niet passende kleding hebt aangetrokken dan ben je als handler zelf fout bezig.
zo moet je ook geen zwarte kleding ( al is het een pak ) aantrekken als je een zwarte hond showed.
ik heb eens iemand met een lappenhond in de erekeuring zien staan, die man had een soort rgenjas aan en een rugzak op, sja dat leidt toch wel de aandacht van de hond af, kan me ook niet voorstellen dat je zo je hond lekker kan handlen maar goed het is gewoon geen kijk, nogmaals je bent je hond aan het PRESENTEREN niet jezelf en maak dan ook geen anti-presentatie door afleidend gedrag of kleding.
de keurmeester beoordeeld je heus niet op je uiterlijk, kan hem het schelen of je een pukkel , een houten been of een oude kop hebt, maar je kan er wel voor zorgen dat je een mooi plaatje vormt met je hond door je kleding daarop aan te passen en dus geen anti-presentatie maakt en de keurmeester negatief afleid door je kledingkeuze.
een zweetlucht bijvoorbeeld is ookniet prettig als je door de ring draaft en de keurmeester en omstanders ruiken je zweet of een opdringere parfumlucht.
Is het nou zo moeilijk om er gewoon verzorgt uit te zien en te ruiken met passende kleding bij je hond? zodat de keurmeester zijn aandacht ook gewoon op de hond te kunnen vestigen zonder afgeleid te worden?
het draait om de hond, zorg er als handler dan ook gewoon voor dat het om de hond draait.
als je iets wilt verkopen of op een beurs staat dan zorg je er toch ook voor dat je er verzorgt uitziet en dat de aandacht naar hetgeen gaat wat je wilt verkopen of presenteren? het doel is wellicht anders maar het principe van presenteren is en blijft hetzelfde

My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.