Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar zou jij voor kiezen.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Waar zou jij voor kiezen.

Ongelezen bericht door blacky »

Zoals ik al eerder heb aangegeven laat ik onze Laika straks castreren. Hier over hoef ik geen discussie want hier zijn de meningen zo over verdeelt dat je er toch niet uit komt. Wel is er een ander probleem.

Hier in de stad zijn twee dierenartsen praktijken. Een bied een laproscopische castratie aan maar met een normale narcose.

De ander bied een gewone castratie aan met gasnarcose. Nu heb ik dus een dilemma want ik wil eigenlijk graag haar laproscopisch laten helpen maar ook kiezen voor de gasnarcose. En dat gaat dus niet lukken. Waar zou jij dan voor kiezen?

Op zich ben ik natuurlijk blij dat er de mogelijkheid bestaat van kiezen maar dat maakt het er niet makkelijker op.
Afbeelding
gevni havanezers
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik zou kiezen voor een laproscopie.. de ingreep duurt korter dus er is ook minder narcosemiddel nodig en de dag erna zijn ze al weer fit....
Afbeelding
plenty
Zeer actief

Ongelezen bericht door plenty »

Waarom een gasnarcose ?

Via laproscopische is je hond veel sneller boven jan , heeft zogoed als geen pijn .
Groetjes Jet Winny en dove Cathy en Yuma .
Sylvia 1980
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia 1980 »

Ik zou denk ik voor de gasnarcose kiezen.
Afbeelding
Groetjes Sylvia
Poot Yaro, Luca en Fahim
A ridgeback isn't just another dog it's a lifestile
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Waarom niet nog even verder zoeken naar een dierenarts die wel aan je wensen kan voldoen? Ook al moet je er iets verder voor?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ze hebben hier een gewone castratie met gasnarcose gehad , de volgende dag waren ze weer helemaalde oude :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

Hier ook een gewone castratie, alleen mijn teef reageerde verkeerd op het narcose middel. Ze heeft ruim een week tegen onderkoeling aan gezeten (36 graden was haar temperatuur), en wilden niet goed bijkomen. Vervolgens kreeg ze allergische reactie op de onderhuidse hechtingen (alles was helemaal dik, opgezet en koorts) waar ze ook weer goed ziek van is geweest, en een flinke antibiotica kuur voor heeft gehad.

Toch zou ik het zo weer doen (alleen dan ander narcose middel :wink: ). Heb al verschillende keren in mijn omgeving mee gemaakt, dat bij teven waarbij de baarmoeder is blijven zitten, toch nog is gaan onsteken.
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

jacq1970 schreef:Ik zou kiezen voor een laproscopie.. de ingreep duurt korter dus er is ook minder narcosemiddel nodig en de dag erna zijn ze al weer fit....
Idem hier. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Gasnarcose en normale ingreep. Vorige week nog laten doen bij 1 van onze Brabançons. (medische oorzaak, epilepsie voor de loopsheid)
Ik heb foto's van de ingreep gemaakt overigens. Die kan je hier bekijken als je dat interessant vind:
http://ladybirds.nl/Castratie-nisa/album/
Afbeelding
blacky
Zeer actief

ladybird schreef:Gasnarcose en normale ingreep. Vorige week nog laten doen bij 1 van onze Brabançons. (medische oorzaak, epilepsie voor de loopsheid)
Ik heb foto's van de ingreep gemaakt overigens. Die kan je hier bekijken als je dat interessant vind:
http://ladybirds.nl/Castratie-nisa/album/
Hoe snel was jou hondje er weer boven op? Kijk een wond of een wondje houd je altijd. Wel is Laika zo klein dat ze bij een laproscopische operatie het op de manier doen zoals ze dat ook bij een kat doen dus ze hengelen hem er uit. De baarmoeder blijft bij jonge honden overigens zitten in beide gevallen.

De wond grote valt mij erg mee. Maar eigenlijk neig ik meer naar een veilige narcose dan een kleine wond. Heb beide da's natuurlijk gebeld en voor beide geldt die van hun is de beste methode. Al vertelde mij de dierenarts van die de gasnarcose gebruikt (bij alle operaties overigens) dat je bij laproscopisch de wond genezing sneller gaat.

Maar mijn ervaring is dat dat bij een hond altijd erg snel gaat.

En het vertouwen in de DA zegt natuurlijk ook veel. Dat heeft bij mijn eigen DA die laproscopisch werkt wel een deukje op gelopen.

Gelukkig heb ik nog tijd zat en ervaringen van anderen met beide methodes zijn natuurlijk meer dan welkom want de twijfel is er nog steeds.
Afbeelding
gevni havanezers
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Mijn hond is ook gecastreerd, en bij haar was het geen gasnarcose.
Ze had een snee van ongeveer 10cm, daardoor hebben ze zowel haar baarmoeder als haar eierstokken geheel verwijderd.
Ze was binnen twee dagen weer volledig zichzelf.
:zweep:
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

blacky schreef:
Hoe snel was jou hondje er weer boven op? Kijk een wond of een wondje houd je altijd. Wel is Laika zo klein dat ze bij een laproscopische operatie het op de manier doen zoals ze dat ook bij een kat doen dus ze hengelen hem er uit. De baarmoeder blijft bij jonge honden overigens zitten in beide gevallen.

