Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

HELP, wat moet ik nu voeren??

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Een erg nuttige vertaling van de hand van Lizzy van Barfplaats uit Grow your pups with bones. Een ellende werk, dus bij voorbaat dank. :ok: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 632.0.html
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

bedankt :ok: ik ga het zeker doorlezen
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Mijn dierenarts heeft ongeveer 2 jaar geleden de calcium/fosfor verhouding van o.a. AHV bekeken en die is prima :ok: Hij was toentertijd onwetend in rauw voeren en twijfelde over deze verhouding. Hij heeft er een klein onderzoekje aan gewijd om dit dus te bekijken, heeft ook contact gehad met de fabrikant en nog wat andere mensen. Uit nieuwsgierigheid en om wat zaken uit te sluiten. Ondanks zijn onwetendheid en een brokken voorstander vond hij dit een prima voer :wink:
Golden Stanley

Inge O schreef:
Golden Stanley schreef:Een erg nuttige vertaling van de hand van Lizzy van Barfplaats uit Grow your pups with bones. Een ellende werk, dus bij voorbaat dank. :ok: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 632.0.html
'Een teveel aan calciumsupplement (of verhit beendermeel!!) zorgt er voor dat andere voedingsstoffen uit het dieet zich aan de calcium bindt. Het vormt samen een nieuwe samenstelling die de pup niet kan absorberen. De mineralen die op deze manier verloren gaan zijn: fosfor, ijzer, koper, zink, jodium, magnesium, mangaan, chroom, borium, selenium en waarschijnlijk nog meer. Met andere woorden: essentiele voedingsstoffen binden zich met onnatuurlijk calcium en worden beide door de pup uitgescheiden via de ontlasting. De pup kan deze voedingsstoffen (die hij zo hard nodig heeft) dus niet meer opnemen. Het resultaat daarvan is dat de pup een tekort op loopt aan vele voedingsstoffen, vooral mineralen, die wel in het voer aanwezig waren. Laat mij je zeggen dat dit GEBRUIKELIJK GEBRUIKELIJK GEBRUIKELIJK is!!!

Zonder deze mineralen kunnen de botten van jouw puppie niet normaal groeien. Een pup die op deze wijze gevoerd wordt kan dus allerlei botgroei en abnormaliteiten ontwikkelen. Het kan zelfs HD, ED Wobbler, koehakkigheid, etc. ontwikkelen. En laat me nogmaals herhalen: dit gebeurd zooooo vaak! '

als wat hier staat echt waar is, hoe kan het dan dat honden wel normaal kunnen opgroeien op brok? mijn puppen hebben - ondanks een zwaar tekort aan alle genoemde mineralen - toch prima botten gekregen. hoe is dat te verklaren?
Tja, er schijnen op dit forum meerdere 'kerngezonde' honden rond te lopen, die zelfs in de sport goed presteren op brokken van de Lidl.
Hoe lang ze dat als fokprodcut volhouden generaties lang? Geen idee. :mrgreen:

Mijn volwassen hond nu had zwaar groeipijn op brok, heeft desondanks prima heupen en ellebogen......maar had nog heel veel andere problemen, die rechtstreeks aan die brokvoeding te wijten waren. Hij had geen weerstand meer om tegen zijn vaccinosis aan te vechten.
Ik denk zelf dat het een compleet plaatje is van wat brokken aan ellende kunnen veroorzaken bij (wat ik toch wel erg veel lees en hoor) veel honden. Enige houvast wat voor mij echt duidelijk is, is dat de generaties brokkenfokkers van gemiddeld 5 tot 7 jaar geleden echt duidelijke verschillen zien in opgroei van hun pups op zelf samengestelde voeding. Het gaat geleidelijker, prima bottenstelsel en een goede weerstand. Problemen als groeipijnen of ontwikkeling van OCD/HD/ED hoor je bijna niet. Zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het uitselecteren van hun honden en de manier van opfok/opgroei, mate van vaccineren etc.

Ik kan me voorstellen dat jij als fokker jouw bedenkingen hebt met de gequote uitspraken van Billinghurst. Maar als ik voor mezelf spreek, ben ik inmiddels ook een aantal jaren van wijsheid verder. Zo had ik vorig jaar op een clubmatch een 'discussie' met een fokker dat hij niet snapte waarom ik bij hem geen pup wilde kopen. Hij had graag aan mij verkocht. Maar ik wil geen pup uit ouders die enkel en alleen maar brok gevoerd krijgen en al helemaal niet op een merk als Eukanuba. Ook hij heeft ogenschijnlijk honden met prima bottenstelsel, maar wel met een aantal andere problemen waar ik niet vrolijk van word.
Joera
Zeer actief

