Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tjonge

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Frenk schrijft:
Bob had in dit geval dus duidelijk moeten maken door te waarschuwen dat hij niet gediend was van deze hond en zijn manier van doen en hij had de hond de kans moeten geven om daarop te reageren. En hij had naar TS moeten kijken, omdat zij als roedelleider moet aangeven wat de gewenste reactie is.

Reactie:
Wie weet is het gestoord gedrag geweest van Bob. Ik weet het niet. Niet op basis van de tot nu verstrekte informatie.
Wat ik daarmee bedoel is dat ik niet weet of Bob misschien met de bouvier gecommuniceerd heeft en dat topicstartster dat niet vermeld heeft. Of dat hij dat gedaan heeft en dat topicstartster dat niet heeft gezien (dus dat Bob de bouvier eerder heeft gezien dan topicstartster). En zelfs als we dat weten en stel hij heeft die fase inderdaad overgeslagen, dan nog is het maar de vraag of het gestoord gedrag is. Mij lijkt dat de lijn van normaal gedrag breder kan zijn dan alleen 1 soort gedrag. Misschien zijn sommige versies daarvan niet altijd wenselijk, maar dan nog hoeft het niet gestoord te zijn.
Dan nog een heel andere kant, en sorry voor alle liefhebbers van honden die gefokt zijn als vechthonden maar ik ga nu even heel ongenuanceerd doen :-)
Als ik uitga van een hond die qua geschiedenis gefokt is om te vechten met honden, dan is deze er waarschijnlijk zo op gefokt dat hij niet eerst uitgebreid gaat communiceren, de eerste klap is een daalder waard en hoppa, klap er maar op. In dat geval zou juist een hele golf van communicatie vooraf gestoord/rastechnisch gezien ongewenst gedrag zijn.

Allemaal puur theoretisch geneuzel hoor, maar wat ik er maar mee bedoel te zeggen is dat niet alles zo makkelijk te verpakken is als gestoord gedrag.
Groetjes,
Marjan
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

estelle schreef:
Chione schreef:
estelle schreef:
Chione schreef: Zo te lezen deed Bob weinig verkeerds en was het een correctie die ook a.d. lijn had kunnen plaatst vinden, daar de Bouvier zonder toezicht al grommend kwam aangestormt.

Dan kan ik ook wel stoppen met Lola uitlaten buiten, gezien de kans dat ze wellicht eens op een klein aanstormend opdringerig hondje zijn pootje stampt.
Dat is natuurlijk onzin dat je dan je hond niet meer uit zou kunnen laten.
Mijn honden krijgen aan de lijn al helemaal geen kans een andere hond te corrigeren, daarvoor zitten ze dus aan de lijn.
Heel fijn, mijn honden zitten ook zo vaak a.d lijn, dat weerhoudt los lopende honden van onoplettende, ongeintresseerde, onverantwoordelijke eigenaren, er niet van om naar mijn honden toe te rennen, zich op te dringen, hyper willen spelen, te grommen, bijten etc.

Overigens vermoed ik zo dat jouw honden wel degelijk een correctie uit zouden kunnen voeren a.d lijn, als er zomaar 1 of meerdere honden op ze afstormen, al dan niet grommend/happend en jij zomaar eens niet in 2 seconden ( meerdere ) honden uit elkaar kunt houden.
Sorry maar dat lukt me dus wel, zoals gezegd krijgen ze hier niet de kans om te bijten als ze aan de lijn zitten.

Er lopen hier in het park altijd 3 cockerspaniels los die altijd op mijn honden komen afgestormd en zodra ik ze aan zie komen gaat Hera de lucht in of ik neem haar in de houdgreep bij dr kop. En ja ondertussen staat er dan zo'n cocker aan dr reet te snuffelen waar ze totaal niet van gediend is.
Mijn honden zitten dus aan de lijn voor dit soort honden van bazen die zelf hun verantwoording niet nemen. Hera zal nooit op een hond afstormen en ze staat erg goed onder apel en toch loopt ze aan de lijn.

Zo moeilijk is dat niet hoor.
Met 1 hond a.d lijn en vrij kleine hond(en) die je, van verre, aan ziet komen, zal het idd niet zo moeilijk zijn. Het wordt b.v. wat anders met meerdere honden a.d lijn,snacht's en 1 of meerdere krachtige rassen die in je honden hangen. Maargoed, wellicht hijs jij dan 2 of meer honden de lucht in, in 2 seconden, terwijl andere hond(en) in jouw honden hangen. :wink:
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Frenk schreef:
Budkes schreef:Volgens mij loopt het hier steeds fout. Nl. jij gaat steeds uit van hoe jij vindt dat het zou moeten zijn en benoemt dat steevast als de norm.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vindt dat jij een hond wel erg veel "normaal" gedrag af wilt nemen om deze nog aan jouw (en dat is dus niet de) norm te kunnen laten voldoen.
Edit: ik wil een hond helemaal geen "normaal" gedrag afnemen. Er is genoeg gedrag wat ik persoonlijk niet prettig vind, maar wat ik geen enkele hond zou willen 'afnemen'. Hoe je daarbij komt is me echt een raadsel.

