Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jagende honden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Geer schreef:
Inge O schreef:
Geer schreef:Ik doe hetzelfde wat Hanneke doet. Binnen de perken uiteraard. Het laten jagen 'onder begeleiding' doe ik niet om ze eens lekker te laten jagen, maar JUIST om ze te leren dat ze naar MIJ moeten luisteren en niet op eigen houtje aan de struin gaan.

De primaire motivatie van mijn honden is denk ik toch wel de jacht. Voor een ander zal dat een koekje zijn, een stok, of een apporteerspelletje, voor mijn honden is er niets leukers dan jagen. Behalve ik, ik moet wel leuker zijn dan jagen, want ik wil dat ze het jagen laten omdat ik dat wil. Of terugkomen als ik dat wil. Dus... op die momenten dat het kan, dat ik bijvoorbeeld in een groot stuk bos een eekhoorn zie, of een haas, dan gedraag ik me net zo als mijn honden wanneer ze iets zien. Ik verstijf, ruik, fixeer, wijs ze aan waar ik naar kijk en moedig ze aan erachteraan te rennen. Hits ik ze op? Welnee. Ik doe dat gerust niet bij katten, bij dieren die niet kunnen vluchten of in situaties waarbij ze anderen in gevaar brengen. En gevogelte vinden ze sowieso niet interssant. Als ze verhit weer terugkomen dan is het uiteraard groot feest, en vaak ren ik net zo hard mallotig mee te doen door de bosjes. Ze vinden het mieters. Ik doe het enkel in situaties waarvan ik weet dat het dier sneller is en ze niemand, noch zichzelf, schade kunnen berokkenen. In weer andere situaties leid ik ze af als een gek, als ik een stukje wild zie. Of lijn ik ze mieterssnel aan.

Het doel wat ik hiermee wil bereiken en bereik is dat ik 'serieuzer' word genomen. Als ze al loeiend door de bosjes rennen en ik roep dat het genoeg is, of ik doe alsof ik iets veeeeeeeeeeeel interssanters heb gevonden elders, word ik in de regel geloofd. 'Teamspirit', laten we het zo noemen. Ik ben de baas, ik kan inschatten wanneer iets wel of niet verantwoord is en doe dit naar beste eer en geweten. Ik ben niet degene die ze coute que coute hun allergrootste pleziertje ontzegt, maar juist de gene die het allergrootste plezier vaak aanmoedigt. Ik geef ze de vrijheid waar ze zo dol op zijn, met als doel om ze in situaties waarbij het niet kan een betere grip op ze te hebben. En mijn ervaring is dat dat bij mijn loperdjes heel goed werkt.

Maar dat ik mijn bescheiden inzicht.
ik snap waar de tegen-reacties vandaan komen, maar bij een bepaalde categorie honden vind ik dit eigenlijk een goede methode - vooropgesteld dat je vaak in een omgeving loopt die zich daartoe leent.

die 'bepaalde categorie' zal in grote lijnen uitkomen op de lopende jachthonden.

bij mijn allereerste hond, meteen een lopende hond - en ik was toen 12 :N: - heb ik eigenlijk iets soortgelijks toegepast, nadat alle andere pogingen faalden. het enige wat werkte bij haar was het geven van een bepaalde mate van vrijheid om in ruil daarvoor weer een bepaalde mate van controle terug te krijgen.