De wond grote valt mij erg mee. Maar eigenlijk neig ik meer naar een veilige narcose dan een kleine wond. Heb beide da's natuurlijk gebeld en voor beide geldt die van hun is de beste methode. Al vertelde mij de dierenarts van die de gasnarcose gebruikt (bij alle operaties overigens) dat je bij laproscopisch de wond genezing sneller gaat.

Maar mijn ervaring is dat dat bij een hond altijd erg snel gaat.

En het vertouwen in de DA zegt natuurlijk ook veel. Dat heeft bij mijn eigen DA die laproscopisch werkt wel een deukje op gelopen.

Gelukkig heb ik nog tijd zat en ervaringen van anderen met beide methodes zijn natuurlijk meer dan welkom want de twijfel is er nog steeds.
Maandag de ingreep en deze foto is van woensdag.

Afbeelding

Ik denk dat het wel genoeg zegt toch. Nisa heeft een snee van ongeveer 3 a 4 cm. Dus ook klein. En ze is iets kleiner dan jouw hondje schat ik in.
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Misschien een dierenarts zoeken die en laproscopisch en met gasnarcose steriliseert.
Vanmorgen is Fenja laproscopisch gesteriliseert, de wondjes zijn echt miniem. Ze is nu nog erg zielig en ligt hier thuis haar roes nog uit te slapen. Het verschil tussen laproscopisch en gewoon (zoals gedaan bij mijn andere hond) kan ik je nu nog niet vertellen. Ik hoop dat ik morgen mijn 'oude' Fenja weer terug heb want dit vind ik niks zo'n zielig hoopje.
Succes met het maken van je beslissing.
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

castratie

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

wendy71 schreef:
jacq1970 schreef:Ik zou kiezen voor een laproscopie.. de ingreep duurt korter dus er is ook minder narcosemiddel nodig en de dag erna zijn ze al weer fit....
Hier ook :ok:
3 kleine sneetjes, geen kap oid en de volgende dag weer superfit :wink:

succes!
groetjes, Ingrid
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Ik zou voor de gasnarcose gaan.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Rana heeft de gewone operatie gehad.
Het heeft even geduurd voor ze er bovenop was en ze had de eerste drie dagen veel pijn.
Een kap heeft ze niet op gehad. Een T-shirt vind ik veel handiger en rana vond dat prima :wink:

Ik denk dat ik voor de gasnarcose zou gaan. Dus misschien even verderop kijken als je een laparascopie wilt laten doen met gasnarcose?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Gasnarcose. Ik werk zelf (als paraveterinair) met gasnarcose en heb hier zeer goede ervaringen mee. Wij bellen onze narcosepatienten altijd een dag later op om te vragen hoe het gaat en meestal zijn mensen zeer verbaasd over hoe fit hun hond alweer is.
De voordelen van de laproscopie vind ik niet opwegen tegen de voordelen van de gasnarcose. Bovendien wil laproscopie niet altijd zeggen dat de hond minder lang onder narcose is. Hiervoor heb je dan wel een heel ervaren arts nodig, als men net begint met laproscopie duurt het alleen maar langer dan een "gewone" sterilisatie.

Succes ermee :wink:
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Ik ga dit topic volgen, ik sta zelf ook voor deze beslissing. Ik had in medisch een topic geopend en ik kreeg van Eline* deze link:
http://www.dssh.nl/index.php?option=com ... &Itemid=36
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik zou absoluut voor de normale castratie gaan met gasnarcose. Zelf heb ik heel bewust niet voor de laparoscopische operatie gekozen :wink:

Bowie heeft trouwens een sneetje van 3cm, en niet een jaap van 10cm ofzo :wink:
pepim
Zeer actief

Tamara. schreef:Zelf heb ik heel bewust niet voor de laparoscopische operatie gekozen
Zou je dat nog wat willen toelichten Tamara? Was dat ook vanwege de link hierboven of mss anders?
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

pepim schreef:
Tamara. schreef:Zelf heb ik heel bewust niet voor de laparoscopische operatie gekozen
Zou je dat nog wat willen toelichten Tamara? Was dat ook vanwege de link hierboven of mss anders?
Wat er in die link vermeld staat is voor mij wel 1 van de hoofdredenen geweest :wink:

En ik vind het ook geen prettig idee dat er voor het 'vullen' van de buik bij een groter ras zoals Bowie, koolstofdioxide in de buik wordt gespoten :wink: Maar dat laatste is iets waar ik zelf moeite mee heb.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Re: castratie

Ongelezen bericht door Lysette »

Ingrid48 schreef:
wendy71 schreef:
Hier ook :ok:
3 kleine sneetjes, geen kap oid en de volgende dag weer superfit :wink:

succes!
groetjes, Ingrid
Hier één niet heel groot sneetje, ook geen kap en de volgende dag ook weer fit. Met een gewone castratie.