Ik kom daarbij omdat ik dat vaak denk, als ik bepaalde reacties van je lees, en als je me nu vraagt om quotes, dan kan ik je die helaas niet geven, sorry. Maar het komt best vaak voor dat ik iets van je lees en vervolgens vind dat je daar wat kort door de bocht gaat en voornamelijk reageert vanuit je eigen referentiekader van omgang met (wat ik zou betitelen als)de wat makkelijker hondjes

Maar dit gedrag van Bob is niet normaal, of wel soms?

Wat is dan de reactie die een hond in deze situatie zou moeten vertonen? (zie vraag van en reactie op Murphy)
Nou gezien het ras :N: zou ik zeggen dat het volkomen normaal gedrag is van Bob, misschien niet wenselijk, maar ik zou het zeker niet gestoord noemen.
Ik zou Bob trouwen absoluut aangelijnd houden op zo'n soort veldje en alleen loslaten op plaatsen met kilometers zicht, zoals ik dat zelf ook doe met mijn eigen (overigens wel gestoorde) Mechel. Puur om dit soort situaties te voorkomen....
Gr. Aniek

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Frenk schreef:[
Bob had in dit geval dus duidelijk moeten maken door te waarschuwen dat hij niet gediend was van deze hond en zijn manier van doen en hij had de hond de kans moeten geven om daarop te reageren. En hij had naar TS moeten kijken, omdat zij als roedelleider moet aangeven wat de gewenste reactie is.
is dit niet onderling tegenstrijdig ? Hoe kan hij nu en op een specifieke manier reageren, en naar de roedelleider kijken hoe te reageren ?
Afbeelding
Chione
Zeer actief

massam schreef:
Chione schreef:
Ennath schreef:
Chione schreef: En toch kan er ingebroken worden. Hoeveel voorzorgsmaatregelen men ook neemt, men kan niet alles voorkomen. Zeker niet als andere mensen dat duidelijk niet doen. :wink:
Heb je helemaal gelijk in.
Maar het is toch niet de bedoeling dat je zelf gaat inbreken omdat een ander dat ook doet.
Waarom laat je dan je hond los lopen als je weet dat de kans bestaat dat het niet goed gaat.
Alleen maar omdat hullie dat ook doen? :denken:
Zo te lezen deed Bob weinig verkeerds en was het een correctie die ook a.d. lijn had kunnen plaatst vinden, daar de Bouvier zonder toezicht al grommend kwam aangestormt.

Dan kan ik ook wel stoppen met Lola uitlaten buiten, gezien de kans dat ze wellicht eens op een klein aanstormend opdringerig hondje zijn pootje stampt.

beetje rare reactie dit. :denken:

ik accepteer wat bob gedaan heeft echt niet van mijn honden. omdat ik weet dat ze zo kunnen reageren en dan vooral sam gaat die dus niet los als ik niet zeker weet dat er geen honden zijn.

d'at hij reageert vind ik normaal. de heftigheid van de reactie vind ik groot maar voor een staff dan weer knap dat ie op commando losliet.

maar mij zal dit nooit gebeuren. ik zal er alles aan doen dit te voorkomen.

zoals ik al eerder heb gezegd ik reageer ook echt niet op frenk inhoudelijk, maar op de manier waarop ze het uit haar mooie strotje laat komen. want ook ik wil dit echt niet hebben en zorg ervoor dat mijn hond de kans niet krijgt een hond naar de strot te vliegen.

maar dubbel daaraan blijf ik het heel goed vinden dat pam ze zo onder controle heeft dat ie loslaat. wel denk ik dat het karakter dan ook meehelpt.

ik laat mijn honden trouwens gewoon uit hoor :ok:
Het is maar wat je raar vind. Wellicht heb ik het verhaal verkeerd begrepen, dat kan gerust. Hoe het op mij over kwam is dat dit ook gebeurd zou zijn had Bob vast gezeten, daar de Bouvier zonder begeleiding los liep. En liet Bob meteen los etc. Het moge duidelijk zijn dat ik alleen op deze gebeurtenis reageer. Persoonlijk zou ik mijn hond aanlijnen mochten zij een dergelijk karakter hebben, tenzij overdag en met een mega duidelijk uitzicht etc, maar dat doet er vrij weinig toe.

Hoe/wat en waarom jij op bepaalde wijze op Frenk reageerd intresseerd mij overigens niets. :wink:

~
Afbeelding
~
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Chione schreef:
estelle schreef:
Chione schreef:
estelle schreef: Dat is natuurlijk onzin dat je dan je hond niet meer uit zou kunnen laten.
Mijn honden krijgen aan de lijn al helemaal geen kans een andere hond te corrigeren, daarvoor zitten ze dus aan de lijn.
Heel fijn, mijn honden zitten ook zo vaak a.d lijn, dat weerhoudt los lopende honden van onoplettende, ongeintresseerde, onverantwoordelijke eigenaren, er niet van om naar mijn honden toe te rennen, zich op te dringen, hyper willen spelen, te grommen, bijten etc.

Overigens vermoed ik zo dat jouw honden wel degelijk een correctie uit zouden kunnen voeren a.d lijn, als er zomaar 1 of meerdere honden op ze afstormen, al dan niet grommend/happend en jij zomaar eens niet in 2 seconden ( meerdere ) honden uit elkaar kunt houden.
Sorry maar dat lukt me dus wel, zoals gezegd krijgen ze hier niet de kans om te bijten als ze aan de lijn zitten.

