Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gelijkenissen en verschillen.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

gelijkenissen en verschillen.

Ongelezen bericht door Moos »

Tussen je honden.
In welk opzicht lijken ze op elkaar, qua karakter/inborst, en in welk opzicht verschillen ze heel erg.
En die gelijkenis is die er ook (deels) doordat dat iets is wat jij zelf erg waardeert in een hond?

Zal ik netjes beginnen:
Saar en Vera lijken op elkaar in de zin dat het beide zachtaardige honden zijn. Beide qua inborst gewoon 'lieve types'.

Ze verschillen heel erg in dat Vera een echte wandelhond is die ook graag met mij spelletjes e.d doet. Saar vindt wandelen best leuk, maar het hoeft niet zo nodig (elke dag) van haar, en i.p.v actief met mij bezig te zijn ligt ze liever lekker binnen te doezelen of te kluiven.
Daarnaast is Saar een echt tutje, en Vera meer van het 'gaan met die banaan'.

Die gelijkenis qua zachtaardigheid is in mijn geval er inderdaad doordat ik op dat soort honden val.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Nou ja, jij hebt verschillende rassen en ik maar ééntje :mrgreen:

Als ik mijn Teckels met elkaar vergelijk, waren het allemaal honden die in huis vrij rustig waren en buitenshuis iets vertoonden van de felle jachthond die ze ook horen te zijn.
Qua karakter waren ze zeer verschillend.
Een hond die zeer gericht was op zelfstandigheid, de andere twee meer op samenwerking.
Die twee verschilden wel weer enorm.
De ene uitgesproken dominant, maar wel graag tot samenwerking bereid.
De andere ook graag tot samenwerking bereid, maar dan vanuit een nogal onderdanige positie.
Ik houd wel van fel, maar dan alleen bij kleine hondjes. :ok:
Als ze zich tenminste wel fatsoenlijk gedragen :mrgreen:

Wat Rana en Ita betreft, die twee hebben weer veel weg van die twee graag samenwerkende Teckels. Rana dominant en Ita veel minder dominant.
Alleen is de zelfstandigheid t.o.v. Teckels ietsje minder :wink:
Ze zijn wel beiden zacht van aard, maar dat hoort ook bij het ras. Dus dat is niet zo vreemd.

Ik val voor min of meer eigenzinnige honden dus het past wel bij mij :mrgreen:
De zachtheid van de Griffon vind ik net iets beter bij me passen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

overeenkomsten:
Zelfde ras ( :mrgreen: ). Beide zeer aanhankelijk, baasgericht, rustig, trouw, gemoedelijk. Makkelijk te corrigeren, waaks (nouja noah doet soms poging tot :smile: ) zeer lief

Verschillen:
Noah is opener, vrolijker, gek op mensen, gek op alles en iedereen. Nanni is afstandelijk naar vreemde. Noah is een mieperd, Nanni is bikkelhard. Noah wil werken, Nanni leert traag en is stugger
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Gelijkenissen:
-ze zijn actief, gaan allebei heel graag mee, op pad, struinen, etc.
-als ze mot krijgen met vreemde honden is het met honden van hetzelfde geslacht. Met het andere geslacht is het altijd meteen goed. (En daarin verschillen ze dus eigenlijk: Bill is gek op teefjes, Sil niet. Silka houdt van stoere reuen, Bill helemaal niet! :mrgreen: ).
-ze zijn allebei fanatiek waaks (onze poort wordt echt te vuur en te zwaard bewaakt)
-ze zijn in huis rustig (slapen, botje kluiven) maar ook gezellig (altijd bij je in de buurt)

Verschillen:
-Sil is een mensen- en vooral ook kindervriend, Bill niet
-Bill houdt van zwemmen, Sil haat water!
-Sil jaagt, Bill niet
-Bill is 'hard', geeft geen kik, geef niet of nauwelijks pijn aan, Silka piept al voordat je op haar staart staat. :mrgreen:

Wat gelijkenissen betreft heb ik wel het idee dat Silka vooral het waken en het gedrag in huis van Bill over heeft genomen.

