Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vers 'mager' aanvullen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Vers 'mager' aanvullen

Ongelezen bericht door Frenk »

Als je een kvv wilt aanvullen, wat is dan mager? De ouderwetse sperzieboon? Een bruine boterham? Mager rundvlees? Magere kwark? Is een kippennek nou mager of juist vetter? Met dat rauwvoeren *zucht* zoveel mogelijkheden, zoveel vragen :roll: :mrgreen:

Kortom, wat geven jullie "erbij" en wat is mager (of gezond)? :ok:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik zou niet aanvullen met voer wat niets toevoegt, zoals sperciebonen. Bruine boterham kan, maar is door het meel wel een dikmaker. Mijn honden krijgen oud verdroogd brood door hun eten om te zorgen dat ze wat meer vezel in hun ontlasting hebben, maar verder voegt ook het brood niets toe. Ik maak wel gemalen groente/fruitprutjes, maar dat is volgens mij ook meer voor de vezels en voor de lekker. Maar dat is ook heel mager en dat meng ik met iets vloeibaars zoals kwark.
Maar magere kwark/yoghurt of een rauw eitje, kipfilet, mager rundvlees, mager lamsvlees (alhoewel dat vaak toch vet is) dat kan je inderdaad goed toevoegen. Een kippennek is wel iets vetter, maar kip is altijd nog magerder dan bijvoorbeeld geit of vet rundvlees.
Maar ik heb gemerkt bij mijn honden dat voor hen vet niet de belangrijkste dikmaker is. Het geeft hen energie en natuurlijk worden ze dik als ik ze niets met die energie laat doen. Dus in periodes waarin we wat minder actief zijn geef ik minder zwaar/vet vlees, bijvoorbeeld meer kip (vleugeltjes, nekken), kalkoen of pens van rund of lam. En de perioden dat we actiever zijn krijgen ze vaker geit/vet rundvlees en lamsvlees. Orgaanvlees is volgens mij ook niet vet, maar daarvan zit al behoorlijk wat in het kvv, dus dat zou ik niet teveel toevoegen. Maar lamshart of runderhart is volgens mij ook niet zo zwaar.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Als je een compleetversie KVV gebruikt hoef je niet aan te vullen lijkt mij.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Frenk
Zeer actief

De laatste weken van z'n revalidatie at Frenk met moeite. En hij was door het gebrek aan activiteit natuurlijk wat zwaarder geworden. Maar dat is alleszins binnen de perken, dit is dus meer een preventieve vraag.

Sinds we weer in beweging zijn, lijkt het wel of 'ie een gat in zijn mag heeft :wink:. Op zich heel fijn natuurlijk, maar ik wil hem niet volstouwen met CB of Bandit tot hij aangeeft dat 'ie geen honger meer heeft. En dus ben ik aan het kijken wat ik kan geven om de massa en maagvulling wat groter te maken, zonder dat hij ook veel meer binnenkrijgt.
Zou in zo'n geval iets waar "niks" inzit, zoals sperziebonen niet juist wel passen?
Hij vindt vlees en vis heerlijk. Rundergehakt, runderpoulet, kipbraadsticks (veel vlees aan 1 botje), makreel. Die laatste is vet, maar is het 'aanzettend' vet of gezond vet?
En kwark, heeft dat dezelfde werking als karnemelk. Met andere woorden, kan ik dat onderling afwisselen?

De basis van zijn dagmenu is nu ongeveer 150 gram CB of Bandit. Dat vul ik nu aan met een oude boterham, (maar dat is dus om te beginnen al niet goed.). Verder dagelijks een schaaltje karnemelk en wekelijks een heel rauw ei. Ik heb een verse vuile pens ingevroren in stukken van 4 ons. Die krijgt hij als complete maaltijd op 1 dag rond de lunch en dan is zijn volgende maaltijd pas weer de avond van de dag erop.

Voor de volledigheid: hij is zo groot als een Westie ongeveer. Schouderhoogte 26 cm, lengte van staartaanzet tot nek is 45 cm. Bij de laatste weging was 9.2 kilo. Zijn mooiste/beste gewicht ligt volgens mij tussen de 8.5 en de 9 kilo, maar dan moet zijn bespiering ook wat optimaler zijn dan die nu is. Als hij in bad gaat, dan zie je z'n silhouet natuurlijk pas en dat ziet er gewoon goed uit. En hij heeft een dun laagje vet op z'n ribben, maar je voelt ze wel duidelijk. Volgens mij valt het dus nog mee, maar moet ik niet veel meer gaan voeren.