Er lopen hier in het park altijd 3 cockerspaniels los die altijd op mijn honden komen afgestormd en zodra ik ze aan zie komen gaat Hera de lucht in of ik neem haar in de houdgreep bij dr kop. En ja ondertussen staat er dan zo'n cocker aan dr reet te snuffelen waar ze totaal niet van gediend is.
Mijn honden zitten dus aan de lijn voor dit soort honden van bazen die zelf hun verantwoording niet nemen. Hera zal nooit op een hond afstormen en ze staat erg goed onder apel en toch loopt ze aan de lijn.

Met 1 hond a.d lijn en vrij kleine hond(en) die je, van verre, aan ziet komen, zal het idd niet zo moeilijk zijn. Het wordt b.v. wat anders met meerdere honden a.d lijn,snacht's en 1 of meerdere krachtige rassen die in je honden hangen. Maargoed, wellicht hijs jij dan 2 of meer honden de lucht in, in 2 seconden, terwijl andere hond(en) in jouw honden hangen. :wink:
Dat jij dat niet zou kunnen wil dus niet zeggen dat een ander dat ook niekan.
Ik kan dat dus wel, ook met 2 honden aan de lijn. IK loop namelijk altijd met Woopy en Hera aan de lijn, Kimba loopt dan los mee.
Pas werd Chello aan de lijn aangevallen door een jack pukkel, en goed ook, na Chello gehad te hebben greep hij Kimba ook nog even een paar keer. Chello heeft niks terug kunnen doen omdat ik hem in de houdgreep hield. had ik hem zijn gang laten gaan was jack pukkel de pijp uit geweest.
Tsja als bijv. Hera aan de lijn daadwerkelijk aangevallen wordt door een grote hond (zeg een herder o.i.d.) dan zal ik haar zichzelf w.s. wel laten verdedigen, tenzij er een baas bij is waarvan ik zie dat die aanstalten maakt om in te grijpen. Maar met geen baas in de buurt?
Maar ja, zoiets heb ik echt nog nooit meegemaakt. :19:

Maar een hond aan gort laten bijten door mijn honden omdat die alleen komt snuffelen of wil spelen, nee dat feest gaat gewoon niet door.

Overigens lees ik nergens in het bericht van Pammetje dat de hond haar honden aanviel hoor...alleen dat hij gromde richting haar honden. :19:
irwi
Zeer actief

Ongelezen bericht door irwi »

Heb de "discussie" doorgelezen en pfffff.
Het gaat over Bob nu ken ik Bob toevallig irl en heb hem meegemaakt tijdens een wandeling waar ik met mijn JR was.
Mijn JR liep daar los tussen alle honden in en er was geen hond die naar hem uitviel zo ook Bob niet had Bob gestoord gedrag gehad zou dat toch zeker gebeurd zijn.
Afbeelding
Chione
Zeer actief

estelle schreef:
Chione schreef:
estelle schreef:
Chione schreef: Heel fijn, mijn honden zitten ook zo vaak a.d lijn, dat weerhoudt los lopende honden van onoplettende, ongeintresseerde, onverantwoordelijke eigenaren, er niet van om naar mijn honden toe te rennen, zich op te dringen, hyper willen spelen, te grommen, bijten etc.

Het is mij 1 x overkomen dat een AmStaff, vanuit het niets in Lola hing. In de luttele seconden reactie tijd van terug trekken en just in case Lotus beschermen gromde/hapte Lola van zich af naar de AmStaff, die overigens zeer snel los liet toen de eigenaar hem riep. Misschien zijn er inderdaad mensen die dat in een halve seconde ofzo doen. Ik betwijfel dat.

Ik kan dat dus wel, ook met 2 honden aan de lijn. IK loop namelijk altijd met Woopy en Hera aan de lijn, Kimba loopt dan los mee.
Pas werd Chello aan de lijn aangevallen door een jack pukkel, en goed ook, na Chello gehad te hebben greep hij Kimba ook nog even een paar keer. Chello heeft niks terug kunnen doen omdat ik hem in de houdgreep hield. had ik hem zijn gang laten gaan was jack pukkel de pijp uit geweest.

En terwijl jij Chello in de houdgreep had, kon je tevens Kimba en Woopy in de houdgreep nemen?
Tsja als bijv. Hera aan de lijn daadwerkelijk aangevallen wordt door een grote hond (zeg een herder o.i.d.) dan zal ik haar zichzelf w.s. wel laten verdedigen, tenzij er een baas bij is waarvan ik zie dat die aanstalten maakt om in te grijpen. Maar met geen baas in de buurt?
Lola haal ik sowieso uit zo'n situatie weg, ook wanneer er geen baas bij is of bazen die vooral goed zijn in toekijken, terwijl ik wel ingrijp. :wink:

Maar een hond aan gort laten bijten door mijn honden omdat die alleen komt snuffelen of wil spelen, nee dat feest gaat gewoon niet door.

Lijkt mij logisch.

Overigens lees ik nergens in het bericht van Pammetje dat de hond haar honden aanviel hoor...alleen dat hij gromde richting haar honden. :19:

Dat las ik ook.

~
Afbeelding
~
estelle

Chione schreef:
estelle schreef:
Chione schreef:
estelle schreef: Sorry maar dat lukt me dus wel, zoals gezegd krijgen ze hier niet de kans om te bijten als ze aan de lijn zitten.

