Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loopt jouw hond los, wat vind een ander er van??

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

doggy

Loopt jouw hond los, wat vind een ander er van??

Ongelezen bericht door doggy »

Loopt jouw hond los tijdens het wandelen??

Beike wel ( hoewel het geen officiële losloopplek is).

In de woonwijk heb ik hem meestal aangelijnd en in het park heb ik hem als het kan los.
(Rekening houdend met fietsers e.d).
Beike luistert goed, ik kan hem als het moet bij me roepen.

De vraag:

Maar wat vind een ander van het loslopen en heb je verder negatieve ervaringen met het loslopen??

De meeste voorbij gangers vinden het leuk ( ik laat Beike zitten als er voetgangers , trimmers of fietsers langs komen), soms zeggen ze : Bedankt. ( Dat ik Beike even laat wachten).

Sommigen zeggen niks en lopen door en weer anderen knopen een gesprek aan.

Ik heb eigenlijk nog nooit een aanvaring o.i.d. gehad.

Sinds ik weet dat Beike niet met elke hond kan ( er is nooit lichamelijk letsel toegebracht door Beike aan een betreffende hond), houd ik daar rekening mee en doe ik hem ook alleen los als het kan.

Helaas is Beike in het verleden 2 of 3 X keer aangevallen, waarvan één keer met letsel ( bijtwond in de staart en als gevolg daarvan had hij een ontstoken staart).

Over het algemeen heb ik dus goede ervaringen met het loslopen.

Met een groep honden, kan Beike zich prima vermaken, even als dat hij alleen losloopt.
Hij is vrij neutraal en kan het bijna met elke hond vinden ( reu of teef, geholpen of niet).
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Onze honden lopen regelmatig los, maar ze mogen van mij niet zomaar naar andere mensen en aangelijnde honden toe. Ze lopen alleen los waar het mag. In de woonwijk gewoon aan de lijn.
doggy

Muis.. schreef:. Ze lopen alleen los waar het mag.
Hier hebben we helemaal geen officiële losloop plaats, nergens in de buurt, voor zover ik weet.

Ik doe hem gewoon los en ik hou rekening met anderen e.d.

Ik vind het zonde om hem elke keer aangelijnd te houden, terwijl hij prima los kan.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik heb er meestal geen problemen mee.
Heel soms loopt ze eens voor een fietser langs of blaft ze naar een 'verdacht' persoon.
Dan roep ik haar gewoon terug en laat ik haar wachten of lijn ik haar even aan.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Saar en Vera lopen los waar het mag (en ik het veilig genoeg acht). Vera wil iedereen begroeten als een lang verloren vriend dus als we mensen zonder hond tegenkomen moet ze een stukje volgen van me, wat daarna beloond wordt met de bal. Heeeeeel soms gaat dat een beetje mis omdat er mensen romantisch achter een bosje blijken te zitten bijvoorbeeld, of vlak in een bocht op een bankje, en dan heb je Vera dus in het mildste geval naast je, in een minder mild geval op schoot :N: Ik roep dan altijd meteen "sorry! Ik zag jullie daar niet zitten", en tot nog toe krijg ik dan alleen reacties terug dat ze haar lief vinden, gelukkig :mrgreen:

Het gebeurt ook wel regelmatig dat ik haar even laat volgen en dat mensen (met name joggers en mensen met kinderen) me dan even bedanken in het voorbijgaan.

Saar en Vera zijn nog nooit echt gegrepen door andere honden (afkloppen) maar wel belaagd. Maar dat zou ook gebeurd zijn als ik hen wel aangelijnd gehad zou hebben :19: Zelf zijn ze onderdanig tot neutraal naar andere honden.
Laatst gewijzigd door Moos op 30 okt 2008 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
rick en kimo
Actief

Ongelezen bericht door rick en kimo »

die van mij is eigenlijk altijd los maar ik heb hem geleerd te blijven staan als er een hond aan komt zodat ik hem vast kan doen. hier mag hij eigenlijk ook niet los maar ik denk daar anders over. hij mag van mij niet naar andere mensen gaan.

zo had laatst iemand z'n hond vast en die had hij normaal altijd los en liet hij naar iedereen toe gaan maar nu ging die er van mij er naar toe en werd hij kwaad toen heb ik hem wel even gezegt waar het op stond.
de rede dat hij hem nu wel vast had was dat hij een bekeuring had gehad.
Afbeelding-------------------------------------------------------
als hij eraan komt niet op de grond gaan liggen want........hij knabbeld aan je oor!
Mirjam65
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Mirjam65 »

