Dat verbaast me eigenlijk want betekend dit dan dat je voeding niet compleet is
Bij zieke of verzwakte honden kan ik het me nog wel voorstellen maar een kerngezonde hond moet dan toch alles uit zijn juiste voeding kunnen halen
Moderator: moderatorteam
eens.Addy schreef:Waarom zou je dan nog supplementen nodig hebben en kruiden en zo![]()
Dat verbaast me eigenlijk want betekend dit dan dat je voeding niet compleet is![]()
Bij zieke of verzwakte honden kan ik het me nog wel voorstellen maar een kerngezonde hond moet dan toch alles uit zijn juiste voeding kunnen halen

Maar als de voeding prima compleet is zou dat toch overbodig moeten zijn ?Golden Stanley schreef:Het 'overige' wat je tot je beschikking mag hebben in de prooidiertheorie valt niet onder supplementeren, maar is onderdeel van de voeding. Supplementeren is wat je doet met pillen en poedertjes.
O.a. verse kruiden toevoegen is dan ook een prima onderdeel van wat je op dat moment tot je beschikking hebt. Net als het geven van eieren, kefir, zaden/pitten, gezonde tafelresten etc. Het heeft allemaal zijn nut als ruwe vezel om huid en haar te vervangen en is een leuke mineralenaanvuller. De voeding van mijn honden is prima compleet (80% ervan bestaat uit prooi), maar dat beetje extra heeft zeker 1 hond toch echt nodig.
volgens mij geeft stanley aan dat jet onderdeel van het voer is, dus niet zoals ik sam probiotica geefAddy schreef:Maar als de voeding prima compleet is zou dat toch overbodig moeten zijn ?Golden Stanley schreef:Het 'overige' wat je tot je beschikking mag hebben in de prooidiertheorie valt niet onder supplementeren, maar is onderdeel van de voeding. Supplementeren is wat je doet met pillen en poedertjes.
O.a. verse kruiden toevoegen is dan ook een prima onderdeel van wat je op dat moment tot je beschikking hebt. Net als het geven van eieren, kefir, zaden/pitten, gezonde tafelresten etc. Het heeft allemaal zijn nut als ruwe vezel om huid en haar te vervangen en is een leuke mineralenaanvuller. De voeding van mijn honden is prima compleet (80% ervan bestaat uit prooi), maar dat beetje extra heeft zeker 1 hond toch echt nodig.

Als de dieren die tot voeding dienen hun leven lang goed gevoerd zouden worden wel ja. Maar dat zou betekenen dat ik biologisch zou moeten gaan voeren, of nog beter; zelf die dieren fokken en voeren. Het eerste heb ik het geld niet voor en het tweede zou ik niet over m'n hart kunnen verkrijgen. Ik denk dat ik heel snel met een overschot aan konijnen zit omdat ik met allemaal een band heb gekregen en ze niet wil bombarderen tot hondenvoerAddy schreef:Maar als de voeding prima compleet is zou dat toch overbodig moeten zijn ?Golden Stanley schreef:Het 'overige' wat je tot je beschikking mag hebben in de prooidiertheorie valt niet onder supplementeren, maar is onderdeel van de voeding. Supplementeren is wat je doet met pillen en poedertjes.
Ik vind net die 20% extra completer en ik weet dat mijn jongens het in die zin 'nodig' hebben. Whooper minder, hoor. Hij kan rustig op 100% prooi, maar Stanley niet. En dat is het fijne van al die theoriën die er bestaan. Dat er voor elke hond wat wils is. Er is geen 1 waarheid hetzelfde en zeker geen 1 hond die precies hetzelfde reageert op zelf samengestelde voeding......en in alle boeken komt steeds datzelfde aspect over het bijvoeren om aan te vullen tot 100% weer terug. Ook prima uitgelegd waarom. Voor de mensen die daar nut in zien en vinden dat hun honden daar baat bij hebben, heeft dat aspect dus niets te maken met het feit dat je niet goed voert. Want ik kan je vertellen dat menig hondje wel eens jaloers is op wat mijn jongens hier dagelijks naar binnen werken. Je basis moet goed zijn, de rest mag je aanvullen. Overigens vind ik dat voor de mensen die voornl. bio-industrievlees geven dit wel een nuttig aspect, eerlijk gezegd.Addy schreef:Maar als de voeding prima compleet is zou dat toch overbodig moeten zijn ?Golden Stanley schreef:Het 'overige' wat je tot je beschikking mag hebben in de prooidiertheorie valt niet onder supplementeren, maar is onderdeel van de voeding. Supplementeren is wat je doet met pillen en poedertjes.
