Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is er een mogelijkheid om het plassen te stimuleren?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Anna*

Is er een mogelijkheid om het plassen te stimuleren?

Ongelezen bericht door Anna* »

Wat te doen met een verlamd hondje dat nog veel lol in d'r leven heeft en geen pijn maar dat steeds vaker niet meer buiten wil plassen (maar binnen wel)? Is er een manier om haar tot plassen aan te zetten behalve met een commando (kent ze al maar werkt niet)?
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Het eerste wat in mij opkomt (maar is niet direct een antwoord op jouw vraag) is zou het niet beter zijn om dan in huis een plashoekje te maken? Bijvoorbeeld door celstof onderleggers (=incontinentie materiaal) te gebruiken?
Lastig probleem..
Gr. Marijke
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

eventueel een soort kattebak maken waar hij in kan plassen :19:
Anna*

Niet zo'n gek idee Marijke. Ik heb daar ook aan zitten denken, maar het probleem daarvan is weer dat ze binnen niet op commando plast. Ze doet het gewoon, soms als ik haar oppak om naar buiten te gaan, laat ze het gewoon lopen (in huis of buiten). En door haar verlamming is ze nu gewend te plassen terwijl ze loopt, dus ze trekt een heel spoor. Ik word er wanhopig van onderhand...
Anna*

Ik dacht meer: zou er misschien een punt (de blaas) zijn waar je een beetje op kunt drukken om haar tot plassen aan te zetten. Ze moet duidelijk wel dus dat is het punt niet :19:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Anna* schreef:Ik dacht meer: zou er misschien een punt (de blaas) zijn waar je een beetje op kunt drukken om haar tot plassen aan te zetten. Ze moet duidelijk wel dus dat is het punt niet :19:
als je een hond kunstmatig moet gaan helpen met plassen vraag ik me af wat dan nog kwaliteit van leven is :19:
Persoonlijk zou ik dit eens goed doorspreken met de da
Anna*

Addy schreef:
Anna* schreef:Ik dacht meer: zou er misschien een punt (de blaas) zijn waar je een beetje op kunt drukken om haar tot plassen aan te zetten. Ze moet duidelijk wel dus dat is het punt niet :19:
als je een hond kunstmatig moet gaan helpen met plassen vraag ik me af wat dan nog kwaliteit van leven is :19:
Daar worstel ik dus ook mee... hoe lang kan het zo nog. Gruwelijk moeilijk, ze is zo'n blij, vrolijk hondje, geniet volop van het leven, gaat nog overal mee naartoe orum_banned2.gif
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Anna* schreef:
Addy schreef:
Daar worstel ik dus ook mee... hoe lang kan het zo nog. Gruwelijk moeilijk, ze is zo'n blij, vrolijk hondje, geniet volop van het leven, gaat nog overal mee naartoe orum_banned2.gif
Is een hondenrolstoel niks voor hem? Toen vorig jaar Kel verlamt was kon ze niet meer plassen, de DA is een aantal keren hier geweest om haar blaas leeg te drukken. Normaal lukt dit wel, helaas bij Kel niet meer :jank:
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Flo'ke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Flo'ke »

Addy schreef:
Daar dacht ik dus ook aan, maar als dit het hondje zn enige probleem is..vind ik de levenskwaliteit toch nog kunnen hoor? Je kan idd mischien een hoekje voor haar maken, haar daar éen keer doen plassen zodat ze weet dat het daar kan/mag?
Anna*

Demi schreef: Is een hondenrolstoel niks voor hem? Toen vorig jaar Kel verlamt was kon ze niet meer plassen, de DA is een aantal keren hier geweest om haar blaas leeg te drukken. Normaal lukt dit wel, helaas bij Kel niet meer :jank:
Kunnen ze met een rolstoel wel plassen? En wat had jij gedaan als het wel was gelukt om de blaas leeg te drukken? Dan had je dat toch continu moeten doen? Of was de verlamming niet permanent?
Anna*

