Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik twijfel heel erg op het moment. Mowan is nu ruim anderhalf jaar, en in die 1,5 jaar heeft hij al meerdere malen (ongeveer 4 x) last gehad van zijn ballen. 2 x door verbranden in de zon (hij heeft geen pigment op zijn ballen) en 2 x een ontsteking. Op dit moment is het dus voor de 2e keer aan het ontsteken. Een tijdje terug had ie dit ook, en toen heb ik er geloof ik ook een topic over geopend. Toen waren zn ballen zo opgezet van een abces dat er in zat, dat het gewoon extreem zielig was om te zien, en wilde die er ook niet op liggen of zitten. Nu zijn ze (nog) niet zo extreem opgezet, maar ga vanavond alvast maar wel naar de dierenarts, want uiteindelijk is het beginproces precies het zelfde als de laatste keer die ontsteking / abces.
Awel, en als je je nou afvraagt hoe die er aan komt, :N: Hij rent alleen maar door het bos heen, en maakt schijnbaar kleine schaafwondjes op zijn ballen en dat gaat dus ontsteken. Maar het probleem is wel dat hij er gewoon totaal niet meer op wil liggen/zitten. De halve nacht heeft ie op bed
liggen trillen als een rietje, omdat hij zij plekje niet kon vinden en antiegelijk moe was, en de laatste keer dat hij dit had, stond hij elke keer staand in slaap te vallen. Uiteindelijk was het toen met pijnstilling en een antibiotica kuur weer weg, maar ik twijfel of ik dat dit keer ook weer moet doen, of toch voor een castratie kiezen? Alleen al omdat het voor Mowan prettiger zou zijn omdat ie dan nooit meer dat 'geeikel' met zijn ballen heeft .
Heeft er iemand hier ervaring mee? En wat zouden jullie in dit geval doen?
Laatst gewijzigd door Suuz! op 04 nov 2008 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Ik zou er niet lang over na hoeven te denken en hem castreren, als er tenminste geen fokplannen zijn.
En dan nog zou ik die wss aan de kant zetten als mijn hond zo regelmatig last heeft van iets wat eenvoudig op te lossen is.
Ik zou er in dit geval geen seconde over nadenken en hem laten castreren, dit probleem blijf je houden en is gewoon zielig voor de hond en ik neem aan dat hij het niet zo leuk zou vinden als je balbeschermers breit voor hem
Dat verbranden zou ik geen reden vinden, dat hebben alle witte honden en zijn buik en witte ooglid verbrand net zo hard mee en dat kun je niet weghalen. Het zijn niet de ballen die verbranden maar de huid en die blijft wit, ook na castreren. Je moet hem dus insmeren als je hem buiten laat in felle zon. Ook zijn ballen.
Als zijn ballen zelf ontsteken kan dat niet door wondjes uit het bos. Dan is zijn zakje ontstoken. De ballen zitten daar in en die kunnen niet verwonden mits er geen stokken door zijn zakje in zijn ballen steken maar dat lijkt me stug. Als zijn ballen zelf ontsteken zou ik hem ook castreren. Dat heeft alleen niks met krasjes op zijn zak te maken. Als zijn huid daar ontsteekt zou ik hem niet castreren maar goed controleren op wondjes en die schoon houden.
Als er geen ballen meer in het zakje zitten is de kans op verbranden en beschadigen aanzienlijk kleiner. En hij zal ook niet meer zo "op eieren" zitten als het zakje leeg is.
In dit geval zou ik hem castreren.Wat Tulp ook al zegt:dat zakje krimpt na castratie dus lijkt mij de kans op verbranden of anderszins verwonden veel kleiner .
Constant ontstekingen enz op een erg gevoelige plek lijkt mij voor Mowan ook niet bepaald fijn.
Uit het oog maar nooit uit het hart Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Ah gos, wat sneu. Ik vraag me ook af of de bal zelf kan ontsteken door een klein wondje op de huid. Volgens mij zou er dan een ontsteking in de huid moeten komen en niet in de bal zelf. Maar ik ben natuurlijk een medische leek. Als de ballen zelf ontsteken, zou ik castreren. Gaat het om de huid er omheen, dan vraag ik me af of de ballen weghalen iets oplost. Wat zegt je dierenarts?
En over dat verbranden, ik kan me herinneren dat de neuzen van witte honden ingesmeerd werden op de opvang. Dat kan toch ook met de ballen?