Het is mij 1 x overkomen dat een AmStaff, vanuit het niets in Lola hing. In de luttele seconden reactie tijd van terug trekken en just in case Lotus beschermen gromde/hapte Lola van zich af naar de AmStaff, die overigens zeer snel los liet toen de eigenaar hem riep. Misschien zijn er inderdaad mensen die dat in een halve seconde ofzo doen. Ik betwijfel dat.

Nou ben ik altijd op mijn hoede als vreemde honden op mijn honden afkomen, maar ik maak het gewoon weinig mee.
Mijn honden zitten aan de lijn en gelukkig is dat voor heel veel mensen in mijn omgeving reden om hun hond ook aan te lijnen. Op die vervelende cockers na dan. :wink:

En terwijl jij Chello in de houdgreep had, kon je tevens Kimba en Woopy in de houdgreep nemen?

Ik laat Chello alleen uit met Kimba. Kimba loopt altijd los. Kimba hoef ik niet in de houdgreep te nemen, die bijt nog geen vlieg dood, ookal wordt ze aangevallen.
Lola haal ik sowieso uit zo'n situatie weg, ook wanneer er geen baas bij is of bazen die vooral goed zijn in toekijken, terwijl ik wel ingrijp. :wink:

En daarnet was dat onmogelijk zei je? Want zo snel was je niet?
Als mijn honden zouden gaan vechten met een vreemde hond probeer ik ook in te grijpen maar jij hebt het over een hond van een stevig ras. Als ik dan niet zou kunnen ingrijpen dan laat ik mijn honden ook gaan, dan ga ik ze niet de lucht in hijsen om ze vervolgens afgemaakt te zien worden door een ander zijn hond.

Lijkt mij logisch.

Dat las ik ook.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Ik begrijp Estelle prima. Dingo is ook verpest, doordat hij inmiddels 5x is opgeknapt door verschillende honden )Rotweiler, B. Senner, Pitbull, en 2x duitse herder. Allemaal keren dat er flinke verwondingen waren. Daardoor grijpt Dingo nu vreemde reuen. Reden voor mij om hem aangelijnt uit te laten, en alleen los te laten als ik de situatie kan overzien. Als ik dus een hond als Bob tegen zou komen, die losloopt, en Dingo vind het nodig om te grommen naar hem, en Bob zou vinden dat zijn roedel in gevaar is, komt hij Dingo dus vriendelijk in de nek hangen, zonder gaatjes te maken. Dat lijkt me zeer onwenselijk :roll:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
estelle

Dingo schreef:Ik begrijp Estelle prima. Dingo is ook verpest, doordat hij inmiddels 5x is opgeknapt door verschillende honden )Rotweiler, B. Senner, Pitbull, en 2x duitse herder. Allemaal keren dat er flinke verwondingen waren. Daardoor grijpt Dingo nu vreemde reuen. Reden voor mij om hem aangelijnt uit te laten, en alleen los te laten als ik de situatie kan overzien. Als ik dus een hond als Bob tegen zou komen, die losloopt, en Dingo vind het nodig om te grommen naar hem, en Bob zou vinden dat zijn roedel in gevaar is, komt hij Dingo dus vriendelijk in de nek hangen, zonder gaatjes te maken. Dat lijkt me zeer onwenselijk :roll:
Ik vraag mij dat dus ook serieus af.
Kijk op een afstand kan TS nog zien dat ik er aan kom met mijn aangelijnde honden. Maar wat als ik ineens de bocht om kom?
Ik heb dat hier zat vaak namelijk en dan ben ik echt blij dat ze aan de lijn zitten.
Dingo
Zeer actief

estelle schreef:
Dingo schreef:Ik begrijp Estelle prima. Dingo is ook verpest, doordat hij inmiddels 5x is opgeknapt door verschillende honden )Rotweiler, B. Senner, Pitbull, en 2x duitse herder. Allemaal keren dat er flinke verwondingen waren. Daardoor grijpt Dingo nu vreemde reuen. Reden voor mij om hem aangelijnt uit te laten, en alleen los te laten als ik de situatie kan overzien. Als ik dus een hond als Bob tegen zou komen, die losloopt, en Dingo vind het nodig om te grommen naar hem, en Bob zou vinden dat zijn roedel in gevaar is, komt hij Dingo dus vriendelijk in de nek hangen, zonder gaatjes te maken. Dat lijkt me zeer onwenselijk :roll:
Kijk op een afstand kan TS nog zien dat ik er aan kom met mijn aangelijnde honden. Maar wat als ik ineens de bocht om kom?
Ik heb dat hier zat vaak namelijk en dan ben ik echt blij dat ze aan de lijn zitten.
precies :wink:
AfbeeldingAfbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Dingo schreef:
estelle schreef:
precies :wink:
Dan kunnen jullie een topic openen om je frustratie kwijt te raken :mrgreen:

Ben het er ook mee eens en ik hoop ook geen hond tegen te komen die denkt mijn hond in zijn nek te hangen maar mijn hond loopt net als die van jullie niet los als dat in mijn ogen niet kan en ergens hoop je toch op de oplettendheid van je medehondeneigenaren alhoewel die vaak ver te zoeken is.