Ze lopen hier alleen los waar het officieel is toegestaan en waar ik het veilig genoeg vind. Teuntje is, sinds ze heel erg gepest als pup, wat angstig voor vreemde honden en kinderen en kan dan nog wel eens lelijk uit de hoek komen. Dus als ik iets of iemand aan zie komen waarbij ik problemen verwacht lijn ik haar even aan.
Ik heb verder geen slechte ervaringen met het los laten lopen.
Afbeelding

Liefste Daan, we zullen je nooit vergeten, klein dapper mannetje van ons.
26-10-2007 04-07-2008
doggy

Moos schreef:Vera wil iedereen begroeten als een lang verloren vriend .
Geweldige omschrijving :mrgreen:
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

doggy schreef:
Muis.. schreef:. Ze lopen alleen los waar het mag.
Hier hebben we helemaal geen officiële losloop plaats, nergens in de buurt, voor zover ik weet.

Ik doe hem gewoon los en ik hou rekening met anderen e.d.

Ik vind het zonde om hem elke keer aangelijnd te houden, terwijl hij prima los kan.
Hier zijn gelukkig ruim voldoende losloopgebieden. Van een klein veldje tot een grote zwemplas, waar ze van okt-april los mogen.
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Ik vind het vrij irritant dat iedereen hier de honden los laat lopen terwijl het niet mag.
Juist omdat het daar niet mag wil ik daar graag lopen met mijn aangelijnde honden...
Ook hebben hier 9 van de 10 eigenaren totaal geen controle over hun honden, zodat als ik ze waarschuw en vraag of ze hun hond willen aanlijnen ik me alsnog uit de voeten moet maken :boos:

In losloopgebieden heb ik er uiteraard geen problemen mee, hier komen wij dan ook niet.
Groetjes,
Wendy
Janneke-Kim-Shadow
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Janneke-Kim-Shadow »

Hallo,

Kim en Shadow mogen samen alleen los , en dan alleen, vooral voor Kim als ik alles kan overzien. Kim wil ik nog wel eens laten rennen op een industriegebied wat nog niet klaar is, waar veel ruimte is en ze geen kwaad kan. Kim heeft de irritante neiging om achter "wild"aan te gaan, komt dan ook niet meer bij me terug.

Shadow laat ik vaker los als ik alleen met hem loop, maar dan ook alleen waar ik het kan overzien. Shadow blijft, als ik alleen met hem loop, eigenlijk altijd vlak bij me en komt ook als hij eens wat verder weg mocht zijn. Als Shadow te fanatiek aan het rennen gaat met Kim en dan vooral met veel bochten kan hij flink mank lopen, het gebeurt dan ook echt bij uitzondering dat ze samen flink mogen "rausen"

Kim aan de riem kan lief en makkelijk zijn naar andere honden, maar als ze haar bui heeft is het ook een bitch eerste klas.
Shadow aan de riem met andere honden, pup, teef, reu, maakt niet uit, is een drama, terwijl hij los makkelijk is naar andere honden.

Ik vind het alleen vervelend dat als er loslopende honden met eigenaar komen en ik vraag vriendelijk (schreeuw op afstand al) of ze de hond even aan kunnen lijnen en het gebeurt neit. Men kan dan ook nog kwaad worden als de mijne uitvallen aan de riem. Tolerantie is hier een vreemd woord in Lelystad.

Janneke :denken:
Kim is mijn Mechelse herder, Shadow is mijn Cane Corso
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hier zijn genoeg losloopgebieden, maar er zijn ook heel wat mensen die hun hond in het dorp los meenemen.
Mijn honden zijn wel aangelijnd.
Ik kan het slecht hebben als een loslopende hond in aanlijngebied naar mijn aangelijnde honden komt.
Ook al "doet hij niets" :19:

Verder moet iedereen het zelf weten
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dhoruba
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dhoruba »

Ik loop regelmatig met twee losse jongens zeg maar..
Maar Max gaat altijd vast als ik iemand aan zie komen,met of zonder hond..
Sommige mensen houden niet van honden en schrikken van hem omdat hij groot is,en als er andere honden aankomen moet hij vast omdat hij aan 9 van de 10 honden een bloedhekel heeft.

Ze lopen dus ook los waar het niet mag b.v hier in de straat..ze mogen er zo wie zo niet poepen van mij..piesen mag maar niet tegen hekjes of planten,begroeíing van tuintjes van mensen...gemeentetuin of groen prima...
Ik loop altijd eerst langs de weg zodat ze gepoept hebben,dan loop ik later via de wijk terug naar huis..