Ik denk niet dat het de bal zelf is, maar dat het inderdaad het balzakje is wat ontsteekt (waar ook (abces?)vocht in lijkt te zitten. Maar goed.... feit blijft dat hij er erg veel pijn aan heeft.
Het vervelende is dat ik op dit moment 3 weken in training zit, en geen dag kan missen. Ik kan dus geen kant op. Mijn moeder past vandaag op en is om 3 uur bij mij, en die heeft aangeboden om met Mowan naar de dierenarts te gaan om in ieder geval te laten kijken, en eventuele pijnmedicatie te halen voor de dagen dat ik nog geen tijd heb. (metacam of iets dergelijks) en indien nodig ook antibiotica. Mocht de dierenarts adviseren om onmiddelijk te castreren zsm, dan zal dat ook wel gebeuren, maar moet er het een en ander geregeld worden, want ik kan mowan niet met die hechtingen alleen laten.
Hoe de andere 2 reuen gaan reageren op het feit als mowan gecastreerd is heb ik geen flauw idee. Sorbonne en Elmo zijn beiden ook gecastreerd, en verdragen elkaar prima, dus ik ga er vanuit dat het geen probleem hoeft te zijn, maar dat is dus ook een van mijn euvels,... hij is kwa karakter zo perfect op dit moment, dus daar hoeft het absoluut niet voor, maar lichamelijk voor Mowan zou het denk ik zelf wel beter zijn, maar de vraag rijst dan inderdaad, blijft het goed gaan met mijn andere reuen? ... Ik ga er vanuit van wel.. maar het blijft een moeilijke situatie...
Maar goed, indien het snel moet gebeuren (nav advies dierenarts) dan zal ik idd maatregelen treffen en zorgen dat Caro vrijdag en maandag thuis werkt, en mijn moeder de donderdag de hele dag blijft tot ik thuis ben, zodat er dus ruim 5 dagen iemand bij hem is. Dinsdags komt mijn moeder al weer, en zou ik dan ook kunnen vragen of ze vroeg komt.. maar god o god.. waarom gebeuren dit soort dingen altijd op het moment dat je iets doet waar je niks van kan missen... :N:
Ik ga jullie adviezen in ieder geval mee nemen. En misschien dat het nu tijdelijk nog te verhelpen is met Antibiotica en Pijnstilling, en dan kies ik in de eerste instantie daarvoor, omdat ik dan gewoon rustig mijn training af kan maken, en er zelf bij kan zijn als er gecastreerd wordt. We gaan het zien.
Alvast bedankt voor jullie adviezen in ieder geval.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead d'Artagnan, Pompidou & Lune.
MARC_S schreef:Dat verbranden zou ik geen reden vinden, dat hebben alle witte honden en zijn buik en witte ooglid verbrand net zo hard mee en dat kun je niet weghalen. Het zijn niet de ballen die verbranden maar de huid en die blijft wit, ook na castreren. Je moet hem dus insmeren als je hem buiten laat in felle zon. Ook zijn ballen.
Dat verbranden vind ik dus wel een probleem, want ook dan wil hij niet meer op zijn ballen liggen. Het is inderdaad de huid die verbrand, maar die huid krimpt ook na castratie, duurt even, maar daarna trekt het als het goed is wel op tegen de buik, waardoor er geen verbrandingsverschijnselen meer kunnen voorkomen. Dit omdat als hij ligt dat de ballen uitsteken onder zijn benen vandaan, als hij bijv. op zijn zij ligt.
Insmeren heb ik al gedaan. Maar dat werkt niet, want hij likt het er vanaf... en blijft verbranden. Enige optie is dan nog een broekje, maar heb ik daar trek in? En is dat Mowan-waardig?
ik zou kijken naar wat de hond het meeste voordeel oplevert. in dit geval lijkt mij dat castratie. maar wel eerst naar je roedel en mowans karaktertje kijken.
Nou, mijn moeder is vanmiddag met hem naar de dierenarts geweest, omdat ik zelf niet kon omdat ik in training zat (geweldig joh, weer aan het werk..pfffff, zal je altijd zien dat dit soort dingen gebeuren.)