dogsincluded schreef: Daar dacht ik dus ook aan, maar als dit het hondje zn enige probleem is..vind ik de levenskwaliteit toch nog kunnen hoor? Je kan idd mischien een hoekje voor haar maken, haar daar éen keer doen plassen zodat ze weet dat het daar kan/mag?
Ze plast alleen als zij wil, dat is het bijkomende probleem. Gisteravond weigerde ze buiten te plassen, deed het toen om acht uur binnen (terwijl ze liep). Vanochtend wil ze weer niet buiten plassen, ik heb het al vele malen geprobeerd. In de tuin wil ze ook niet. Heb nu krantjes in de keuken liggen, maar ze doet het in principe zomaar, onverwacht, of misschien ook niet en doet ze het over een paar uur wel buiten, of laat ze het ineens lopen als ik haar optil. Er zit totaal geen patroon in, ze kan het ook heel lang ophouden. Het wel/niet plassen zit haar zo te zien ook niet erg dwars, maar mij des te meer.

Inderdaad is het plassen (soms ook het poepen maar dat vind ik minder een probleem) het enige, verder is ze totaal niet veranderd door haar verlamming en is ze nog precies dezelfde gebleven: dol op aandacht, mee uitgaan, lekker eten. En dat krijgt ze elke dag ruimschoots.
Moon
Zeer actief

Ik vraag me af of ze nog wel voelt dat ze moet plassen? Door de verlamming zou haar kringspier het ook niet meer kunnen 'doen' :19: .
Mensen met een dwarslaesie bijv. worden (of doen dat zelf) een paar maal per dag gecatheteriseerd.. Maar of dat haalbaar is bij jouw hondje :19:
Naar hoor.. Zeker als ze verder nog zo levenslustig is, dat maakt het enorm moeilijk om 'knopen door te hakken'....
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Anna* schreef:
dogsincluded schreef: Daar dacht ik dus ook aan, maar als dit het hondje zn enige probleem is..vind ik de levenskwaliteit toch nog kunnen hoor? Je kan idd mischien een hoekje voor haar maken, haar daar éen keer doen plassen zodat ze weet dat het daar kan/mag?
Ze plast alleen als zij wil, dat is het bijkomende probleem. Gisteravond weigerde ze buiten te plassen, deed het toen om acht uur binnen (terwijl ze liep). Vanochtend wil ze weer niet buiten plassen, ik heb het al vele malen geprobeerd. In de tuin wil ze ook niet. Heb nu krantjes in de keuken liggen, maar ze doet het in principe zomaar, onverwacht, of misschien ook niet en doet ze het over een paar uur wel buiten, of laat ze het ineens lopen als ik haar optil. Er zit totaal geen patroon in, ze kan het ook heel lang ophouden. Het wel/niet plassen zit haar zo te zien ook niet erg dwars, maar mij des te meer.

Inderdaad is het plassen (soms ook het poepen maar dat vind ik minder een probleem) het enige, verder is ze totaal niet veranderd door haar verlamming en is ze nog precies dezelfde gebleven: dol op aandacht, mee uitgaan, lekker eten. En dat krijgt ze elke dag ruimschoots.
Ik had dit nog niet gelezen :wink: Klinkt toch niet helemaal als een hondje wiens sluitspier niet werkt :denken:
Wat zegt de dierenarts? (of heb ik daar overheen gelezen?)
Gr. Marijke
Afbeelding
Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

Heb je al eens gedacht aan een hondenluiertje voor binnen? Zo eentje dat je uit kunt wassen.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Anna*

Moon schreef: Wat zegt de dierenarts? (of heb ik daar overheen gelezen?)
Ik heb dit specifieke probleem nog niet overlegd met de dierenarts. Het draaide tot nu toe om de verlamming, maar ik heb me er bij neergelegd dat dat niet meer te verhelpen is. Het plassen ging tot voor kort niet helemaal probleemloos maar het lukte uiteindelijk altijd wel. Dat ze nu steeds vaker gaat weigeren te plassen, is een nieuw probleem.

