Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Als je de juiste voeding geeft........
Moderator: moderatorteam
- *Linda*
- Zeer actief
Eens met deze stelling. In de paardenwereld zie je het ook zo vaak. Kruiden voor de luchtwegen, zeewier, poedertje hier en druppeltjes daar. Nergens voor nodig. Als je ervoor zorgt dat je ruim! ruwvoer geeft van goede kwaliteit, wat nogal eens te weinig wordt gedaan, en een goede kwailiteit brok, heb je een prachtig gezond paard in de box staan. Zo ook met honden, imo 

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Nouuuuuu ben ik het ook niet helemaal mee eensAddy schreef:ja en dat snap ik ook niet zo goed want ook mensen zouden alles uit hun voeding moeten kunnen halennSjalot schreef: Mensen die gezond zijn slikken toch ook wel eens iets extra's om gewoon gezond te blijven?
Er was laatst nog op het nieuws dat het eigenlijk weinig nut heeft om groenten en fruit te eten omdat er zowat geen vitamines meer inzitten.
Of je moet zoveel mogelijk biologisch of zelf geteeld eten.
-
Golden Stanley
Dit vind ik wel een leuke stelling. Wat versta jij onder een goede kwaliteit ruwvoer en een goede kwaliteit brok? Tot nog toe is er veel mis met de gemiddelde kwaliteit van paardenbrok bv. Ik heb liever een paard gezond in de wei staan, dan in de box. Zelf ben ik van mening dat er veel mis is juist door zo'n paard teveel in een box te laten.*Linda* schreef:Eens met deze stelling. In de paardenwereld zie je het ook zo vaak. Kruiden voor de luchtwegen, zeewier, poedertje hier en druppeltjes daar. Nergens voor nodig. Als je ervoor zorgt dat je ruim! ruwvoer geeft van goede kwaliteit, wat nogal eens te weinig wordt gedaan, en een goede kwailiteit brok, heb je een prachtig gezond paard in de box staan. Zo ook met honden, imo
-
Addy
dan eet je biologisch of zelf geteeld, super gezond en dan haal je het er dus wel uitGollum schreef:Nouuuuuu ben ik het ook niet helemaal mee eensAddy schreef:ja en dat snap ik ook niet zo goed want ook mensen zouden alles uit hun voeding moeten kunnen halennSjalot schreef: Mensen die gezond zijn slikken toch ook wel eens iets extra's om gewoon gezond te blijven?![]()
Er was laatst nog op het nieuws dat het eigenlijk weinig nut heeft om groenten en fruit te eten omdat er zowat geen vitamines meer inzitten.
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
dan eet je biologisch of zelf geteeld, super gezond en dan haal je het er dus wel uitAddy schreef: Er was laatst nog op het nieuws dat het eigenlijk weinig nut heeft om groenten en fruit te eten omdat er zowat geen vitamines meer inzitten.
super gezond?
noem eens een stukje Nederland wat niet vervuild is en niet naast een snelweg ligt en hoogspanningskabels over de weilanden gaan?
Ik gebruik geen chemische middelen,geen kunstmest en eigen compost maar wat ik de paardenmest zit die wij krijgen en de compost die aangevoerd wordt heb ik geen flauw idee wat daar inzit. zo ook met biologisch groente wat verkocht wordt.
In ding is waar, voer uit eigen volkstuintje [wat overigens wel schone grond bevat anders mag het niet] is wel veel lekkerder

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Dat zou wel ideaal zijn, ik hoop dat ik ooit nog eens een tuintje krijg. Dan ga ik inderdaad zelf groenten telenAddy schreef:dan eet je biologisch of zelf geteeld, super gezond en dan haal je het er dus wel uitGollum schreef:Nouuuuuu ben ik het ook niet helemaal mee eensAddy schreef:ja en dat snap ik ook niet zo goed want ook mensen zouden alles uit hun voeding moeten kunnen halennSjalot schreef: Mensen die gezond zijn slikken toch ook wel eens iets extra's om gewoon gezond te blijven?![]()
Nu doe ik het al met tomaatjes en paprika's in bakken, er zit echt veel meer smaak aan!