Ik merk: als ik meer kvv voer, dan zet dat aan. En ik wil zeker bij hem met z'n gewrichten geen risico's nemen en het niet te ver laten komen... (zoals bij mezelf :N: :mrgreen:) Maar hij gedraagt zich echt alsof 'ie gillende honger heeft. Probeert ook eten van tafel/uit handen te pikken. Het is geen schooien, het is echt "honger, honger, honger". :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

marian* schreef:Als je een compleetversie KVV gebruikt hoef je niet aan te vullen lijkt mij.
Ik bedoel dus maagvulling en niet aanvullen om een tekort op te lossen ofzo :wink:
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Dat is het nadeel van KVV. Ze blijven er altijd honger op houden. Vette zeevis is gezond vet, barst van de aminozuren en mineralen. Iets wat jouw hondje hard nodig heeft nu. Zou dat zeker 1x per week geven en daar een KVV maaltijd voor laten staan. Groentemix met light cottage cheese of een bessenmix er door, een wortel als knaagwerk (mocht hij dat lusten), ontvelde kipvleugel/karbo, bevleesde runderknars, kalkoenvlees, rundvlees, vuile pens zonder vetdelen. Paard is erg mager. Slagerijen als Arie de Knaller verkopen mooi mager paardengehakt voor weinig geld. Vleesbotten zorgen voor verzadiging.

Ook vleessoorten zoals wild gevogelte en mager klein wild zijn perfect om af te laten vallen. Herby heeft daar veel in te koop.
Frenk
Zeer actief

Golden Stanley schreef:Dat is het nadeel van KVV. Ze blijven er altijd honger op houden. Vette zeevis is gezond vet, barst van de aminozuren en mineralen. Iets wat jouw hondje hard nodig heeft nu. Zou dat zeker 1x per week geven en daar een KVV maaltijd voor laten staan. Groentemix met light cottage cheese of een bessenmix er door, een wortel als knaagwerk (mocht hij dat lusten), ontvelde kipvleugel/karbo, bevleesde runderknars, kalkoenvlees, rundvlees, vuile pens zonder vetdelen. Paard is erg mager. Slagerijen als Arie de Knaller verkopen mooi mager paardengehakt voor weinig geld. Vleesbotten zorgen voor verzadiging.

Ook vleessoorten zoals wild gevogelte en mager klein wild zijn perfect om af te laten vallen. Herby heeft daar veel in te koop.
Ik heb niet een voldoende grote vriezer voor Herby, dus ik moet het even doen met wat er hier in de buurt verkrijgbaar is. Ik ga morgen in ieder geval makreel halen. En verder zal ik light cottage cheese en wat groentes halen. Doe je over die groentes even de kook?

Ik heb nog een vraag voor je. Zo'n kipkarbonade, daar zit zo'n wat steviger botje in, terwijl bij een vleugel het wat dunnere en scherpere botjes zijn. Die laatste, daar heeft frenk moeite mee en last van, dus die geef ik liever niet. Ik heb het idee dat Frenk dat dikkere botje netter in stukken knipt en doorslikt dan bij die andere :19:
Met welke andere botten (van andere dieren) is dat volgens jou te vergelijken? Een lamsribbetje bijvoorbeeld?

Oh en wat is runderknars? :N:
Afbeelding
Golden Stanley

Frenk schreef:
Golden Stanley schreef:Dat is het nadeel van KVV. Ze blijven er altijd honger op houden. Vette zeevis is gezond vet, barst van de aminozuren en mineralen. Iets wat jouw hondje hard nodig heeft nu. Zou dat zeker 1x per week geven en daar een KVV maaltijd voor laten staan. Groentemix met light cottage cheese of een bessenmix er door, een wortel als knaagwerk (mocht hij dat lusten), ontvelde kipvleugel/karbo, bevleesde runderknars, kalkoenvlees, rundvlees, vuile pens zonder vetdelen. Paard is erg mager. Slagerijen als Arie de Knaller verkopen mooi mager paardengehakt voor weinig geld. Vleesbotten zorgen voor verzadiging.

Ik heb niet een voldoende grote vriezer voor Herby, dus ik moet het even doen met wat er hier in de buurt verkrijgbaar is. Ik ga morgen in ieder geval makreel halen. En verder zal ik light cottage cheese en wat groentes halen. Doe je over die groentes even de kook?

Nee, liever rauw geven en pureren als je die mogelijkheid hebt. Dan worden alle vitamines en mineralen goed opgenomen. Heb je een keukenmachine? Als je niet kunt pureren, dan pas de kook er over. Niet tot prut, maar net het rauwe er af en in stukjes prakken. Dan werkt het enkel als ruwe vezel.