Ergens weet je al wat er gaat gebeuren op zo een moment dat je een topic opend :smile: want dan mag je met jouw "niet sporende aangelijnde hond" daar niet lopen waar andere honden kunnen lopen.
Ik ga er vanuit dat de ts daar niet op zit te wachten net als nu, dat er een discussie ontaard waarin je hond als niet normaal betiteld word.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dingo
Zeer actief

Dingo is ook niet normaal, een mechelaar met doggen-bloed :pffff:
AfbeeldingAfbeelding
chrico
Zeer actief

Dingo schreef:Dingo is ook niet normaal, een mechelaar met doggen-bloed :pffff:
Dat is gewoon de betere nepherder :smile:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dingo
Zeer actief

chrico schreef:
Dingo schreef:Dingo is ook niet normaal, een mechelaar met doggen-bloed :pffff:
Dat is gewoon de betere nepherder :smile:
of een nepdog :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
chrico
Zeer actief

Ik denk dat er maar weinig zullen zeggen van hee wat leuk, daar zit dog in zeker :smile: uiteraard als ze hem leren kennen dan weten ze zeker dat er dog inzit vanwege het superlievebovenstebestebrave karakter :cheer:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

zucht
je kunt niet ineens de bocht om komen hier
wij staan midden op een grasveld
als wij op de stoep lopen dan zit bob vast
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Chione
Zeer actief

estelle schreef:
Nou ben ik altijd op mijn hoede als vreemde honden op mijn honden afkomen, maar ik maak het gewoon weinig mee.
Mijn honden zitten aan de lijn en gelukkig is dat voor heel veel mensen in mijn omgeving reden om hun hond ook aan te lijnen. Op die vervelende cockers na dan. :wink:

Wel zo fijn natuurlijk. :ok: ( Op die Cockers na )
Hier komt het helaas vaker voor dan gewenst.
estelle schreef: Ik kan dat dus wel, ook met 2 honden aan de lijn. IK loop namelijk altijd met Woopy en Hera aan de lijn, Kimba loopt dan los mee.

Ik laat Chello alleen uit met Kimba. Kimba loopt altijd los. Kimba hoef ik niet in de houdgreep te nemen, die bijt nog geen vlieg dood, ookal wordt ze aangevallen.
Ah ok, het stond er zo dat ik dacht dat je met hun drieen liep. Maargoed, als Kimba nimmer een correctie geeft, valt de tekst van bij meerdere honden tegelijkertijd zien te voorkomen dat er een correctie gegeven wordt en dat jou dat tijdig lukt, natuurlijk weg. Jij hoeft het dan immers maar van 1 hond zien te voorkomen en dat is idd niet zo lastig, zeker niet als je ( alleen? ) maar ervaring hebt met loslopende Cockers die je ruimschoots op tijd ziet aankomen. :wink:
estelle schreef: En daarnet was dat onmogelijk zei je? Want zo snel was je niet?
Als mijn honden zouden gaan vechten met een vreemde hond probeer ik ook in te grijpen maar jij hebt het over een hond van een stevig ras. Als ik dan niet zou kunnen ingrijpen dan laat ik mijn honden ook gaan, dan ga ik ze niet de lucht in hijsen om ze vervolgens afgemaakt te zien worden door een ander zijn hond.

Nee ik schreef dat een correctie niet altijd te voorkomen is.

Jij schrijft dat je Hera toestaat zichzelf te verdedigen ( tot welk punt vermeld je er niet bij ). Ik haal Lola zo snel mogelijk uit die situatie weg, zodat zij zichzelf niet ( meer ) hoeft te verdedigen. En krachtig ras of niet, ingrijpen doe ik altijd.

~
Afbeelding
~
estelle

:roll: Tuurlijk probeer ik ook in te grijpen, maar als dat niet lukt en ik krijg de honden niet uit elkaar dan mag mijn hond zich wel verdedigen ja. Dat bedoel ik.

En nee, ik heb niet alleen maar ervaring met 3 cockers.
Er komen heus ook hier weleens dol dwaze labradors aanracen, of zoals een week terug een hele enthousiaste mechelse herder.
En dan heb ik dus wel 2 honden aan de lijn; Hera en Woopy.
Ik zie het verschil ook niet zo goed hoor waarom het met een kleine hond die komt loeren makkelijker zou zijn.....
Beide honden zullen behoorlijk gewondt raken als ik mijn honden niet de lucht in zou hijsen, malthezer of labrador.....
Chione
Zeer actief

estelle schreef::roll: Tuurlijk probeer ik ook in te grijpen, maar als dat niet lukt en ik krijg de honden niet uit elkaar dan mag mijn hond zich wel verdedigen ja. Dat bedoel ik.

Er komen heus ook hier weleens dol dwaze labradors aanracen, of zoals een week terug een hele enthousiaste mechelse herder.
Ik zie het verschil ook niet zo goed hoor waarom het met een kleine hond die komt loeren makkelijker zou zijn.....
Beide honden zullen behoorlijk gewondt raken als ik mijn honden niet de lucht in zou hijsen, malthezer of labrador.....
Ik vind het prima hoor. Ik spreek je wel weer wanneer je honden eens echt vanuit het niets worden gegrepen ( door echt aanvallende bijtende honden en niet door de door jouw opgeschreven dol dwaze enthousiaste spelende honden ) en je meerdere honden op dezelfde tijd moet ophijsen om te voorkomen dat ze een correctie geven. :wink:

Overigens, het verschil met een klein of grote hond lijkt mij duidelijk, je kunt je eigen hond een stuk makkelijk weg trekken/ophijsen met een kleine hond die aanvalt dan met een grote krachtige hond die in jouw hond hangt en je tegelijkertijd je andere hond ook weg moet halen/beschermen en evt jezelf. En dat alles zonder dat je eigen honden ook maar 1 correctie geven.