Edit: er schoot me nog wat te binnen
Laatst gewijzigd door Rami op 05 okt 2008 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Poeh best moeilijk.
Waar ze allemaal toch wel hetzelfde in zijn is dat het geen zeikerds zijn als iets anders gaat als normaal.
Lastig uitleggen wat ik bedoel. :denken:
Bijv. laatst toen we naar Kirsten (patrol) gingen en de honden in de schuur moesten blijven terwijl wij binnen zaten. Nu had ik alleen Kimba mee maar het zal ze allemaal aan hun kont roesten dat ze dan in een vreemde ruimte achter gelaten worden.
Met de verhuizing net zo, overdag voor het eerst in nieuwe huis en savonds gelijk een uurtje alleen thuis zonder stress.
Nu ook met Chello, hij krijgt sinds 2 weken versvlees ivm allergie, dat kreeg hij in de tuin maar ivm de regen krijgt hij dat nu in het schuurtje, deur dicht. En het zal hem dus wel.
Ik kan namelijk erg slecht tegen 'gemiep'. Of ik het ze nu bewust aanleer weet ik niet, vast wel.

De verschillen zijn hier verder enorm.
- Kimba is een ontzettend lief onschuldig meisje dat echt totaal geen kwaad i zich heeft zitten. En van daaruit ook erg van slag kan raken als een mens of dier akelig tegen haar doet. Al bijten ze haar verrot, ze doet niks terug.
- Hera heeft een ontzettend kort lontje en doet alles zonder nadenken. Springt in 7 sloten tegelijk en denkt dat de wereld om haar draait.
- Chello vind ik lastig omdat hij de laatste paar jaar veranderd is van een enorme goedsul naar een hond die niks en niemand meer om zich heen duldt. Vroeger had hij een grote bek maar puntje bij paaltje ging hij er vandoor, nu niet meer....nu bijt hij.
- Woopy is een enorme angsthaas denkt altijd dat je hem minstens verrot gaat slaan als hij niet gelijk luisterd. Een enorme dramaqueen. Maar buiten een enorm blije vrolijke hond. Wel altijd heel erg achterdochtig, hij moet mensen echt even leren kennen.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Nou, dan ben ik snel klaar :smile: Ze lijken in de verste verte niet op elkaar en hebben niets wat overeenkomt :smile: Ja, ok, beiden zijn eigenzinnig maar dat is Fien dan in overtreffende trap t.o.v. Bowie.
Niek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bink en Puck
1 x Border Collie
1 x Border Terrier
Altijd in gedachten:
Max (13 jaar) 16-9-2005
Bob (13 jaar) 12-9-2011
Beau(15,5 jaar) 13-9-2011

Ongelezen bericht door Niek »

Ik heb eerder het idee dat ze elkaar aanvullen.....Wel zijn ze allebei, zeker als je naar het ras kijkt, redelijk rustig en stabiel.
Ik vind dat in tegenstelling tot wat men zegt de hond juist op de baas gaat lijken..........:wink:

Maar het grootste verschil is dat Bob erg van pups houdt en Beau (de kleine) juist helemaal niet.... Luisteren moeten ze van haar en vooral niet druk doen.......
Jammer wat anders had ik allang weer een pup erbij genomen om het om de gemiddelde leeftijd wat naar beneden te krijgen. nu is deze bijna 12 jaar.......

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Niek schreef: Ik vind dat in tegenstelling tot wat men zegt de hond juist op de baas gaat lijken..........:wink:
Dan ben ik wel een enorm gespleten persoonlijkheid :smile:
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Gelijkenis: robuust, rustig in huis, gehoorzaam, baasgericht,gek op vreten en spelen met de bal, geen blaffers, lief voor kinderen, katten

Verschillen, het grootste verschil is dat Kira een neuroot is en Basco erg relaxed, dat relaxete is wat mij aanspreekt in honden en had ik bij een staff ook verwacht. Basco is altijd blij, Kira is sneller bedrukt.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Gelijkenissen zijn dat ze allemaal rustig zijn in huis, geen blaffers of keffers, geen slopers en dat ze goed met andere dieren zoals geiten, paarden en koeien ed. zijn. Daar gaan ze vást niet achteraan.

Verschillen zijn dat Sun en Bono, die toch wel erg op één lijn zitten, echt intens lieve goedzakken zijn. Vooral Sun kan erg overbezorgd zijn en duikt regelmatig zenwachtig snuivend naar de kindjes als ze huilen ohhhh jeee wat is er aan de hand. Sun is wel de enige die echt waaks is, ik weet dan ook zeker dat, mocht er iets gebeuren hij altijd zijn gezin zal beschermen.