Kefir is een natuurlijk probioticum, op dat moment valt het onder aanvullende voeding en niet als supplement. Probiotica uit poeders en capsules is supplementeren. Niet alle supplementen zijn slecht. Ik vind PB in supplementvorm bv. dus een erg nuttig iets, omdat de meeste honden daar erg baat bij hebben. Als je ziet dat een hond iets dergelijks nodig heeft, moet je hem dat zeker niet onthouden.massam schreef:volgens mij geeft stanley aan dat jet onderdeel van het voer is, dus niet zoals ik sam probiotica geefAddy schreef:Maar als de voeding prima compleet is zou dat toch overbodig moeten zijn ?Golden Stanley schreef:Het 'overige' wat je tot je beschikking mag hebben in de prooidiertheorie valt niet onder supplementeren, maar is onderdeel van de voeding. Supplementeren is wat je doet met pillen en poedertjes.
ik weet er verder weinig van hoor, maar sam kan niet zonder zijn aciforce en zover ik begreep is dat probiotica.Golden Stanley schreef:Kefir is een natuurlijk probioticum, op dat moment valt het onder aanvullende voeding en niet als supplement. Probiotica uit poeders en capsules is supplementeren. Niet alle supplementen zijn slecht. Ik vind PB in supplementvorm bv. dus een erg nuttig iets, omdat de meeste honden daar erg baat bij hebben. Als je ziet dat een hond iets dergelijks nodig heeft, moet je hem dat zeker niet onthouden.massam schreef:volgens mij geeft stanley aan dat jet onderdeel van het voer is, dus niet zoals ik sam probiotica geefAddy schreef:Maar als de voeding prima compleet is zou dat toch overbodig moeten zijn ?Golden Stanley schreef:Het 'overige' wat je tot je beschikking mag hebben in de prooidiertheorie valt niet onder supplementeren, maar is onderdeel van de voeding. Supplementeren is wat je doet met pillen en poedertjes.

Ik zeg ook niet dat supplementen slecht zijn hoorGolden Stanley schreef: Kefir is een natuurlijk probioticum, op dat moment valt het onder aanvullende voeding en niet als supplement. Probiotica uit poeders en capsules is supplementeren. Niet alle supplementen zijn slecht. Ik vind PB in supplementvorm bv. dus een erg nuttig iets, omdat de meeste honden daar erg baat bij hebben. Als je ziet dat een hond iets dergelijks nodig heeft, moet je hem dat zeker niet onthouden.
Zo ongeveer doe ik het ook. Ik probeer zo compleet mogelijk te voeren qua vlees/bot/vet/orgaan. Ik geef geen supplementen in de vorm van pilletjes of poedertjes, behalve als ze het extra nodig hebben. Zo krijgen ze alleen omega 3/6/9 visolie capsules als ze dat voor hun vacht /rui goed kunnen gebruiken. Vaak helpt het ook het beste als ze het maar een korte periode krijgen als een soort booster. Wel krijgen ze geregeld (afhankelijk of ik flinke porties gemaakt heb) GF mix en daar zit ook wat peterselie door of in het voorjaar jonge toppen van de brandnetel en daarnaast wat oud brood, daar doen mijn honden het qua ontlasting het best op als dat toegevoegd wordt aan hun maaltijd. Maar ook niet elke dag. Beetje wisselen eigenlijk.Golden Stanley schreef:Ik vind net die 20% extra completer en ik weet dat mijn jongens het in die zin 'nodig' hebben. Whooper minder, hoor. Hij kan rustig op 100% prooi, maar Stanley niet. En dat is het fijne van al die theoriën die er bestaan. Dat er voor elke hond wat wils is. Er is geen 1 waarheid hetzelfde en zeker geen 1 hond die precies hetzelfde reageert op zelf samengestelde voeding......en in alle boeken komt steeds datzelfde aspect over het bijvoeren om aan te vullen tot 100% weer terug. Ook prima uitgelegd waarom. Voor de mensen die daar nut in zien en vinden dat hun honden daar baat bij hebben, heeft dat aspect dus niets te maken met het feit dat je niet goed voert. Want ik kan je vertellen dat menig hondje wel eens jaloers is op wat mijn jongens hier dagelijks naar binnen werken. Je basis moet goed zijn, de rest mag je aanvullen. Overigens vind ik dat voor de mensen die voornl. bio-industrievlees geven dit wel een nuttig aspect, eerlijk gezegd.Addy schreef:Maar als de voeding prima compleet is zou dat toch overbodig moeten zijn ?Golden Stanley schreef:Het 'overige' wat je tot je beschikking mag hebben in de prooidiertheorie valt niet onder supplementeren, maar is onderdeel van de voeding. Supplementeren is wat je doet met pillen en poedertjes.