tig jaar terug kon dat gelukkig nog zonder veel problemen - zou ik haar nu hebben gehad dan zou ze een zwaar gefrustreerde en ik vrees toch wel ongelukkige hond zijn geweest.
Juist, zo zie ik dat ook. En ik heb ook niet de illusie dat dat zal leiden tot een hond die in alle situaties goed luistert. Hier in de buurt zit ze aan de riem, ze zou onherroepelijk achter katten of de buurtkonijntjes aangaan en onder een auto komen. En ook op onbekend terrein met veel wild lijn ik haar aan. Maar hier in het bos, in het park, tijdens gezellige wandelingen in Schoorl, op de hei of andere buitenwandelgebieden dan durf ik haar met een gerust hart los te laten. Zij blij...ik blij.
Maar er is ook nog een stevig verschil tussen jouw "jaag met mate" en je hond losgooien aan het begin van het bos en dan al kwekkend met man/vriendin een rondje te lopen terwijl de jager zich gillend door alle bosje stort (en tussen mensen met loslopende honden, en tussen mensen met oma en de kleine, en tussen trainende fietsers, en tussen paardemeisjes op een buitenrit etc etc). Dát vind ik namelijk ergernis wekkend. En als het regelmatig gebeurt dan krijgen we een boswachter met bonnenboekje en strenge controle op het loslaten. En dáár zit ik ook al niet op te wachten.
Ik ken -godbetert 't- zelfs een Duitse Staander Draadhaar die met enige regelmaat op zondagochtend gillend het bos in verdwijnt waarna haar eigenaar op zijn gemak thuis gaat brunchen om 's middags te komen kijken of de hond al klaar is met jagen. :N:
Als je er wat van zegt krijg je te horen dat ze "alles al geprobeerd hebben, maar dat de natuur zich nou eenmaal niet laat stoppen".
Nou IK kan die natuur heel vlot stoppen, en wat ik gebruik dat heet een lijntje. :evil:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ennath schreef:Maar er is ook nog een stevig verschil tussen jouw "jaag met mate" en je hond losgooien aan het begin van het bos en dan al kwekkend met man/vriendin een rondje te lopen terwijl de jager zich gillend door alle bosje stort (en tussen mensen met loslopende honden, en tussen mensen met oma en de kleine, en tussen trainende fietsers, en tussen paardemeisjes op een buitenrit etc etc). Dát vind ik namelijk ergernis wekkend. En als het regelmatig gebeurt dan krijgen we een boswachter met bonnenboekje en strenge controle op het loslaten. En dáár zit ik ook al niet op te wachten.
Ik ken -godbetert 't- zelfs een Duitse Staander Draadhaar die met enige regelmaat op zondagochtend gillend het bos in verdwijnt waarna haar eigenaar op zijn gemak thuis gaat brunchen om 's middags te komen kijken of de hond al klaar is met jagen. :N:
Als je er wat van zegt krijg je te horen dat ze "alles al geprobeerd hebben, maar dat de natuur zich nou eenmaal niet laat stoppen".
Nou IK kan die natuur heel vlot stoppen, en wat ik gebruik dat heet een lijntje. :evil:
:smile: :smile:
Wat een prachtige omschrijving :ok:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zoiets met een staande hond nog nooit heb gehoord :mrgreen:
Zo leer je nog eens iets bij :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef:
ik snap waar de tegen-reacties vandaan komen, maar bij een bepaalde categorie honden vind ik dit eigenlijk een goede methode - vooropgesteld dat je vaak in een omgeving loopt die zich daartoe leent.

die 'bepaalde categorie' zal in grote lijnen uitkomen op de lopende jachthonden.

bij mijn allereerste hond, meteen een lopende hond - en ik was toen 12 :N: - heb ik eigenlijk iets soortgelijks toegepast, nadat alle andere pogingen faalden. het enige wat werkte bij haar was het geven van een bepaalde mate van vrijheid om in ruil daarvoor weer een bepaalde mate van controle terug te krijgen.

tig jaar terug kon dat gelukkig nog zonder veel problemen - zou ik haar nu hebben gehad dan zou ze een zwaar gefrustreerde en ik vrees toch wel ongelukkige hond zijn geweest.
Ik denk dat de (lopende) honden van Geer vergelijken met een hond als Silka (zelfstandige alllrounder, want jagend op geur, zicht en gehoor en waarschijnlijk heeft ze in Turkije op deze wijze haar kostje bij elkaar geroofd ) appels met een peer vergelijken is.
Want mijn 'peer' :wink: hoef ik niet te wijzen op een konijntje, die heeft ze al gespot (of gehoord of geroken) voordat we - bij wijze van - in het bos aangekomen zijn.
Haar lol kan ze botvieren op dummies, tijdens speurspelletjes en als we samen rennen, maar niet op ganzen, konijnen en andere levende wezens. Die grijpt ze namelijk.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

