Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fenja wordt kaal.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

holly
Vaste gebruiker

Fenja wordt kaal.

Ongelezen bericht door holly »

Fenja wordt wel geleidelijk, maar toch vrij ineens, steeds kaler.

Nu ga ik sowieso een bloedtest laten doen, omdat de DA zei dat het op een inwendige ziekte kan duiden.

Maar heeft iemand weleens iets gehoord wat het kan zijn als ze ineens kaal word?

Ze wordt over haar hele lichaam kaal, maar achter is het nu het ergst. Ze is al gecontroleerd op mijten enzo, maar dat was niet. Ook bijt of krabt ze niet en zit ze verder helemaal goed in haar vel (figuurlijk dan) Ze is vrolijk, niet trager, geen opvallende dingen.
Ze is 8 jaar. Ze heeft wel een allergie, maar de DA denkt dat dit door iets anders komt, omdat een allergie zich vaak op 1 plek centreerd en dat ze dan wel zou krabben.

Nogmaals: de bloedtest doe ik zo snel mogelij. Bel maandag wanneer ik kan komen. Maar ik ben gewoon zo bezorgd......

Hier wat foto's ter illustratie.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Flo'ke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Flo'ke »

oei wat raar! Ik hoop dat ze spoedig de oorzaak vinden!
holly
Vaste gebruiker

Ja, ze dachten even aan de schildklieren, maar dan zou het meer aan de zijkanten zijn.... zeiden ze tenminste.....

Fenja is allergisch voor huisstofmijt. Maar dat uitte zich vooral aan de poten. Dan beet ze haar voetzooltjes helemaal kapot. Nu bijt ze helemaal niet.....
Afbeelding
holly
Vaste gebruiker

Bedankt Nanna! (wanneer kom je weer eens op KP? :wink: )

De da stelde de vraag of ze meer dronk. Ik vind dat van die vervelende vragen. Want ik heb er niet echt notie van gemaakt. Je moet dan terug gaan denken en dan denk je: ja, zou zeker kunnen. Maar denk je dat dan omdat je bezorgd bent of is dat echt zo.....

De DA dacht dat het, als ze meer zou drinken, misschien diabetes zou kunnen zijn. Haar plasgedrag is hetzelfde, maar ze plast altijd heel erg veel.

Mijn eerste hond had ook diabetes, dus ik heb er ervaring mee. Alleen had zij andere symptomen.
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

holly schreef:Bedankt Nanna! (wanneer kom je weer eens op KP? :wink: )

De da stelde de vraag of ze meer dronk. Ik vind dat van die vervelende vragen. Want ik heb er niet echt notie van gemaakt. Je moet dan terug gaan denken en dan denk je: ja, zou zeker kunnen. Maar denk je dat dan omdat je bezorgd bent of is dat echt zo.....

De DA dacht dat het, als ze meer zou drinken, misschien diabetes zou kunnen zijn. Haar plasgedrag is hetzelfde, maar ze plast altijd heel erg veel.

Mijn eerste hond had ook diabetes, dus ik heb er ervaring mee. Alleen had zij andere symptomen.
Bij Ivan vroegen ze ook of hij veel dronk, ja hij drinkt veel en plast ook heel lang. Misschien kunnen ze nog urine onderzoek doen , kunnen ze ook veel uithalen. De diagnose van ivan is toch waarschijnlijk Cushing. Hij verliest ook best veel haar, maar niet zoveel als Fenja. Hij heeft ook absoluut geen jeuk of vlooien.
Ik duim voor je dat het iets onschuldigs mag zijn, maar ik vind haar wel erg kaal.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
holly
Vaste gebruiker

Wat is cushing dan precies? Ik zal ook even op google kijken trouwens....
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=106

er staat trouwens heel veel over op internet.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
holly
Vaste gebruiker

Bedankt voor de link.

