Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kreatinine gehalte / seniorenvoer
Moderator: moderatorteam
- rosco fauve
- Vaste gebruiker
kreatinine gehalte / seniorenvoer
Rosco moest vanochtend naar de dierenarts voor o.a. een bloedonderzoek. Dit wilde ik graag omdat ik vind dat hij de laatste maanden wat eerder vermoeid is. Rosco is 8 jaar en altijd gezond en heel actief geweest maar de laatste maanden dus wat eerder moe na spelen en fietsen en flyball. Ik deed het nog het meest voor mijn eigen gemoedsrust maar er kwam toch iets kleins uit. Ros zijn kreatinine waarde is 117 en zou iets van 60 + 1,2 x gewicht is 78 moeten zijn. Ureum was goed en schildklier hoor ik over een paar dagen. De dierenarts raadde aan om Ros op seniorenvoer te zetten omdat dat een lager eiwit heeft. Het voer wat hij nu krijgt heeft 26% eiwit.
Maak me toch een beetje ongerust heeft iemand hier ervaring mee of tips?
pluspuntje hij heeft een geweldig goed gebit voor 8 jaar oud en ook z'n oren waren brandschoon.
bedankt alvast,
Marja
Maak me toch een beetje ongerust heeft iemand hier ervaring mee of tips?
pluspuntje hij heeft een geweldig goed gebit voor 8 jaar oud en ook z'n oren waren brandschoon.
bedankt alvast,
Marja
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
-
astrid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Het is al gezegd, gewoon lekker vers gaan voeren. En dan hoeven het geen hele prooien te zijn, maar een goede kvv is ook al een hele verbetering voor de hond, ervan uitgaand dat je brokken geeft dan he.
Laatst gewijzigd door astrid op 20 okt 2008 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Mijn oudste hond wordt 1 december 9 jaar oud, en doet het supergoed op kvv (vers dus). Ongeveer 2 jaar geleden heb ik de overstap gemaakt, en toen was bij haar echt super duidelijk te zien dat ze veel energieker werd toen ze vlees kreeg. Op brokken werd het een beetje een bedaarde dame, op vers leefde ze weer helemaal op, en nog steeds.
Onze oude Mechelaar hebben we op een gegeven moment ook op seniorenbrok gezet omdat de dierenarts dat destijds adviseerde (wisten wij veel, toentertijd). Daar deed ze het helemaal niet goed op, ze werd er ook akelig traag van dus we zijn toen snel weer op normale brokken overgestapt en dat was ook al een hele verandering, ten goede dus.
Onze oude Mechelaar hebben we op een gegeven moment ook op seniorenbrok gezet omdat de dierenarts dat destijds adviseerde (wisten wij veel, toentertijd). Daar deed ze het helemaal niet goed op, ze werd er ook akelig traag van dus we zijn toen snel weer op normale brokken overgestapt en dat was ook al een hele verandering, ten goede dus.
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik had precies hetzelfde met mijn vorige honden.LongFields schreef:Mijn oudste hond wordt 1 december 9 jaar oud, en doet het supergoed op kvv (vers dus). Ongeveer 2 jaar geleden heb ik de overstap gemaakt, en toen was bij haar echt super duidelijk te zien dat ze veel energieker werd toen ze vlees kreeg. Op brokken werd het een beetje een bedaarde dame, op vers leefde ze weer helemaal op, en nog steeds.
Met 8 jaar braaf op seniorenvoer gezet en ze werden sloom/sterk verminderd energiek. En toen ik hen weer gewoon ging voeren, werden ze weer wakker. Op 10 of 11 jarige leeftijd heb ik ze op goed versvoer gezet en dat gaf nog beter resultaat.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
-
Mojuan
- Zeer actief
Ik ga met mijn voorgangers mee.
Romeo was ook een oude, luie hond om mee te maken.
Snel moe, en weinig conditie.
Toen ik de overstap naar vers maakte was er heel snel verschil.
Hij werd weer een jonge hond in zijn doen en laten.
Erg vrolijk, vol energie, en ik ben nu bijna een jaar vers aan het voeren en nu zijn conditie op aan het bouwen, hij kan weer hele lange stukken langs de fiets lopen en wordt niet zomaar moe!
Romeo was ook een oude, luie hond om mee te maken.
Snel moe, en weinig conditie.
Toen ik de overstap naar vers maakte was er heel snel verschil.
Hij werd weer een jonge hond in zijn doen en laten.