ranetje schreef:
Ennath schreef:Maar er is ook nog een stevig verschil tussen jouw "jaag met mate" en je hond losgooien aan het begin van het bos en dan al kwekkend met man/vriendin een rondje te lopen terwijl de jager zich gillend door alle bosje stort (en tussen mensen met loslopende honden, en tussen mensen met oma en de kleine, en tussen trainende fietsers, en tussen paardemeisjes op een buitenrit etc etc). Dát vind ik namelijk ergernis wekkend. En als het regelmatig gebeurt dan krijgen we een boswachter met bonnenboekje en strenge controle op het loslaten. En dáár zit ik ook al niet op te wachten.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zoiets met een staande hond nog nooit heb gehoord :mrgreen:
Ik moet zeggen dat de gedeelde eerste plaats op de "jaagoverlast" hier voor de Stabij en de Duitse Staander is.
Dat heeft er beslist iets mee maken dat ze het meest voorkomende zijn. -dwz retrievers in alle soorten en maten zijn er nog meer, en daar zijn óók allerlei problemen mee, maar hetzen is daar maar een klein onderdeel van- Maar toch, de baas van Zarah (zo heet de zondagochtend jaagster) is misschien wel een uitzondering, maar toch ook weer niet een hele grote uitzondering. :mrgreen:
Twee of drie weken geleden hebben twee loslopende Duitse staanders een ongeluk veroorzaakt op de Abdijlaan. Gelukkig geen gewonden maar wel stevige blikschade. Maar die honden kwamen dus wel uit het bos de weg oprennen, en rende meteen weer terug het bos in.
Naar de eigenaar wordt gezocht, maar gevonden hebben ze hem nog niet. :N:
ranetje
Zeer actief

Ennath schreef:
ranetje schreef:
Ik moet zeggen dat de gedeelde eerste plaats op de "jaagoverlast" hier voor de Stabij en de Duitse Staander is.
Dat heeft er beslist iets mee maken dat ze het meest voorkomende zijn. -dwz retrievers in alle soorten en maten zijn er nog meer, en daar zijn óók allerlei problemen mee, maar hetzen is daar maar een klein onderdeel van- Maar toch, de baas van Zarah (zo heet de zondagochtend jaagster) is misschien wel een uitzondering, maar toch ook weer niet een hele grote uitzondering. :mrgreen:
Twee of drie weken geleden hebben twee loslopende Duitse staanders een ongeluk veroorzaakt op de Abdijlaan. Gelukkig geen gewonden maar wel stevige blikschade. Maar die honden kwamen dus wel uit het bos de weg oprennen, en rende meteen weer terug het bos in.
Naar de eigenaar wordt gezocht, maar gevonden hebben ze hem nog niet. :N:
Dat is niet best en eigenlijk buitengewoon onzorgvuldig van de betreffende baas (bazen)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Rami schreef:
Inge O schreef:

Ik denk dat de (lopende) honden van Geer vergelijken met een hond als Silka (zelfstandige alllrounder, want jagend op geur, zicht en gehoor en waarschijnlijk heeft ze in Turkije op deze wijze haar kostje bij elkaar geroofd ) appels met een peer vergelijken is.
Want mijn 'peer' :wink: hoef ik niet te wijzen op een konijntje, die heeft ze al gespot (of gehoord of geroken) voordat we - bij wijze van - in het bos aangekomen zijn.
Haar lol kan ze botvieren op dummies, tijdens speurspelletjes en als we samen rennen, maar niet op ganzen, konijnen en andere levende wezens. Die grijpt ze namelijk.
Mijn Teckels jaagden doorgaans niet op zicht, hoewel............
Zichtluid (het lawaai dat ze maken als ze het wild in zicht hebben) was duidelijk te onderscheiden van spoorluid (alleen de geur aangetroffen).
Maar ik denk dat ze ietsje meer met jouw "peer" te vergelijken waren dan met de "appels" van Geer.
Even om een klein misverstand over lopende jachthonden weg te werken (?) :wink:
Ik hoefde ze echt niet op een konijntje te wijzen :mrgreen:
Alleen het succes van de vangst hebben ze nooit mogen smaken.
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Freggel16 schreef:
iones schreef:Ik zie echt het verschil niet met een hond die een keer een konijn of haas achterna gaat.
Nu is het een konijn of haas, de volgende stap is iets groter, en uiteindelijk word er een kudde schapen de sloot in gejaagd (wat dan in 1 keer niet mag :19: ).

Die van mij boeit het echt niet of ze achter een veldmuis een haas of een kudde schapen achterna gaat. Jagen=jagen.
Wat een onzin. Ik kan Juul zo een weiland met schapen insturen, ze kíjkt er niet eens naar. Maar als ze een muis kan uitgraven of een haas kan volgen, doet ze dat.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

S@ndr@ schreef:Ik denk dat honden die jagen meer overlast veroorzaken :19:
dan mensen en katten, ik heb tenminste nog nooit een kat een kudde schapen zien opdrijven, of achter reeen zien aangaan
Een kudde schapen opdrijven is van een andere orde dan een haas opjagen. Deze haas kan overal naartoe, kan uit de voeten.