Als je wel een keukenmachine hebt, zou je kunnen beginnen met groentespruiten zoals tuinkers en wat wortel. Als je ziet dat de reactie daarop goed is, dan kun je als je een nieuwe mix maakt er elke keer een groentesoort bij doen. Bv. alfalfa (groentespruit), brocolli en chlorofyl houdende bladgroentes zoals veldsla, bonte sla en kruiden als brandnetel en peterselie. Ik noem specifiek deze soorten, omdat het barst van de goede mineralen en vitamines, die kunnen ondersteunen bij het afvallen en op gewicht houden. Ze werken vochtafdrijvend en nemen veel afvalstoffen mee.
Je kan groentemixen voor drie weken maken en in kleine bakjes invriezen en dat bv. 10% van zijn totaalgewicht per week geven.

Ik heb nog een vraag voor je. Zo'n kipkarbonade, daar zit zo'n wat steviger botje in, terwijl bij een vleugel het wat dunnere en scherpere botjes zijn. Die laatste, daar heeft frenk moeite mee en last van, dus die geef ik liever niet. Ik heb het idee dat Frenk dat dikkere botje netter in stukken knipt en doorslikt dan bij die andere :19:
Met welke andere botten (van andere dieren) is dat volgens jou te vergelijken? Een lamsribbetje bijvoorbeeld?

Dan geef je alleen kipkarbo of nog beter kiprugkarkas. Dat haal je bij de kippoelier op de markt of bij zo'n kippenboer die bij een winkelcentrum staat. Bij ons verkoopt de kippenboer zakjes van een kilo voor 50 Eurocent. Daar zit iets vlees aan. Geef je daar wat kipfilet bij of pens, dna heb je een prima maaltijd, waarvan je zeker weet dat je hondje geen moeite heeft om dat door te krijgen. Daphne, het keesje is net zo'n formaat als jouw hondje. Zij heeft geen enkele moeite met het kraken van kippenpoot, karbo's, kiprugkarkassen, geitenrug en strot. Kippevleugels probeer ik niet uit, omdat ik dat te klein voor haar vind en de wat grotere karkassen gewoon makkelijker voor haar zijn.

Runder- en kalfsknars is erg zacht kraakbeen en makkelijk weg te krijgen voor een beginnende (kleine) hond. Als gewenning en als je niet veel bronnen ter beschikking hebt, is dit een leuke toevoeging.
http://www.rauwevoedingvoorhonden.nl/runderknars.jpg

Hierboven maakte ik dan een maaltje af met een calciumbron, in dit geval de runderknars omdat Stan (toen had ik Whooper nog niet) daarmee geen problemen kreeg met botvertering. Dus naast de kip, kreeg hij vaak dit soort knarsen om te wennen. In de tussentijd iets wijzer geworden, heb ik een dealtje kunnen sluiten om daar meer vlees aan te laten zitten en dat kon. Ook heb ik gevraagd om niet van die dunne mee te geven, maar wat breder en bevleesd.
Later kon ik ook kalfsknars/ribdeel krijgen via hem. Dat zijn dan meer de ribdelen met daaraan hangend de knars met veel vlees.

Dit is ook runderknars/ribdeel met veel vlees:
http://www.rauwevoedingvoorhonden.nl/runderknars2.JPG

En nog 1, dik bevleesde kalfsknars. De kopkant is dan ribdeel, ernaast zit een streng kraakbeen:
http://www.rauwevoedingvoorhonden.nl/kalfsknars.JPG
Golden Stanley

Frenk schreef:Met welke andere botten (van andere dieren) is dat volgens jou te vergelijken? Een lamsribbetje bijvoorbeeld?
Lees over deze vraag heen. Kipvleugel is in principe zacht dragend bot. Een kleine hond moet daar geen enkel probleem mee hebben. Ook niet met dragende delen van kwartel, fazant, parelhoen, eend en konijn. Een gemiddelde lamsrib is bij mij erg zacht bot. Maar ook dat varieert, want het rugdeel van geit bv. is iets harder en daaraan zitten weer zachtere ribben. Ik vind dit niet te vergelijken, want het is afhankelijk van hoe oud de geit/lam is.

Ik weet niet of jij een Makro in de buurt hebt? Leuk shoppen daar qua afprijzingen die tegen de datum aanlopen. Uit de diepvries kwartel, kipdelen, eend, lamsgehakt. En op de vleesafdeling de soorten die ik hierboven heb genoemd. Dierenspeciaalzaken verkopen meestal ook eendagskuikens. Dat zou voor jouw hond een leuk 'prooitje' kunnen zijn. Erg mager en het barst van de goede aminozuren en vitamines.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Frenk schreef:

Ik bestel altijd bij herby, als je wilt kan ik wel voor je meebestellen de volgende keer, ik haal meestal gelijk een kilootje of 50 :mrgreen:
Hij verkoopt ook van die kleine kwarteltjes, dat is een mooi maatje voor frenk. Ik woon in purmerend, laat maar weten als je het ziet zitten :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”