Ik heb er zelf ook een hekel aan als mensen hun hond niet aanlijnen als ik aan kom lopen met de jongens.. omdat ze het risico lopen dat Max hun hond wat doet als hij de kans krijgt (en nu wonen er hier een aantal toverdozen die het stoer vinden dat hun Duitse Pincher,Labrador,mini Schnauzer e.d een grote mond geven tegen Max... :boos: )
Roep altijd maar dat Max niet voor niets vast zit...en dat terwijl iedere hondenbaas hier elkaar kent van hond dus nu wel moet weten hoe of wat..met de meeste is het zo dat we beide een andere kant op lopen...want zo kan het dus ook..maar toverdozen heb je er altijd tussen zitten helaas..
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Alleen Kimba loopt overal en altijd los. Dus ook in niet losloopgebieden.
Kimba staat ontzettend goed onder apel, gaat niet op andere honden af, is zelf uber-sociaal naar alles en iedereen, en jaagt geen katten op.
Ik heb met haar dan ook nooit problemen en heb er nog nooit commentaar over gehad.

Het maakt mij ook niet uit als iemand zijn hond los laat lopen, ik vind het minder leuk worden als zulke los lopende honden op mijn agressieve honden afgerend komen.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Mijn honden lopen niet vaak tegelijk los, wat voor de ene hond veilig is is voor de andere levensgevaarlijk.
Alleen op strand en grote vlaktes kunnen ze allemaal los.
Ik heb helemaal niets tegen mensen die hun honden overal los laten lopen..ik hebe r wel een schurfthekel aan als de honden dan niet luisteren, dus mijn honden komen klieren...terwijl die aan de lijn lopen...en of dat nu in een losloop of aanlijn gebied is boeit me niet...ruiken mag maar daarna weer doorlopen graag.
Afbeelding
Sylvia 1980
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia 1980 »

Luca loopt ook altijd los, ze gaat netjes op de stoeprand zitten, negeert andere honden en ook katten. Plast netjes waar ik het haar aangeleerd heb. De poep ruim ik gewoon op. Niemand heeft last van haar en hoor ook nooit iemand klagen.
Yaro zou ook los kunnen lopen maar hij kan soms toch ineens naar een kat lopen of naar een andere hond. Dit wil ik niet hebben dus hij blijft aan de riem.
Fahim loopt niet zomaar naar een andere hond maar is veel te speels om hier in de buurt los te lopen, Ben veel te bang dat hij de weg oploopt.
In het bos lopen ze alle3 los. Maar zie ik mensen die geen hond bijhebben of hun hond aan de lijn dan gaan die van mij even vast.
Afbeelding
Groetjes Sylvia
Poot Yaro, Luca en Fahim
A ridgeback isn't just another dog it's a lifestile
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

maitestar schreef:Ik vind het vrij irritant dat iedereen hier de honden los laat lopen terwijl het niet mag.
Juist omdat het daar niet mag wil ik daar graag lopen met mijn aangelijnde honden...
Ook hebben hier 9 van de 10 eigenaren totaal geen controle over hun honden, zodat als ik ze waarschuw en vraag of ze hun hond willen aanlijnen ik me alsnog uit de voeten moet maken :boos:

In losloopgebieden heb ik er uiteraard geen problemen mee, hier komen wij dan ook niet.

Amen!

Suzanne
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Mijn honden mogen alleen los in losloopgebieden en ook daar moeten ze gewoon doorlopen als er vreemde honden aankomen of ik wijk zelf uit, ontloop het :wink:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Moos schreef: Heeeeeel soms gaat dat een beetje mis omdat er mensen romantisch achter een bosje blijken te zitten bijvoorbeeld, of vlak in een bocht op een bankje, en dan heb je Vera dus in het mildste geval naast je, in een minder mild geval op schoot :N: Ik roep dan altijd meteen "sorry! Ik zag jullie daar niet zitten", en tot nog toe krijg ik dan alleen reacties terug dat ze haar lief vinden, gelukkig :mrgreen:
Met pups en jonge honden heb ik er ook geen problemen mee, zolang ik maar zie dat het baasje eraan werkt.
Een paar weken geleden had ik een jonge lab zgn speels in mijn armen hangen met een baasje die erachter aan gesjokt komt, niets doet om de hond van mijn armen af te krijgen, er niets aan doet dat hij Shadow omdenderd en doodleuk zegt tja hij is nog jong hoor. Alsof dat wat uitmaakt :evil:
Vraag ik hoe oud hij is zegt hij een jaar :N:
Daar kan ik dan heel slecht tegen :roll:
Naad
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am Akita, Am Staff