Schapen raken dusdanig in paniek dat ze alle kanten op vliegen: de sloot in, door het prikkeldraad, ze verwonden zichzelf. Ik vind dit dus dan ook NOOIT kunnen. Ik zou dat nooit toestaan van mijn hond. MAar gelukkig doen ze dat gewoon niet. En daar ben ik blij om.
Katten jagen misschien niet op, maar ze doden wel. En heus niet alleen muizen en ratten. Ze bedreigen ook de weidevogels in het broedseizoen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

ranetje schreef:
Toen ik Bruno pas had en me suf trainde met hem kwam ik in het bos regelmatig een vrouw tegen die het had opgegeven haar heidewachtel onder appèl te houden en die het accepteerde dat de hond na een paar uur vanzelf weer terugkwam.
Ik heb me voorgenomen dat noooooooooit te laten gebeuren ( ik vond, en vind, 5 minuten uit het zicht al veel te lang)
En het is ook bijna nooit gebeurd, ik ben alleen onze WSL Falco eens een hele ochtend kwijt geweest maar die was mij dus ook kwijt.Een laika is ook een jachthond maar die neemt hoe dan ook iets meer ruimte,een van de redenen waarom ik toch maar van een laika afzie.Eigenlijk is onze Duitse staande langhaar Tomas nog de makkelijkste van het stel.
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
daarom zeg ik ook dat ik de tegen-reacties goed begrijp - welbeschouwd maak ik er eigenlijk ook deel van uit - met mijn huidige honden :mrgreen: .

mijn vroegere hond pakte echter ook niets (ik hoefde haar echter ook nergens op te wijzen hoor, dat soort samenwerking hadden we dan ook weer niet) maar 'moest' zich wel een stukje volgens haar aanleg kunnen uitleven om verder netjes tussen de lijntjes te lopen.

maar die types wil ik ook niet meer : ik zou zelf verscheurd zijn tussen hun 'willen' en mijn verbod.
Dat laatste begrijp ik trouwens ook heel goed. Ik heb die 'verscheurdheid' vooral in het begin, ook ervaren. Maar met een onherleidbare bastaard die als volwassen herplaatser bij je komt, kun je nu eenmaal alle kanten op. Ook de verkeerde, of minder wenselijke. :wink: Maar goed, inmdddels hebben we er best een aardige draai aangegeven. Tenminste, dat denk (hoop) ik.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

ranetje schreef: Mijn Teckels jaagden doorgaans niet op zicht, hoewel............
Zichtluid (het lawaai dat ze maken als ze het wild in zicht hebben) was duidelijk te onderscheiden van spoorluid (alleen de geur aangetroffen).
Maar ik denk dat ze ietsje meer met jouw "peer" te vergelijken waren dan met de "appels" van Geer.
Aha, dus ook niet alle lopende jachthonden zijn hetzelfde. :wink:
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Rami schreef:
ranetje schreef: Mijn Teckels jaagden doorgaans niet op zicht, hoewel............
Aha, dus ook niet alle lopende jachthonden zijn hetzelfde. :wink:
Nou uuuuuuuh...even ter verdediging van mij Sophietje :mrgreen: ...die ruikt de meeste beestjes ook voordat ik ze zie. Maar zit zij links van het pad in de bosjes en zie ik rechts van het pad in de bosjes een eekhoorntje, dan ben ik eerst :pffff:
henrike1977
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door henrike1977 »

Godzijdank jagen mijn honden niet!

En dat terwijl ik een kruising windhond heb. Ik heb ze geleerd om te gaan met al die lekkere luchtjes. Ze weten dat bij mij blijven iets op kan leveren en ze hebben nooit de kans gehad om daadwerkelijk te jagen en een prooi te pakken. Dat zelfbelonende gedrag heb ik gelukkig kunnen voorkomen.

We hebben thuis katten, konijnen en zo nu en dan scharrelt er een egel door de tuin. Sorry blaft dan een keer, ik moet komen kijken en dan pak ik de egel en verwijder het beste dier uit de tuin, het weiland in. Ik ga ook niet de hond op het spek binden.

Ik zou geen minuut rust hebben als 1 van mijn honden ergens achteraan zou gaan en niet meer terug zou komen. Ik moet er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren. Ik kan me ook niet voorstellen dat je als "baasje" rustig in de auto kan blijven zitten terwijl je hond schade aanricht en ikweetnietwat kan overkomen.
Groetjes Henrike
Afbeelding
Durak+, Lola, Sorry
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Niet alle pagina's doorgenomen, maar gezien de vraagstelling reageer ik ook even.

Ja, ik heb jagende honden (van de ergste soort :smile: ~lopende jachthonden~ ). Grand basset griffon vendéens. Zo eigenwijs als de pest, en ruiken ieder spoortje, wat ze ook dol graag uitwerken.