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoeft niet want voeding is niet altijd toerijkend. Elk voedingsproduct verliest door bewaren een deel van zijn voedingswaarde. Daarbij is voeding ook niet altijd goedkoop in betaalde tijden van het jaar.Addy schreef:ja en dat snap ik ook niet zo goed want ook mensen zouden alles uit hun voeding moeten kunnen halennSjalot schreef: Mensen die gezond zijn slikken toch ook wel eens iets extra's om gewoon gezond te blijven?
Het ene mens kan sneller last hebben van bepaalde tekorten dan een ander, bijvoorbeeld moeders die borstvoeding geven, mensen die lijnen, mensen die roken, mensen die een drukke baan hebben. Dat kan je er dan wel bij eten maar van teveel voeding wordt ook ook nog eens dik dus daarom nemen veel mensen liever een tabletje erbij.
Daarnaast zijn er mensen die bijvoorbeeld geen vis lusten, maar wel viscapsules slikken omdat het gezond is.
Groetjes van Charlotte

- *Linda*
- Zeer actief
Ik vind een goede kwaliteit ruwvoer mooi, geurig stengelig hooi. Voordroog kan ook, maar liever hooi. En je moet ook niet naar de gemiddelde kwaliteit paardenbrok kijken, dat doe je bij je hond ook niet. Er zijn veel fijne brokken te koop, wel even zoeken. En in de box ja. Overdag altijd buiten, zomers ook in de nacht en in de winter overdag buiten en in de nacht in de box. Buiten in de paddock ook nog zorgen voor voldoende ruwvoer, dat moeten ze minimaal! 4x per dag krijgen. Hebben ze wat te doen, blijft het koppie tevreden en ze graven niet en eten geen zand. Dat zie je dus ook zo vaak he, 2x per dag hooi of kuil, 2x brok of muesli en that's it. Geen goede zaak. Minimaal 4 x per dag ruwvoer, liefst 5x en het krachtvoer ook verdelen over 2 of 3 voerbeurten. Mijn paard stond dus weing in de box, maar was wel een paard wat werkte. En dan bedoel ik niet af en toe een buitenritje en 1x per week les, maar goed in gebruik. Dan heb je die boxrust 'snachts nodig ja. Tegenwoordig wil iedereen en alles zijn paard maar persé buiten hebben, en moet je vervolgens eens kijken hoe ze erbij staan in de blubberGolden Stanley schreef:Dit vind ik wel een leuke stelling. Wat versta jij onder een goede kwaliteit ruwvoer en een goede kwaliteit brok? Tot nog toe is er veel mis met de gemiddelde kwaliteit van paardenbrok bv. Ik heb liever een paard gezond in de wei staan, dan in de box. Zelf ben ik van mening dat er veel mis is juist door zo'n paard teveel in een box te laten.*Linda* schreef:Eens met deze stelling. In de paardenwereld zie je het ook zo vaak. Kruiden voor de luchtwegen, zeewier, poedertje hier en druppeltjes daar. Nergens voor nodig. Als je ervoor zorgt dat je ruim! ruwvoer geeft van goede kwaliteit, wat nogal eens te weinig wordt gedaan, en een goede kwailiteit brok, heb je een prachtig gezond paard in de box staan. Zo ook met honden, imo

-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik geef alle 3 de honden hetzelfde te eten en ik ga er wel vanuit dat ze voldoende van alles binne krijgen... maar toch krijgen er 2 er iets bij.
Tyson is een ouwetje, die krijgt elke dag een supplement voor oudere honden ivm stramheid etc en ik merk dat hij na 3 weken het suplement tehbben gehad gewoon makkelijker opstaat, vrolijker is...
Samara krijgt glucosamine/chondroitine en een weerstand verhogend middels... Samara heeft artrose en Leish.
Bowie krijgt niets extra.
Ik heb gewoon 2 honden die naar mijn maatstaven wel gezond zijn maar net iets meer van iets nodig hebben.... elke voer is toch voor is voor de gemiddelde gezonde hond gemaakt en als je hond iets afwijkt van die norm is er niets mis mee om er iets bij tegeven, vooral als je merkt dat het gewoon helpt.
Tyson is een ouwetje, die krijgt elke dag een supplement voor oudere honden ivm stramheid etc en ik merk dat hij na 3 weken het suplement tehbben gehad gewoon makkelijker opstaat, vrolijker is...
Samara krijgt glucosamine/chondroitine en een weerstand verhogend middels... Samara heeft artrose en Leish.