Erg vrolijk, vol energie, en ik ben nu bijna een jaar vers aan het voeren en nu zijn conditie op aan het bouwen, hij kan weer hele lange stukken langs de fiets lopen en wordt niet zomaar moe!

-
Mojuan
- Zeer actief
Een hoog kreatinine gehalte kan duiden op nierproblemen.
Dat hoeft niet altijd, een hond die gespierd is heeft van zichzelf ook een hoger gehalte, omdat het een afbraakproduct van de spierstofwisseling is.
Dus vaak is die waarde ook hoger bij reuen dan bij teven.
Is de urine ook onderzocht op eiwitten?
Dat hoeft niet altijd, een hond die gespierd is heeft van zichzelf ook een hoger gehalte, omdat het een afbraakproduct van de spierstofwisseling is.
Dus vaak is die waarde ook hoger bij reuen dan bij teven.
Is de urine ook onderzocht op eiwitten?

- rosco fauve
- Vaste gebruiker
Iedereen bedankt voor het reageren.
Eiwit is ook onderzocht en was in orde. Ureum was ook goed. Vandaag kreeg ik de uitslag van het schildklier onderzoek en dat was ook goed.
Ros is een reu en ook gespierd. Ik maak me nu eigenlijk wat minder zorgen omdat z'n schildklier ook goed was. Ik ga niet over op seniorenvoer omdat ik erg bang ben dat hij daar sloom van wordt. Waarschijnlijk laat ik het bij het voer wat hij nu heeft of ik zoek een gewoon een volwassen voer met lager eiwit. Wat ik nu voer is 26% en er is zeker voer met minder eiwit. Ik voer dit voer nu een week of 4 en heb hier voor gekozen omdat er glucosamine en omega 3 en 6 in zit. Misschien kan dit voor een verbetering zorgen.
Vers voeren, zie ik tegen op i.v.m. een kleine vriezer en te ingewikkeld.
Marja
Eiwit is ook onderzocht en was in orde. Ureum was ook goed. Vandaag kreeg ik de uitslag van het schildklier onderzoek en dat was ook goed.
Ros is een reu en ook gespierd. Ik maak me nu eigenlijk wat minder zorgen omdat z'n schildklier ook goed was. Ik ga niet over op seniorenvoer omdat ik erg bang ben dat hij daar sloom van wordt. Waarschijnlijk laat ik het bij het voer wat hij nu heeft of ik zoek een gewoon een volwassen voer met lager eiwit. Wat ik nu voer is 26% en er is zeker voer met minder eiwit. Ik voer dit voer nu een week of 4 en heb hier voor gekozen omdat er glucosamine en omega 3 en 6 in zit. Misschien kan dit voor een verbetering zorgen.
Marja
-
Mojuan
- Zeer actief
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou niet speciaal veranderen om een lager eiwitgehalte in de brok te hebben. Eiwit is goed voor honden, hoogwaardige eiwitten tenminste wel.rosco fauve schreef:Iedereen bedankt voor het reageren.
Marja
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
-
Astrid en Indra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond
- Aantal honden: 1
Wat belangrijk is, is de kwaliteit van het eiwit, niet de hoeveelheid ervan. De eiwitten in vers vlees zijn hoogwaardig van kwaliteit en worden door de hond heel goed opgenomen. En dat is waar je naar moet kijken.
Het verschil tussen een gewone brok en een senioren brok zou ook de kwaliteit van de eiwitten moeten zijn. Bij een oudere hond functioneren in sommige gevallen de organen wat minder goed, waardoor eiwitten minder goed afgebroken kunnen worden. Deze worden dan niet opgenomen door het lichaam, maar gewoon weer afgevoerd. De hond heeft hier dan niets aan.
Het verschil tussen een gewone brok en een senioren brok zou ook de kwaliteit van de eiwitten moeten zijn. Bij een oudere hond functioneren in sommige gevallen de organen wat minder goed, waardoor eiwitten minder goed afgebroken kunnen worden. Deze worden dan niet opgenomen door het lichaam, maar gewoon weer afgevoerd. De hond heeft hier dan niets aan.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Precies. En eigenlijk ook zo logisch. In vers vlees (kvv, barf, zelf samengesteld) zitten uiteraard ook 'verse' eiwitten. In brok zijn de eiwitten verhit, gedroogd, noem maar op.Astrid en Indra schreef:Wat belangrijk is, is de kwaliteit van het eiwit, niet de hoeveelheid ervan. De eiwitten in vers vlees zijn hoogwaardig van kwaliteit en worden door de hond heel goed opgenomen. En dat is waar je naar moet kijken.