Bono heeft dat niet, die leeft in gelukzalige onwetendheid wat betreft enge dingen en wil alleen maar spelen, knuffelen en héél veel aandacht. Sun en Bono willen ook altijd bij je zijn, ze zijn erg baas-mensgericht. Juul is meer op zichzelf, ligt altijd wel in de buurt maar als ik bijvoorbeeld naar buiten ga in de tuin werken, gebeurd het ook vaak de ze gewoon lekker binnen blijft doorpitten. De groters doen dat echt dus nooit, staan er direct bij :mrgreen:

Groot verschil is dat Sun en Bono gék zijn op kinderen en Juul ze het liefst het huis uitkijkt.

Leuk voorbeeld is dat, toen ik mijn paard nog had en we gingen naar stal, Juul altijd linea recta naar de voerkamer ging, die zag ik de hele middag niet meer en Sun in één streep naar de kantine rende. Lekker gezellig tussen de mensen :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Hier twee honden van het zelfde ras maar zo verschillend dat ik wel eens denk dat Laika een Jack is in een Coton jasje.

Spikey kijkt de kat uit de boom. Alles wat voor het eerst is is eng. Laika vind alles leuk gaat er op af en ziet dan wel of het haar bevalt.

Klein voorbeeldje "op zaterdag wordt hier oudpapier in gezameld, en staan de dozen soms hoog opgestapelt in de straat. Spikey gaat dan als een gek tekeer tegen zo'n bult papier. Laika niet die huppelt er op af en gaat eens even kijken waar haar broer zo'n drukte om heeft." Spikey moet eerst zien dat het vrouwtje even op de dozen tikt en laat zien dat het niet eng is. Daarna is het dan ook goed ook voor een volgende keer.
Afbeelding
gevni havanezers
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Gelijkenissen:
Ze denken allebei dat ze elkaar moeten beschermen. :roll:
Ze jagen graag. (de een wat meer en beter dan de ander :mrgreen: )
Ze zijn gek op rennen.
Ze gaan beiden in het water liggen om af te koelen.
Zijn beide grote knuffelkonten.

Verschillen:
Lola houd niet van vreemden, Tico denkt dat iedereen er is om hem aandacht te geven.
Lola zwemt, Tico niet.
Lola waakt, Tico niet.
Lola is gek op balletjes, Tico heeft maar 1 bal. :smile:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

gelijkenissen: alle 2 ontzettend gek op mensen,de hele wereld aan handjes om te aaien.
alle 2 goede werkers in de zin van onverstoorbaar doorgaan totdat je het verloren apport hebt gevonden,hebben ze beide ook absoluut geen hulp bij nodig want ruby en shadow weten het altijd beter :pffff:
kunnen ook beide slecht rust vinden ik drukke omgevingen zoals show's en andere honden evenementen(wel zonder stress)
beide even lief :wink:

verschillen:ruby is van iedereen en iedereen is ook van ruby,shadow is van mij en ik ben ook van shadow
ruby heeft een hekel aan de meeste honden en shadow vindt alles en iedereen op 4 poten wel gezellig.
ruby wilt altijd wel wandelen,alaje shadow een dag allen zou laten plassen en poepen vindt hij het ook wel best ruby gaat daar integen echt zeuren.
ruby waakt en shadow blaft omdat hij denkt dat hij ook z'n stem moet laten horen als ruby dat ook doet.

beide zijn van die idiote flatcoateds :mrgreen:
Afbeelding

jemble 5 maanden
Niek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bink en Puck
1 x Border Collie
1 x Border Terrier
Altijd in gedachten:
Max (13 jaar) 16-9-2005
Bob (13 jaar) 12-9-2011
Beau(15,5 jaar) 13-9-2011

Ongelezen bericht door Niek »

Moos schreef:
Niek schreef: Ik vind dat in tegenstelling tot wat men zegt de hond juist op de baas gaat lijken..........:wink:
Dan ben ik wel een enorm gespleten persoonlijkheid :smile:
Of een grote persoonlijkheid......

Vroeger had ik 3 honden, nu moet het in die twee gepropt worden...... :smile:
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik kan hier echt geen gelijkenis opnoemen, echt 2 totaal verschillende honden :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Bief
Actief

Ongelezen bericht door Bief »

Oeps, moeilijke vraag even nadenken.
Droopy is de roedelleider maar door zijn leeftijd en vooral door zijn heupdysplasie is hij redelijk rustig
Irma is een spring in 't veld, maar zeer lief en aanhankelijk.
Gipsy was de liefste van de drie, zij was enorm aanhankelijk, speels maar had een hart van koekebrood, met Droopy was dat vier poten op één buik. Met Irma ging het niet Gipsy was te braaf.
je ziet Gipsy, Irma & Droopy op de avatar.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik zal eerst maar met de verschillen beginnen, want erg veel gelijkenissen zijn er niet te vinden in onze honden.