Ik heb gisteren ook nog gezocht. Maar nu kwam het woord umor vaak voor. Is dat zo? dat bij cushing altijd sprake is van een tumor? Ik las ook dat ze bij cushing last van winderigheid kunnen hebben, en dat heeft ze inderdaad sinds een paar maanden heel erg. (dacht dat het door ander voer kwam) en mijn man riep steeds dat haar tong zo koud was.
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

holly schreef:Bedankt voor de link.

Ik heb gisteren ook nog gezocht. Maar nu kwam het woord umor vaak voor. Is dat zo? dat bij cushing altijd sprake is van een tumor? Ik las ook dat ze bij cushing last van winderigheid kunnen hebben, en dat heeft ze inderdaad sinds een paar maanden heel erg. (dacht dat het door ander voer kwam) en mijn man riep steeds dat haar tong zo koud was.
om erachter te komen moet je een MRI laten maken. Daarvoor hebben wij dus niet gekozen. Als Ivan Cushing heeft, gaan we hem niet behandelen, dus heeft de MRI ook geen zin.. Hij heeft nu nog een goed leven, wanneer dat minder wordt en het wordt een niet hondswaardig leven, houdt het op voor hem.

http://www.yahwoof.com/cushing.html

nog een linkje over de hypofysetumor. Ivan heeft ook epileptische aanvallen, waarschijnlijk dus littekenepilepsie van het tumortje.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
holly
Vaste gebruiker

Maar denk je dat een hond die behandelt word geen goed leven meer heeft? Omdat hij een operatie moet ondergaan? Want de kwalitiet van het leven van Fenja gaat voor mij ook voor alles.
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

In wat voor een tijdsbestek is Fenja zo kaal geworden?
holly
Vaste gebruiker

Tulp schreef:In wat voor een tijdsbestek is Fenja zo kaal geworden?
In een paar maanden denk ik. In het begin vond ik dat haar staart wat dunner werd. Maar toen had ik haar ook nog niet zo lang eerder geborsteld. En alleen ik leek het te zien. Als ik het aan anderen vroeg zagen ze niets. Twee weken geleden ben ik nog met een vriendin gaan wandelen, toen was ze al een stuk kaler, maar dacht ze dat het hormonen waren. Nu liet ik haar ook deze fotos zien en die vind dat het wel weer veel erger was geworden......

Ik denk dat ik ongeveer 1,5 maand geleden de DA had gebeld, maar die zei dat ik nog niet moest paniekeren omdat Fenja wat ouder word en het rui periode is. Maar nu ze het van de week zag vond ze het toch wel erg.
Afbeelding
Kayka
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kayka »

Jeetje, wat ziet ze eruit zeg! :eek: Dat is wel redelijk snel gegaan dan, want de laatste keer dat ik haar zag heb ik er niks van gezien.

Is het niet zo dat ze met een hoop dingetjes al een tijdje kwakkelt? Slijmerige ontlasting, die broze nagels... Geen idee of het wat met dit te maken kan hebben maar het is wel een beetje een pechtvogeltje he?
Pfft vervelend hoor. Ik hoop dat jullie eruit gaan komen wat het is en dat het behandelt kan worden. Succes! :knuffel:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

holly schreef:Maar denk je dat een hond die behandelt word geen goed leven meer heeft? Omdat hij een operatie moet ondergaan? Want de kwalitiet van het leven van Fenja gaat voor mij ook voor alles.
ik laat ten eerste niet een tumor uit zijn hersenen halen, die zit er waarschijnlijk al heel lang. En ten tweede wat medicatie betreft, die hebben een dusdanige bijwerking dat ik hem dat niet aan wil doen.
Het gaat goed zo als het nu gaat. Soms plast hij wel eens in huis , hij drinkt veel en IVan is nu eenmaal zoals Ivan is. Hij heeft een goed leven. Ik ga dat niet veranderen.

Ik vind dat jullie hond wel heel snel kaal is geworden. Is er al bloed afgenomen?
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
holly
Vaste gebruiker

@Monika: Ja heftig he..... Die slijmerige ontlasting was na verandering van voer. En die broze nagels heeft ze al haar hele leven. Maar ik ga wel steeds meer veranderingen zien.....