Ik laat mijn honden dus wel grotendeels loslopen, maar kies de gebieden er wel op uit. Zo ga ik met Sorbonne vaak naar het hondenbos (wat omheind is) in ugchelen, maar ook buiten dat bos loopt hij nog wel regelmatig los. Hier in de buurt hebben we uitgestrekte bossen, waar de wegen nog wel een eindje vandaan zijn. In ieder geval zijn de wegen niet zo dicht in de buurt dat ze er erg snel overheen rennen. (ik schat de afstand naar de dorpstraat van weerdinge waar iedereen ongeveer 50 rijd op zo'n 3 km.) Verder in het bos zijn alleen maar boerenwegen in de buurt. Ik neem dus wel het risico om mijn honden daar los te laten lopen.

Het is dus voor mij belangrijk dat het gebeurt op een plek waar ik het naar mijn idee veilig inschat, en waar ik met een gerust hart rond loop. Daarnaast moet ik de 'tijd' er voor hebben, want als Sorbonne eenmaal gaat, dan ben je hem ook ruim een uur of 2 of 3 kwijt. Lune loopt altijd los, en luistert tot zover redelijk goed, maar gaat ook wel eens 10 minuten er van tussen om een spoortje uit te werken. Eigenlijk loop ik over het algemeen door, en fluit ondertussen een keer, en komt ze vanzelf wel weer aan lopen. Als zij overigens gaat, dan geeft ze luid, en neemt ze Elmo en Mowan standaard mee op sleeptouw. Als Sorbonne ook los loopt, gaan ze dan met zijn 4en. Meestal heb ik Sorbonne en Lune niet tegelijkertijd los, want die blijven elkaar ophitsen, en als de een het spoor kwijt is, vind de ander het wel weer, en kan ik ellenlang wachten, maar 1 van de 2 loopt over het algemeen wel los.

En ja, ik weet dat ik een 'groot' risico aanga. Ik weet dat nederland een land is waar het druk bevolkt is, en de kans er in zit dat als een ree oversteekt over de weg dat mijn honden er achter aan kunnen gaan. Ik doe er echter alles aan om het zo veilig mogelijk te laten gebeuren, en wil ze het heerlijk rausen door het bos niet afnemen omdat ze af en toe jagen. Als je die honden ziet genieten, luid gevend door het bos, dan maakt dat mijn dag weer goed. Ze kunnen heerlijk doen waar ze voor gefokt zijn. En nee, ze komen nooit met wild terug, en ze zullen het wild ook nooit bij houden, dus in dat op zicht heb ik geen honden die de wildstand in die mate beinvloeden. Het enige waar ik rekening mee hou is of de reeen jonkies hebben of niet. Dat wil ik namelijk niet op mijn geweten hebben, dat zo'n babyree zijn moeder kwijt raakt door mijn honden. Dan loop ik ook in andere gebieden, of ze zitten aan de lijn. En verder, doen ze maar waar ze zin in hebben. Ik heb er geen last van, en ze komen vanzelf weer terug. Of dat nou binnen 10 minuten is, of binnen uur. Natuurlijk wordt ik ook wel eens ongerust, maar het scheelt denk ik dat mijn honden luid op spoor geven, en ik dus over het algemeen wel weet waar ze ongeveer zitten. Daarnaast lopen er bijna geen andere mensen in het bos waar ik loop, en kom ik zelden andere honden eigenaren tegen. Dus in dat opzicht loop ik in een vrij afgelegen gebied, waar niemand er last van heeft, behalve ik als ik me ongerust ga maken.

En sja, het risico is er altijd dat de hond wat overkomt. Op welke manier dan ook. Je kan niet alles uitsluiten. Het belangrijkste vind ik dat zij genieten, en ik ook. :wink:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Suuz!
Zeer actief

Nanna schreef: Je hebt natuurlijk sterk jachtinstinct én sterk jachtinstinct ;-)
Tops heeft een goed ontwikkeld jachtinstinct maar loopt toch niet weg. Ze blijft in de buurt.
Verderop wonen mensen met twee Grand Bassets Griffon Vendéen. De ene kan los, de ander ab-so-luut niet. Want die zet zijn neus aan de vloer en je kunt hem de volgende dag ergens in Maastricht op gaan halen. Die hond laat zich dus totaal niets aan zijn eigenaars gelegen liggen.
Met dergelijk jachtgedrag zou ik ook niet uit de voeten kunnen.
:smile: :smile: :smile:

Oh zo herkenbaar dit verhaal.... :smile: :smile:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
Suuz!
Zeer actief

ranetje schreef:
estelle schreef:Tsja, ik zou dus gillend gek worden van een hond die constant de benen neemt en meent overal zijn neus achterna te moeten gaan.
Dan heb ik echt 10x liever een hond als Hera die dichtbij mij blijft en zich uitleeft met een bal apporteren.
overigens gooi ik ook een aantal keer met de bal en dan is het klaar. Dan probeert Hera nog wel of ik toch niet aub nog ene keer ga gooien maar ze heeft snel door dat het 'over' is. Dan hobbelt en rent ze voor me uit, snuffelt her en der, vermaakt zich in het water etc etc.

Maar ook ik vind het echt wel een mooi gezicht als een hond aan het jagen is. De xpodenco van mijn vorige buurvrouw had er ook een handje van, schitterend om te zien, die adrenaline die door dat lijf gierde en de manier waarop hij alles uitkamde omdat hij rook dat er iets zat.

Maar ja, ik heb liever een hond waar ik controle over heb, die komt als ik roep en waarbij ik kan zien wat hij/zij uitvreet.
Jachthonden is gewoon een andere wereld :wink:
Een hond die komt als hij wordt geroepen is een hond die dat goed heeft geleerd :mrgreen:
Bij een jachthond kan de passie soms wel wat overheersen (even) maar als hij getraind is komt die hond ook hoor.
Alleen niet altijd :F:
En dan moet je ook nog weer verschil maken tussen de verschillende typen.
Een lopende jachthond is weer een heel ander verhaal dan een retriever en die is weer anders dan een staande jachthond.
Een terrier is ook weer anders.
"DE" jachthond bestaat niet. :wink:

Ik zie hier in de buurt overigens genoeg herders die een dikke middelvinger naar de "baas" opsteken. Die gaan niet jagen, maar zijn op een andere manier "even bezig" en de baas kan dat inderdaad wel zien. :wink:
Een herder moet je toch ook leren om te gehoorzamen?
Heel duidelijk uitgelegd, en kan ik het niet anders dan mee eens zijn. Mijn eerste stuk komt misschien over alsof ze m altijd peren, maar dat is ook niet zo. Over het algemeen zijn ze best terug te roepen, maar er zijn ook dagen dat ze een spoor in hun neus hebben, en totaal niet meer reageren op een roep of koekje of wat voorn lekkers je dan ook voor hun neus zou houden ;)
Suuz!
Zeer actief

Marie-Josée schreef: Leg eens uit Inge, brakken zijn toch lopende honden en dat zijn toch de meest zelfstandige eigenzinnige bananendragende sodemieters die op 4 poten rondrennen? Of ben ik verkeerd voorgelicht? :mrgreen:
:lol1: :I: En das nou precies wat ik zo leuk aan ze vind.... :mrgreen: :smile:
Suuz!
Zeer actief

ranetje schreef:
Addy schreef:ik heb nooit problemen op dat gebied omdat mijn honden niks opzoeken :wink:
Mijn honden zoeken ook niets op.
Misschien konijnen, maar aan andere honden hebben ze niets als ze door het bos struinen.
Ik denk eigenlijk dat dat voor de meeste jagende jachthonden geldt?