Romeo is erg dominant en niet sociaal met andere honden.
Julia is eerder onderdanig, en wel heel sociaal.

Romeo is erg rustig, echt een lulletje en toont totaal geen interesse in andere honden buiten.
Julia is heel druk en onstuimig, pittige tante, wil altijd naar andere honden toe en trekt dan aan de riem en staat te dansen en springen.

Romeo eet niet zo veel, want hij wordt anders te dik.
Julia moet juist erg veel eten, anders is ze binnen no-time mager.

Romeo heeft vrij weinig interesse in andere mensen of kinderen, behalve als hij ze erg goed kent. Dus eigenlijk een beetje eenkennig, maar wel vriendelijk.
Julia vindt bijna iedereen interessant, wil altijd door iedereen aangehaald worden en is helemaal gek op kinderen. Echt een allemanshondje dus.

Romeo kan zich kleinzerig gedragen bij een simpel doorntje in zijn voetzooltje bijvoorbeeld.
Terwijl Julia gewoon doorloopt en dat ding dan helemaal in haar pootje zit.
Doet haar vrij weinig allemaal, ze is dus erg hard voor zichzelf.

Romeo is heel zeker van zichzelf, en ook bij de dierenarts nooit bang, maar als ze hem pijn doen schroomt hij niet om een hap te geven, echt bijten heeft hij nooit gedaan.
Julia is juist erg onzeker, en vindt de dierenarts doodeng, ondanks dat laat ze wel alles gedwee toe.

Zo zijn er nog heel veel dingen waarin ze verschillen.
Het enige waarin ik ze op elkaar vind lijken is dat ze bij ons erg knuffelig zijn allebei, graag bij ons liggen.

Verder zou je bijna denken dat ze van een totaal verschillend ras zijn als ik naar hun karakter kijk.
Maar ik vind het juist leuk dat ze beide zo verschillend zijn, ze hebben echt hun eigen karakter, dat maakt ze zo uniek.
:zweep:
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Jeutje, ik heb twee honden van totaal verschillende rasgroepen, dus de verschillen zijn uitermate groot. Eigenlijk komen ze allebei wel met iets overeen, maar ontzettend weinig.

Ze houden allebei van het apporteren van voorwerpen, Juno iets meer dan Gaia, maar Gaia brengt het terug en Juno wil het nog wel eens voorzichzelf houden.

Ze zijn allebei vreselijk baasgericht en willen heel graag voor je werken.

Ze zijn allebei vreselijk lomp, maar Gaia draagt het beter door zich elegant te dragen :mrgreen:

Ze zijn allebei gek op baasje dol drijven buiten omdat ze bedacht hebben te gaan spelen.

Ze kunnen allebei uitermate goed eigenwijs zijn over hoe ze een voorgelegt probleem oplossen, maar wel op de typische verschillende rasgroep manier. Gaia gaat dan dus netjes herderen en Juno, tsja die rent er vol op af en apporteerd het maar.

Allebei vinden ze het fantastisch om bij de baas te liggen, alleen jammer dat de bank daarvoor te krap is. :mrgreen:

Dit was het wel denk ik.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

:denken:
ze zijn in huis allebei rustig, en zelfverzekerd, en ze houden allebei wel van jagen , daar eindigt de gelijkenis
Baco is te omschrijven als een vriendelijke reus, vind iedereen leuk
Ducian vind mensen( buiten het gezin) eigenlijk helemaal niet zo geweldig.

Baco vind negen van de 10 honden geweldig leuk
Bij ducain is het omgedraait, die vind 1 op de tien misschien leuk

Baco waakt voor geen meter
Ducain gaat als een wilde tekeer

Baco heel rustig en zelfverzekerd Buiten
Ducain heeft last van angst agressie. naar andere honden
en zo kan ik nog wel even doorgaan :wink:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Overeenkomsten;
Beide zijn jagers uiteraard, maar heidewachtel Bruno had toen hij jong was wel wat meer jachtdrift.
Zachtmoedig.
In huis erg rustig.
Ook buiten erg baasgericht.

Verschillen;
Langhaar Tomas is makkelijker terug te roepen.
Bruno is eigenzinniger en evenwichtiger.
Bruno is gek op kinderen, Tomas is er bang van.
Bruno is een einzelgänger, Tomas wil liefst de hele dag tegen je aanliggen of dingen voor je doen.
Bruno is beschaafd, Tomas is lomper.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”