Ik vond net dit op internet, of het klopt weet ik niet.
Geef uw pup goede voeding, niet te energierijk, niet teveel eiwit en met een laag Calcium/Fosfor gehalte (Calcium zou 1% of lager moeten zijn en Fosfor 0,9 of lager)
Op de site van mulder (smuldier vleescompleet versie) staat dit;

Voedingsanalyse:
ruw eiwit 14.8%
ruw vet 14.6%
ruwe as 2.2%
ruwe celstof 1.7%
calcium 0.5%
fosfor 0.3%
koper 0.07%

Dus in principe zou dit goed moeten zijn?
Alleen dan moet de calcium wel natuurlijk zijn :denken:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Whitefang87 schreef:Ik vond net dit op internet, of het klopt weet ik niet.
Geef uw pup goede voeding, niet te energierijk, niet teveel eiwit en met een laag Calcium/Fosfor gehalte (Calcium zou 1% of lager moeten zijn en Fosfor 0,9 of lager)

Voedingsanalyse:
ruw eiwit 14.8%
ruw vet 14.6%
ruwe as 2.2%
ruwe celstof 1.7%
calcium 0.5%
fosfor 0.3%
koper 0.07%

de calcium van de meeste goedkopere merken is niet natuurlijk, oa smuldier, rodi, runner, prins, en nog een paar.
Afbeelding
Joera
Zeer actief

de calcium van de meeste goedkopere merken is niet natuurlijk, oa smuldier, rodi, runner, prins, en nog een paar.[/quote]

:boos: echt waar? dat is nou balen :jank:
Ik zal ze eens een mailtje sturen, kijken wat ze zeggen.
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Hutsje schreef:

Voedingsanalyse:
ruw eiwit 14.8%
ruw vet 14.6%
ruwe as 2.2%
ruwe celstof 1.7%
calcium 0.5%
fosfor 0.3%
koper 0.07%

de calcium van de meeste goedkopere merken is niet natuurlijk, oa smuldier, rodi, runner, prins, en nog een paar.
HOe weet je dat?
Afbeelding
gevni havanezers
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

blacky schreef:
Hutsje schreef:de calcium van de meeste goedkopere merken is niet natuurlijk, oa smuldier, rodi, runner, prins, en nog een paar.
Hoe weet je dat?
Ik vermoed omdat het anders niet voor die prijs in de winkel zou kunnen liggen? :19:

@Hutsje: en bij CB en Bandit?
Afbeelding
Joera
Zeer actief

ik heb smuldier iig een mailtje gestuurd, maar ze kunnen ook liegen natuurlijk ;)
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

blacky schreef:
Hutsje schreef:

Voedingsanalyse:
ruw eiwit 14.8%
ruw vet 14.6%
ruwe as 2.2%
ruwe celstof 1.7%
calcium 0.5%
fosfor 0.3%
koper 0.07%

HOe weet je dat?
dat soort dingen kun je uitzoeken ;).
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Frenk schreef:
blacky schreef:
Hutsje schreef:de calcium van de meeste goedkopere merken is niet natuurlijk, oa smuldier, rodi, runner, prins, en nog een paar.
Hoe weet je dat?
Ik vermoed omdat het anders niet voor die prijs in de winkel zou kunnen liggen? :19:

@Hutsje: en bij CB en Bandit?
daar zit gemalen bot door, net als bij de mixen van herby, volgens mij ook duck maar dat weet ik niet 100% zeker, en er zijn nog wel meer merken met gemalen bot erdoor.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Whitefang87 schreef:ik heb smuldier iig een mailtje gestuurd, maar ze kunnen ook liegen natuurlijk ;)
dat kan, ik zou niet weten waarom want het is geen misdaad een calciumpreparaat door je product te doen, en bovendien, het is wel redelijk algemeen bekend hoor ;).
Afbeelding
Golden Stanley

Inge O schreef:
Golden Stanley schreef:
Inge O schreef:
Golden Stanley schreef:Een erg nuttige vertaling van de hand van Lizzy van Barfplaats uit Grow your pups with bones. Een ellende werk, dus bij voorbaat dank. :ok: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 632.0.html
'Een teveel aan calciumsupplement (of verhit beendermeel!!) zorgt er voor dat andere voedingsstoffen uit het dieet zich aan de calcium bindt. Het vormt samen een nieuwe samenstelling die de pup niet kan absorberen. De mineralen die op deze manier verloren gaan zijn: fosfor, ijzer, koper, zink, jodium, magnesium, mangaan, chroom, borium, selenium en waarschijnlijk nog meer. Met andere woorden: essentiele voedingsstoffen binden zich met onnatuurlijk calcium en worden beide door de pup uitgescheiden via de ontlasting. De pup kan deze voedingsstoffen (die hij zo hard nodig heeft) dus niet meer opnemen. Het resultaat daarvan is dat de pup een tekort op loopt aan vele voedingsstoffen, vooral mineralen, die wel in het voer aanwezig waren. Laat mij je zeggen dat dit GEBRUIKELIJK GEBRUIKELIJK GEBRUIKELIJK is!!!