Ik ga van de week naar de dierenarts om het hierover te hebben.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Anna* schreef:
Demi schreef: Is een hondenrolstoel niks voor hem? Toen vorig jaar Kel verlamt was kon ze niet meer plassen, de DA is een aantal keren hier geweest om haar blaas leeg te drukken. Normaal lukt dit wel, helaas bij Kel niet meer :jank:
Kunnen ze met een rolstoel wel plassen? En wat had jij gedaan als het wel was gelukt om de blaas leeg te drukken? Dan had je dat toch continu moeten doen? Of was de verlamming niet permanent?
Met een rolstoel leren ze uiteindelijk plassen, o denk je dat het komt door de verlamming?
Bij Calsey was het een heel ander verhaal, ze dachten dat ze discospondilitis had en daardoor hebben we weken met een verlamde hond gezeten die het uitschreeuwde van de pijn :jank: Maar alle DA's zeiden dat we vol moesten houden, want het ging echt beter worden. Om een heel lang verhaal kort te maken bleek ze kanker te hebben.
Anna*

Senta schreef:Heb je al eens gedacht aan een hondenluiertje voor binnen? Zo eentje dat je uit kunt wassen.
O dat zou ik heel graag willen. Bestaan die? Ik heb toen ze jonger was en een plasprobleem had (het is altijd een beetje een probleemhondje geweest) wel eens iets van een luier omgedaan maar dat liep er dwars doorheen of erlangs. Ze doet best grote plassen namelijk.

Maar als er hondenluiertjes bestaan, zou dat weleens de oplossing kunnen zijn. Ik ga eens googelen.
Anna*

Demi schreef: Met een rolstoel leren ze uiteindelijk plassen, o denk je dat het komt door de verlamming?
Bij Calsey was het een heel ander verhaal, ze dachten dat ze discospondilitis had en daardoor hebben we weken met een verlamde hond gezeten die het uitschreeuwde van de pijn :jank: Maar alle DA's zeiden dat we vol moesten houden, want het ging echt beter worden. Om een heel lang verhaal kort te maken bleek ze kanker te hebben.
Eigenlijk denk ik dan niet dat een rolstoel voor Bambi de oplossing is. Ze geeft ook niet echt om wandelen, dus zou het alleen voor het plassen zijn, en dan is het nog maar de vraag of ze wil plassen met een rolstoel.

Wat afschuwelijk, wat er met Calsey is gebeurd. Als ze pijn hebben, is het nog vele malen erger, wat voel je je dan machteloos :(:
Senta
Zeer actief

BV.:

Afbeelding
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Anna*

Nou ze heeft eindelijk geplast: in d'r mand :(:
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Anna* schreef:
Demi schreef: Met een rolstoel leren ze uiteindelijk plassen, o denk je dat het komt door de verlamming?
Eigenlijk denk ik dan niet dat een rolstoel voor Bambi de oplossing is. Ze geeft ook niet echt om wandelen, dus zou het alleen voor het plassen zijn, en dan is het nog maar de vraag of ze wil plassen met een rolstoel.

Wat afschuwelijk, wat er met Calsey is gebeurd. Als ze pijn hebben, is het nog vele malen erger, wat voel je je dan machteloos :(:
Wat ik met Kel meegemaakt heb is wel ongeveer het ergste wat ik ooit meegemaakt heb. Ik ben er nu nog steeds echt kapot van..

Hoe komt het dat Bambi verlamd is eigenlijk? En kan ze nog iets lopen of helemaal niet meer?
Flo'ke
Zeer actief

Als het idd door de verlamming is dat ze het gevoel niet meer heeft om te plassen heb je idd een ander probleem..nu gelukkig laat ze het dan toch vanzelf lopen..soms hoor je dat ze totaal niet meer plassen en dan gaat alles ontsteken..hou dit toch iig goed in de gaten hoor, dat ze zeker voldoende plast..er zijn thans techniekjes om ze te doen plassen..wat druk op de juiste plaats uitoefenen, je probeerde dit misschien wel al? Maar je moet echt wel op het juiste plekje drukken hoor volgens mij..
Alvast succes hiermee..kan me voorstellen dat het moeilijk is om een hondje te moeten laten gaan..hou oud is ze trouwens?
Anna*