Ik zit ook niet bij de auto te wachten dat scheelt misschien :wink:
Zo lang zijn ze niet weg.
Herkenbaar... ALS mijn honden aan het jagen zijn, zoeken ze totaal geen andere honden op. Sterker nog, als er andere honden zouden lopen (ja stel dat, want dat gebeurt hier erg weinig!) dan zouden ze er met een boog omheen flitsen, en niet eens omkijken naar de hond. Het enige wat ze doen is met de neus op de grond het spoor volgen, en doorlopen.
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ennath schreef:
nance schreef:
S@ndr@ schreef:ik blijf de mening houden dat niet alles erin of eruit te trainen is :19: je kunt er een heel eind :U: mee komen, maar er zijn grensen, en die kunnen best bij de hond en de baas allebei liggen.Dat maakt verder ook niet uit.
als een hond overlast veroorzaakt met jacht gedrag, dan moet ihj gewoon vast gehouden worden
De jachthonden zijn juist niet de honden die overlast veroorzaken, maar al die honden die niet gefokt zijn op jagen. Die rauzen door de bossen en jagen echt alles na. Dat zijn de honden die je tegenkomt in het bos die heen en weer lopen te rennen. Dan loop je in een ander bos als ik, want als er hier iets gillend los door een bos loopt te rauzen dan is het: een stabij, een basset, of een duitse staander. En dat zijn volgens mij allemaal jachthonden.
De meeste jachthonden zijn erg baasgericht want ze zijn gefokt om samen met de baas te jagen...
Mwah, ik zie hier dat baasgerichte vooral ingetrained worden met een TT of opgelegd worden met een lange lijn. Tenzij je het over Retrievers hebt natuurlijk, die leren het wel na verloop van tijd.
Natuurlijk zijn hier ook weer uitzonderingen op, maar toch zie je dit vaak. De mensen die bewust een jachthond hebben, gaan er ook bewust mee om. En nee je traint het er niet uit, je past de training aan, aan de capaciteiten van de hond. Je zorgt dat ze zich kunnen uitleven daarin waar ze goed in zijn...
Het zijn heerlijk relaxte honden en je moet er geen 100% appèl bij verwachten, maar je kunt ze wel sturen.
Beslist, ik lees hier op het forum ook zat voorbeelden van mensen die het meer of minder inspanning wél lukt, maar in de praktijk kom ik voornamelijk hetzende jachthonden tegen
Ik heb een Basset en met eindeloos geduld en heel veel spelenderwijs heb ik haar geleerd te luisteren. Niks niet lange lijn of TT!
Loddie luistert goed en daar is alleen veel tijd in gaan zitten en allemaal zonder hulpmiddelen. Als je een hond op zijn uiterlijk kiest en niet in zijn gedrag verdiept dan krijg je jagers. Mensen die bewust voor een jachthond kiezen, gaan er anders mee om. Hoeveel mensen kopen niet zo'n leuk Bassetpupje want die zijn zo leuk. Moet je eens op MP kijken hoeveel Bassets er in de herplaatsing zitten omdat ze achteraf toch niet zo leuk waren.
Afbeelding
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Het jagen is een onderdeel van bepaalde honden en het is aan ons om de honden voor het nageslacht te bewaren. Als je met die eigenschap niet goed overweg kan moet je misschien een ander soort hond aanschaffen.

Het zou prachtig zijn als de lange jacht weer legaal wordt maar dat zie ik binnen mijn leven niet gebeuren...maar wie weet hoe de situatie er over 200 jaar uitziet, de windhonden houden het al 5000 jaar uit, misschien hebben we ze nog wel eens nodig. Ik hoop het van harte.

De zichtjagers moeten zeker in deze onvrije tijden goed gehoorzaam zijn en als je ze van jongs af aan hebt en goed aanvoelt worden ook de "oosterse" gehoorzamer dan beagles en harriers.

L
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

henrike1977 schreef:Godzijdank jagen mijn honden niet!

Ik zou geen minuut rust hebben als 1 van mijn honden ergens achteraan zou gaan en niet meer terug zou komen. Ik moet er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren. Ik kan me ook niet voorstellen dat je als "baasje" rustig in de auto kan blijven zitten terwijl je hond schade aanricht en ikweetnietwat kan overkomen.
Dit soort reacties vind ik toch wel erg overtrokken hoor. Mijn hond richt geen schade aan, ze vind het alleen wel eens leuk om een hazenspoor te volgen of muizen te vangen. God, is dat nu ook al grote schade :roll:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

*Linda* schreef:
Freggel16 schreef:
iones schreef:Ik zie echt het verschil niet met een hond die een keer een konijn of haas achterna gaat.
Nu is het een konijn of haas, de volgende stap is iets groter, en uiteindelijk word er een kudde schapen de sloot in gejaagd (wat dan in 1 keer niet mag :19: ).

Die van mij boeit het echt niet of ze achter een veldmuis een haas of een kudde schapen achterna gaat. Jagen=jagen.
Wat een onzin. Ik kan Juul zo een weiland met schapen insturen, ze kíjkt er niet eens naar. Maar als ze een muis kan uitgraven of een haas kan volgen, doet ze dat.
Waarom onzin? Omdat jij je hond een weiland kan insturen? Ik hoef het echt niet te proberen.

Je leest het toch vaker dat honden vee opjaggen. Die moeten toch ergens ervaring opgedaan hebben :19:
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
ranetje
Zeer actief

Freggel16 schreef:
*Linda* schreef:
Freggel16 schreef:

Waarom onzin? Omdat jij je hond een weiland kan insturen? Ik hoef het echt niet te proberen.

Je leest het toch vaker dat honden vee opjaggen. Die moeten toch ergens ervaring opgedaan hebben :19:
Een keer is de eerste keer. :wink:
En die eerste keer kan altijd komen.
Zeker bij honden die het veedrijven in het raskenmerk hebben zitten.
Maar het hoeft niet natuurlijk.

