Bob had in dit geval dus duidelijk moeten maken door te waarschuwen dat hij niet gediend was van deze hond en zijn manier van doen en hij had de hond de kans moeten geven om daarop te reageren. En hij had naar TS moeten kijken, omdat zij als roedelleider moet aangeven wat de gewenste reactie is.
Reactie:
Wie weet is het gestoord gedrag geweest van Bob. Ik weet het niet. Niet op basis van de tot nu verstrekte informatie.
Wat ik daarmee bedoel is dat ik niet weet of Bob misschien met de bouvier gecommuniceerd heeft en dat topicstartster dat niet vermeld heeft. Of dat hij dat gedaan heeft en dat topicstartster dat niet heeft gezien (dus dat Bob de bouvier eerder heeft gezien dan topicstartster). En zelfs als we dat weten en stel hij heeft die fase inderdaad overgeslagen, dan nog is het maar de vraag of het gestoord gedrag is. Mij lijkt dat de lijn van normaal gedrag breder kan zijn dan alleen 1 soort gedrag. Misschien zijn sommige versies daarvan niet altijd wenselijk, maar dan nog hoeft het niet gestoord te zijn.
Dan nog een heel andere kant, en sorry voor alle liefhebbers van honden die gefokt zijn als vechthonden maar ik ga nu even heel ongenuanceerd doen
Als ik uitga van een hond die qua geschiedenis gefokt is om te vechten met honden, dan is deze er waarschijnlijk zo op gefokt dat hij niet eerst uitgebreid gaat communiceren, de eerste klap is een daalder waard en hoppa, klap er maar op. In dat geval zou juist een hele golf van communicatie vooraf gestoord/rastechnisch gezien ongewenst gedrag zijn.
Allemaal puur theoretisch geneuzel hoor, maar wat ik er maar mee bedoel te zeggen is dat niet alles zo makkelijk te verpakken is als gestoord gedrag.
Groetjes,
Marjan