Demi schreef: Wat ik met Kel meegemaakt heb is wel ongeveer het ergste wat ik ooit meegemaakt heb. Ik ben er nu nog steeds echt kapot van..
Dat kan ik me levendig voorstellen, dat laat je niet een-twee-drie los. :(:
Hoe komt het dat Bambi verlamd is eigenlijk? En kan ze nog iets lopen of helemaal niet meer?
Geen eenduidige diagnose, elke arts/therapeut zegt wat anders en nadat ik zo ongeveer 'alles' heb geprobeerd, is ze er op geen enkele manier op vooruitgegaan. Het is alleen slechter geworden, over een periode van een jaar of drie.

Ze kan nog wel iets lopen, met zwabberende pootjes. Maar genoeg om zich in huis te verplaatsen en om op een zonnig weitje wat te snuffelen en zich te vermaken. Verder draag ik haar en gaat ze mee op de fiets/in de auto. Het is een afhankelijk hondje, altijd geweest, dus ik heb eigenlijk het vermoeden dat ze volop geniet van die zorg :)
Anna*

dogsincluded schreef:er zijn thans techniekjes om ze te doen plassen..wat druk op de juiste plaats uitoefenen, je probeerde dit misschien wel al? Maar je moet echt wel op het juiste plekje drukken hoor volgens mij..
Daarvoor opende ik dit topic in de eerste plaats. Ik zal dit van de week met de d.a. overleggen.
Alvast succes hiermee..kan me voorstellen dat het moeilijk is om een hondje te moeten laten gaan..hou oud is ze trouwens?
Een hondje dat zo duidelijk nog levenswil heeft te moeten laten gaan is bijna niet te doen. Bambi is 8,5 jaar.
Anna*

Inge O schreef:ik ben er ook bijna zeker van dat ze geen willekeurige controle meer heeft over haar blaasspier - dat het dus geen kwestie is van niet willen plassen maar gewoon niet kunnen plassen.
gelukkig leegt de blaas zich dus af en toe nog wel (ongecontroleerd) als ze overvol is, vandaar de grote plassen. een keer als dat niet meer zou gaan heb je echt een heel groot probleem.

de oplossing van de luier lijkt me ook de meest gepaste in dit geval, wie weet kan ze zo nog een heel tijd vrolijk verder.
Ik twijfelde ook, niet kunnen of niet willen plassen. Het lijkt soms wel iets psychologisch, dat ze niet door de (instabiele) achterpootjes durft te zakken. Maar inderdaad zal ze het uiteindelijk gewoon niet kunnen.

Ik ben ook heel blij met de oplossing van de luier, daar ga ik morgen meteen achteraan :)
Anna*

Senta schreef:BV.:

Afbeelding
Ziet er echt mooi en functioneel uit :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb op de Teckelclub indertijd wel hondjes gezien die een pamper om hadden.
Zo'n gewone babyluier. Die lekt ook niet door :wink:

Dat luiertje van Senta ziet er wel een stuk mooier uit :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Flo'ke
Zeer actief

je hebt ook van die wegwerpluiers..ik vind ze wel heel erg op een gewone luier lijken hoor, misschien kan je mits een kleine aanpassing zelf iets uitdokteren?

http://www.hippehond.nl/product_info.ph ... e023b022a3

En 8.5 jaar is idd nog niet zo heel oud, ik zou vooral in de gaten houden dat ze zeker plast :wink:
Senta
Zeer actief

Anna* schreef:
Senta schreef:BV.:

Afbeelding
Ziet er echt mooi en functioneel uit :ok:
http://www.specials4dogs.com/index.php? ... uoe84rlc74
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Anna*

ranetje schreef:Ik heb op de Teckelclub indertijd wel hondjes gezien die een pamper om hadden.
Zo'n gewone babyluier. Die lekt ook niet door :wink:
O dan kan ik dat morgenochtend even bij de Albert Heijn kopen, dan heb ik alvast wat. Want ik denk niet dat elke dierenwinkel standaard incontinentieluiers op voorraad heeft. Goede tip, bedankt :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”