Golden Stanley schreef:Frenk schreef:Niek schreef:Bij Stanley heb ik de ogen sprekender gemaakt, wat vuil verwijderd en snot uit zijn neus gehaald......
Als je het het over het scherpte verloop in de foto dan zie je bij Anna ook een mooi voorbeeld. je wordt bijna de ogen van de hond ingezogen......
Frontaal, in het midden, maar juist daarom goed, omdat alle aandacht naar de ogen gaat......
Onscherpte in verloop is via de bewerking ook later toe te voegen.
In basis moet je foto natuurlijk goed zijn, maar achteraf is er nog een behoorlijk eigen handschrift in te leggen.......
Zelf zou ik de kleur op de achtergrond weghalen omdat deze afleidt van het onderwerp...........
Als ik ze uit mijn hoofd had moeten noemen, dan was dat niet gelukt. Zo subtiel zijn de wijzigingen. Maar als je dan op de details gaat letten, dan zie je hoeveel er wel degelijk veranderd is. Heel gaaf om zo te zien

Mij was meteen opgevallen dat zijn 'snotje' weg was. Dat hoort bij hem, hoor....die snotjes.....
Kennen jullie een gratis te downloaden programma van Photoshop? Ik heb het ooit gehad op proef. Werk nu met PSP om te verkleinen, maar alles wordt zo lelijk op elkaar gepropt. Vandaar dat ik ook heel veel foto's heb die rondom de ogen bv. zo 'zwart' zijn. Als ik ze uitvergroot zoals ze zijn, zie je het niet.
Snotje mag er zijn hoor......
De meeste simpele shop programma's bewerken de foto destructief op pixel niveau.
Photoshop werkt, als je het goed gebruikt, in lagen met daartussen maskers. Je werkt niet destructief in het materiaal.
Zeker wanneer je met een groot begin bestand werkt, liefst een Raw formaat, dan is er nog heel veel uit het negatief te halen.
Een JPG even openen en bewerken, sluiten en weer openen om iets anders te doen is een ramp voor de uiteindelijke afbeelding.
Een versie van Photoshop wordt nog al eens via MP aangeboden, al dan niet legaal. (verdient niet mijn voorkeur, maar ach...)
Het verschil tussen prof en 'amateur' is soms wel aan het vervagen, omdat tijd ook vaak een beperkende factor is en dat hebben 'hobbyisten' vaak in overvloed....
Met regelmaat zie ik uitzonderlijke mooie foto's bij amateurs. Als ik dan vraag waarom ze dat niet als werk doen, zeggen ze : 'En dan heb ik geen hobby meer.....'
Mooi is in ieder geval als je de betrokkenheid kan vast leggen......[/url]