~
Afbeelding
~
estelle

Chione schreef:
estelle schreef::roll: Tuurlijk probeer ik ook in te grijpen, maar als dat niet lukt en ik krijg de honden niet uit elkaar dan mag mijn hond zich wel verdedigen ja. Dat bedoel ik.

Ik vind het prima hoor. Ik spreek je wel weer wanneer je honden eens echt vanuit het niets worden gegrepen ( door echt aanvallende bijtende honden en niet door de door jouw opgeschreven dol dwaze enthousiaste spelende honden ) en je meerdere honden op dezelfde tijd moet ophijsen om te voorkomen dat ze een correctie geven. :wink:

Overigens, het verschil met een klein of grote hond lijkt mij duidelijk, je kunt je eigen hond een stuk makkelijk weg trekken/ophijsen met een kleine hond die aanvalt dan met een grote krachtige hond die in jouw hond hangt en je tegelijkertijd je andere hond ook weg moet halen/beschermen en evt jezelf. En dat alles zonder dat je eigen honden ook maar 1 correctie geven.
Zoals ik zeg, als mijn honden daadwerkelijk aangevallen worden en de andere hond echt in ze hangt dan ga ik ze zowieso de lucht al niet inhijsen want dan mogen ze zichzelf van mij gewoon verdedigen.

Ik heb het dan ook niet over aanvallende honden als ik zeg dat ik mijn honden de kans niet geef andere honden te bijten als ze aan de lijn zitten.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Murphy schreef:Als ik uitga van een hond die qua geschiedenis gefokt is om te vechten met honden, dan is deze er waarschijnlijk zo op gefokt dat hij niet eerst uitgebreid gaat communiceren, de eerste klap is een daalder waard en hoppa, klap er maar op. In dat geval zou juist een hele golf van communicatie vooraf gestoord/rastechnisch gezien ongewenst gedrag zijn.
Dat laatste ben ik helemaal met je eens, maar dat maakt het nog niet gezond of natuurlijk. Er zijn wel meer zaken rastypisch die niet als zodanig te kwalificeren zijn. :19:
Allemaal puur theoretisch geneuzel hoor, maar wat ik er maar mee bedoel te zeggen is dat niet alles zo makkelijk te verpakken is als gestoord gedrag.
Ik leg volgens mij ook uit waarom ik die kwalificatie wel plaats. En als ter verdediging zou worden aangevoerd dat het iets als een raskenmerk of iets dergelijk is, dan nog is het niet "natuurlijk". Ook dan is het een type gedrag dat door ons mensen naar de voorgrond gehaald en uitvergroot is. En dat maakt het verstoord. Of je moet het meetpunt voor wat normaal of verstoord is verder naar voren leggen? Ik leg het niet bij de wolven, maar ik leg het ook niet bij de uitwassen.

Er wordt hier een negatieve lading aan de term "gestoord" gehangen die ik echt totaal overbodig vind. Er staat heel duidelijk dat ik het in de letterlijke betekenis en dus niet in overdrachtelijke zin bedoelde. Als ik het alleen maar zou zeggen uit boosheid of uit een soort haat voor staffjes, waarom zou ik dan pagina's lang m'n best doen om rustig te reageren en dingen te verduidelijken? :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoie schreef:
Frenk schreef:[
is dit niet onderling tegenstrijdig ? Hoe kan hij nu en op een specifieke manier reageren, en naar de roedelleider kijken hoe te reageren ?
Ik bedoel dat bij een aanstormende hond, Frenk van mij best mag aangeven in lichaamshouding en bijv. door te grommen dat hij dit niet prettig vindt. Maar voor er fysiek actie ondernomen wordt, wil ik graag dat mijn hond dat van mij af laat hangen.

Als er geknokt moet worden, dan doe ik dat. Knok ik niet, dan hoeft Frenk dus ook niet te knokken. Snap je?

Ik vind dat een hond wel mag communiceren, het is geen machine of een lappenpop. Maar er zijn grenzen en drempels in je gedrag. Keuzemomenten van "ga ik nu verder". Dat zijn fracties van seconden, maar ze horen er wel te zijn.

Een hond kan ook geirriteerd worden van een te blije pup of een hormonaal overspannen puberreu. Of schrikken van een joekel van een hond. Of een hond die aan komt stormen, omdat hij ontzettend blij is om andere hondjes te zien (dat gebeurt helaas in een stad).
Dat een hond daar allemaal niet van gediend is en afwerend zal reageren, daar is toch niks mis mee?
Maar de andere hond moet zich toch ook kunnen onderwerpen of ongevaarlijk kunnen tonen voor hij direct de ander in z'n strot heeft hangen?

Zoals ik het geleerd heb moeten honden elkaar daar tijd voor geven, in plaats van trigger-happy alvast in het gevecht te duiken :19:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Frenk schreef: Ik leg volgens mij ook uit waarom ik die kwalificatie wel plaats. En als ter verdediging zou worden aangevoerd dat het iets als een raskenmerk of iets dergelijk is, dan nog is het niet "natuurlijk". Ook dan is het een type gedrag dat door ons mensen naar de voorgrond gehaald en uitvergroot is. En dat maakt het verstoord. Of je moet het meetpunt voor wat normaal of verstoord is verder naar voren leggen? Ik leg het niet bij de wolven, maar ik leg het ook niet bij de uitwassen.
Weet je, dat honden met elkaar spelen is ook totaal onnatuurlijk en dus verstoord gedrag.
Je hebt het er wel eens over gehad dat vechten nutteloos is, omdat het energie verspilt.
Dat is ook zo bij het spelen van honden onderling.
Allemaal verstoord/gestoord gedrag.