@Jacky: Ja, maandag heb ik meteen bloed af laten nemen. Ik heb donderdag of vrijdag de uitslag. Ook heb ik vanochtend urine naar de dierenarts gebracht.
Ik ben zelf zo bang dat het inderdaad een hersentumor ofzo is (ik ben nogal een doemdenker) en wat ze er aan kunnen doen. En of Fenja dan wel een dierwaardig bestaan blijft hebben. Want dat staat bij mij ook bovenaan. Mocht het cushing zijn, mag ik dan bij jou aankloppen voor wat vragen?
Afbeelding
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Dirkepoes werd ook zo kaal. Eerst kreeg ze prednison omdat er gedacht werd aan een vlooienallergie. Later is gebleken dat ze een te snel werkende schildklier heeft en binnen de kortste keren had ze met de medicijnen weer een hele dikke jas. Ze slikt ze nu al 2 jaar en het gaat prima!
Dirkje met kale buik en poten:
Afbeelding

Sterkte met wachten op de uitslag, ik hoop dat het meevalt!
Afbeelding
holly
Vaste gebruiker

Inge O schreef:
holly schreef:Ik ben zelf zo bang dat het inderdaad een hersentumor ofzo is (ik ben nogal een doemdenker) en wat ze er aan kunnen doen. En of Fenja dan wel een dierwaardig bestaan blijft hebben. Want dat staat bij mij ook bovenaan.
in het geval van cushing moet je niet denken aan een grote, levensbedreigende tumor in de hersenen, maar aan een piepklein tumortje, dat alleen wel, doordat het op een kritieke plaats zit qua hormonenregeling, een vervelende uitwerking heeft.

cushing op zich is dus al vervelend, maar van die tumor zelf hebben ze geen last (geen pijn of zo).

bij cushing kan het tumortje overigens ook in de bijnier zitten, met ongeveer hetzelfde verhaal : last van de gevolgen, maar geen last van de tumr zelf :wink: .
Maar moet de tumor dan wel verwijderd worden? Of kan hij verder niet groeien?

De assistent belde net, en ze hebben al een gedeelte van de uitslag. Ze moesten nog even alles berekenen en ze moest nog een operatie doen. Daarna zal ik gebeld worden.
Afbeelding
holly
Vaste gebruiker

Femia schreef:Dirkepoes werd ook zo kaal. Eerst kreeg ze prednison omdat er gedacht werd aan een vlooienallergie. Later is gebleken dat ze een te snel werkende schildklier heeft en binnen de kortste keren had ze met de medicijnen weer een hele dikke jas. Ze slikt ze nu al 2 jaar en het gaat prima!
Dirkje met kale buik en poten:
Afbeelding

Sterkte met wachten op de uitslag, ik hoop dat het meevalt!
Wat een mooi beest! Fenja is inderdaad ook getetst op schildklieren. Maar ik dacht juist op een te traag werkende schildklier.
Afbeelding
holly
Vaste gebruiker

Ik heb de uitslag.

Fenja heeft te traag werkende schildklieren. Dus geen ziekte van cushing.
Ik ben enorm opgelucht. Vooral omdat de DA zegt dat het met medicijnen (voor het leven) goed opgelost kan worden. Dat de medicijnen weinig bijwerkingen hebben.
Dus verder merkt ze er niets van!

Ik ben zo blij dat het geen cushing is!

Bedankt allemaal voor de goede raad en tips!
Afbeelding
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

holly schreef:Ik heb de uitslag.

Fenja heeft te traag werkende schildklieren. Dus geen ziekte van cushing.
Ik ben enorm opgelucht. Vooral omdat de DA zegt dat het met medicijnen (voor het leven) goed opgelost kan worden. Dat de medicijnen weinig bijwerkingen hebben.
Dus verder merkt ze er niets van!

