Zoie schreef:Frenk schreef:pammetje schreef:wat zou ik jouw graag eens in de natuur zien
en dan wel goed opletten he
want zelfs bij de wolven is het zo:
er komt een vreemde wolf in de roedel
en gromt ook nog dominant naar de teef
of naar de reu
dan weet je zeker dat het knokken wordt
Bij de wolven gaat het dus niet zo. Die zullen hun uiterste best doen om gevechten te vermijden. Vechten is namelijk een risico op gewond raken en dat zou je overlevingskansen kunnen schaden.
grommend een vreemd roedel in stormen doe je dan dus niet. Vanuit dat gezichtspunt vind ik het gedrag van de bouvier eerder gestoord.
Die bouvier kwam "grommend" (het hoe en wat daarvan weten wij natuurlijk niet) op de roedel "afstormen". Hij was op 2 meter afstand toen Bob al in z'n strot hing. Dat vind ik "gestoord" en wel om de redenen die ik al veel eerder aangaf en waar ik in mijn latere posts aan refereer als ik het over abnormaal of gestoord heb. In deze post staat dat volgens mij heel duidelijk:
Frenk schreef:Grommen hoeft helemaal niet per definitie agressief te zijn. En los daarvan zijn er bij sociaal normaal ontwikkelde honden nog heel veel stappen tussen het niet leuk vinden en letterlijk in de strot van de ander hangen.
Bob beheerst die sociale communicatie niet, maar klapt er meteen in als het hem zo uitkomt. Dat is echt gestoord gedrag Anne. En daar heb je als baas je verantwoordelijkheid voor te nemen. En dan moet je niet naar uitvluchten zoeken en er vergoeilijkend over gaan lopen doen.

Mijn belangrijkste argument waarom het gedrag van Bob 'gestoord' is, is dus het gebrek aan communicatieopties die hij blijkbaar ziet

Een normaal sociaal ontwikkelde hond heeft naar mijn smaak een heel arsenaal aan mogelijkheden om te communiceren, voordat hij het nodig vindt om in een strot te gaan hangen. Daarbij interesseert het mij geen moer of hij gaatjes maakt of niet.
Overigens begon ik niet over wolven of over "de natuur" in deze discussie, dat was Anne. Zij beweerde dat het een natuurlijke reactie is als er gegromd wordt om dan in een strot te gaan hangen. Ik weet ook wel dat wolven als het nodig is heus hun roedel tot in het uiterste zullen verdedigen. Maar, ik blijf erbij dat ook wolven eerst andere zaken proberen, alvorens elkaar daadwerkelijk in de strot te hangen.
En, we leven hier niet in een oerbos en je hebt rekening te houden met de realiteit van alledag.
vind ik ook, en daarom zou je dat criterum van normaliteit gebaseerd op wat er volgens jou in de natuur gebeurt er beter buiten kunnen laten.
Nee, mijn criterium van normaliteit is, zoals ik hierboven al aangeef, dus gebaseerd op het in zijn algemeenheid zeer sociaal ontwikkelde en communicatief-vaardige dier hond, iets wat wel terug te herleiden is naar zijn voorvader de wolf. Maar, ik houd ook heel duidelijk rekening met de realiteit. En ik blijf erbij dat Bob in dat opzicht gemankeerd is. En dat TS dus haar verantwoordelijkheid moet nemen om haar agressieve hond ten allen tijde ongevaarlijk te houden. Wat daar ook voor nodig mag zijn.
Dat Pammetje dat standpunt weigert te snappen en iedere keer als je haar met de ervaringen aan de andere kant confronteert weer een draai maakt en gaat wijzen naar anderen die ook iets niet goed doen. Sorry, maar daar kan ik met m'n pet niet bij. En ik vind het gebrek aan inlevingsvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel eerlijk gezegd echt heel treurig.
Ik vind het niet verantwoord dat zij Bob los laat lopen, met het risico dat een hond die toevallig langskomt ofwel Bob in z'n strot heeft hangen ofwel een trap van Pam krijgt. Dat is in mijn ogen echt de omgekeerde wereld. Dat zij daar zo laconiek over doet met uitvluchten als "hij maakt geen gaatjes" of "dan moet je je hond maar bij je houden" strijkt mij compleet tegen de haren in.
Ik snap echt niet wat er gebrekkig is aan deze argumentatie en zienswijze