In principe zou het veel normaler zijn als alle honden elkaar negeren.
Ik vind bijvoorbeeld Romeo eigenlijk een heel normale hond, negeert alles, kijkt hooguit een keer en loopt gewoon op zijn dooie akkertje door.
Pas als een hond hem waar dan ook aanraakt, dan klapt hij erop, soms met een grom van tevoren als waarschuwing, soms niet.
Dit vind ik eigenlijk veel normaler dan honden die met elkaar willen spelen en dus lichaamscontact zoeken met een wildvreemde hond :19:
:zweep:
Frenk
Zeer actief

Paulala schreef:Weet je, dat honden met elkaar spelen is ook totaal onnatuurlijk en dus verstoord gedrag.
Je hebt het er wel eens over gehad dat vechten nutteloos is, omdat het energie verspilt.
Dat zou ik me heel goed voor kunnen stellen. Spelen is alleen maar 'logisch' bij puppies.
En ik kan me ook nog iets voorstellen bij spelen binnen de eigen roedel. Ontspanning en spel versterken onderlinge banden en dergelijke. Maar daarbuiten is negeren logischer.
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Frenk schreef:
Paulala schreef:Weet je, dat honden met elkaar spelen is ook totaal onnatuurlijk en dus verstoord gedrag.
Dat zou ik me heel goed voor kunnen stellen. Spelen is alleen maar 'logisch' bij puppies.
En ik kan me ook nog iets voorstellen bij spelen binnen de eigen roedel. Ontspanning en spel versterken onderlinge banden en dergelijke. Maar daarbuiten is negeren logischer.
Je begrijpt precies wat ik bedoel.
En dat is ook precies hoe Romeo zich gedraagt.
Er zijn honden die hij al jaren kent, en daar speelt hij heel soms even mee.
Maar voor de rest, gewoon negeren, het boeit hem gewoonweg niets.
Zolang ze hem maar met rust laten.
En dan bedoel ik dus niet aan hem komen.

Ze mogen blaffen, grommen, janken, springen, alles eigenlijk, hij reageert daar niet tot nauwelijks op.

En oke, ik begrijp heel goed dat spelen over het algemeen geen verwondingen veroorzaakt.
En dat is natuurlijk in de regel wel zo bij een hond die bijt.

Maar ik vind het gedrag van Bob helemaal niet zo verstoord/gestoord te noemen als dat jij het uitlegt.
Natuurlijk zijn er nog heel veel andere manieren om een andere hond duidelijk te maken dat hij weg moet bij zijn roedel.
Maar Bob accepteert niet dat een vreemde hond gromt naar zijn roedeltje, alleen dat grommen al is genoeg reden om te bijten.
En ik denk dat het eerder een correctie is, want zo te lezen veroorzaakt hij geen schade.

Nu moet ik zeggen dat Romeo dit weer niet doet.
Als Julia wordt aangevallen door een hond dan bemoeit hij zich er niet mee.
Julia lost het zelf wel op, maar het is dan ook duidelijk dat zij de baas is over Romeo, want als Romeo een keer gromt richting een andere hond dan corrigeert zij hem behoorlijk.

Ik denk zelfs dat Julia een hond die Romeo aan zou vallen ook flink op z'n plek zet door naar de strot te vliegen.
En dan bijt ze waarschijnlijk ook niet door, maar ze laat wel even op haar manier merken dat dat niet de bedoeling is.

Elke hond corrigeert op zijn/haar eigen manier.
De ene neemt een heel dominerende houding aan, de ander gromt, de ander vliegt naar de strot (corrigerende beet) en weer een ander valt echt aan waarbij er verwondingen ontstaan.
Dat laatste noem ik verstoord/gestoord gedrag.
De overige zaken niet als ik eerlijk ben.
Maar iedereen heeft daar zo zijn eigen kijk op, en ik kan me best voorstellen dat die grens voor jou ergens anders ligt dan voor veel andere mensen.

Misschien komt het ook omdat jij zelf niet gewend bent aan grotere hondenrassen?
Is Frenk je eerste hond?
Frenk
Zeer actief

Paulala schreef:Maar voor de rest, gewoon negeren, het boeit hem gewoonweg niets.
Zolang ze hem maar met rust laten.
En dan bedoel ik dus niet aan hem komen.