Ongelezen bericht door Naad »

Gizmo loopt los waar ik goed overzicht heb en dat ik een hond aan kan zie komen. Zodra er een hond komt gaat ze aan de lijn, ze is dan wel al 13 maar als ze kan knokken doet ze het :roll:
Afbeelding
Rust zacht meisje, ik zal je missen 7-8-1995 - 25-11-2009
Moos
Zeer actief

Addy schreef:
Moos schreef: Heeeeeel soms gaat dat een beetje mis omdat er mensen romantisch achter een bosje blijken te zitten bijvoorbeeld, of vlak in een bocht op een bankje, en dan heb je Vera dus in het mildste geval naast je, in een minder mild geval op schoot :N: Ik roep dan altijd meteen "sorry! Ik zag jullie daar niet zitten", en tot nog toe krijg ik dan alleen reacties terug dat ze haar lief vinden, gelukkig :mrgreen:
Met pups en jonge honden heb ik er ook geen problemen mee, zolang ik maar zie dat het baasje eraan werkt.
Een paar weken geleden had ik een jonge lab zgn speels in mijn armen hangen met een baasje die erachter aan gesjokt komt, niets doet om de hond van mijn armen af te krijgen, er niets aan doet dat hij Shadow omdenderd en doodleuk zegt tja hij is nog jong hoor. Alsof dat wat uitmaakt :evil:
Vraag ik hoe oud hij is zegt hij een jaar :N:
Daar kan ik dan heel slecht tegen :roll:
Ja, daar kan ik ook slecht tegen :mrgreen: Vera is van de week door een DH omver gebeukt waarvan de baas ook zei "ja, ze is nog jong he?" Was ze 1.5, en dat beuken ging gepaard met flink grommen. Jaja, nog jong, tuurlijk.

Maar ik kan er niet zo heel veel aan doen als mensen in losloopgebied midden in de bosjes zitten en Vera loopt daar dan heen. Tuurlijk, het is niet de bedoeling, maar als ik ze niet zie kan ik ook niet anticiperen...
Zodra ik het wel doorheb roep ik Vera direct terug en bied net zo direct mijn excuses aan, want hoe je het ook went of keert, het is mijn 'probleem' natuurlijk :wink:
Maar goed, dit is ik denk 4 of 5 keer gebeurt in een half jaar tijd. Best een aardige score vind ik als je bedenkt dat als ik haar laat gaan ze letterlijk elke passant begroet :pffff: :mrgreen: :wink:
Maar ik roep haar dus altijd bij me als we mensen zonder hond tegenkomen (met hond gaat ze toch naar de hond toe), en ze heeft ook eerst een momentje van "stil staan kijken en met de kont schudden", dus dat momentje pak ik dan om haar even te roepen en te laten volgen als zij die mensen dus eerder gezien had dan ik :mrgreen: :wink:
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Quincy loopt los maar zal niet snel naar een andere hond toerennen. Doet hij dat wel dan roep ik hem terug en komt hij gelijk weer terug.
Afbeelding
puk
Zeer actief

Ongelezen bericht door puk »

birka loopt alleen maar los in losloopgebieden en gaat niet naar andere honden of mensen, daar heeft ze het veels te druk voor :mrgreen:

verder mag ze nog los in afgesloten schaapskooien (zonder schapen natuurlijk) en daar gaat eigenlijk niemand gelijktijdig in. :19:
Afbeelding
groetjes anja en birka
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram loopt alleen los waar het mag. Hij mag ook gewoon naar andere loslopende honden toe als hij dat wil. Daar heb ik nooit discussies over omdat hij dat allemaal keurig doet.

Ik roep hem wel regelmatig bij me als er mensen zonder hond aankomen. Zeker als het oudere mannen zijn of mensen die iets aparts hebben. Bram vindt namelijk iets al snel verdacht. Ik zeg dan 'kijk es' en hij loopt door met z'n aandacht op mij. Zo loods ik hem er langs. Die mensen willen weleens een praatje aanknopen, maar daar reageer ik niet op. Niet onaardig bedoeld, maar ik ben dan even met Bram bezig :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Zoek stok! schreef:Bram loopt alleen los waar het mag. Hij mag ook gewoon naar andere loslopende honden toe als hij dat wil. Daar heb ik nooit discussies over omdat hij dat allemaal keurig doet.

