Hopenlijk zullen al deze geredde hondjes een goed thuis krijgen.
UNCO-JERRY IN ACTIE - IN DE PERS & OP TV
Zwarte 16 september 2008
Dinsdag 11u30 worden we gebeld door dierenwelzijn. Om 13 uur staan er 10 auto's klaar en vertrekken we richting Meerle.
Unco Jerry komt als éérste ter plaatse met de auto's. Er blijkt een illegale fokkerij gepakt te zijn.
232 honden worden getransporteerd. Een nieuw leven tegemoet zou ik zeggen maar dat klopt niet: hun leven start op deze dag eigenlijk; voorheen zaten ze op een donkere zolder in een plastiek bakje en deden enkel dienst voor "de platte poen", zoals Pol Goossen het zo mooi zegt.
Een put fungeerde als hondenkerkhof. Weerzienwekkend en hallucinant.
Verstand op nul en actie. We starten met het opladen van de hondjes. Angstige oogjes die het gras en de zon niet kennen, komen de buitenlucht tegemoet, vol vrees wat hen misschien te wachten staat.
Ze weten niet dat na die bange rit de vrijheid staat te wachten. Al deze zwaar verwaarloosde scharminkeltjes... ze staan in mijn geheugen gegrift.
Ronny van dierenpension Berkenhoeve toont wederom zijn gouden hart en ontvangt een 50-tal van deze sukkeltjes.
Dierenasiel Canina uit Essen geeft bijstand en ontfermt zich over de talloze moedertjes met hun pupjes. Vol liefde worden ze rustig en sereen ingeladen.
De inspecteurs van dierenwelzijn steken hun handen uit de mouwen en sjouwen op en af de zoldertrap met al die kleine dutskes. Ze lijnen mee de grote honden aan en komen zigzaggend aangelopen met Goldens en Labradors.
16u30... wat ben ik blij dat mijn vrienden arriveren. Philippe de voorzitter van het asiel van St .Truiden heeft het asiel gesloten, op het werk verlof genomen en de auto gestart en is met vijf wagens vertrokken richting hier.
Didier en Guy arriveren het eerst. En weer worden de auto's geladen. Tegen 19u30 zijn de hondjes allemaal opgeladen. We nemen afscheid van onze St. Truidense vrienden en halen nog even een grapje uit met Guy. Hij had heel wat honden geladen, maar had ook een wagen vol met vlooien mee; die kreeg bijna een hartaanval. Inderdaad de vlooien liepen gewoon van hond tot hond.
Thuisgekomen heeft Fonny al de hondjes gesorteerd en samen met de dierenarts de eerste zorgen toegediend.
De krant brengt een enorme solidariteit teweeg, mensen komen van heinde en verre om hondjes te toiletteren en te wassen, te verzorgen, te poetsen en adoptanten kwamen sukkelaartjes adopteren.
Dank aan al deze schatten van mensen, dank aan dierenwelzijn en hun inspecteurs die fantastisch werk hebben geleverd. Dank aan Canina en St. Truiden, dank aan onze Ronny van Berkenhoeve, en vooral aan onze dierenarts die tot een stuk in de nacht heeft gewerkt, samen met onze gouden medewerkers.
Verslag van Tabitha.
Toevoeging aan dit artikel: een dikke proficiat aan Tabitha die alles tot in de puntjes geregeld heeft en er dagen voor is wakker gebleven.
Maria
http://www.dierenasiel-uncojerry.be/pages/pers.html