Ze mogen blaffen, grommen, janken, springen, alles eigenlijk, hij reageert daar niet tot nauwelijks op.
Maar snappen die andere honden dat ook? Communiceert hij op zodanige wijze dat honden hem ook niet aanraken?
Maar ik vind het gedrag van Bob helemaal niet zo verstoord/gestoord te noemen als dat jij het uitlegt.
Natuurlijk zijn er nog heel veel andere manieren om een andere hond duidelijk te maken dat hij weg moet bij zijn roedel.
Maar Bob accepteert niet dat een vreemde hond gromt naar zijn roedeltje, alleen dat grommen al is genoeg reden om te bijten.
En ik denk dat het eerder een correctie is, want zo te lezen veroorzaakt hij geen schade.
Het is niet 'maar' een correctie, want hij hangt in de strot van een andere hond, totdat de baas 'los' roept. Dat is geen correctie meer te noemen en ik kan me ook niet voorstellen dat andere honden dat zo ervaren. Het staat niet in verhouding tot 'de overtreding' om het zo maar even te noemen.
Ik denk zelfs dat Julia een hond die Romeo aan zou vallen ook flink op z'n plek zet door naar de strot te vliegen.
En dan bijt ze waarschijnlijk ook niet door, maar ze laat wel even op haar manier merken dat dat niet de bedoeling is.
Aanvallen is iets anders dan grommend aan komen stormen hoor. Dat is nog geen 'leven of dood' situatie toch?
Elke hond corrigeert op zijn/haar eigen manier.
De ene neemt een heel dominerende houding aan, de ander gromt, de ander vliegt naar de strot (corrigerende beet) en weer een ander valt echt aan waarbij er verwondingen ontstaan.
Dat laatste noem ik verstoord/gestoord gedrag.
De overige zaken niet als ik eerlijk ben.
Dat zijn op een gegeven moment toch geen 'correcties' meer te noemen? Een snauw is een correctie, een snap ook. En negeren niet te vergeten. Maar naar de strot vliegen is geen 'correctie', dat is een aanval.
Overigens heeft iedere hond wel zijn/haar manier, maar wel zodanig dat ze elkaar begrijpen.
Misschien komt het ook omdat jij zelf niet gewend bent aan grotere hondenrassen?
Is Frenk je eerste hond?
Het is jammer om je te moeten verdedigen, want mijn argument verliest niet aan waarde als Frenk inderdaad mijn eerste hond zou zijn.
Maar nee, ik ben opgegroeid met een roedel van gemiddeld 10-12 honden. Labrador retrievers en teckels. En een geadopteerde spanjaard. Verder katten, schapen, geiten, pony's en eenden. Naast mij woonde iemand met foxterriers, teckels en galgo's. Verderop iemand met jr's, poedels en rottweilers. Hij heeft nu boerboels. Mijn neef heeft een boerboel en een amstaff. Mijn oma een leonberger en nu ook een spanjaard. Mijn oom een herder. Mijn tante twee teckels.
Mijn moeder fokte. Veel mee naar shows.
Daarnaast zeer belezen en goed geïnformeerd over dierengedrag.
Mag ik nu meepraten? :pffff:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Haha, je mag toch zowiezo wel meepraten :mrgreen:
Het was niet denegrerend bedoeld mijn vraag.
Maar ik kan me gewoon zo voorstellen dat als je niet gewend bent aan grotere honden, en Frenk je eerste hond zou zijn geweest, dat je dan iets anders tegen dit soort zaken aankijkt.
Dus ik probeerde me juist in je te verplaatsen.

Je vroeg of honden Romeo niet aanraken.
De meeste honden begrijpen zijn 'negeerstand' uitermate goed.
Maar er zullen altijd 'gestoorde' :mrgreen: honden tussen zijn die toch proberen om even met hem te gaan ravotten.
En anderen willen alleen maar even aan zijn kont ruiken, wat ik overigens vrij normaal hondengedrag vind.
En dat is dus niet zo'n heel goed plan.
Ik bescherm die honden trouwens tegen mijn monster hoor, ik heb van verre al gezien wat voor karakter er in een hond zit en dan loop ik een andere kant uit.

Ik denk trouwens dat wij een heel ander beeld hebben bij "naar de strot vliegen"
Dit kan ik op twee manieren zien.
1) zeer agressief naar de strot vliegen, vol erin bijten en hangen.
2) een flinke snauw geven naar de strot, een hap zonder door te bijten en weer los laten.

Hoe het precies gaat bij Bob kan ik niet over oordelen.
Maar ik zie dan Julia voor me, die kan ook 'naar de strot vliegen'
Voor andere mensen ziet het eruit of ze heel wat schade aan gaat richten en gevaarlijk is, vooral omdat ze er zo'n herrie bij maakt.
Terwijl de hond waarbij ze het doet totaal niet onder de indruk is, het enige dat de hond door heeft is dat hij niet te druk moet doen.
Dus het is bij Julia wel degelijk een correctie om te laten zien dat ze ergens niet van gediend is.
Alleen is het totaal niet te vergelijken met de situatie waarin Bob dit deed.

Als ik het in het plaatje van Romeo zou moeten zien (die overigens altijd bovenop de kop vliegt of bovenin de nek) dan zou ik dit erbij hebben: :N:
Frenk
Zeer actief

Paulala schreef:Ik denk trouwens dat wij een heel ander beeld hebben bij "naar de strot vliegen"
Dit kan ik op twee manieren zien.
1) zeer agressief naar de strot vliegen, vol erin bijten en hangen.
2) een flinke snauw geven naar de strot, een hap zonder door te bijten en weer los laten.

Hoe het precies gaat bij Bob kan ik niet over oordelen.
Voor de rest van je post: :ok:

Over het "naar de strot vliegen". Als ik lees dat een hond naar de strot vliegt, daar hangt, baas roept los en hij ploft op de grond...
pammetje schreef:nou dat pikt bob niet
en rent er naar toe en grijpt hem in zijn strot
Ik schreeuw heel hard LOS en toen viel bob en liet hij los
Tja, dan is dat wat ik lees. En dan denk ik niet aan een snauw of een correctie.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”