Het is ook afhankelijk van het gedrag van vee.
Als mijn honden een weiland in zouden gaan en het vee vlucht heb ik vervolgens een probleem denk ik. En ik heb geen veehoeders, maar jachthonden. Dan wordt het jachtinstinct getriggerd.
Als het vee blijft staan of komt kijken wat die hond daar doet, krijg ik geen probleem :wink:
Een BC zou misschien gaan "eyen" en mogelijk ook nog tot succes komen.
Dan komt de lust tot veedrijven steeds sterker naar boven.
Afbeelding
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Vee drijven of pakken is het k*tste wat er is. Je hond moet echt in z'n jeugd leren dat vee achterna jagen niet kan, als pup en puber moet dat er met zorg worden ingestampt op kinderboerderijen en andere plekken met stabiel vee. En ook een volwassen hond moet worden herinnerd dat het niet kan. Of anders gewoon niet los met vee in de buurt, hoe graag je m ook zou willen zien werken.

L
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

Vee drijven/jagen is absoluut "not done".

Waar ik persoonlijk dan moeite mee heb, is waarom iemand dan wel voor de lol de hond achter hazen, konijnen, molletje, muizen, eenden, ganzen etc. achterna laat gaan, en dit dan wel kan/mag, maar achter vee niet?

Naar mij idee ben je dan niet consequent bezig (even voorop gesteld dat de hond neiging heeft om achter vee aan te gaan).
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
ranetje
Zeer actief

Freggel16 schreef:Vee drijven/jagen is absoluut "not done".

Waar ik persoonlijk dan moeite mee heb, is waarom iemand dan wel voor de lol de hond achter hazen, konijnen, molletje, muizen, eenden, ganzen etc. achterna laat gaan, en dit dan wel kan/mag, maar achter vee niet?

Naar mij idee ben je dan niet consequent bezig (even voorop gesteld dat de hond neiging heeft om achter vee aan te gaan).
Vee is een "economisch goed" van de boer.
Dat het not done is om daar achteraan te gaan is voor de meeste mensen logisch :mrgreen:
Ik laat mijn jachthonden niet "voor de lol" achter hazen en konijnen jagen en er zijn heel wat jachthondeneigenaars die dat ook niet doen of in ieder geval niet willen dat het gebeurt zonder een gegronde reden.

Waarom wordt nou toch steeds dat "voor de lol" er bij gehaald als het over jachthonden gaat?
Een BC die schapen hoedt doet dat ook voor de lol hoor :19:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:Waarom wordt nou toch steeds dat "voor de lol" er bij gehaald als het over jachthonden gaat?
Een BC die schapen hoedt doet dat ook voor de lol hoor :19:
Jeetje Nettie, snap dat nou eens :mrgreen: :wink:
Dat is een menselijke eigenschap waardoor het erger lijkt. "Voor de lol", dan klinkt het net als vandalisme. Het is een taalvaardige truuk om stemming te kweken :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Freggel16 schreef: Je leest het toch vaker dat honden vee opjaggen. Die moeten toch ergens ervaring opgedaan hebben :19:
misschien moet jij je honden wat beter opvoeden zodat ze dit soort ongein allemaal niet uithalen.
Ik heb ultieme jachthonden en die zijn perfekt terug te roepen, slopen geen schapen, kippen of ander vee :wink:
Ja ze schieten achter een konijn en dat is niet zo moeilijk want hier lopen de konijnen met honderden, weinig natuurlijke vijanden :wink:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Onze honden willen best wel jagen op kleinwild, vooral op een spoor trouwens, vaak lopen zij met de neus aan de grond en steekt een konijn verderop zijn middelvinger op, maar jagen op vee heb ik ze nog nooit zien doen.Dat kan en mag ook echt niet.Er wordt trouwens vaak verondersteld dat jachthonden dat doen maar de ervaring leert dat het juist vaak herders zijn die schapen ed opjagen.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Marie-Josée schreef:Onze honden willen best wel jagen op kleinwild, vooral op een spoor trouwens, vaak lopen zij met de neus aan de grond en steekt een konijn verderop zijn middelvinger op, maar jagen op vee heb ik ze nog nooit zien doen.Dat kan en mag ook echt niet.Er wordt trouwens vaak verondersteld dat jachthonden dat doen maar de ervaring leert dat het juist vaak herders zijn die schapen ed opjagen.
Precies, hier hetzelfde :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”