Dat is van Vogel toch? Als je duidelijk ziet dat hij er van opknapt (en jij zal ook als geen ander weten, dat je dat heel snel ziet), is het dus ook duidelijk dat hij het nodig heeft.massam schreef:ik weet er verder weinig van hoor, maar sam kan niet zonder zijn aciforce en zover ik begreep is dat probiotica.Golden Stanley schreef:Kefir is een natuurlijk probioticum, op dat moment valt het onder aanvullende voeding en niet als supplement. Probiotica uit poeders en capsules is supplementeren. Niet alle supplementen zijn slecht. Ik vind PB in supplementvorm bv. dus een erg nuttig iets, omdat de meeste honden daar erg baat bij hebben. Als je ziet dat een hond iets dergelijks nodig heeft, moet je hem dat zeker niet onthouden.massam schreef:volgens mij geeft stanley aan dat jet onderdeel van het voer is, dus niet zoals ik sam probiotica geefAddy schreef: Maar als de voeding prima compleet is zou dat toch overbodig moeten zijn ?
Ik heb afgelopen zomer na de Rabiesenting een tijd Schindele's met Chlorella gegeven om te ontgiften. Ben daar ervoor al mee begonnen, omdat ik eerst de reactie van die producten wil zien, voordat ik er een kuur van maak. Overigens in overleg met de dierenarts waar ik voorheen voor het ontgiften kwam. Zij vond dat een prima idee, omdat Stanley al een goede basis had van de vorige kuren het jaar daarvoor.Roelfien schreef:Zo ongeveer doe ik het ook. Ik probeer zo compleet mogelijk te voeren qua vlees/bot/vet/orgaan. Ik geef geen supplementen in de vorm van pilletjes of poedertjes, behalve als ze het extra nodig hebben. Zo krijgen ze alleen omega 3/6/9 visolie capsules als ze dat voor hun vacht /rui goed kunnen gebruiken. Vaak helpt het ook het beste als ze het maar een korte periode krijgen als een soort booster. Wel krijgen ze geregeld (afhankelijk of ik flinke porties gemaakt heb) GF mix en daar zit ook wat peterselie door of in het voorjaar jonge toppen van de brandnetel en daarnaast wat oud brood, daar doen mijn honden het qua ontlasting het best op als dat toegevoegd wordt aan hun maaltijd. Maar ook niet elke dag. Beetje wisselen eigenlijk.Golden Stanley schreef:Ik vind net die 20% extra completer en ik weet dat mijn jongens het in die zin 'nodig' hebben. Whooper minder, hoor. Hij kan rustig op 100% prooi, maar Stanley niet. En dat is het fijne van al die theoriën die er bestaan. Dat er voor elke hond wat wils is. Er is geen 1 waarheid hetzelfde en zeker geen 1 hond die precies hetzelfde reageert op zelf samengestelde voeding......en in alle boeken komt steeds datzelfde aspect over het bijvoeren om aan te vullen tot 100% weer terug. Ook prima uitgelegd waarom. Voor de mensen die daar nut in zien en vinden dat hun honden daar baat bij hebben, heeft dat aspect dus niets te maken met het feit dat je niet goed voert. Want ik kan je vertellen dat menig hondje wel eens jaloers is op wat mijn jongens hier dagelijks naar binnen werken. Je basis moet goed zijn, de rest mag je aanvullen. Overigens vind ik dat voor de mensen die voornl. bio-industrievlees geven dit wel een nuttig aspect, eerlijk gezegd.Addy schreef:Maar als de voeding prima compleet is zou dat toch overbodig moeten zijn ?Golden Stanley schreef:Het 'overige' wat je tot je beschikking mag hebben in de prooidiertheorie valt niet onder supplementeren, maar is onderdeel van de voeding. Supplementeren is wat je doet met pillen en poedertjes.