Bowie krijgt niets extra.
Ik heb gewoon 2 honden die naar mijn maatstaven wel gezond zijn maar net iets meer van iets nodig hebben.... elke voer is toch voor is voor de gemiddelde gezonde hond gemaakt en als je hond iets afwijkt van die norm is er niets mis mee om er iets bij tegeven, vooral als je merkt dat het gewoon helpt.
-
Golden Stanley
*Linda* schreef:Ik vind een goede kwaliteit ruwvoer mooi, geurig stengelig hooi. Voordroog kan ook, maar liever hooi. En je moet ook niet naar de gemiddelde kwaliteit paardenbrok kijken, dat doe je bij je hond ook niet. Er zijn veel fijne brokken te koop, wel even zoeken. En in de box ja. Overdag altijd buiten, zomers ook in de nacht en in de winter overdag buiten en in de nacht in de box. Buiten in de paddock ook nog zorgen voor voldoende ruwvoer, dat moeten ze minimaal! 4x per dag krijgen. Hebben ze wat te doen, blijft het koppie tevreden en ze graven niet en eten geen zand. Dat zie je dus ook zo vaak he, 2x per dag hooi of kuil, 2x brok of muesli en that's it. Geen goede zaak. Minimaal 4 x per dag ruwvoer, liefst 5x en het krachtvoer ook verdelen over 2 of 3 voerbeurten. Mijn paard stond dus weing in de box, maar was wel een paard wat werkte. En dan bedoel ik niet af en toe een buitenritje en 1x per week les, maar goed in gebruik. Dan heb je die boxrust 'snachts nodig ja. Tegenwoordig wil iedereen en alles zijn paard maar persé buiten hebben, en moet je vervolgens eens kijken hoe ze erbij staan in de blubberGolden Stanley schreef:Dit vind ik wel een leuke stelling. Wat versta jij onder een goede kwaliteit ruwvoer en een goede kwaliteit brok? Tot nog toe is er veel mis met de gemiddelde kwaliteit van paardenbrok bv. Ik heb liever een paard gezond in de wei staan, dan in de box. Zelf ben ik van mening dat er veel mis is juist door zo'n paard teveel in een box te laten.*Linda* schreef:Eens met deze stelling. In de paardenwereld zie je het ook zo vaak. Kruiden voor de luchtwegen, zeewier, poedertje hier en druppeltjes daar. Nergens voor nodig. Als je ervoor zorgt dat je ruim! ruwvoer geeft van goede kwaliteit, wat nogal eens te weinig wordt gedaan, en een goede kwailiteit brok, heb je een prachtig gezond paard in de box staan. Zo ook met honden, imoMijn stelling is: zoveel mogelijk buiten met andere paarden, 's zomers de wei op en 's winters dus overdag buiten en 's nachts binnen.
Ik stam nog uit de tijd dat de eerste lucerne voeren op de markt kwamen en de geplette 5-granenmix. De paardjes bij ons hadden ruime weidegang met een schuilstal. Rondom de schuilstal was het verhard en afgezet met lint. Een paar uren per dag mochten ze de wei op en een paar uur per dag gingen ze terug in de 'kraal'. Ze werden naast het ruw voer vaak bijgevoerd met schors en takken, niet alleen omdat het gezond was maar ook om ze voor langere tijd bezig te houden. Ze konden zelf kiezen of binnen of buiten slapen 's nachts. Toen had je nauwelijks klachten als droes, mok of wat dan ook.