Ik roep hem wel regelmatig bij me als er mensen zonder hond aankomen. Zeker als het oudere mannen zijn of mensen die iets aparts hebben. Bram vindt namelijk iets al snel verdacht. Ik zeg dan 'kijk es' en hij loopt door met z'n aandacht op mij. Zo loods ik hem er langs. Die mensen willen weleens een praatje aanknopen, maar daar reageer ik niet op. Niet onaardig bedoeld, maar ik ben dan even met Bram bezig :wink:
Hier gaat het eigenlijk net zo met zowel Bowie als Fien.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gollum loopt over het algemeen alleen los waar het mag.
Ik zeg over het algemeen omdat ik 's nachts nog wel eens de riem vergeet mee te nemen. Zoals vannacht, Gol liep nog even te miepen dat ze mest piesen dus ik met m'n slaapkop naar buiten, daar kwam ik er pas achter dat ik geen riem bij me had :mrgreen:
Maar ja, er is dan toch geen kip op straat en Gol luistert goed dus ach..
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Daisy loopt bijna altijd los. Ze luistert gewoon goed. Krijg daar ook nooit geen commentaat op, een ander heeft geen last van haar.
Spike loopt met de kleine rondjes aan de dijk hier altijd vast. Lopen te veel honden en mensen, dan moet hij gewoon aan de riem.

In de polder lopen ze altijd allebei los. Komt er een auto, fiets of voetganger moeten ze komen en volgen of blijf.
Krijg regelmatig leuke reactie's.

Dus hier eigenlijk geen problemen.
doggy

Gollum schreef:Gollum loopt over het algemeen alleen los waar het mag.
Ik zeg over het algemeen omdat ik 's nachts nog wel eens de riem vergeet mee te nemen. Zoals vannacht, Gol liep nog even te miepen dat ze mest piesen dus ik met m'n slaapkop naar buiten, daar kwam ik er pas achter dat ik geen riem bij me had :mrgreen:
Maar ja, er is dan toch geen kip op straat en Gol luistert goed dus ach..
Er is nog een variant :mrgreen: :mrgreen: ....

Laatst:

Laat ik nu net de lijn onderweg verliezen en laat de riem dan net in het water zijn vallen :mrgreen:

Helaas voor de riem, zonk hij, en het water was te diep om er bij te komen, ook voor Beike.
Anders had Beike de riem er op commando er waarschijnlijk wel uit gehaald.

Toen maar zonder riem naar huis gegaan en dat ging verder prima.
Ik had zijn leren voetbal mee en daarmee kon ik prima zijn aandacht vasthouden.
Wel heb ik hem de hele terugweg dichtbij me gehouden, omdat het vlakbij de weg was.
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Zo loods ik hem er langs. Die mensen willen weleens een praatje aanknopen, maar daar reageer ik niet op. Niet onaardig bedoeld, maar ik ben dan even met Bram bezig :wink:
Ja, zo had ik een tijdje geleden een jogger die het zo netjes vond dat ik Vera liet volgen dat hij abrupt stilstond en op 2 cm afstand van Vera kwam staan beppen met mij. Toen sprong Vera dus wel tegen hem op :N: :roll: :mrgreen:
Nu kan ik wel iets vriendelijks terug zeggen tegen mensen die graag een praatje aan willen knopen als ik Vera laat volgen, dan negeert Vera ze ook wel met een "kijk eens" inderdaad.
Afbeelding
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

Fellow ziet er wel lief uit denk ik, want ik heb eigenlijk nog niemand mee gemaakt die bang is voor hem :pffff: :wink: Hier is geen losloopgebied, maar het wordt gedoogd in het park dat honden loslopen. Ik heb meer last van sommige andere eigenaren die hun hond niet bij zich houden en op Fellow afstormen (meestal is hij dan aangelijnd), Fellow vindt dat verschrikkelijk.
Fellow rent namelijk niet snel op andere honden af, meestal alleen als ik zeg dat het mag. Meestal laat ik hem naast mij zitten als er bv trimmers komen, dat wordt wel gewaardeerd. Als ik het niet vertrouw lijn ik Fellow aan. Ik vind dat anderen geen last hoeven te hebben van mijn hond, maar anders om wil ik ook geen last hebben van anderen hun honden, helaas werkt dat niet altijd.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”