Jip is dus normaal gecastreerd en was zo snel weer op de been dat ik niet zou weten hoe ze er minder last van gehad zou kunnen hebben zeg maar. Bovendien vind ik een gasnarcose een veiliger idee. En ik kon het dan bij mijn eigen DA laten doen, vond ik ook wel fijn.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Jorda
Actief

castreren

Ongelezen bericht door Jorda »

Ik heb mijn reu en teef beiden laten castreren en vanwege het MDR-1 gen beiden onder gasnarcose!
Van mijn 3e hond (teef) weet ik dat zij drager is, dus mocht zij ooit en operatie moeten ondergaan dan zal dit ook gasnarcose zijn. Maar dat is een andere reden dan volgens mij jouw vraag is...

Groetjes van Jorda.
Afbeelding
blacky
Zeer actief

Nee mijn vraag is anders maar ik vind langzamerhand de manier waarop je hond onder narcose gebracht wordt belangrijker dan de grote van de snee. Speelt ook mee dat onze vorige hond doof uit de narcose is gekomen. Hoewel de dierenarts zegt dat dit eigenlijk niet kan. Denk ik dat hij toch zuurstof te kort heeft gehad.

Daarbij is Laika een jonge gezonde hond die van zo'n sneetje in haar buik wel snel zal genezen denk ik. Aan elke OP zit een risico maar die wil ik zo klein mogelijk houden en denk dat dat met een gasnarcose zo is. Met een laproscopische OP zal ze minder last hebben van de wond maar langzaamaan weegt dat minder op tegen de veiligere methode van onder narcose brengen. (denk ik :19: )
Afbeelding
gevni havanezers
pepim
Zeer actief

Tamara. schreef:
pepim schreef:
Wat er in die link vermeld staat is voor mij wel 1 van de hoofdredenen geweest :wink:

En ik vind het ook geen prettig idee dat er voor het 'vullen' van de buik bij een groter ras zoals Bowie, koolstofdioxide in de buik wordt gespoten :wink: Maar dat laatste is iets waar ik zelf moeite mee heb.
Dat klinkt niet erg geweldig Tamara :N: , bedankt voor je reactie :ok:

@Blacky sorry dat ik even een beetje meelift in je topic, hopelijk vind je dat niet erg?
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Ongelezen bericht door monky555 »

2 x laparascopie en 2 x de zelfde dag weer de oude :ok: en geen nacontrole, dus ik ben er super tevreden over :wink:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
blacky
Zeer actief

pepim schreef: @Blacky sorry dat ik even een beetje meelift in je topic, hopelijk vind je dat niet erg?
Helamaal niet erg hoor doe ik ook altijd bij verschillende topics. Weet alleen niet af je er veel aan hebt want de meningen zijn nogal verdeeld. :N:

Ik heb nog 8 weken de tijd dus kijk nog even rond. Maar misschien is het verstandig om toch voor gas narcose te gaan dan moet ik naar een andere DA dan die van mij zelf. Dit klinkt misschien raar maar ik kan niet aan de nieuwe DA wennen die in de praktijd is gekomen. (ze is best goed hoor maar heb altijd het idee dat ze mensen met kleine honden maar raar vindt)

Je ziet twijfels overal.

Aan de andere kant kan dat natuurlijk ook zo zijn bij de dierenarts van de andere praktijk al werken er daar veel meer.
Afbeelding
gevni havanezers
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Ik zou zonder enige twijfel voor de normale sterilisatie met gasnarcose gaan. Voor ik de link van Elie gelezen had dacht ik wel dat er (kleine) voordelen aan en laparoscopische ingreep zaten, maar ok toen vond ik al dat die niet opwegen tegen de extra kosten. Na de link ben ik eigenlijk vooral bang dat er alleen maar nadelen aan de laparoscopische operatie zitten- geheel duidelijk dus wat mijn beslissing zou zijn.

Kees
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

geldt dat alleen voor sterilisaties, of zouden jullie b.v. ook bij een elleboogoperatie voor een gewone operatie kiezen ( ipv een kijkoperatie ) ? Dit omdat ik misschien ook voor de ekeus kom te staan.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Inge O schreef:
Zoie schreef:geldt dat alleen voor sterilisaties, of zouden jullie b.v. ook bij een elleboogoperatie voor een gewone operatie kiezen ( ipv een kijkoperatie ) ? Dit omdat ik misschien ook voor de ekeus kom te staan.
voor mij geldt de niet-voorkeur voor laparascopie alleen (of voornamelijk) voor buikoperaties.

gewrichten kan je beter dichtlaten (als de ingreep dat toelaat natuurlijk), je berokkent veel meer schade door ze helemaal open te leggen.
ja, dat lijkt mij ook. De herstelperiode is ook wat korter.

Aan de nadere kant, echte lekenopmerking :wink: , ik denk altijd als ze het open snijden, kunnen ze het beter zien en kunnen ze er beter bij :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”