-
kiki78
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel
Mijn paardje staat in een klein weitje met schuilstal. Hij krijgt 2 keer per dag veel hooi waar hij minimaal 2 uur over doet om het op te krijgen. Hij eet ook wel langzaam hoor. 1 keer per dag krijgt hij wat zemelen met een handje meusli voor de smaak waar ik gedroogde brandnetel, 5 glucosemine pillen en wat lijnzaadbrok bijdoe. Daarbij 2 schepjes aanvullende vitamine en mineralen. De pillen krijgt hij voor artrose, de brandnetel om afvalstoffen af te voeren (goed voor artrose maar hij heeft ook vaak een dikke koker, zonder de brandnetel komen er weer schijven in) Voor de lekker krijgt hij vaak een appel of wortel. Hij doet het hier goed op. Ik zie wel op tegen de natte periode omdat de wei dan 1 blubzooi wordt maar toch wil hem niet op stal hebben. Juist het 24/7 buiten staan en wat scharrelen is goed voor zijn benen. Hij heeft een hekel aan op stal staan, krijgt daar dikke benen van en doet serieus poging om de stal groter te krijgen door de hele tijd tegen de wanden te gaan schuren en slaan.Golden Stanley schreef:*Linda* schreef:Ik vind een goede kwaliteit ruwvoer mooi, geurig stengelig hooi. Voordroog kan ook, maar liever hooi. En je moet ook niet naar de gemiddelde kwaliteit paardenbrok kijken, dat doe je bij je hond ook niet. Er zijn veel fijne brokken te koop, wel even zoeken. En in de box ja. Overdag altijd buiten, zomers ook in de nacht en in de winter overdag buiten en in de nacht in de box. Buiten in de paddock ook nog zorgen voor voldoende ruwvoer, dat moeten ze minimaal! 4x per dag krijgen. Hebben ze wat te doen, blijft het koppie tevreden en ze graven niet en eten geen zand. Dat zie je dus ook zo vaak he, 2x per dag hooi of kuil, 2x brok of muesli en that's it. Geen goede zaak. Minimaal 4 x per dag ruwvoer, liefst 5x en het krachtvoer ook verdelen over 2 of 3 voerbeurten. Mijn paard stond dus weing in de box, maar was wel een paard wat werkte. En dan bedoel ik niet af en toe een buitenritje en 1x per week les, maar goed in gebruik. Dan heb je die boxrust 'snachts nodig ja. Tegenwoordig wil iedereen en alles zijn paard maar persé buiten hebben, en moet je vervolgens eens kijken hoe ze erbij staan in de blubberGolden Stanley schreef:Dit vind ik wel een leuke stelling. Wat versta jij onder een goede kwaliteit ruwvoer en een goede kwaliteit brok? Tot nog toe is er veel mis met de gemiddelde kwaliteit van paardenbrok bv. Ik heb liever een paard gezond in de wei staan, dan in de box. Zelf ben ik van mening dat er veel mis is juist door zo'n paard teveel in een box te laten.*Linda* schreef:Eens met deze stelling. In de paardenwereld zie je het ook zo vaak. Kruiden voor de luchtwegen, zeewier, poedertje hier en druppeltjes daar. Nergens voor nodig. Als je ervoor zorgt dat je ruim! ruwvoer geeft van goede kwaliteit, wat nogal eens te weinig wordt gedaan, en een goede kwailiteit brok, heb je een prachtig gezond paard in de box staan. Zo ook met honden, imoMijn stelling is: zoveel mogelijk buiten met andere paarden, 's zomers de wei op en 's winters dus overdag buiten en 's nachts binnen.
Helemaal mee eens.
Ik stam nog uit de tijd dat de eerste lucerne voeren op de markt kwamen en de geplette 5-granenmix. De paardjes bij ons hadden ruime weidegang met een schuilstal. Rondom de schuilstal was het verhard en afgezet met lint. Een paar uren per dag mochten ze de wei op en een paar uur per dag gingen ze terug in de 'kraal'. Ze werden naast het ruw voer vaak bijgevoerd met schors en takken, niet alleen omdat het gezond was maar ook om ze voor langere tijd bezig te houden. Ze konden zelf kiezen of binnen of buiten slapen 's nachts. Toen had je nauwelijks klachten als droes, mok of wat dan ook.
