Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wondverzorging hoe het beste
Moderator: moderatorteam
- Esther 1
- Zeer actief
Wondverzorging hoe het beste
Ik heb bij topic GEDRAG al vermeld dat Senne gisteren is aangevallen door een andere hond en daardoor 4 (ik dacht in 1e instantie 3) gaatjes in haar linkervoorpoot heeft. Ik heb de haren op haar voorpoot weggeschoren en ben de wondjes met groene zeep aan het behandelen, ik dek dit iedere keer af met een gaasje en doe er een zelfklevend verbandje omheen (ze heeft nu een blauw pootje)
Maar nou zit ik me af te vragen of dit juist is of dat ik het beter zo kan laten genezen zonder verbandje???
2 wondjes aan de binnenkant van haar poot zijn al mooi aan het indrogen maar aan de buitenkant nog niet, deze zijn ook wat groter
Senne heeft zo'n extreem zacht karakter voor haar ras dat ze nog steeds uit haar doen is, ze is heel erg rustig en wilt ook niet met Nadal spelen (wat juist heel erg goed ging naar haar tong operatie)
Ik zal haar goed in de gaten houden maar wil er ook niet teveel aandacht aan schenken, ik denk dat ze dan nog meer in haar ziel weg kruipt
Maar nou zit ik me af te vragen of dit juist is of dat ik het beter zo kan laten genezen zonder verbandje???
2 wondjes aan de binnenkant van haar poot zijn al mooi aan het indrogen maar aan de buitenkant nog niet, deze zijn ook wat groter
Senne heeft zo'n extreem zacht karakter voor haar ras dat ze nog steeds uit haar doen is, ze is heel erg rustig en wilt ook niet met Nadal spelen (wat juist heel erg goed ging naar haar tong operatie)
Ik zal haar goed in de gaten houden maar wil er ook niet teveel aandacht aan schenken, ik denk dat ze dan nog meer in haar ziel weg kruipt
Geluk is houden van wat je doet en doen waar je van houdt.
Nala & Senne voor altijd op dat speciale plekje.

-
Golden Stanley
Ik zou het zelf open laten. Er moet zuurstof bij komen om nieuw weefsel aan te maken. Af en toe heeft Stan eens een gaatje of wat en dan was ik het eerst uit met Biotex, doe er daarna Vetramil zalf op. Dan voorlopig niets en alleen 's nachts de zalf en op de dag niets. Na twee dagen zie je al een mooi herstel.
Veel sterkte.
Veel sterkte.
- JML
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Als ik wondjes bij de honden en de paarden behandel dan doe ik dat meer voor mijn eigen gevoel als dat het noodzakelijk is voor de genezing.....
Ik voel me denk ik een betere baas als ik er iets aan heb gedaan.
Maar vaak laat ik het dan bij de basis dingetjes, schoonmaken en eventueel wat betadine zalf opsmeren, dat soort dingen.
Om eerlijk te zijn geloof ik dat het beter is in de meeste gevallen om je er verder niet teveel mee te bemoeien.
Wel goed op blijven letten en bij bijzondere zaken toch de dierenarts raadplegen/bezoeken. Zolang er geen wijkende wonden zijn die gehecht moeten worden, ontstekingen zichtbaar zijn en de hond geen pijn heeft etc, blijf ik er het liefste af.
Ik voel me denk ik een betere baas als ik er iets aan heb gedaan.
Maar vaak laat ik het dan bij de basis dingetjes, schoonmaken en eventueel wat betadine zalf opsmeren, dat soort dingen.
Om eerlijk te zijn geloof ik dat het beter is in de meeste gevallen om je er verder niet teveel mee te bemoeien.
Wel goed op blijven letten en bij bijzondere zaken toch de dierenarts raadplegen/bezoeken. Zolang er geen wijkende wonden zijn die gehecht moeten worden, ontstekingen zichtbaar zijn en de hond geen pijn heeft etc, blijf ik er het liefste af.
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Spoelen met Biotex groen, en mooi open laten. Kan het mooi indrogen. Tenminste als het niet gehecht hoeft te worden.
Odin heeft regelmatig hotspots, we scheren de haren weg en laten het drogen, werkt het beste. Laatst had hij een hondenbeet op zijn rug, een gat ter grootte van een euro en mijn duim kon er half in. Moest ook van de DA open blijven
Odin heeft regelmatig hotspots, we scheren de haren weg en laten het drogen, werkt het beste. Laatst had hij een hondenbeet op zijn rug, een gat ter grootte van een euro en mijn duim kon er half in. Moest ook van de DA open blijven

Odin 2001-2013
Ivan 2001
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Hoe kleiner de wondjes, hoe langer ik ze probeer open te houden. Als zo'n wondje snel dicht gaat, heb je meer kans op infectie, is mijn ervaring.
Soppen met biotex, zelfs met een spuitje (zonder naald) de biotex in de wond spuiten om goed door te spoelen. Na een dag of wat, daarmee stoppen en laten helen.
Soppen met biotex, zelfs met een spuitje (zonder naald) de biotex in de wond spuiten om goed door te spoelen. Na een dag of wat, daarmee stoppen en laten helen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Moniek B.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Ik gebruik ook de groene leem wondzalf. Geeft een soort natuurlijke korst die vuil tegenhoudt en het helpt tegen jeuk. Is hier echt onderdeel van de standaard uitrustingMoniek B. schreef:Wondzalf van de Groene Os; groene leem met onder meer calendula.Haalt eerst de viezigheid eruit en daarna zorgt het voor heling. Ik zweer er inmiddels bij
Ik heb van de Groene Os ook hun Tea Tree olie in huis. Om een wondje even te reinigen bijvoorbeeld.
Verder strooi ik op natte wonden (bijv hotspot) wat maizena, om de wond 'op te drogen' (na het zoveel mogelijk schoonknippen/scheren en uitwassen met biotex groen). (Dat is trouwens een advies van onze DA
Daarnaast heb ik standaard voor mens en dier betadine, steriele gaasjes en verband in huis.
In het geval van Senne zou ik het, mits de gaatjes voldoende klein zijn, aan de lucht laten genezen.
Sterkte met je oude dame

- Esther 1
- Zeer actief
Ik had gistermiddag nog met de DA gebeld(ik had nog geen reacties gehad en moest weg ivm afspraak) en die zei inderdaad ook het beste gewoon lucht erbij laten, ik maak het iederex schoon met vaste groene zeep (in zo'n potje) en het begint goed te helen, gisteravond is ze weer met Nadal gaan spelen
Ik moest het wel goed in de gaten houden ivm een abses, maar oke dat doe je sowiezo
Ik moest het wel goed in de gaten houden ivm een abses, maar oke dat doe je sowiezo
Geluk is houden van wat je doet en doen waar je van houdt.

- Muis..
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
- Contacteer:
Een paar weken geleden had Timo zijn poot ( net boven de teentjes) opengescheurd :N: Er was gewoon een stuk vel weg.
Thuis goed schoongespoeld met water en badendas classic. Daarna flink wat betadine op en in de wond en afgedekt met een (niet vastplakkend) gaasje. Verbandje erom, om het straatvuil buiten te houden.
Iedere dag verschonen en na een week was het bijna dicht.
Binnen zoveel mogelijk verbandje eraf gehouden.
Thuis goed schoongespoeld met water en badendas classic. Daarna flink wat betadine op en in de wond en afgedekt met een (niet vastplakkend) gaasje. Verbandje erom, om het straatvuil buiten te houden.
Iedere dag verschonen en na een week was het bijna dicht.
Binnen zoveel mogelijk verbandje eraf gehouden.