Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afwijkende leverwaardes...iemand verstand?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Geer
Zeer actief
Contacteer:

Afwijkende leverwaardes...iemand verstand?

Ongelezen bericht door Geer »

Vorige week hebben de dames meegedaan aan het afstudeeronderzoek van een kennis-dierenarts. Naast een grondige osteopathische bevoeling werd wat bloed afgenomen voor een 'routine' bloedonderzoek. Dat Sophie iets geks zou hebben, dat zou me op de een of andere manier niet verbazen. Maar Ted...gezonder dan Ted vind je ze niet. Gisteren kreeg ik echter de uitslagen en daaruit blijkt dat Ted haar leverwaardes niet kloppen. Ik heb met de dierenarts overlegd en besloten eerst eens over (nu) drie weken nog een keertje bloed te laten checken. Zijn die weer afwijkend, dan gaat ze de molen in. Maar ik ben niet zo'n ster in het duiden van waardes... En vraag me toch af waar (er is me wel al het een en ander uitgelegd) die waardes van kunnen komen en waar ze op zouden kunnen duiden. Ted zelf is kipje lekker, eet goed, poept goed, plast goed, niet misselijk, geen gekke dingen... Ze is na 1 jr. niet meer gevaccineerd en is nu 5, ze eet af en toe gekke dingen zoals stukjes fleecedeken, ze is oververhit geweest van de zomer en een maand of 2,5 geleden gesteriliseerd...en dat was het wel zo'n beetje qua medische geschiedenis. Ze eet barf en, als mijn vriezer leeg is, Carnibest (nu alweer een paar weekjes) Iemand nog heldere inzichten? Dit zijn de waardes:

Albumine : 30 25 - 34 g/L

Alk.fosfatase : 11 < 130 u/L

An.fosfaat : 0.70 0.92 - 1.58 mmol/L

Bilirubine tot.: 1.5 < 3.4 umol/L

Calcium : 2.4 2.2 - 3.0 mmol/L

Galzuren : 33.6 < 8.0 umol/L

ALAT (GPT) : 95 < 46 u/L

Gamma GT : 7 < 6.0 u/L

Kreatinine : 56 50+ - gew. umol/L

Natrium : 152 141 - 155 mmol/L

Kalium : 4.1 4.0 - 5.4 mmol/L

Totaal eiwit : 61 58 - 78 g/L

Ureum : 6.7 3.5 - 6.5 mmol/L

Haemoglobine : 11.6 8.8 - 11.7 mmol/L

Haematocriet : 0.43 0.42 - 0.57 l/L

Erythrocyten : 7.2 5.5 - 8.5 T/L

Leucocyten : 4.3 5.9 - 13.8 G/L

De anders gedrukte waardes zijn afwijkend...
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Die lijst met waardes zegt mij niks maar zou het iets met de recente operatie te maken kunnen hebben? Heeft ze misschien uit voorzorg antibiotica gehad en/of pijnstilling die nu nog in de lever terug te vinden zijn. Ik weet dat bij mensen gestopt medicijngebruik nog soms nog lang afwijkende leverwaardes geeft. Roep maar wat hoor :19:
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Ontworming en behandeling teken teken geven soms ook afwijkende waarden, maar vraag me niet welke precies :19:
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Deze waarden zijn niet zo heel erg afwijkend. Omdat Ted verder ook totaal geen klachten heeft wijst het niet echt ergens op. Waarschijnlijk is er gewoon niets aan de hand maar voor de zekerheid even in de gaten houden, dus over een paar weken nog eens leverprofiel laten maken.
Eigenlijk gewoon doen wat je dierenarts ook al zei, dus ;)

Succes ermee, je zult je wel zorgen maken maar het valt waarschijnlijk reuze mee ;) Soms wijken waardes gewoon een beetje af. Als het over een paar weken nou nog zo is dan zou je eens verder moeten gaan zoeken maar dat is nu nog totaal niet aan de orde.

Kees
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Ik heb een leverzieke kat en leverzieke hond gehad, die waardes waren zo hoog dat ze niet meer te meten waren. Leverziektes gaan vaak gepaard met niet tot nauwelijks willen eten en het geel kleuren van de slijmvliezen, oogwit, binnenkant van de bek, tandvlees en in een vergevorderd stadium zie je de huid ook geel kleuren.

De bilirubine is normaal en als die verhoogd is dan is het een belangrijke aanwijzing dat er iets niet goed is met de lever.
Ik zou gewoon nog een keer laten meten bij je eigen dierenarts en dan kijken wat hij ervan vindt.

http://www.devrolijkeviervoeters.org/bloed.htm
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
lana
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): mechelaar

Ongelezen bericht door lana »

onze misty plaste bloed daarmee zijn we naar da geweest
bloed onderzocht bleek dat ze een tehoge leverwaarde had
week later terug gegaan zat nog steeds bloed in de urine ( niet zichtbaar wel meetbaar) leverwaarde nog steeds te hoog
fot's genomen bleek dat ze een blaas tumor had
toch gesloten on te opereren ( ze was 12 of 13 en slechte huupen)
bleek dat er niet aleen een blaas tumor maar ook een levertumor
helaas hebben wij daardoor haar 11-09-08 moeten laten inslapen
we weten de bloedwaarden niet meer
ik weet ook niet of het hetzelfde is
aan onze misty merkte je ook niets aan speelde ,rende, ad goed ,dronk goed veel sterkte laat er goed naar kijken

angelique
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

K weet niet wat de waarden precies inhouden, maar bij Zarah waren een aantal waardes een tijdje terug ook verhoogd. Ze had een leverontsteking.
De bilirubine en LDH was er bij haar verhoogd en nog iets, maar weet even niet meer wat precies. Ze heeft antibiotica gehad en Prednisolon. Na n paar weken waren de waardes weer normaal. (10 dagen AB en Prednisolon)
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”