Awel, wat denkt de dierenarts.. die voelt niet echt vocht er onder zitten, en denkt meer aan een allergische reactie (contact allergie). Hij heeft me geadviseerd om alle synthetische kleedjes te vervangen (fleece dus o.a.) voor 100 % katoenen kleden of wollen kleden. Dat is nu dus ook gebeurd. Verder hebben we hydrocortiderm mee gekregen, en een pijnstiller. Ik heb zelf de dierenarts nog even gebeld na afloop, omdat ik er zelf mijn twijfels bij heb, maar goed, het is wel het proberen waard. Hij zij nml. dat het vooral aan de buitenkant rood zag, en niet dacht dat er een ontsteking van binnen zat. Als dat het is, zou ht probl. event. opgelost kunnen zijn. Blijft het aanhouden, of krijgt hij er vaker last van, gaan we er op terug komen, maar dan denk ik wel dat de opstie castratie zeker naar boven komt. Omdat ik hem dit gewoon niet elke paar maanden aan wil doen. Mocht het hiermee verholpen zijn, is het natuurlijk alleen maar super... maar goed, we gaan het aanzien...
Hutsje schreef:nou, hopen dat het dit is, nog vervelend natuurlijk maar goed. raar dat hij dit niet steeds heeft dan eigenlijk.
Dat vind ik dus ook raar. Maar goed, het is het proberen waard. Nu is het wel feit dat ik natuurlijk ook regelmatig van kleedjes wissel ... ene keer fleece kleedjes, andere keer katoen ... het is niet zo dat ik alleen maar fleece gebruikte.. dus sja..
[quote="Youp"]Diesel heeft ook een hele tijd een soort puisten op zijn zak gehad. Ik ben toen biergisttabletten gaan geven en dat hielp heel goed.[/quote
Maar Mowan heeft geen puisten op zijn balzak he .. het is vooral rood en geirriteerd, en lijkt dan ook iets 'te zwellen'... dus of dat nou te verhelpen is met biergisttabletten?
Maar het idee is in ieder geval iets om te onthouden, maar mocht bovenstaande niet werken wat de DA adviseert, dan ga ik toch een castratie overwegen..
Youp schreef:Diesel heeft ook een hele tijd een soort puisten op zijn zak gehad. Ik ben toen biergisttabletten gaan geven en dat hielp heel goed.[/quote
Maar Mowan heeft geen puisten op zijn balzak he .. het is vooral rood en geirriteerd, en lijkt dan ook iets 'te zwellen'... dus of dat nou te verhelpen is met biergisttabletten?
Maar het idee is in ieder geval iets om te onthouden, maar mocht bovenstaande niet werken wat de DA adviseert, dan ga ik toch een castratie overwegen..
Bij Diesel werd het ook echt dik, op het laatst kwam er pus uit. Biergist is in ieder geval heel goed voor de huid.
P!nki schreef:Nou, mijn moeder is vanmiddag met hem naar de dierenarts geweest, omdat ik zelf niet kon omdat ik in training zat (geweldig joh, weer aan het werk..pfffff, zal je altijd zien dat dit soort dingen gebeuren.)
Awel, wat denkt de dierenarts.. die voelt niet echt vocht er onder zitten, en denkt meer aan een allergische reactie (contact allergie). Hij heeft me geadviseerd om alle synthetische kleedjes te vervangen (fleece dus o.a.) voor 100 % katoenen kleden of wollen kleden. Dat is nu dus ook gebeurd. Verder hebben we hydrocortiderm mee gekregen, en een pijnstiller. Ik heb zelf de dierenarts nog even gebeld na afloop, omdat ik er zelf mijn twijfels bij heb, maar goed, het is wel het proberen waard. Hij zij nml. dat het vooral aan de buitenkant rood zag, en niet dacht dat er een ontsteking van binnen zat. Als dat het is, zou ht probl. event. opgelost kunnen zijn. Blijft het aanhouden, of krijgt hij er vaker last van, gaan we er op terug komen, maar dan denk ik wel dat de opstie castratie zeker naar boven komt. Omdat ik hem dit gewoon niet elke paar maanden aan wil doen. Mocht het hiermee verholpen zijn, is het natuurlijk alleen maar super... maar goed, we gaan het aanzien...
Let er wel op bij Hydrocoriderm dat, bij veelvuldig gebruik, de huid hiervan nóg dunner en brozer wordt. Het wordt heel vaak meegegeven door dierenartsen maar dit wordt er vaak niet bij verteld. Sterkte hoor.