Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opereren of niet?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Githa
Zeer actief
Contacteer:

Opereren of niet?

Ongelezen bericht door Githa »

Wat vinden jullie...
Tobi heeft al een hele tijd een knobbel onder zijn staart. Heel hoog, bijna bij de staartaanzet, tegen de wervels aan. Ik ben er al verschillende keren mee naar de DA geweest en het blijkt een vochtbult te zijn. Ze prikken hem leeg (de laatste keer kwam er een hele centiliter uit) en dan is ie voor een tijdje weg. In een periode van drie-vier weken 'groeit' ie dan langzaam weer terug. Ik heb de inhoud al eens laten opsturen naar het lab, maar die zien alleen water. Weefsel krijgen we niet te pakken, omdat het ding echt gewoon weg is als ie leeg is.

Nu vind ik een bobbel op een plek waar er geen hoort toch niet echt een prettig idee en heb eens geïnformeerd of ie niet operatief verwijderd kan worden. De DA staat daar niet zo enthousiast tegenover, omdat de kans vrij groot is dat er dus niets weg te snijden valt (alleen een vochtblaas), of dat ze hem bij het openmaken per ongeluk aansnijden (er zit nagenoeg geen 'vlees' omheen op de staart) en de bewuste plek dan niet eens te vinden is. En dan is ie wel helemaal onder narcose gebracht voor niets. :19:

Ik twijfel al tijden, onnodig onder narcose spreekt me niet zo aan (ik heb een keer een fret verloren in de narcose, dus ben wat getraumatiseerd :roll: ), maar ik kan niet goed inschatten wat het risico is van laten zitten?

Wat vinden jullie, toch maar doen? Of doorgaan met maandelijks laten leegprikken (hij heeft er namelijk wel 'last' van als de bobbel groot is, geeft ongemak aan als eraan gevoeld wordt en ik heb de indruk dat zitten ook wat ongemakkelijk wordt dan).
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

second opinion bij een andere DA vragen :ok:

Ik durf er verder niets over te zeggen. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Jakkes, wat een lastige,...Ik zou zelf ook inderdaad voor een second opinion gaan. Niet omdat ik de eerste DA niet vertrouw, maar gewoon om bevestigd te krijgen dat er wrs niets weg te halen valt. Ik ben zelf vrij panisch voor bulten die er niet horen en zou er geruster op zijn als het er niet meer zit. Komt nog bij dat het leeghalen mij ook geen pretje lijkt (of heeft Tobi daar weinig last van?). Wel een hele lastige plaats om te opereren trouwens,... :(:
Succes ermee.
Afbeelding
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Het leeghalen lijkt ie niets van te voelen verder. Ik kijk altijd mee en het ziet er inderdaad gewoon uit als wondvocht, doorzichtig, beetje roze. Mede omdat het zo'n lastige plaats is om te opereren wil de DA er ook liever niet aan (gecombineerd met de geringe slagingskans dus). Er zit erg weinig vlees om het een beetje ruim weg te halen en er is natuurlijk ook niet veel huid over.

Probleem met een second opinion is dat dit voor mij de absoluut meest deskundige DA is, ik heb ze allemaal al gehad in de omgeving. :wink:
Misschien naar de Wagenrenk ofzo, maar is dat dan niet heel dramatisch voor een vochtblaas? Dan zien ze me straks aankomen daar... :N:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Zou toch ook voor een second opinion gaan als het zou kunnen.
Eventueel Caja haar DA?
Afbeelding
K@ren
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door K@ren »

Myrthe had dat ook. Aan de onderkant van de staart, bij de aanzet.
Nadat de DA er een keer vocht uit had gehaald en zei dat het om een cyste ging en geen kwaad kon, hebben we het zo gelaten. Hij zat in een mum van tijd weer vol. Ze had er geen last van.

Laatst hoorde ik iemand zeggen dat ze dat zo veel ziet (vooral bij teven meen ik), en dat het helemaal geen kwaad kan. Maar of ze gelijk heeft weet ik natuurlijk niet.

Kan helaas niet zeggen dat Myrthe er al 8 mee is geworden :?
Groetjes,
Karen

Afbeelding
Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
Githa
Zeer actief
Contacteer:

marye schreef:Zou toch ook voor een second opinion gaan als het zou kunnen.
Eventueel Caja haar DA?
Ik stuur je een pb.
Afbeelding
Githa
Zeer actief
Contacteer:

K@ren schreef:Myrthe had dat ook. Aan de onderkant van de staart, bij de aanzet.
Nadat de DA er een keer vocht uit had gehaald en zei dat het om een cyste ging en geen kwaad kon, hebben we het zo gelaten. Hij zat in een mum van tijd weer vol. Ze had er geen last van.

Laatst hoorde ik iemand zeggen dat ze dat zo veel ziet (vooral bij teven meen ik), en dat het helemaal geen kwaad kan. Maar of ze gelijk heeft weet ik natuurlijk niet.

Kan helaas niet zeggen dat Myrthe er al 8 mee is geworden :?
Ja, ik wist inderdaad nog dat Myrthe ook zoiets gehad had... Wist niet dat het ook bij haar steeds teruggekomen was. Bij Tobi zit ie ook aan de onderkant.
Hebben jullie hem ook steeds laten aanprikken?
Afbeelding
K@ren
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door K@ren »

Githa schreef:Ja, ik wist inderdaad nog dat Myrthe ook zoiets gehad had... Wist niet dat het ook bij haar steeds teruggekomen was. Bij Tobi zit ie ook aan de onderkant.
Hebben jullie hem ook steeds laten aanprikken?
Nee, één keer maar. Wij vertrouwenden er maar op dat het inderdaad geen kwaad kon. Kan me wel voorstellen dat je een second opinion wilt :wink:
Groetjes,
Karen

Afbeelding
Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”