Zonder deze mineralen kunnen de botten van jouw puppie niet normaal groeien. Een pup die op deze wijze gevoerd wordt kan dus allerlei botgroei en abnormaliteiten ontwikkelen. Het kan zelfs HD, ED Wobbler, koehakkigheid, etc. ontwikkelen. En laat me nogmaals herhalen: dit gebeurd zooooo vaak! '

als wat hier staat echt waar is, hoe kan het dan dat honden wel normaal kunnen opgroeien op brok? mijn puppen hebben - ondanks een zwaar tekort aan alle genoemde mineralen - toch prima botten gekregen. hoe is dat te verklaren?
Tja, er schijnen op dit forum meerdere 'kerngezonde' honden rond te lopen, die zelfs in de sport goed presteren op brokken van de Lidl.
Hoe lang ze dat als fokprodcut volhouden generaties lang? Geen idee. :mrgreen:

Mijn volwassen hond nu had zwaar groeipijn op brok, heeft desondanks prima heupen en ellebogen......maar had nog heel veel andere problemen, die rechtstreeks aan die brokvoeding te wijten waren. Hij had geen weerstand meer om tegen zijn vaccinosis aan te vechten.
Ik denk zelf dat het een compleet plaatje is van wat brokken aan ellende kunnen veroorzaken bij (wat ik toch wel erg veel lees en hoor) veel honden. Enige houvast wat voor mij echt duidelijk is, is dat de generaties brokkenfokkers van gemiddeld 5 tot 7 jaar geleden echt duidelijke verschillen zien in opgroei van hun pups op zelf samengestelde voeding. Het gaat geleidelijker, prima bottenstelsel en een goede weerstand. Problemen als groeipijnen of ontwikkeling van OCD/HD/ED hoor je bijna niet. Zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het uitselecteren van hun honden en de manier van opfok/opgroei, mate van vaccineren etc.

Ik kan me voorstellen dat jij als fokker jouw bedenkingen hebt met de gequote uitspraken van Billinghurst. Maar als ik voor mezelf spreek, ben ik inmiddels ook een aantal jaren van wijsheid verder. Zo had ik vorig jaar op een clubmatch een 'discussie' met een fokker dat hij niet snapte waarom ik bij hem geen pup wilde kopen. Hij had graag aan mij verkocht. Maar ik wil geen pup uit ouders die enkel en alleen maar brok gevoerd krijgen en al helemaal niet op een merk als Eukanuba. Ook hij heeft ogenschijnlijk honden met prima bottenstelsel, maar wel met een aantal andere problemen waar ik niet vrolijk van word.
jij maakt er weer een hele discussie met bewijsvoering van of en dat barf beter is dan brokken.

dat stel ik zelfs niet eens ter discussie - bij goede barf zal dat zeker zo zijn - mijn opmerking ging alleen over wat daar letterlijk staat. zoals zo vaak iets waar je kop noch staart kan aan krijgen als je het eens grondig bekijkt wat er gezegd wordt.
Dit is een stuk van Billinghurst waarin hij uitvoerig uitlegt hoe en wanneer calcium het beste wordt opgenomen. Ik kan jou niet uitleggen waarom jouw honden wel goede heupen hebben op brokvoeding. Dat is niet aan mij, omdat ik per definitie al antibrok ben enkel en alleen al om mijn persoonlijke ervaringen. Pak ik nog niet eens de riedel er bij wat brok volgens die 'deskundigen' aan nog meer ellende veroorzaakt. Ik vind er in elk geval weinig goeds aan, ondanks dat jouw honden (en dat is echt fijn!!!) een goed bottenstelsel hebben. :19:
Joera
Zeer actief

Hutsje schreef:
Whitefang87 schreef:ik heb smuldier iig een mailtje gestuurd, maar ze kunnen ook liegen natuurlijk ;)
dat kan, ik zou niet weten waarom want het is geen misdaad een calciumpreparaat door je product te doen, en bovendien, het is wel redelijk algemeen bekend hoor ;).
Om het zeker te weten :19:
Hij zei idd een premix te gebruiken.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Whitefang87 schreef:
Hutsje schreef:
ik bedoelde dat ik niet zou weten waarom ze erom zouden liegen :19:
Afbeelding
Joera
Zeer actief

Hutsje schreef:
Whitefang87 schreef:
Hutsje schreef:
ik bedoelde dat ik niet zou weten waarom ze erom zouden liegen :19:
zo bedoel ik dat ook niet. je kan het maar voor de zekerheid vragen toch, ik verwijt ze verder niks.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”