's Winters krijgt Stanley ook extra visolie, Whooper zo af en toe want die raakt er vlugger van aan de race. Het is echt goed voor de weerstand en voor honden die dat nodig hebben, is dat een prima aanvulling als supplement. Groentespruitenmixen geef ik ook geregeld. Mijn honden zijn zowieso stapelgek op groentes.![]()
Versneden brandnetel en peterselie krijgt Stanley met regelmaat het hele jaar door.
Maar supplementen noem ik pilletjes en die krijgen ze niet. De oude honden vroeger wel, zoals glucosamine /chondroitine en visolie, maar die hadden het echt nodig. En dan zie je ook dat het werkt. Terwijl als ik aan het huidige zooitje visolie standaard geef zie je daar geen effect meer van.
Dat ligt er aan wat je bv. met die kefir wilt bereiken. Elke dag geven aan een gezonde hond is totaal nutteloos. Kefir op een vastendag weer niet. Op een vastendag zet je een natuurlijk ontgiftingsproces in en o.a. de kefir is sterk ontgiftend en helpt dat proces versnellen. In die zin is het ook voor een gezonde hond nuttig. Op de vastendag een PB uit capsules geven aan een gezonde hond, zou ik dan niet doen. Nu heb ik toevallig kefir voor op hun vastendagen, maar als dat op is krijgen ze honingwater of ander vloeibaar wat reinigend werkt. Mijn beide honden krijgen geen pb uit capsules als het niet nodig is. Ik schreef net een reactie op Roelfien over de Chlorella. Van alle pilletjes die er zijn, valt dit volgens een barfleidster onder Superfood. Zelfs een gezonde hond zou daar baat bij hebben. Daar denk ik iets ander over, maar het schaadt in elk geval niet.Addy schreef:Ik zeg ook niet dat supplementen slecht zijn hoorGolden Stanley schreef: Kefir is een natuurlijk probioticum, op dat moment valt het onder aanvullende voeding en niet als supplement. Probiotica uit poeders en capsules is supplementeren. Niet alle supplementen zijn slecht. Ik vind PB in supplementvorm bv. dus een erg nuttig iets, omdat de meeste honden daar erg baat bij hebben. Als je ziet dat een hond iets dergelijks nodig heeft, moet je hem dat zeker niet onthouden.![]()
Alleen vraag ik me af of dit bij een kerngezonde hond nou echt noodzakelijk is en tuurlijk onthoud je je hond niet iets wat hij nodig heeft
Tja ik vind het belachelijk om een speciaal voer te geven. Gewoon minder eten geven en meer bewegen is de truuk!friedelientje schreef:hallo
had een vraagje over onze labrador sam,
waren gisteren bij de DA en hij moest het spuitje en de oren naar gekeken en zo maar hij moest op de weegschaal en toen hebben we ons toch wel verschrokken 49,8 kilo veel te zwaar dus .
kreeg ie van de DA ROYAL CANIN SATIETY SUPPORT DIET VOOR DE HOND weet mischien iemand of dit ook wel echt helpt want het is niet goedkoop hoor ,maar als het helpt ok dan
mvg frieda
Ze heeft er ook een appart topic van ge-opent, bij voeding.Gollum schreef:Tja ik vind het belachelijk om een speciaal voer te geven. Gewoon minder eten geven en meer bewegen is de truuk!friedelientje schreef:hallo
had een vraagje over onze labrador sam,
waren gisteren bij de DA en hij moest het spuitje en de oren naar gekeken en zo maar hij moest op de weegschaal en toen hebben we ons toch wel verschrokken 49,8 kilo veel te zwaar dus .
kreeg ie van de DA ROYAL CANIN SATIETY SUPPORT DIET VOOR DE HOND weet mischien iemand of dit ook wel echt helpt want het is niet goedkoop hoor ,maar als het helpt ok dan
mvg frieda
Ik snap dat laatste niet helemaal. Mensen die gezond zijn slikken toch ook wel eens iets extra's om gewoon gezond te blijven?Addy schreef: Ik zeg ook niet dat supplementen slecht zijn hoor![]()
Alleen vraag ik me af of dit bij een kerngezonde hond nou echt noodzakelijk is en tuurlijk onthoud je je hond niet iets wat hij nodig heeft