Daan krijgt geen supplementen door zijn voer. Ik heb het idee dat hij het niet nodig heeft

- *Linda*
- Zeer actief
PreciesGolden Stanley schreef:*Linda* schreef:Ik vind een goede kwaliteit ruwvoer mooi, geurig stengelig hooi. Voordroog kan ook, maar liever hooi. En je moet ook niet naar de gemiddelde kwaliteit paardenbrok kijken, dat doe je bij je hond ook niet. Er zijn veel fijne brokken te koop, wel even zoeken. En in de box ja. Overdag altijd buiten, zomers ook in de nacht en in de winter overdag buiten en in de nacht in de box. Buiten in de paddock ook nog zorgen voor voldoende ruwvoer, dat moeten ze minimaal! 4x per dag krijgen. Hebben ze wat te doen, blijft het koppie tevreden en ze graven niet en eten geen zand. Dat zie je dus ook zo vaak he, 2x per dag hooi of kuil, 2x brok of muesli en that's it. Geen goede zaak. Minimaal 4 x per dag ruwvoer, liefst 5x en het krachtvoer ook verdelen over 2 of 3 voerbeurten. Mijn paard stond dus weing in de box, maar was wel een paard wat werkte. En dan bedoel ik niet af en toe een buitenritje en 1x per week les, maar goed in gebruik. Dan heb je die boxrust 'snachts nodig ja. Tegenwoordig wil iedereen en alles zijn paard maar persé buiten hebben, en moet je vervolgens eens kijken hoe ze erbij staan in de blubberGolden Stanley schreef:Dit vind ik wel een leuke stelling. Wat versta jij onder een goede kwaliteit ruwvoer en een goede kwaliteit brok? Tot nog toe is er veel mis met de gemiddelde kwaliteit van paardenbrok bv. Ik heb liever een paard gezond in de wei staan, dan in de box. Zelf ben ik van mening dat er veel mis is juist door zo'n paard teveel in een box te laten.*Linda* schreef:Eens met deze stelling. In de paardenwereld zie je het ook zo vaak. Kruiden voor de luchtwegen, zeewier, poedertje hier en druppeltjes daar. Nergens voor nodig. Als je ervoor zorgt dat je ruim! ruwvoer geeft van goede kwaliteit, wat nogal eens te weinig wordt gedaan, en een goede kwailiteit brok, heb je een prachtig gezond paard in de box staan. Zo ook met honden, imoMijn stelling is: zoveel mogelijk buiten met andere paarden, 's zomers de wei op en 's winters dus overdag buiten en 's nachts binnen.
Helemaal mee eens.

-
Mojuan
- Zeer actief
Als je de voeding goed samenstelt heeft een gezonde hond idd niets extra's nodig.
Het is maar wat je onder supplementen verstaat.
Bij mijn honden bestaat de voeding uit vlees, vleesbotten, orgaan, eieren, vis, cottage-cheese, blikje sardines, gepureerde groente met rauwe noten en af en toe knoflook erdoor, af en toe een lepeltje koudgeslingerde honing, gekookte groente.
Beide honden zijn niet helemaal gezond.
En hetgeen ik supplementeer heeft daarmee te maken.
Romeo krijgt (wanneer het nodig is) Atroflex gewrichtensiroop vanwege HD in zijn rechterheup.
En Julia krijgt dagelijks wat appelazijn en een cranberrytabletje vanwege het voorkomen van blaasgruis.
De appelazijn zie ik eigenlijk ook al niet eens als supplement omdat het volledig natuurlijk is.
De tabletten weer wel, maar die ga ik binnenkort vervangen voor cranberrysap, dat is weer volledig natuurlijk.
Verder voeg ik niets toe aan supplementen.
En hetgeen ik dus wel toevoeg is wat mijn honden nodig hebben, dus uiteindelijk is dit ook onderdeel van hun voeding, net zoals sommige mensen speciale brokken bij de dierenarts halen waar extra toevoegingen in zitten.
Het is maar wat je onder supplementen verstaat.
Bij mijn honden bestaat de voeding uit vlees, vleesbotten, orgaan, eieren, vis, cottage-cheese, blikje sardines, gepureerde groente met rauwe noten en af en toe knoflook erdoor, af en toe een lepeltje koudgeslingerde honing, gekookte groente.
Beide honden zijn niet helemaal gezond.
En hetgeen ik supplementeer heeft daarmee te maken.
Romeo krijgt (wanneer het nodig is) Atroflex gewrichtensiroop vanwege HD in zijn rechterheup.
En Julia krijgt dagelijks wat appelazijn en een cranberrytabletje vanwege het voorkomen van blaasgruis.
De appelazijn zie ik eigenlijk ook al niet eens als supplement omdat het volledig natuurlijk is.
De tabletten weer wel, maar die ga ik binnenkort vervangen voor cranberrysap, dat is weer volledig natuurlijk.
Verder voeg ik niets toe aan supplementen.
En hetgeen ik dus wel toevoeg is wat mijn honden nodig hebben, dus uiteindelijk is dit ook onderdeel van hun voeding, net zoals sommige mensen speciale brokken bij de dierenarts halen waar extra toevoegingen in zitten.