Ik ben zo blij dat het geen cushing is!

Bedankt allemaal voor de goede raad en tips!
Gelukkig! Met een schildklierprobleem kunnen ze heel goed oud worden.
Je zal zien dat over een tijdje de vacht weer mooi terug komt.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Goed nieuws zeg!
Wat zul jij opgelucht zijn. :ok: :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Jeannet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jeannet »

goed nieuws, gelukkig maar :ok:
Groetjes Jeannet, Ruby, Lotje en Uschka
Afbeelding
Marian4
Actief
Mijn ras(sen): chow chowXcollie?

Ongelezen bericht door Marian4 »

Afschuwelijk, het wachten op een uitslag en in die tijd je de ergste dingen in je hoofd halen. Ik ken dat.
Dit is goed te behandelen. Proficiat
:ok:
holly
Vaste gebruiker

Ja, ik ben zo blij!!!!! Ze is vandaag met de pillen begonnen. Ik krijg maandag de laatste uitslag van het urine onderzoek. (er zaten ook wat teveel eiwitten in haar urine)

Op behendigheid ziet wel iedereen dat het niet zo lekker met haar gaat. Ze is wat sjago en ze kijkt een beetje lodderig. (maar dat laatste is ook een bijwerking van de schildklieren)
Afbeelding
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

holly schreef:Ja, ik ben zo blij!!!!! Ze is vandaag met de pillen begonnen. Ik krijg maandag de laatste uitslag van het urine onderzoek. (er zaten ook wat teveel eiwitten in haar urine)

Op behendigheid ziet wel iedereen dat het niet zo lekker met haar gaat. Ze is wat sjago en ze kijkt een beetje lodderig. (maar dat laatste is ook een bijwerking van de schildklieren)
Ik denk dat ze zich nu heel snel beter gaat voelen.

Ik zou als ik jou was voor de haaruitval een steentje aan haar halsband doen (of in een sjaaltje naaien).
DE steen voor haaruitval is een groene Aventurijn (te koop in stenenwinkeltjes, wereldwinkel of bij de Tuinen meen ik).
De steen eerst ontladen (5 min onder stromend water leggen of zolang in een glas water leggen tot er geen belletjes meer uitkomen en water blijven verversen). En daarna opladen in de zon.
Ik heb nu bij meerdere honden Aventurijn getest en het is werkelijk alsof er gras is gezaaid zo snel komt er nieuw haar (binnen 1 week bij kortharige honden).

Isis was heel erg schijnzwanger geweest en die zag er uit alsof ze door de motten was aangevreten. Binnen 1 week was het weer goed.
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

hartstikke mooi :ok: goed nieuws dus
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
holly
Vaste gebruiker

Essy schreef:
holly schreef:Ja, ik ben zo blij!!!!! Ze is vandaag met de pillen begonnen. Ik krijg maandag de laatste uitslag van het urine onderzoek. (er zaten ook wat teveel eiwitten in haar urine)

Ik denk dat ze zich nu heel snel beter gaat voelen.

Ik zou als ik jou was voor de haaruitval een steentje aan haar halsband doen (of in een sjaaltje naaien).
DE steen voor haaruitval is een groene Aventurijn (te koop in stenenwinkeltjes, wereldwinkel of bij de Tuinen meen ik).
De steen eerst ontladen (5 min onder stromend water leggen of zolang in een glas water leggen tot er geen belletjes meer uitkomen en water blijven verversen). En daarna opladen in de zon.
Ik heb nu bij meerdere honden Aventurijn getest en het is werkelijk alsof er gras is gezaaid zo snel komt er nieuw haar (binnen 1 week bij kortharige honden).

Isis was heel erg schijnzwanger geweest en die zag er uit alsof ze door de motten was aangevreten. Binnen 1 week was het weer goed.
Wat een goede tip! Ik spaar zulke stenen. Ik zal eens kijken of ik die ook heb. En anders maandag meteen even naar de winkel.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”